ARTIKEL

Vol gas: het filmen van speedboten met een CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-lens

Powerboats race, filmed by Jonathan Constantinou.
Zijn evenwicht bewaren op een boot waar de golven tegenaan beukten, was al moeilijk genoeg, maar cameraregisseur Jonathan Constantinou had ook te maken met veranderlijk weer, onvoorspelbare actie en zeeziekte tijdens het filmen van een speedbootrace in het Engelse Poole Bay. "Het was een bijzondere ervaring," zegt hij. © Jonathan Constantinou

Toen Jonathan Constantinou zijn baan als regeringslobbyist in Washington DC opgaf voor een carrière in de filmindustrie, was het niet verwonderlijk dat hij terecht zou komen bij documentaireprogramma's zoals het Britse BBC Panorama, het langstlopende actualiteitenprogramma ter wereld. Maar tijdens het maken van nieuwsvideo's, bedrijfsvideo's en commerciële video's begon Jonathan een passie te ontwikkelen voor het filmen met bewegende camera's.

"Met beweging kun je een veel effectiever verhaal vertellen, of je nu drones, bewegingscontrole of gestabiliseerde gimbals gebruikt," zegt hij. "In welk genre ik ook werk, ik voeg graag filmische beweging toe."

Door deze passie voor actie belandde Jonathan tussen de racende boten van de Fortitudo Property Poole Bay 100, voor de liefdadigheidsfilm 'Life at 100 Knots'.

"Niets kan je voorbereiden op het helse lawaai en het spektakel van zo'n wedstrijd," herinnert Jonathan zich. "Het mooiste vond ik de snelheid van de boten bij een rollende start. Ik zat op een veiligheidsboot en ik dacht dat die snel was, maar die boten gaan nog veel sneller en stuiteren over de golven. Het lawaai en de snelheid zijn gewoon ongelooflijk. Het is een bijzondere ervaring."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Shooting solo bij hoge snelheid

Aangezien de film een liefdadigheidsproject was, was er geen budget voor een professioneel gimbalsysteem en het bijbehorende driekoppige team. Jonathan wist dat het een actierijke klus zou worden die hij in zijn eentje moest zien te klaren.

Maar dat was niet het enige probleem. Hij kreeg ook beukende golven, hoge snelheden en voortdurend wisselende lichtomstandigheden voor zijn kiezen, niet de makkelijkste omgeving voor een filmmaker om in te werken. Maar Jonathan was ervan overtuigd dat hij met zijn Canon EOS C300 Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS C300 Mark III), in combinatie met een Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-lens op een gemotoriseerde gimbal, de actie zelfs bij hoge snelheid kon vastleggen.

Jonathan Constantinou demonstrates his shooting rig to the camera.
Voor het filmen op water met hoge snelheid is doorgaans een professioneel gimbalsysteem nodig dat door een team van ten minste drie personen moet worden bediend. Door de Canon EOS C300 Mark II met een Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-lens te combineren, kon Jonathan in zijn eentje ongelooflijke opnamen maken. "Deze set verbetert de productiekwaliteit van projecten waar voorheen geen budget voor was," zegt hij. © Jonathan Constantinou
Camera poised and ready, Jonathan Constantinou watches the water.
Naast de Canon EOS C300 Mark II en de Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-lens gebruikte Jonathan de afneembare servo-grip Canon ZSG-C10 en een draagharnas om het door hem gewenste materiaal te kunnen filmen. "Dankzij deze opstelling kon ik opnamen maken op manieren die eerder niet mogelijk waren," legt hij uit. © Jonathan Constantinou

"Ik had een speciale camera nodig voor de verschillende dingen die ik voor ogen had en de Canon EOS C300 Mark II was perfect," zegt Jonathan. "En toen de Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-grootformaatlens werd uitgebracht, wist ik direct dat die alles zou veranderen. Het is een compacte, betaalbare hoogwaardige servo-zoom.

De externe Canon ZSG-C10-zoomgrip, die speciaal werd ontworpen voor de CN-E Compact Servo-lezen van Canon, maakt het mogelijk om de zoom-servo en one-shot AF op afstand te activeren. De camera is aangesloten op de lensbody via een 20-pins-kabel en kan worden bediend als hij op de lenscilinder is gemonteerd, maar ook los van de lens. Door de veelzijdigheid van de servo-grip is de lens geschikt voor allerlei situaties.

"Het is ongelooflijk dat je de zoom kunt bedienen met de grip, terwijl de focus en iris door de camera worden geautomatiseerd. Door een gemotoriseerde gimbal te gebruiken, kan ik nu aan projecten werken die voorheen geen budget hadden voor een professioneel gimbalsysteem. Het heeft een hele nieuwe markt voor me geopend," aldus Jonathan.

A Canon EOS C200 video camera at Mount Everest's South Base Camp in Nepal.

Het wereldrecord rugby op de Everest filmen met de EOS C200

Filmmaker Sam Tongue over zijn strijd tegen sneeuw, gletsjerijs en de hoogte om een recordbrekende rugbywedstrijd in de Himalaya te filmen.

