ARTIKEL

China in kleur: Bruno Barbey vertelt hoe hij de ontwikkeling van een wereldmacht al 45 jaar lang vastlegt

A statue of Mao Zedong covered in scaffolding with two construction workers standing on top.
Magnum-veteraan Bruno Barbey maakte 46 jaar geleden zijn eerste foto's in China, toen het land nog werd geleid door Mao. Gefotografeerd met een EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/250 sec, f/6 en ISO320. © Bruno Barbey / Magnum Photos

De afgelopen 45 jaar veranderde China van een groot maar onontwikkeld land in een van 's werelds grootste industriële supermachten. In die periode heeft senior Magnum-fotograaf Bruno Barbey een uniek oeuvre samengesteld waarin hij de ongelooflijke veranderingen in het land vastlegt.

China is slechts een van de vele onderwerpen waar Bruno zich in zijn lange carrière mee bezig heeft gehouden. Als fotojournalist heeft hij verslag gedaan van nieuws uit de hele wereld, waaronder oorlogen en conflicten in Nigeria, Vietnam, Bangladesh, Cambodja, Noord-Ierland en Irak. Hij heeft ook het dagelijks leven vastgelegd in allerlei landen, waaronder Marokko, Brazilië, Turkije, Nigeria en Italië. Hij heeft meer dan 30 boeken gepubliceerd en er zijn wereldwijd meer dan 80 tentoonstellingen van zijn werk gehouden.

China is hem echter altijd blijven fascineren en hij is vele malen naar het land teruggekeerd. Recentelijk zijn er twee boeken verschenen van zijn werk over dit land: 'From Mao to Modernity' (2015) en 'The Color of China' (2019).

Bruno's werk wordt goed ontvangen, ook in China zelf. Onlangs was er een grote tentoonstelling van zijn foto's van China in het Chinese Kunstmuseum in Beijing, die in slechts 10 dagen 80.000 bezoekers trok.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Waarom vindt Bruno China al zo lang interessant? "Ik houd van landen met een culturele en historische achtergrond. China is bijzonder fascinerend omdat het land een geschiedenis heeft van 6.000 jaar", zegt hij. "Het culturele erfgoed is echt ongelooflijk. Maar wat voor mij echt interessant is, in elk decennium, is hoe snel het land zich heeft ontwikkeld en is veranderd, vooral sinds de jaren negentig. Ik houd ook van de Chinezen – ze zijn gemakkelijk in de omgang, een beetje lawaaierig, maar erg enthousiast."

Hij fotografeerde het land voor het eerst in 1973, toen de Culturele Revolutie onder leiding van Mao Zedong nog in volle gang was. Bij het bekijken van deze vroege beelden vallen vooral de grote veranderingen in het leven van de Chinezen op. "In de eerste foto's die ik in de jaren zeventig maakte, dragen alle mensen blauwe of grijze kleding", vertelt Bruno. "Iedereen droeg dezelfde arbeiderskleding. Tegenwoordig besteden jongeren veel geld aan hun kleding, of in ieder geval de jongeren die zich dat kunnen veroorloven. Ze zijn uiterst chic en elegant gekleed, dus dat is een enorm verschil.

"Toen ik in 1980 de stad Chengdu bezocht, was er geen internationale luchthaven, reden er maar weinig auto's en ging bijna iedereen met de fiets. Tegenwoordig staan overal files – en er is ook veel vervuiling." De steden hebben ook een architectonische verandering ondergaan. "Ik herinner me dat ik in de wijk Pudong in Shanghai foto's heb gemaakt van de rijstvelden", gaat Bruno verder. "Daar staan nu al die wolkenkrabbers. De hedendaagse architectuur is ongelooflijk. Je ziet allerlei schitterende gebouwen die zijn ontworpen door beroemde architecten uit de hele wereld. Ze zijn werkelijk spectaculair."

