"Wat ik zo leuk vind aan tegenlichtfotografie is dat het zorgt voor hooglichten en schaduwen met niets daar tussenin", aldus Kim. "Alle details verdwijnen uit de foto's en er komt een droomlandschap tot stand waarin de personen niet meer te herkennen zijn." Hij beschrijft deze scènes als een soort 'tussenwereld', een meditatieve ruimte, weg van het dagelijkse leven, waarin alles mogelijk is.
In zijn archief vond hij veel foto's die hij had gemaakt door de camera direct op de lichtbron te richten. Sommige waren wel 15 jaar oud. In eerste instantie werd hij tot deze stijl aangetrokken uit pragmatische overwegingen. "Een fotoredacteur bij een groot persbureau krijgt elke dag duizenden foto's onder ogen. De eerste keer dat hij de foto ziet, is het slechts een miniatuur. Dan springen tegenlichtfoto's er direct uit." En juist daarom is Kim van mening dat deze opvallende techniek beter werkt voor afzonderlijke foto's dan voor foto's in een foto-essay, omdat de techniek de andere foto's dan kan overschaduwen. Kim vond ongeveer 150 beelden in zijn archief en bracht dit aantal terug tot 35. Vervolgens maakte hij er nog een paar.
"De meeste fotografen bedenken een compositie en werken die uit, en besluiten dan pas hoe ze de foto precies gaan maken. Dit proces was veel organischer." Hij heeft de meeste foto's gemaakt terwijl met een opdracht bezig was, maar die niet per se voor die opdracht waren bedoeld. De foto bij het zwembad is bijvoorbeeld gemaakt tijdens een middagwandeling nadat hij foto's voor een mountainbikewedstrijd had gemaakt. En andere foto's zijn gemaakt tijdens AfrikaBurn, het Zuid-Afrikaanse festival Burning Man, dat jaarlijks plaatsvindt in Nationaal Park Tankwa Karoo.