ARTIKEL

Heeft de World Press Photo Contest de nieuwe Environment-categorieën nodig? Fotografen aan het woord

Two Japanese macaques, or snow monkeys, perform on stage. One wears a Donald Trump mask and the other wears a waistcoat.
'Sacred No More' van Jasper Doest is bekroond met de tweede prijs in de categorie Nature Stories. De laatste jaren is de Japanse makaak, ook wel het sneeuwaapje genoemd, gewend aan mensen. Omdat de makakenpopulatie op het platteland groeit, moeten de aapjes voedsel van akkers stelen om te overleven. In de steden worden makaken getemd en getraind voor de entertainmentsector. Jasper documenteerde het verhaal tussen 15 januari 2016 en 2 oktober 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Jasper Doest

Een geblinddoekte neushoorn, een arend tussen het afval en een albatros die door muizen wordt aangevallen. De World Press Photo Contest Environment Singles- en Environment Stories-categorieën zijn nieuw in 2018. Ze zijn bedoeld om het werk van fotografen die de positieve en negatieve impact van de mens op het milieu documenteren, in de schijnwerpers te zetten.

Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

De nieuwe categorieën van de World Press Photo Contest 2018 hebben heel wat stof doen opwaaien en mensen aan het denken gezet. "De impact van de mens op het milieu is een van de grootste problemen waarmee we nu leven", zegt Micha Bruinvels, Director of Contests bij de World Press Photo Foundation over de nieuwe categorieën. "Op deze manier willen we beeldmateriaal over dit onderwerp belonen en aanmoedigen. Ook verhalen die een oplossing voorstellen, zijn welkom. Wij geloven dat deze veranderingen een completer beeld scheppen van onze huidige samenleving."

Tijd om de fotografen aan het woord te laten over de nieuwe Environment-categorieën, hun belang, tijdloze karakter en hun plaats binnen de fotojournalistiek.

'Sacred No More' van Jasper Doest is bekroond met de tweede prijs in de categorie Nature Stories. De laatste jaren is de Japanse makaak, ook wel het sneeuwaapje genoemd, gewend aan mensen. Omdat de makakenpopulatie op het platteland groeit, moeten de aapjes voedsel van akkers stelen om te overleven. In de steden worden makaken getemd en getraind voor de entertainmentsector. Jasper documenteerde het verhaal tussen 15 januari 2016 en 2 oktober 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Jasper Doest
A portrait of the photographer Jasper Doest standing by a tree in low light.

Over Jasper Doest

Jasper Doest is een Nederlandse fotojournalist die voornamelijk reisverhalen en projecten over natuurbescherming maakt. Hij won de tweede prijs in de categorie Nature Stories met 'Sacred No More', zijn verhaal over Japanse makaken in de entertainmentsector.

Jasper Doest

"Ik vind het fantastisch dat World Press Photo de Environment-categorieën heeft geïntroduceerd. We weten wel iets over de klimaatopwarming en over de bomen die in het Amazonewoud worden gekapt, maar door de milieuveranderingen komen er steeds meer gerelateerde verhalen aan het licht. Die moeten ook worden gehoord."

"We leven in een tijd waarin milieuveranderingen steeds voelbaarder worden. Als we niet onmiddellijk actie ondernemen, door bijvoorbeeld over milieuverandering te praten, dan kunnen we niet meer terug. Nu moet het gebeuren. Het is nog niet te laat om het tij te keren."

"Het project dat ik instuurde voor de World Press Photo Contest, gaat over de relatie tussen mensen en Japanse makaken. Deze aapjes werden vroeger aanbeden als heilige bemiddelaars tussen mensen en goden, maar tegenwoordig worden ze in de landbouw beschouwd als ongedierte en belachelijk gemaakt in de entertainmentsector. Maar voor mij schuilt er veel meer achter. Ik hoop dat het project wordt begrepen als een verhaal over de relatie tussen mensen en alle andere wezens waarmee we deze planeet delen."

"Ik beschouw mezelf als een wildfotograaf of documentairefotograaf: ik vertel verhalen over de relatie tussen wilde dieren en mensen. Met dit verhaal ben ik 11 jaar geleden begonnen. Toen wilde ik nog gewoon mooie foto's maken van Japanse makaken. Maar toen mijn redacteur bij National Geographic me vroeg wat het verhaal erachter was, kon ik die vraag niet echt beantwoorden. Daarom begon ik na te denken over de ruimere context. Dit is het soort verhalen dat we moeten vertellen. We mogen ons niet alleen concentreren op de pracht van de natuur. Ja, die schoonheid is ook belangrijk, maar we moeten beide zijden in beeld brengen om ervoor te zorgen dat mensen gaan opletten en begrijpen wat er aan de hand is."

