World Press Photo 2017 salutes fearless photojournalism

World Press Photo 2017 eert onverschrokken fotojournalistiek

In een tijd waarin de vrijheid van informatie, onderzoek en meningsuiting steeds meer onder druk staat, herinnert World Press Photo ons aan het belang van hoogwaardige visuele fotojournalistiek

"Het is belangrijk om betekenisvolle verhalen te vertellen die ons dichter bij elkaar brengen", aldus Stuart Franklin, juryvoorzitter van World Press Photo. Hij deed deze uitspraak tijdens het World Press Photo Festival of Visual Journalism dat in april 2017 in Amsterdam plaatsvond. "De verhalen moeten ons raken en in ons hoofd gaan zitten. Zo kan het medium fotografie ons helpen de worstelingen van anderen te begrijpen."

Het World Press Photo-festival is bedoeld als eerbetoon aan 's werelds beste visual storytellers – en aan hun aangrijpende fotojournalistiek. 

Dit jaar was er een sterk deelnemersveld. 5034 fotografen uit 125 landen stuurden 80.408 foto's in. De jury bekroonde 45 uitblinkende fotografen in acht categorieën.

Maar het festival gaat niet alleen over prijzen. Het gaat ook over het verleggen van de grenzen van de visuele journalistiek, met nieuwe technologieën en technieken. Canon speelt een toonaangevende rol bij de nieuwste ontwikkelingen om het werkproces van fotografen te vereenvoudigen met Wi-Fi, goede prestaties bij weinig licht en een uitgebreid support netwerk dat fotografen helpt hun verhalen te vertellen. "Canon heeft apparatuur bij mij bezorgd op enorm afgelegen plekken", aldus Brent Stirton, winnaar in de categorie Nature Stories. "De mogelijkheden van mijn Canon-camera's zijn echt een zegen: bij weinig licht kan ik nu eindelijk dingen doen die voorheen niet mogelijk waren."

Maar deze technologische innovaties zijn niet beperkt tot productfuncties of services. Ze behelzen ook alternatieve manieren om fotografie tot ons te nemen. "Mensen beginnen zich bewust te worden van de positieve kanten van VR en 360-fotografie", aldus Magnus Wennman, winnaar in de categorie People Singles. "Wat we niet moeten vergeten, is dat een goed verhaal altijd een goed verhaal is, hoe je het ook vertelt: met foto's, met video of in 360. Je moet open blijven staan voor nieuwe mogelijkheden en kunnen werken met al deze verschillende media."