Kom dichter bij de actie

Bij fotografie is de compositie belangrijk, maar het is ook van belang om te weten wat er aan een foto moet worden toegevoegd en wat moet worden weggelaten. Een van de beste manieren om bij het fotograferen van actie een hoog dramagehalte in je foto's te behouden, is om het beeld met het onderwerp te vullen. Hierdoor voel je je meer verbonden met de actie.

Probeer fysiek zo dicht mogelijk bij het onderwerp te komen. Hierdoor kan het beeld makkelijker met actie worden gevuld. Als je in een stadion fotografeert, sta je op ooghoogte met de spelers, waardoor je de mooie achtergrondvervaging krijgt die je niet zou krijgen als je vanaf een hoger zichtpunt fotografeert.

Vaak is er een beperking met betrekking tot hoe dichtbij je fysiek bij de actie kunt komen. Gebruik in deze situatie een langere lens of een camera met een grote zoom om de afstand tot het onderwerp te reduceren.

Tijdens het zoomen, met name bij een lange brandpuntsafstand, wordt het onderwerp zodanig dichtbij gehaald, dat je dit gemakkelijk uit het oog verliest. Canon heeft een ingenieuze nieuwe technologie bedacht waarmee dat probleem verholpen wordt.

Zoom Framing Assist helpt het onderwerp in beeld te houden door uit te zoomen zodra dit de rand van het beeld bereikt. Vervolgens wordt er weer op het onderwerp ingezoomd wanneer je het onderwerp in het midden van het beeld plaatst.

Hierdoor beschik je over zoomcapaciteit zonder je perspectief of onderwerp uit het oog te verliezen.

Actiefotografie - Zoomen