A young white rhino has been drugged and blindfolded and lies against a metal wall and dusty mud floor.
'Waiting For Freedom' van Neil Aldridge won de eerste prijs in de categorie Environment Singles. Een jonge witte neushoorn is verdoofd en geblinddoekt. Hij wordt dadelijk vrijgelaten in Okavango Delta, Botswana, waar hij naartoe is verhuisd vanuit Zuid-Afrika om hem uit de handen van stropers te houden. 21 september 2017. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objectief. © Neil Aldridge
A portrait of photographer Neil Aldridge standing by a tree in a forest.

Over Neil Aldridge

Neil Aldridge is reservaatfotograaf, docent in mariene- en natuurgeschiedenisfotografie aan Falmouth University, gepubliceerd auteur en professioneel natuurgids. Hij won de eerste prijs in de nieuwe categorie Environment Singles.

Neil Aldridge

"Ik vind het belangrijk dat World Press Photo de Environment-categorieën heeft toegevoegd. Er zijn heel wat belangrijke onderwerpen en er zijn baanbrekende projecten en onderzoeken bezig. Dat moeten we kunnen delen. Voor fotografen zoals ik gaat het niet alleen om werken met prachtige dieren op droomlocaties: ik vind het cruciaal om ook onderzoekers, dierenartsen, ecologen en andere gepassioneerde mensen in beeld te brengen terwijl ze elke dag hun best doen om dieren te redden. Deze categorieën maken het publiek meer bewust: niet alleen over de gevaren [voor het milieu], maar ook over de oplossingen. Het is belangrijk dat we de oplossingen niet uit het oog verliezen, en de positieve inspanningen om bedreigde diersoorten en plaatsen te redden."

"Fotografen zouden meer moeten samenwerken en hun krachten als verhalenvertellers bundelen in plaats van geïsoleerd te werken. Zo kunnen we samen voor verandering zorgen en mensen echt bewustmaken over de onderwerpen die we belangrijk vinden."

"In de categorie Singles moet je echt het hele verhaal kunnen vertellen. De neushoorn die ik kon insturen voor deze wedstrijd (boven) vertelt iets over de crisis rond neushoorns in het algemeen, maar heeft ook een positieve ondertoon over goed werk en kansen. Tegen iedereen die volgend jaar wil meedoen aan de wedstrijd, wil ik zeggen dat als je een verhaal in één foto kunt vervatten, de juryleden dit zullen opmerken. Vertel je verhalen op een manier die stemt tot nadenken en die nog niet eerder gezien is."

A portrait of photographer Erik Sampers at the World Press Photo 2018 event.

Over Erik Sampers

Erik Sampers werkt aan milieuonderwerpen voor het magazine Le Figaro. Hij won de derde prijs in de categorie Sports Singles met zijn luchtfoto van de Marathon des Sables, een 250 km lange race door de Saharawoestijn in het zuiden van Marokko.

Erik Sampers

"Er is zeker een overlapping tussen fotojournalistiek en wildfotografie. Fotojournalistiek gaat niet alleen over oorlog. Met deze nieuwe categorieën kunnen we ook positieve beelden tonen."

"Ik ben fan van de foto waarmee Neil Aldridge de categorie Singles won, die foto lijkt wel een schilderij. Slechts een paar dagen geleden las ik in het nieuws dat de laatste mannelijke noordelijke witte neushoorn gestorven was. Toen ik Neils foto zag, vond ik deze perfect voor de categorie Environment. Soms is het goed om mensen wakker te schudden."

"Onze verhalen zijn soms erg pijnlijk, maar het is nu van levensbelang om zorg te dragen voor het milieu, en als fotografen is het onze taak om te tonen wat er gebeurt."

"Ik heb net een project afgerond waarvoor ik twee Chinese mensen fotografeerde: de ene is blind en de andere heeft geen armen, maar toch hebben ze in China de voorbije tien jaar 30.000 bomen geplant. China is een van de meest vervuilde landen ter wereld. Soms kun je in Beijing door de smog niet zien wat er tien meter voor je gebeurt. Deze mannen wonen vijf uur van Beijing vandaan en besloten bomen te planten voor hun kinderen en hun toekomst. [Hen fotograferen] is een voorbeeld van wat journalisten kunnen doen om verhalen te vertellen over het milieu waarin zowel positieve als negatieve aspecten worden belicht."

Geschreven door Emma-Lily Pendleton


Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven