Wildlife eagle sea

Lenzen voor natuurfotografie

Dichter bij de natuur dan ooit

Wildlife fotograferen houdt in dat je wilde dieren vastlegt in hun natuurlijke omgeving. Je moet hun gewoonten en andere zaken leren kennen: waar ze zich overdag bevinden; waar de zon staat in relatie tot je onderwerp en hoe dicht je kunt naderen zonder ze te verstoren. Sommige factoren zijn van invloed op het type lens dat je kiest.


Je onderwerp kennen

Probeer te plannen wat je gaat fotograferen. In een besloten natuurreservaat weet je ongeveer waar de dieren zich overdag ophouden. Dan kun je plannen waar je wilt zijn qua licht en afstand tot je onderwerp. In verband met de actie die je wilt vastleggen, bedenk je wanneer het dier actief is en wanneer juist niet. In sommige gevallen kun je niet plannen wat je gaat fotograferen, bijvoorbeeld op een safari. Dan kun je je opnamen niet altijd voorbereiden. Je weet niet welke dieren je tegenkomt, en op welke afstand ze zich bevinden. Deze factoren zijn van belang bij je lenskeuze.

Ponies sunrise relaxed
Gemaakt met EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/5.6
  • 1/4000
  • 800

Afstand houden

Je kunt niet altijd dicht bij je onderwerp komen. Mogelijk is dat gevaarlijk; of de dieren merken het als de afstand te klein wordt. Daarom gebruikt men voor wildlife-fotografie meestal een telefotolens met een brandpuntsafstand van 300 mm of meer. Daarmee realiseer je een flinke vergroting, zodat je ook op afstand het beeld kunt vullen. Ook de grootte van de dieren speelt een rol. Als je een vogeltje wilt fotograferen, heb je een sterkere vergroting nodig om de details vast te legen, meer in de richting van 600 mm.

Monkey climbing candid
Gemaakt met EF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4
  • 1/80
  • 3200

Actie vastleggen

Voor dieren die snel bewegen, zoals cheeta's of vogels, wil je de snelst mogelijke sluitertijd. Met een lens met een snel diafragma benut je het beschikbare licht beter. Daarmee leg je de beweging stil en krijg je een scherp beeld. Met een telefotolens met een groot diafragma, zoals de EF 300mm f/2.8L IS II USM, benut je het licht optimaal en kun je de actie bevriezen.

Whale tail ocean action
Gemaakt met EF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/8
  • 1/1600
  • 400

Het moment van de dag

Bij wildlife-fotografie wil je optimaal gebruikmaken van de beschikbare lichtbron (de zon). Doorgaans is het licht het best op drie tijden van de dag – ochtend, midden op de dag, en avondschemering. Het uur na zonsopgang en het uur voor zonsondergang zijn de gouden uren. Het licht is zachter, omdat het een langere weg aflegt door de atmosfeer van de aarde, gezien de stand van de zon ten opzichte van de aarde. Je krijgt ook langere schaduwen, wat een spectaculairder effect geeft. Midden op de dag is het zonlicht veel harder. Dan krijg je licht van boven met een sterk contrast, zonder lange schaduwen in je scène.

Eagle flying sea action

Opname-omstandigheden

Als je dieren fotografeert in hun natuurlijke omgeving, zoals een woestijn of op safari, krijg je soms te maken met extreme opname-omstandigheden. Je wilt dus zeker zijn dat je uitrusting je niet in de steek laat. Dan is een lens uit Canon’s L-serie het meest geschikt, met een body die is voorzien van weerbestendige afwerking. Met stof- en weerbestendige onderdelen kun je ook in de moeilijkste omstandigheden doorwerken. Lenzen uit de L-serie hebben nog een voordeel: ongekende prestaties dankzij Canon's meest geavanceerde optische ontwerpen en technologieën.

Two seals iceberg
Gemaakt met EF 70-200 f/2.8L IS II USM + 2x III
  • f/7.1
  • 1/1000
  • 800

Hoe je camera je lenskeuze beïnvloedt

Canon’s EF-S-lenzen zijn exclusief ontworpen voor camera's met een APS-C sensor, zoals de EOS 760D. Ze zijn niet compatibel met full-frame modellen uit bijvoorbeeld de EOS 5D-serie.