Een eenvoudig systeem met volledige camerabediening

Jonathan wist dat het verwisselen van de lenzen of accu halverwege de race lastig zou worden, maar hij had er alle vertrouwen in dat het zoombereik en de accucapaciteit van de Canon EOS C300 Mark II voldoende zouden zijn om de hele dag te kunnen draaien. Hij gebruikte de medium +4 snelheidsinstelling op de externe Canon ZSG-C10-zoomgrip zodat hij de brandpuntsafstand met zijn vingertoppen kon aanpassen. Ook droeg hij een draagharnas en bevestigde hij de monitor van de Canon EOS C300 Mark II op de bovenste ring van de gimbal.

"Soms wilde ik in standaard 4K opnamen maken en soms op 1080p voor een slow-motioneffect met de helft van de snelheid, en dus zat ik tussen de boten in de menu's te prutsen," zegt Jonathan. "Als je in 50p opnamen maakt, kun je de AF nog steeds gebruiken. In de postproductie kun je het vervolgens naar 25 frames aanpassen om een slow-motioneffect te bereiken. Het was geweldig om alle camerafuncties op de monitor te kunnen bedienen. Het is zo'n eenvoudig systeem en alles is inbegrepen: de camera heeft zijn eigen voeding, de gimbal heeft zijn eigen voeding en je kunt zo aan de slag."

Conscious of the choppy water, a camera-ready Jonathan Constantinou kneels on the floor of a boat to protect his balance.
Jonathan had een lichte maar duurzame opstelling nodig waarmee hij in zijn eentje bij hoge snelheid op het water filmopnamen kon maken. De Canon EOS C300 Mark II en de Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-lens bleken een formidabele combinatie te zijn. © Jonathan Constantinou

Dual Pixel CMOS AF en belichting afstellen

De meeste filmmakers geven de voorkeur aan handmatige bediening, maar door de almaar veranderende omstandigheden moest Jonathan wel vertrouwen op de Dual Pixel CMOS AF van Canon, met 80% verticale en 80% horizontale dekking en op de automatische belichting om zijn opnamen scherp en goed belicht te houden. "Op de AF selecteerde ik de optie 'large box' (grote box), met lange sluitertijd en trage reactietijd. De instelling was voor allebei -1," zegt Jonathan. "Alles bleef dus scherp, maar als er iets voor of achter het onderwerp verscheen, verschoof de scherpstelling geleidelijk in plaats van ineens. En door de snelheid van de onderwerpen in het frame, merk je niet dat de scherpstelling verspringt. Je ziet dat het scherpstellen wordt getraceerd, vooral in 4K. Je ziet dat de AF op de boten wordt gericht als ze in het shot komen. Ze worden ietsje scherper."

Jonathan stelde de belichting in op de veranderende omstandigheden en maakte gebruik van de ingebouwde ND-filters van de Canon EOS C300 Mark II. "Ik stelde de iris in op +1EV, omdat ik vooral met tegenlicht filmde. En ik stelde een trage reactietijd in zodat hij niet ineens zou dichtklappen als het licht veranderde," zegt hij. "Het ging heel geleidelijk, dus dat was cool. Ik gebruikte twee ND-stops, want hij stond meestal op f/5 tot f/8, hoewel het een heldere dag was. Maar ik had een bereik van f/4 tot f/22 als dat nodig was. Dat gaf me flexibiliteit. Je realiseert je niet eens dat de belichting verandert, omdat het heel subtiel en vloeiend gebeurt."

A powerboat kicks up spray as Jonathan Constantinou films it speeding by.
Jonathan wilde het op de boot zo simpel mogelijk houden. "Wat betreft de knoppen, ik bewoog de scherpstelbox met mijn duim, zoomde in en uit en startte en stopte de opname. Dat was alles." © Jonathan Constantinou

Voor meer grading-flexibiliteit en een hoger dynamisch bereik stelde Jonathan de Canon EOS C300 Mark II in op Canon Log 2, Cinema Gamut met de neutrale kleurenmatrix. "Dat zijn eigenlijk gewoon de standaardinstellingen voor Canon Log 2. Ik ben geen kleurenexpert, maar ik ging wel tot het uiterste. De XF-AVC-codec deed het goed. Tenzij de klant het anders wil, blijf ik XF-AVC gebruiken. Het werkt gewoon goed."

Door de robuuste Canon EOS C300 Mark II, de Canon CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S-lens en de externe ZSG-C10-zoomgrip te combineren en het autofocussysteem en het autobelichtingssysteem van de camera te gebruiken, kon Jonathan op een eenvoudige maar effectieve manier en zonder hulp van anderen een lastige opdracht voltooien. "Ik heb alles graag strak en geïntegreerd en dit project was voor mij een kans om te laten zien dat de technologie nu op een punt is beland waarop we erop kunnen vertrouwen.

Maar voor een man die zelfs op grote veerboten misselijk wordt, was Jonathans grootste prestatie misschien wel dat hij zijn indrukwekkende film kon maken zonder misselijk te worden. "Je stuitert over de golven en je gaat zo snel dat je nauwelijks kunt zien waar je heen gaat," lacht hij. "En ik ben niet eens zeeziek geworden!"

Geschreven door Adam Duckworth


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan