ARTIKEL

Waarom zijn er niet meer vrouwelijke fotojournalisten?

Photojournalists Nanna Heitmann, Laura Morton and Catalina Martin-Chico in a triptych of portraits.
Nanna Heitmann (links) is genomineerd voor de Magnum-prijs en heeft het Ian Parry Scholarship 2019 en de Vogue Italia-prijs gewonnen tijdens het PHmuseum Women Photographers Grant 2018. Ze vindt dat subsidies belangrijk zijn voor de toekomst van de industrie. Ze moeten vrouwelijke fotografen aanmoedigen en erkennen. De winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2018, Laura Morton (midden), zegt dat er een breder diversiteitsprobleem is in de industrie, dat verdergaat dan alleen genderdiversiteit. De winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2017, Catalina Martin-Chico (rechts), heeft shoots gemaakt voor Franse tijdschriften zoals GEO, ELLE en Le Monde, evenals de New York Times en Der Spiegel. © Laila Sieber/Aliona Kardash

Hoe ziet een fotojournalist eruit? Andere factoren daargelaten is het bijna altijd een man. Uit een rapport van het Reuters Institute for the Study of Journalism van Oxford University, gebaseerd op een online onderzoek onder World Press Photo-deelnemers (2007-2018), bleek dat slechts 15% vrouw was. Daarnaast verdienden die vrouwen ook nog eens minder dan hun mannelijke collega's, zouden ze vaker parttime werken en zouden ze minder waarschijnlijk in dienst worden genomen door grote nieuwsorganisaties. Waarom zijn er nog steeds meer mannen dan vrouwen in de nieuwsfotografie? De redenen zijn lastig te ontwarren. Hier onderzoeken we of de genderongelijkheid een symptoom is van seksisme in de bredere samenleving of dat het specifiek bij deze baan voorkomt.

Hoewel er ongetwijfeld obstakels overwonnen moeten worden, zijn er tekenen dat er vooruitgang wordt geboekt. Dit is mede dankzij initiatieven zoals de jaarlijkse Canon Female Photojournalist Award, waarmee getalenteerde vrouwen in de industrie worden erkend, en Women Photograph, een online platform met vrouwelijke en non-binaire fotojournalisten die mentorschap, subsidies en workshops aanbieden.

Bij Visa pour l'Image 2019, het internationale festival van fotojournalistiek in Perpignan, Frankrijk, spraken we met een groep vrouwelijke fotojournalisten en fotoredacteurs over hun eigen ervaringen in een door mannen gedomineerde wereld en hun ideeën om de industrie in de toekomst toegankelijker te maken.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Seksisme komt overal in de maatschappij voor"

"Een redacteur heeft me wel eens gevraagd hoe mijn gezinssituatie eruit ziet en of ik van plan was om kinderen te krijgen. Ik weet zeker dat ze dat een man niet hadden gevraagd," zegt Canon Ambassador Ilvy Njiokiktjien.

Washington Post-fotoredacteur Chloe Coleman zegt dat er ook nog uitdagingen bestaan als er al wel wordt gewerkt met een gevarieerde personeelskring. "Ik ben blij dat ik bij Washington Post werk, omdat onze redactiekamer over het geheel genomen zeer divers is. Ik denk dat het hoe dan ook uitdagend is om een jonge, vrouwelijke fotoredacteur te zijn, om dezelfde redenen dat jonge vrouwen het moeilijk hebben in andere bedrijfstakken. Hoe zorg ik ervoor dat mensen naar me luisteren? Hoe zorg ik ervoor dat mensen openstaan voor mijn ideeën? Ik wil dat mensen mijn stem en mijn visie respecteren. Ik denk dat dat voor jonge vrouwen in veel bedrijfstakken gewoon moeilijk is."

Canon Ambassador Ilvy Njiokiktjien.
Ilvy Njiokiktjien is een prominente fotojournalist en winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2011. Ze heeft talloze prijzen gewonnen, maar zegt dat ze vanwege haar geslacht nog steeds anders wordt behandeld. "Een redacteur heeft me wel eens gevraagd of ik van plan was om kinderen te krijgen. Ik weet zeker dat ze dat een man niet hadden gevraagd," zegt ze. © Laila Sieber/Aliona Kardash
Photo editor Chloe Coleman.
Chloe Coleman, een fotoredacteur bij de Washington Post, gelooft dat vrouwen het moeilijk hebben in de industrie 'om dezelfde redenen dat jonge vrouwen het moeilijk hebben in andere bedrijfstakken'. © Laila Sieber/Aliona Kardash

