Interview with World Press Photo Contest judge Christian Ziegler

Interview met Christian Ziegler, jurylid World Press Photo

Natuurfotograaf Christian Ziegler was jurylid voor de categorie Nature tijdens de World Press Photo van dit jaar. Hij onthult wat de deelnemers moesten doen om de interesse van de jury te wekken.

Hoe was het als een van de winnaars van World Press Photo in 2013, 2014 en 2015, om dit keer zelf jurylid te zijn?
"Ik vond het geweldig om jurylid te zijn en het proces eens van de andere kant mee te maken. Ik heb veel geleerd van hoe de andere juryleden naar foto's en verhalen keken. Ze kwamen van zeer verschillende achtergronden, met een verschillende kijk op de wereld, dus het was heel stimulerend om in de aanwezigheid van zo'n gevarieerde groep getalenteerde mensen te zijn."

Hoe hoog is het niveau van het werk dat jullie beoordeelden?
"Zeer hoog. In de categorie Nature zagen we veel goede verhalen. Het winnende verhaal van Brent Stirton over de neushoornstroperij in zuidelijk Afrika heeft het vraagstuk van alle kanten belicht, zodat een compleet beeld ontstond van de manier waarop we neushoorns tot uitsterven brengen. Ami Vitale's verhaal over het fokken van panda's in China was prachtig en met gevoel voor humor gefotografeerd. In de sectie van losse foto's probeerden we licht te werpen op belangrijke milieuvraagstukken: in het beeld van een zeeschildpad die verstrikt is geraakt in een stuk visnet, een grote katachtige die in India in stadswijken op eten jaagt en dode monarchvlinders in Mexico na een sneeuwstorm".

Wat hebt u geleerd door het werk van anderen te jureren?
"Dat iedereen foto's verschillend ziet, maar tegelijkertijd dat iedereen een goede foto direct herkent."

Wat is de belangrijkste sleutel om als jury bij een fotografiewedstrijd goed als eenheid te werken?
"Je moet naar de andere juryleden luisteren, met name als het om hun gebied van expertise gaat, en dat hebben we allemaal gedaan. Het was geweldig om te horen wat iedereen over de foto's dacht, maar als je een uitgesproken mening over een foto had moest je je standpunt zeer goed beargumenteren, zowel als je voor of tegen de foto was. Jureren bij de World Press Photo is een zeer intensief proces. Je bent een week lang samen met de jury, vaak meer dan 12 uur per dag. Vaak zijn de foto's zeer schokkend, maar ik vond dat, na de foto's vele malen teruggekeken te hebben, we steeds zekerder waren over onze beslissingen en uiteindelijk was er niet veel discussie."

Zal uw rol als World Press Photo-jurylid u helpen met uw eigen fotografie?
"Zeker! Ik weet nu beter waar juryleden op letten. Allereerst moet je een interessant en actueel onderwerp van algemeen belang kiezen. Ten tweede maakt het op de juiste manier bewerken van de foto's het verschil; je moet de foto's selecteren die het volledige verhaal aan een zeer breed publiek vertellen. Als ik foto's bewerk voor een tijdschrift kies ik vaak de exotischere plaatjes, maar omdat World Press Photo een zeer breed aanbod van verhalen en kwesties bestrijkt, moet de fotograaf heel selectief zijn, maar tegelijkertijd zorgen dat alle hoeken van een verhaal worden belicht. Als je één enkele foto indient, moet je je ervan bewust zijn dat de eerste indruk heel belangrijk is. Er moet bij die eerste indruk heel veel informatie direct worden overgebracht. De compositie is heel belangrijk. Ik zelf zoek naar foto's die een brede impact en een duidelijke boodschap hebben waarmee mensen zich kunnen identificeren."

Wat raad je fotografen aan die volgend jaar willen deelnemen aan de wedstrijd?
"Denk heel goed na over de boodschap die je foto heeft. Is die duidelijk en overtuigend? Is het origineel? En, nog belangrijker, is de foto mooi?"

Wat is er zo bijzonder aan de World Press Photo?
"De World Press Photo wedstrijd is 's werelds grootste en meest gerespecteerde fotowedstrijd en heeft een enorme impact op fotografie en de manier waarop wij de wereld bekijken. Meer dan vier miljoen mensen overal ter wereld bezoeken de tentoonstelling en het bereik is zelfs nog groter als je denkt aan alle publiciteit die erbij hoort. Als natuurfotograaf is het belangrijk dat onze foto's samen met andere nieuwsverhalen worden getoond - natuur- en milieuvraagstukken die betrekking hebben op ons allemaal, moeten een groter publiek bereiken. Wanneer deze verhalen worden gepresenteerd door World Press Photo, bereiken ze mensen die deze foto's normaliter niet zouden zien of hierin geen interesse zouden hebben".