Old buildings being torn down, leaving piles of rubble in the foreground, with cranes and skyscrapers visible in the background.
Bruno heeft de architectonische transformatie van Shanghai vastgelegd in deze foto van de sloop van een oude wijk met het futuristische nieuwe gebied Pudong op de achtergrond. Genomen met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 1/200 sec, f/11 en ISO250. © Bruno Barbey / Magnum Photos
A person with an orange umbrella sitting on the tarmac of a yellow box junction.
Bruno heeft de afgelopen decennia grote sociale en politieke veranderingen vastgelegd. Deze foto van een demonstrant op een kruispunt in Hongkong is bijna een abstracte kleurcompositie geworden. Genomen met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 1/250 sec, f/10 en ISO400. © Bruno Barbey / Magnum Photos

Kleuropnamen

Ook andere Magnum-fotografen hebben het land de afgelopen decennia gefotografeerd, zoals Robert Capa, Henri Cartier-Bresson en Marc Riboud, maar die werkten allemaal in zwart-wit. Hoewel monochroom nog dominant was bij de documentairefotografie in het begin van de jaren zeventig, wilde Bruno vanaf het begin in kleur fotograferen.

Zwart-wit, legt hij uit, was dominant om zowel esthetische als praktische redenen. "In die tijd was de kleurreproductie nog slecht, zelfs in de bekendste tijdschriften", vertelt hij. "Vroeger werkte ik vaak voor National Geographic. Als ik die artikelen nu bekijk, zie ik dat de afdrukkwaliteit niet bepaald goed is. Maar kleur heeft mij altijd al gefascineerd, misschien omdat ik ben geboren in Marokko, een land vol licht en kleur. Voor mij begon het halverwege de jaren zestig, toen ik door het tijdschrift Vogue naar Brazilië werd gestuurd en een paar honderd kleurenfilms meenam. Toen begon ik serieus met het maken van kleurenfoto's. Ik maak vooral graag kleurenfoto's met de nieuwste digitale camera's. En tijdschriften worden tegenwoordig in goede kwaliteit gedrukt."

An example of modern architecture in China, Shanghai's Expo Axis lit up with pink light in geometric lines.
Een ander voorbeeld van de opvallende nieuwe architectuur in China, in dit geval de Expo Axis in Shanghai bij avond, die Bruno kon vastleggen dankzij de mogelijkheden bij weinig licht van zijn Canon-apparatuur. Genomen met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 1/80 sec, f/4 en ISO1000. © Bruno Barbey / Magnum Photos
A shot taken looking down inside the New Century Global Mall in Chengdu, showing escalators lit up with blue lights.
Het duizelingwekkend grote winkelcentrum New Century Global Mall in Chengdu. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 42mm, 1/60 sec, f/5 en ISO800. © Bruno Barbey / Magnum Photos
Members of the Church of the Last Testament stand in white robes in front of snow-covered trees. Photo by Jonas Bendiksen.

Wat ik heb geleerd van het fotograferen van geïsoleerde gemeenschappen

Magnum-fotograaf Jonas Bendiksen vertelt over de uitdagingen en beloningen van het vastleggen van een afgelegen religieuze groep.

Bruno heeft in zijn lange carrière allerlei verschillende camera's uitgeprobeerd, maar werkt nu al vele jaren met Canon-apparatuur. Hij gebruikt tegenwoordig een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV). "Ik maak graag digitale opnamen. Het is een fantastische tool", zegt hij. "Voor fotografen van mijn generatie is het fascinerend om alle creatieve mogelijkheden van de digitale technologie te ontdekken.

"Ik kan bij heel weinig licht zonder flitser werken, wat vroeger niet mogelijk was. "Ik houd ook van straatfotografie, waarbij je heel snel moet werken en geen tijd hebt om scherp te stellen. De snelheid van de autofocus maakt dit nu heel eenvoudig." Je hoeft niet na te denken over de techniek. De camera lost alles zelf op."

Bruno vertelt dat hij het liefst zo weinig mogelijk spullen meeneemt en dat het "perfecte objectief" voor zijn werk de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is. "Ik gebruik soms een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM, want die is klein en licht", vertelt hij. "Ik heb ook een tilt-shiftobjectief, een Canon TS-E 24mm f/3.5L II, omdat ik bij het fotograferen van architectuur op zoek ben naar perfectie en naar elkaar toe lopende verticale lijnen probeer te vermijden."

