ARTIKEL
Wat maakt een journalistieke foto prijswaardig?
Drie juryleden van de World Press Photo Contest vertellen hoe ze winnaars kiezen en bespreken de impact van fotojournalistiek op de maatschappij.
ARTIKEL
Een gemaskerde betoger vlucht brandend weg nadat de brandstoftank van een motorfiets ontplofte. De schokkende foto werd bekroond met de titel World Press Photo of the Year 2018. De Venezolaanse fotograaf Ronaldo Schemidt maakte deze foto, 'Venezuela Crisis', in Caracas in mei 2017. Het 28-jarige slachtoffer op deze reportagefoto overleefde het ongeval, maar liep eerste- en tweedegraads brandwonden op.
De juryleden waren vol lof over de rauwe emotie die de foto uitstraalt. Met dit beeld won Ronaldo, vast fotograaf bij Agence France-Presse, ook de eerste prijs in de categorie Spot News Singles.
"De foto barst van de energie. De kleuren, de beweging... En hij is prachtig opgebouwd, hij straalt kracht uit", zegt Magdalena Herrera, World Press Photo Contest 2018-juryvoorzitter en Director of Photography bij Geo France.
Jurylid en National Geographic Deputy Director of Photography Whitney C. Johnson noemt de foto "symbolisch" en gaat verder: "Het gezicht van deze man zit verstopt achter een masker. Dit beeld geeft niet alleen deze man weer die in brand staat. Hij staat symbool voor heel Venezuela dat brandt."
De winnaars van de door Canon gesponsorde wedstrijd werden bekendgemaakt in Amsterdam. De grote winnaar kreeg een geldprijs van € 10.000 en een pakket Canon-materiaal, waaronder een Canon EOS 5D Mark IV.
Dit jaar trok de wedstrijd meer dan 73.000 inzendingen van 4548 fotografen uit de hele wereld aan. Van de 307 foto's op de shortlist werden er 42 fotografen bekroond met 45 prijzen, verdeeld over acht categorieën.
De winnaars van de door Canon gesponsorde wedstrijd werden bekendgemaakt in Amsterdam. De grote winnaar kreeg een geldprijs van € 10.000 en een pakket Canon-materiaal.
De genomineerde foto's tonen een aantal van de meest intrigerende dingen die het voorbije jaar wereldwijd zijn gebeurd, van de vluchtelingencrisis in Europa tot de bevrijding van Mosoel (Irak) tot de stijgende populariteit van gemaksvoedsel in China en het gebruik van makaken in de Japanse entertainmentsector. En bij de winnaars van de eerste, tweede en derde prijs per categorie waren 17 Canon-fotografen, van wie vijf met de eerste prijs werden bekroond.
Stof, vernieling en verweesde gezichten: dat zijn de terugkerende elementen in de aangrijpende serie 'Battle for Mosul' van Canon-fotograaf Ivor Prickett, die door de juryleden werd bekroond met de eerste prijs in de categorie General News Stories. Ivors foto's documenteren de wanhopige situatie van de burgers tijdens het conflict om Mosoel uit handen van ISIS te bevrijden. Tussen november 2016 en juli 2017 vielen er naar schatting van de VN 4194 burgerslachtoffers. De foto 'A Child Rescued by Iraqi Special Forces' (boven), die ook werd genomineerd voor de Photo of the Year Award, toont een jongetje dat werd gebruikt als menselijk schild. Volgens het kantoor van de Hoge Commissaris van de VN voor de rechten van de mens gebeurde dit vaak tijdens het conflict.
Op een andere foto van Ivor die werd genomineerd voor de prestigieuze algemene prijs, is het gezicht van een meisje recht naar de wereld gericht. Ze staat symbool voor alle mensen in het westen van Mosoel, die gebukt gaan onder een ernstige voedsel- en waterschaarste. Wie in de stad bleef nadat de Iraakse overheid verklaarde dat Mosoel bevrijd was, kon eerst overleven dankzij hulpgoederen. Anderen vertrokken naar kampen voor ontheemden.
Een verwoestende foto van de Rohingya-crisis, door Patrick Brown genomen voor UNICEF, won de eerste prijs in de categorie General News Singles. Hij werd ook genomineerd voor Photo of the Year. Dit aangrijpende beeld toont de lichamen van verdronken vluchtelingen, bedekt met een dunne, natte stof. Ze wilden Myanmar ontvluchten, maar van de 100 mensen op deze boot waren er slechts 17 overlevenden.
De categorie Contemporary Issues Singles werd gedomineerd door Canon-fotografen. De eerste prijs ging naar de Duitse fotograaf Jesco Denzel: zijn foto vestigt de aandacht op de problemen in een Nigeriaans vissersdorp.
'More than a Woman', een foto die werd genomen na een geslachtsoperatie in Thailand, leverde de Italiaanse fotograaf en Canon Ambassador Giulio Di Sturco de tweede prijs in de categorie Contemporary Issues Singles op. Op de foto praat dr. Suporn Watanyusakul met zijn patiënte Olivia Thomas over haar nieuwe lichaam na een operatie om vrouw te worden in een ziekenhuis in Chonburi, in de buurt van Bangkok.
Roger Turessons grimmige foto van het leven in Noord-Korea, waarop een official de uitgang van het Kim Il-Sung-stadion bewaakt bij de start van de Pyongyang Marathon, won de derde prijs in dezelfde categorie.
George Steinmetz uit de VS won de tweede prijs en Heba Khamis de eerste prijs in de categorie Contemporary Issues Singles. George maakte de serie 'Feeding China' in opdracht van National Geographic. De foto's gaan over de razendsnel stijgende inkomens in China, waardoor de vraag naar vlees, zuivel en verwerkte voeding groter wordt. Daartegenover staan de oude landbouwgemeenschappen, die moeten overleven op land dat steeds erger wordt verontreinigd door de industrie.