"Vrouwen hebben te weinig zelfvertrouwen"

"Veel vrouwen zijn veel minder zelfverzekerd. Ik denk dat dat al begint op school," zegt Nanna Heitmann, die genomineerd is voor de Magnum. Ze blikt terug op de keer dat een mannelijke student in haar klas 2.500 dollar per dag rekende voor het maken van commerciële foto's. "Hij kreeg de opdracht niet," zegt ze, maar ze kan het niet helpen deze benadering te vergelijken met een vrouwelijke fotograaf die 'zo vaak gewoon het eerste bedrag dat ze aangeboden krijgt accepteert omdat ze bang is dat ze nee zullen zeggen als ze om meer vraagt'.

"Er is geen verschil tussen de manier waarop mannen en vrouwen verhalen vertellen"

"Mensen denken dat als je een vrouwelijke fotograaf in de arm neemt, die een gevoeliger verhaal zal produceren," zegt Ilvy. "Ik ben het daar niet mee eens. De meeste van mijn mentoren zijn mannelijk en ze zijn de meest gevoelige fotografen die er maar zijn."

"Het heeft ook zo zijn voordelen om een vrouw te zijn."

"Als mensen je minder serieus nemen omdat je een vrouw bent, zijn ze misschien ook minder bang," zegt Nanna. "Soms loop ik rond met mijn kleine camera. Mensen denken dan niet dat ik een journalist ben. En het helpt natuurlijk als je de wereld van een vrouw binnen wilt komen, vooral in moslimlanden." Ilvy is het ermee eens: "Ik heb gefotografeerd in een vrouwenziekenhuis in Afghanistan; een mannelijke fotograaf had dat nooit kunnen doen."

Laura Morton and Catalina Martin-Chico look on as Ilvy Njiokiktjien speaks at a panel on stage at the Visa pour l'Image festival.

Fotojournalisten gaan in debat: wat houdt vrouwen buiten?

Tijdens het festival voor fotojournalistiek Visa Pour l'Image bespreken drie winnaars van de Canon Female Photojournalist Award de barrières waarmee vrouwen worden geconfronteerd.

"Beurzen voor vrouwen zijn nuttig"

Een mogelijke manier om meer vrouwen aan te moedigen om mee te doen is via specifieke beurzen, zoals de Canon Female Photojournalist Award bij Visa pour l'Image, dat in 2020 alweer 20 jaar bestaat.

"Beurzen voor vrouwen zijn heel nuttig," zegt fotojournalist Camilla Ferrari. "Vrouwen melden zich veel minder vaak aan voor [open wedstrijden]. Beurzen voor vrouwen geven vrouwelijke fotografen een zetje en moeten aangemoedigd worden. Maar je moet uitkijken, want je wilt niet dat positieve discriminatie 'geforceerd' voelt'," voegt ze toe. "Ik wil gewaardeerd worden om mijn werk en niet omdat ik een vrouw ben. Dat is erger dan helemaal niet winnen."

Nanna heeft een andere visie: "Zo veel mensen zijn tegen quota, maar misschien heb je ze in het begin nodig, gewoon om een verandering in de industrie teweeg te brengen. Misschien verandert de industrie zichzelf daarna wel."

"Uiteindelijk," zegt Chloe, "zou het doel moeten zijn om beurzen niet meer nodig te hebben, dat mannen en vrouwen en mensen uit alle sociale klassen en van elke afkomst het tegen elkaar kunnen opnemen voor dezelfde beurzen en dezelfde wedstrijden op een gelijk speelveld."

"Iedereen heeft onbewuste vooroordelen"

"Ik denk eigenlijk niet dat veel van de discriminatie die ik voelde als vrouw opzettelijk was," zegt Laura Morton, winnaar van de Canon Female Photojournalist Award 2018. "Ik denk het onderbewust was. En nu erover wordt gepraat zijn de mensen veel bewuster over hun besluiten, wie ze aannemen, en misschien denken ze meer na over wat hun inherente vooroordelen zouden kunnen zijn en proberen ze die te overwinnen.

"Mijn allereerste baan was een stage bij de Seattle Times," vervolgt Laura haar verhaal. "Tijdens de introductieweek van de stage gaven ze ons een vel papier met de etnische analyse van de stad. Ze zeiden: 'als je evenementen in de gemeenschap behandelt en je foto's dat niet weerspiegelen, moet je nadenken over je eigen vooroordelen en die corrigeren'. Ik vond dat heel interessant."

