Tips & Tricks: RAW

Werken met RAW-foto's

Met je EOS-camera kun je opnamen maken in een 'RAW'-indeling. Dit is geen afkorting en ook geen technische term. Het betekent gewoon 'niet bewerkt'.

De onbewerkte gegevens komen uit de miljoenen pixels waaruit de camerasensor bestaat. Elke pixel is fotogevoelig en reageert op licht door een elektrische stroompuls te genereren. De waarde van elke stroompuls wordt omgezet in een digitale indeling. Deze grote hoeveelheid gegevens vormt het leeuwendeel van het RAW-afbeeldingsbestand.

In deze Tips & Tricks leggen we uit hoe je deze onbewerkte bestanden kunt gebruiken om de beslissingen bij te schaven die je hebt genomen toen je de oorspronkelijke foto maakte.

• RAW versus JPEG
• Canon Digital Photo Professional (DPP)
     - Navigeren in DPP
     - Helderheid
     - Witbalans
     - Beeldstijl
     - Contrast
     - Kleurtoon
     - Kleurverzadiging
     - Scherpte
     - Afbeeldingen opslaan

Picture_Tutorial_p1 

JPEG versus RAW
De afkorting JPEG beschrijft een methode waarmee een grote hoeveelheid gegevens die door de camera is vastgelegd, te reduceren tot een kleiner bestand. Dit gebeurt door diverse instellingen op de camera te controleren, zoals witbalans, beeldstijl, contrast, kleurverzadiging, kleurtoon en scherpte. De camera verwerkt het beeld op grond van deze waarden en verwijdert alle overbodige informatie. Een JPEG-afbeelding wordt ook gecomprimeerd, dat wil zeggen dat het formaat bij het opslaan wordt verkleind, maar dat de afbeelding wel in een groter formaat kan worden bekeken.

Een voordeel van het maken van JPEG-afbeeldingen is dat de foto's zonder verder werk kunnen worden geprint, verzonden of opgeslagen. Het nadeel is dat je nog maar weinig kunt veranderen als de opname eenmaal is gemaakt.

Veel fotografen slaan hun foto's liever op als RAW-bestanden. Zo worden alle gegevens vanuit de sensor met minimale bewerking opgeslagen. Het voordeel van een RAW-bestand is dat je veel van de opnamebeslissingen kunt nemen op het moment dat je de foto op een computer hebt geopend.

Als je een JPEG-bestand opneemt bij daglicht terwijl de witbalans is ingesteld op kunstlicht, heb je een groot probleem. Met een RAW-bestand kies je de witbalans na de belichting, dus is er geen vuiltje aan de lucht. Je kunt nog veel meer kenmerken veranderen en aanpassen, waardoor je meer invloed op de foto hebt dan op het moment van de opname.

1  2 3 4 5 6 7 8

spacer
            image
Andere Tips & Tricks
Over objectieven gesproken
Herfstluchten fotograferen
Stillevenfotografie
Plezier met je camera
Reisfotografie
Sportfotografie