De Noorse fotograaf Espen Rasmussen reisde door Virginia, West Virginia en Maryland en ontmoette er allerlei mensen, van extreemrechtse activisten tot patriotten en mensen die boos waren om de manier waarop de VS werd bestuurd. Met zijn project wilde hij leren waarom de 'witte razernij' er zo woedt. Hij won de derde prijs in de categorie Contemporary Issues Stories voor deze serie, getiteld 'White Rage', die hij voor Panos Pictures maakte.
Wildfotograaf Neil Aldridge won de eerste prijs in de categorie Environment Singles, die nieuw is in 2018. In 'Waiting for Freedom' ligt een witte neushoorn, geblinddoekt met een opvallende rode sjaal, tegen een muur. Kort daarna werd hij vrijgelaten in zijn nieuwe thuis, de Okavango Delta in Botswana. Dit bedreigde dier verhuisde uit Zuid-Afrika in een poging om zijn soort te beschermen tegen stropers.
De andere milieukwesties die dit jaar werden aangekaart, waren onder meer het verbazende fenomeen van muizen die jonge albatrossen aanvallen op Marion Island in het Zuid-Afrikaans Antarctisch Territorium; het dalende aantal pinguïns op Halifax Island, Namibië; en de verschillende afvalbeheerprocessen die wereldwijd worden gebruikt om de 3,5 miljoen ton vast afval die we per dag produceren, te verwerken. Dat is tien keer de hoeveelheid die we een eeuw geleden produceerden.
Met zijn verhaal 'Latidoamerica', gemaakt voor Luz, won de Spaanse fotograaf Javier Arcenillas de derde prijs in de categorie Long-Term Projects. In de serie, die werd gemaakt tussen 2010 en januari 2016, vertelt Javier over de gewapende conflicten en socio-economische instorting van veel Latijns-Amerikaanse landen.
Dit project beschrijft de angst, woede en hulpeloosheid van de slachtoffers, die dagelijks moeten leven met de terreur van ongecontroleerd geweld, en onderzoekt ook de maatschappelijke en politieke factoren die dat geweld agressief aanmoedigen.
De Nederlander Jasper Doest won met 'Sacred No More' de tweede prijs in de categorie Nature Stories. Ooit werden makaken in Japan vereerd als boodschappers tussen goden en mensen, maar nu zijn ze tammer en plunderen ze soms akkers. Jasper vertelt het verhaal van de commerciële entertainmentsector in Japan, die al meer dan 1000 jaar apen inzet.
Zweeds fotograaf en Canon Ambassador Magnus Wennman won de eerste prijs in de categorie People Singles voor zijn foto van twee bedlegerige Roma-zussen die uit Kosovo naar Hordal (Zweden) gevlucht zijn. Ze reageren nergens op. Hun diagnose: 'uppgivenhetssyndrom' of opgavesyndroom.
De tweede prijs in de categorie People Singles ging naar Alessio Mamo voor zijn portret van de elfjarige Manal, die een masker draagt na haar plastische ingreep om ernstige brandwonden van een bomexplosie in Kirkuk (Irak) te behandelen.
Het project 'Girls' van Tatiana Vinogradova won de derde prijs in de categorie People Stories. De serie toont prostituees op een artistieke manier in hun appartementen in Sint-Petersburg, Rusland. Volgens de officiële statistieken zijn er in het hele land een miljoen prostituees, hoewel prostitutie in Rusland illegaal is.
In deze intieme portretten kaart Tatiana de terugval van de Russische economie aan, waardoor steeds meer vrouwen hun baan verliezen en in de prostitutie belanden.
De derde prijs in de categorie Sports Singles ging naar Eric Sampers zijn luchtfoto van de Marathon des Sables, een 250 km lange race in de Saharawoestijn in Zuid-Marokko. Tijdens deze wedstrijd dragen de deelnemers zelf al hun voedsel, slaapspullen en ander materiaal. Op de foto zijn de renners slechts speldenkoppen in de uitgestrekte woestijn.
De tweede plaats in de categorie Sports Stories ging naar Juan D. Arredondo's serie 'Peace Football Club', die hij maakte met een Canon. Deze toont leden van de Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) die na meer dan 50 jaar conflict hun wapens neerleggen en terugkeren naar hun gewone leven... en het voetbalveld. Militairen uit het Colombiaanse leger spelen vriendschappelijke wedstrijdjes met slachtoffers van het conflict.
De tweede en derde plaats na Ronaldo Schemidts World Press Photo Picture of the Year in de categorie Spot News Singles waren Ryan Kelly met 'Car Attack', gefotografeerd voor The Daily Progress, en Goran Tomasevics foto 'Mideast Crisis Iraq Mosul' voor Reuters.
De winnende foto’s worden wereldwijd tentoongesteld tijdens de World Press Photo Exhibition-tour, die op 13 april 2018 van start gaat in De Nieuwe Kerk, Amsterdam.
Geschreven door
ARTIKEL
Drie juryleden van de World Press Photo Contest vertellen hoe ze winnaars kiezen en bespreken de impact van fotojournalistiek op de maatschappij.
ARTIKEL
De traditionele fotojournalistiek heeft klappen gekregen door dalende publicatiebudgetten. Toch bestaan er nog kansen, weten Lars Boering van World Press Photo en Stephen Mayes, voormalig directeur van VII Photo Agency.
ARTIKEL
Bekende fotografen bespreken de toekomst van de sector en hun voorspelling kan best wel verrassend zijn...
Fotojournalistiek is een van de meest oprechte vormen van communicatie. WPP en Canon zetten al 25 jaar lang de beste fotografen in deze branche in de schijnwerpers.