Photojournalist Camilla Ferrari.
Italiaanse fotojournalist en alumna van Visa pour l'Image Canon Student Programme Camilla Ferrari wil dat werk van mannen en vrouwen gelijk wordt bekeken. "Ik wil gewaardeerd worden om mijn werk en niet omdat ik een vrouw ben. Dat is erger dan helemaal niet winnen." © Laila Sieber/Aliona Kardash
Director of Photography Magdalena Herrera.
Magdalena Herrera, Director of Photography bij Geo France, heeft gezien hoe de industrie steeds toegankelijker werd in de loop van haar carrière. "Vroeger waren fotojournalisten meestal mannen, westerse mannen. Nu is het veel diverser," zegt ze. © Laila Sieber/Aliona Kardash

"De fotojournalistiek moet nieuwe stemmen vinden"

"Ik denk dat het gewoon luiheid is, dat er niet verder wordt gekeken dan naar de mensen die iedereen al kent," zegt Chloe. "Ze zijn er al en ze bestaan, de vraag is alleen hoe we die stemmen gepubliceerd moeten krijgen? Hoe maken we algemeen bekende namen van die stemmen? Het gaat over het oordeel van de redactie en over de individuele fotografen die ze opdrachten geven, benadrukt ze. "Een foto is voor de ene fotoredacteur misschien niet stereotiep of pejoratief, maar wel voor een andere met een andere achtergrond en andere ervaringen. Je hebt die diversiteit aan stemmen in redacteuren net zo goed nodig als in fotografen."

"Verandering kost tijd"

"Vroeger waren fotojournalisten meestal mannen, westerse mannen," zegt Magdalena Herrera, Director of Photography bij GEO France en mentor van het Canon Student Program 2019. "Het is nu veel diverser. De fotografie is ontwikkeld in regio's als Zuid-Azië, Latijns-Amerika, Afrika... Er zijn lokale fotografen op locatie en tijdschriften werken met hen om allerlei redenen: soms vanuit financieel voordeel, maar ook omdat we andere meningen nodig hebben. Qua sociale status blijft de fotojournalistiek een tak waar je in gaat werken als je uit de middenklasse komt of rijk bent. Niet zozeer in de westerse wereld, maar in de rest van de wereld wel. In Latijns-Amerika ben je geen fotograaf als je niet uit een rijke familie komt. Een arme familie zal geld uitgeven aan een beroep dat helpt de sociale ladder te beklimmen. Dat verandert wel, maar het kost tijd."

"Gender maakt deel uit van een breder diversiteitsprobleem"

"Dit is niet de gemakkelijkste carrière om financieel gezien binnen te komen, en dat is een echt groot probleem," zegt Laura. "Ik heb tien jaar lang maatschappelijke gebeurtenissen gefotografeerd terwijl ik aan mijn carrière werkte. Mijn ouders kunnen me niet financieel ondersteunen, maar als er echt iets ergs gebeurt kan ik wel op ze rekenen. In deze sector hebben we meer mensen nodig met verschillende sociaal-economische en etnische achtergronden. Dat is heel belangrijk. Het is de manier waarop de wereld de wereld bekijkt."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De portretten in dit artikel zijn gemaakt door Laila Sieber en Aliona Kardash, onder het mentorschap van Canon Ambassador Daniel Etter. De foto's maken deel uit van het Canon Student Content Creation Programme bij Visa pour l'Image 2019 in Perpignan, Frankrijk.

"In deze fotoserie hadden we te maken met het onderwerp zichtbaarheid en vertegenwoordiging van vrouwen in de branche. Aangezien Visa pour l'Image en Perpignan zelf een grote rol spelen in het debat over vrouwenvertegenwoordiging (en omdat vrouwelijke fotografen daar nog ondervertegenwoordigd zijn), was het belangrijk dat we natuurlijk licht gebruikten, en dat we plekken in de stad als achtergrond gebruikten," aldus Laila en Aliona.

"Om de portretten vast te leggen wilden we werken met een visueel hulpmiddel dat aan de ene kant de aandacht zou vestigen op onze hoofdrolspelers en aan de andere kant de portretten van de vrouwelijke fotografen zou verenigen. Ze hebben immers allemaal met dezelfde of soortgelijke problemen te maken. We hebben besloten om te werken met een kleine zakspiegel, waardoor we op een subtiele manier de focus op de blik van de vrouwen konden richten en tegelijkertijd een visueel verhaal konden opbouwen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan