ARTIKEL

Exclusiviteit: de nieuwe groeikans voor uitgeverijen

Hoe exclusieve content de vraag stimuleert

Group of friends taking part in book club

Community's +
gepersonaliseerde content =
commerciële resultaten

De opkomst van digitale content heeft uitgevers ertoe aangezet om 'buiten de kaders van het traditionele boek' te denken. Het goede nieuws is dat boeken een nieuwe rol kunnen spelen om de ervaringen van klanten te verrijken en dat er een enorm potentieel is om ze exclusiever en waardevoller te maken. Maar uitgevers kunnen deze nieuwe groeikansen alleen benutten als ze lezerscommunity's proactief opbouwen en onderhouden.
 
Lucas Dietrich, oprichter van Volume, een uitgeversplatform voor kunstboeken, sprak tijdens Canon's Future Book Forum-evenement over hoe de rockband Radiohead hiervan een goed voorbeeld is. Lucas vertelde over het winstgevend uitgeven van kleine oplagen boeken dankzij crowdfunding en legde uit hoe Radiohead voor fans een verzamelaarseditie van een boek creëerde. Nadat een bandlid slechts één tweet had geplaatst om het boek te promoten, waren alle 500 exemplaren binnen zes uur verkocht.
 
Zo belangrijk is het om te begrijpen waarin fans geïnteresseerd zijn en waar ze samenkomen, zodat je dat kunt gebruiken om de boekverkoop te stimuleren.

Lucas Deitrich, Speaker at Future Book Forum

Samenwerking tussen verschillende branches

Waarom had dit zoveel succes? Het antwoord is samenwerking. Er ligt een enorme kans voor branches om de ervaringen van klanten te verbeteren door gezamenlijk innovatieve en gepersonaliseerde content te creëren. Uitgevers moeten nadenken over hoe ze kunnen profiteren van digitale platformen en processen om hun boeken gewilder te maken. Maar daarvoor moeten ze wel het gedrag van klanten en hun community's begrijpen.
 
Het voorbeeld van Radiohead laat zien hoe een platenmaatschappij heeft samengewerkt met de uitgever om een boek met beperkte oplage te maken. Dit betekende dat gewaardeerde fans exclusieve content kregen, wat de belangrijkste drijfveer was voor de vraag naar het boek.
 
Als uitgevers community's met bepaalde interesses kunnen voorzien van ongepubliceerde of betere content, zullen resultaten niet uitblijven. De sleutel is het leveren van content waardoor fans en volgers zich bijzonder voelen. Exclusiviteit en gewildheid resulteren in vraag en waarde. En daardoor in winst!

Books coming off production line at CB

Persoonlijk en premium

De tijd waarin één boek werd geproduceerd en via de boekhandel gedistribueerd, is voorbij. Veel klanten willen geen standaardproduct meer. Lezers willen nu worden behandeld als individuele personen en content aangeboden krijgen die hun persoonlijkheid weerspiegelt en hun trouw erkent. En ze zijn bereid om meer te betalen voor iets persoonlijkers.
 
Het goede nieuws? Digitale productiemodellen maken zeer kleine oplagen en enkele edities economisch rendabel, waardoor er interessante nieuwe inkomstenstromen ontstaan door verkoop met hoge marges. Van beperkte oplagen en vroege-vogelacties tot meer aangepaste content, zoals verfraaide of gepersonaliseerde edities, of content die speciaal voor micro-community's is samengesteld.
 
Als uitgevers in de toekomst willen slagen, moeten ze klantenkennis inzetten om gerichte producten op de markt te brengen die de ervaring van lezers verrijken. En er is een enorme, onbenutte kans om exclusieve, intelligente content aan te bieden aan individuele personen binnen nichecommunity's. Waar wacht u nog op? Hoogste tijd om persoonlijk te worden!

Ontdek hoe Canon uw groei kan bevorderen via digitale boekproductie

CONTACT met een specialist