In het veld

Bruna heeft een praktische werkwijze. Hij kiest gewoon een plek waar hij wil fotograferen en wacht tot er iets interessants gebeurt. Eén van zijn favoriete plekken is een locatie in Shanghai, met uitzicht op de stad over de rivier Huangpu, waar in het weekend van alles gebeurt. Hij houdt bij het fotograferen altijd rekening met de voor- en achtergrond, zodat elke scène verschillende elementen bevat. Hij vindt het echter het belangrijkst dat de mensen niet doorhebben dat ze worden gefotografeerd.

"Bij de meeste foto's die ik maak, beseffen mensen niet dat ze worden gefotografeerd of hebben ze dat pas net gemerkt", zegt hij. "Ik fotografeer heel snel. Soms, zelfs nu nog, maak ik opnamen zonder de camera bij mijn oog te houden, zodat ik onopvallender kan werken. Wanneer je veel opnamen maakt, is de bewerking natuurlijk ook belangrijk. Ik doe de helft van mijn werk tijdens het fotograferen en de helft bij de nabewerking.

Three pedestrians walking along a Hong Kong street past a brightly coloured poster.
Bruno houdt van de snelheid en spontaniteit van straatfotografie. Hij zegt dat hij het liefst een locatie kiest en dan gewoon wacht tot er iets gebeurt, maar voor echt indrukwekkende foto's is een perfecte combinatie van voor- en achtergrondelementen nodig. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 61mm, 1/250 sec, f/6,3 en ISO400. © Bruno Barbey / Magnum Photos
A group of women all wearing white performing yoga on a sand dune in the Kubuqi Desert in China's Inner Mongolia Autonomous Region.
Bruno vindt het heel belangrijk dat mensen zich natuurlijk gedragen en niet poseren voor de camera. Genomen met een Canon EOS 5D Mark II, ingesteld op 1/160 sec, f/20 en ISO250. © Bruno Barbey / Magnum Photos

"Meestal maak ik eerst de foto's en vraag ik daarna pas toestemming, behalve wanneer ik een portret maak en de ander eerst wil leren kennen. Als je op zoek bent naar een natuurlijke situatie en eerst om toestemming moet vragen, kun je wel stoppen. Mensen gedragen zich dan niet langer spontaan en het moment is voorbij. Daarom vraag ik meestal geen toestemming."

Het is misschien verrassend, maar Bruno zegt dat hij nog nooit een vervelende reactie heeft gehad bij het fotograferen van mensen in China. "In China of Japan, of in Azië in het algemeen, levert het fotograferen van mensen meestal weinig problemen op", vertelt hij. "Misschien is dat omdat ze beleefd zijn tegen buitenlanders. Het is makkelijker om foto's te maken in Shanghai dan in Parijs. Wanneer je in Parijs foto's maakt, dagen mensen je al snel uit en zeggen ze dat ze je zullen aanklagen. Dat is niet zo'n probleem in China. Chinezen zijn dol op fotografie. Het is fantastisch om te zien hoe het ze motiveert en fascineert."

Hoewel hij inmiddels 78 is, is Bruno's interesse in fotografie niet afgenomen. Hij heeft alweer fotoreizen gepland naar China en Marokko. "Als lid van de Franse Academie des Beaux-Arts word ik omringd door vrienden en geweldige artiesten. Sommigen daarvan zijn al erg oud maar werken nog steeds", vertelt hij. "Sommige fotografen werken tot ze de 90 zijn gepasseerd. Ik blijf werken zolang ik, zoals wij zeggen, "bon pied, bon oeil" heb. [Letterlijk: "goede voet, goed oog".] Ik hoop zolang mogelijk door te werken."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Bruno Barbey

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Magnum photographer Bruno Barbey with a Canon camera on an assignment.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is een full-frame 30,4 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en 7 fps continuopname. "Ik houd van straatfotografie, waarbij je heel snel moet werken en geen tijd hebt om scherp te stellen. De snelheid van de autofocus maakt dit nu heel eenvoudig."

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. Bruno zegt dat het voor zijn werk het "perfecte objectief" is.

Canon TS-E 24mm f/3.5L II

De onafhankelijke rotatie van de kantel- en verschuivingsmechanismen van dit objectief zorgt voor maximale creatieve vrijheid. Bruno: "Wanneer ik architectuur fotografeer, ben ik op zoek naar perfectie en probeer ik naar elkaar toe lopende verticale lijnen te vermijden."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan