BUSINESS BYTES

Als het niet lukt van de eerste keer. - Het belang van experimenteren.

  • Gepost 3 jaar geleden
  • 3 minuten leestijd

IT-afdelingen moeten kunnen experimenteren met technologie die ze op het bedrijf willen loslaten. Praktijk tests leveren IT managers immers belangrijke antwoorden op die anders niet aan bod zouden komen. Welke innovaties helpen medewerkers het meest bij hun taken? Welke daarvan biedt de beste gebruikerservaring? Het antwoord op die vragen kan cruciaal zijn om de productiviteit te verhogen.

Deze aanpak vraagt natuurlijk tijd en het management en de medewerkers ertoe aanzetten om te durven experimenteren is dikwijls het lastigste aspect. Het management is van nature niet happig op een koersverandering en de meeste CEO’s verkiezen een bedrijf dat op rolletjes loopt boven het goochelen met nieuwe technologieën. Het is vaak ook moeilijk om de medewerkers uit hun comfortzone te halen en ze ervan te overtuigen dat verandering positief kan zijn.

Hoe begrijpelijk ook, remt deze houding verandering en innovatie. CIO’s kunnen de verandering pas van binnenuit in gang zetten als ze het bedrijf op een andere manier tegen verandering laten aankijken door beslissers en collega’s bij nieuwe of experimentele oplossingen te betrekken. Daarvoor zijn goede relaties met invloedrijke personen in het bedrijf een eerste vereiste. Als je een briljant idee wil verkopen, moet je eerst iemand van het directiecomité of een verantwoordelijke operaties overtuigen. Mensen zullen nieuwe dingen immers gemakkelijker accepteren als die niet plots uit de lucht komen vallen.

Een CIO kan beter niet achter gesloten deuren experimenteren. Als hij het bedrijf wil overtuigen van een project waar hij sterk in gelooft, moet hij integendeel de deuren openzetten en anderen er al vroeg bij betrekken. Betrek medewerkers ook bij het testen, ze zullen sneller overstag gaan als ze de kans krijgen om voordelen zelf te ervaren. Voor een CIO is dit de gemakkelijkste manier om anderen warm te maken voor zijn project en positieve geluiden van het personeel zullen veel overtuigender zijn dan mooie grafieken of spreadsheets.

Een derde tip is om elk experiment als een waardevolle les te beschouwen. Nieuwe technologie testen vanuit een ivoren toren levert geen echte inzichten op. Het kost natuurlijk meer tijd als de medewerkers dat doen, maar je krijgt wel veel meer bruikbare informatie over de organisatie en mogelijke verbeteringen.

Experimenteren met nieuwe technologie is een geweldige kans voor het bedrijf, maar mislukken blijft altijd mogelijk. In dat geval moeten de IT managers hieruit lessen trekken en onversaagd verder werken. Ook als ze meer dan één mislukking moeten verteren om een nieuwe oplossing te vinden.


[Linkedin]

CIO’s worden vaak aangespoord om niet bij mislukkingen te blijven stilstaan. Toch missen ze belangrijke lessen als ze achter gesloten deuren experimenteren. Hoe kunnen CIO’s het belang van experimenteren duidelijk maken en potentiële verbeteringen ook echt realiseren?