Je kunt EF-lenzen combineren met elke EOS DSLR-camera, maar bij een APS-C type EOS is de beeldhoek gelijk aan die van een 1,6 keer zo lange brandpuntsafstand van een full-frame camera. Een 300mm-lens op een EOS 760D geeft een hoek die gelijkwaardig is aan die van een 480mm-lens op een full-frame camera. Je onderwerp wordt dus groter in beeld gebracht.

Deer full frame sensor wildlife

FULL-FRAME SENSOR

Deer APS-C sensor wildlife

APS-C SENSOR

Diafragma en sluitertijd

Diafragma laat niet alleen meer licht binnen, maar isoleert je onderwerp ook van de achtergrond. Met een sneller diafragma, zoals f/2.8, verminder je de scherptediepte. Het is zeer belangrijk om iets weten over de relatie tussen diafragma en sluitertijd, vooral als je wilde dieren fotografeert. Als je het diafragma één stop vergroot (bijvoorbeeld van f/4 naar f/2.8), krijgt de sensor tweemaal zoveel licht. Dan kun je de sluitertijd halveren en gemakkelijk bewegende onderwerpen vastleggen.

Blue parrot claw wildlife
Gemaakt met EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
  • f/2.8
  • 1/1250
  • 3200

De juiste lens kiezen

  • Wil je dichtbij kunnen komen zonder je onderwerp te storen? Dan is een lens met een brandpuntsafstand van 400 mm of meer geschikt. Zo kun je het beeld vullen zonder dichtbij te komen.
  • Beweegt je onderwerp snel? Dan heb je een snel diafragma nodig (f/4 of f/2.8) om maximaal te profiteren van het licht en de sluitertijd te kunnen verhogen. Denk aan prime lenzen. Die hebben een sneller diafragma. 
  • Moet je lens berekend zijn op zware omstandigheden? Dan is een lens uit Canon's L-serie aan te raden, vanwege de duurzaamheid.

  • Wil je zonder bewegen snel de compositie kunnen veranderen? Denk dan aan een zoomlens van 100 mm tot 400 mm. Dan heb je meer flexibiliteit qua compositie, zonder de lens te verwisselen of je onderwerp dichter te naderen.

Horses beach action wildlife

Dieren in het wild

Kleinere dieren

Macrolenzen zijn fantastisch voor insecten en andere kleine dieren. Je kunt voldoende afstand houden om je onderwerp niet te storen en toch je beeld vullen. Met een macrolens met Image Stabilizer zoals de EF 100mm f/2.8L Macro IS USM kun je uit de hand fotograferen in omstandigheden waarbij je normaal een statief nodig zou hebben.

Macro butterfly colourful insect
Gemaakt met EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • f/8
  • 1/400
  • 400

Statief

Hoe groter de brandpuntsafstand, hoe belangrijker een statief is. Elke camerabeweging wordt immers meer versterkt. De Image Stabilizer maakt een statief minder nodig, doordat camerabewegingen worden verminderd. Maar als je lang moet wachten, moet je de camera en lens stabiel houden. Dan kan een statief van pas komen.

Squirrel frozen in motion wildlife
Gemaakt met EF 70-200mm f/4L IS USM
  • f/4.5
  • 1/250
  • 1000

Werken met extenders

Als je lens compatibel is met extenders, breid je het gebruik van je lens uit – je kunt immers nog dichter bij je onderwerp komen. Wel moet je bedenken dat door extenders minder licht de camerasensor bereikt. Met een EF 1.4x III extender verlies je 1 stop licht en met een EF 2x III extender 2 stops. Dit is van invloed op het grootste diafragma en de snelste sluitertijd die haalbaar zijn – f/4 wordt bijvoorbeeld f/5.6. Dat is minder gunstig voor bewegende onderwerpen.

Two seals sea action wildlife
Gemaakt met EF 70-200mm f/4L IS USM + 1.4x III
  • f/6.3
  • 1/500
  • 400

Professionele lenskeuze voor wildlife

EF 300 mm f/2.8L IS II USM

De hoogwaardige lens uit de L-serie met 4-stops Image Stabilizer staat bekend om de verbazingwekkende resultaten in scherpte, kleur en contrast. Opnamen blijven ongelooflijk scherp, zelfs wanneer je een teleconverter gebruikt om de telefotovergroting te versterken.

Details bekijken

EF 300mm f2.8L IS USM pack shot