VERHALEN

Passengers: de gezichten van de vluchtelingencrisis op de Middellandse Zee

Brows furrowed, 23-year-old migrant Amadou Sumalia stares down the lens, minutes after being rescued from an overcrowded inflatable boat. He is aboard a German NGO vessel, the Iuventa, and the horizon of the Mediterranean can be seen in the backdrop.
César Dezfuli's portret van de 23-jarige Amadou Sumaila uit Mali (Afrika) die op 1 augustus 2016, enkele minuten na zijn redding uit de Middellandse Zee, poseert aan boord van het reddingsschip, won de eerste prijs van de Taylor Wessing Portrait Prize 2017. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II. © César Dezfuli

De 23-jarige Amadou Sumaila kijkt indringend naar de camera. Hij staat op het dek; achter hem ligt de Middellandse Zee. Hij is een van de 118 mannen en jongens die net gered zijn uit een overvolle rubberboot die 37 kilometer voor de Libische kust dobberde. Alle opvarenden werden vlak na hun redding gefotografeerd.

De foto is genomen in augustus 2016, een jaar waarin meer dan 360.000 migranten dezelfde oversteek wagen om Europa te bereiken. Het zou ook het dodelijkste jaar ooit worden: 5098 mensen zijn gestorven of vermist in de Middellandse Zee. De Spaans-Iraanse fotograaf César Dezfuli was vastberaden om de verhalen van de mensen achter de statistieken te vertellen en bracht drie weken door tussen migranten die door reddingsboten waren opgepikt.

Zijn reeks genaamd Passengers vormt een grimmige catalogus vol gezichten van de vluchtelingencrisis. Hij gebruikte een Canon 5D Mark II met een Canon EF 35mm f/2-objectief en moest snel te werk gaan. Hij had slechts twee uur de tijd om de hele groep te fotograferen voor ze werden overgebracht naar een andere boot met als bestemming Italië. Het kwam er dus op neer dat César nog geen twee minuten per persoon had.

"Ik nam foto's van alle mensen die op dezelfde boot zaten, enkele minuten na hun redding. Zo wilde ik deze situatie een naam en een gezicht geven, de tragedie tastbaar maken," legt César uit. "Hun gezichten, hun uitdrukkingen, hun kleding (of gebrek daaraan) weerspiegelen hun gemoed en fysieke toestand op een moment dat hun leven voorgoed heeft getekend. Door dit vast te leggen, breng ik de realiteit van de migratie dichter bij de mensen die alles slechts van op een veilige afstand zien."

Men in red life jackets are photographed from an aerial perspective as they are rescued from their black rubber boat 20 miles off the coast of Libya.
Een foto van bovenaf van de 118 mensen die 37 km voor de kust van Libië werden gered uit een zwarte rubberboot. Ze dragen allemaal een rood reddingsvest terwijl ze naar een reddingsschip worden gebracht. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II.

César vond het belangrijk elke opvarende individueel te fotograferen: zo gaf hij elke vluchteling een eigen identiteit en wilde hij een uniek portfolio samenstellen. "Als je een groep mensen fotografeert, is het moeilijk om te zien wie ze echt zijn," legt hij uit. "De maatschappij raakte stilaan gewend aan beelden van reddingsoperaties. Mensen voelden geen connectie, geen empathie meer. Als ik ervoor wilde zorgen dat de boodschap bleef hangen, moest ik het anders aanpakken."

De maatschappij raakte stilaan gewend aan beelden van reddingsoperaties. Als ik ervoor wilde zorgen dat de boodschap bleef hangen, moest ik het anders aanpakken.

En toch slaagde César er niet in zijn verhaal te laten publiceren door de pers, tot zijn grote frustratie. In plaats daarvan stuurde hij slechts één foto, zijn portret van Amadou, in voor de Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017, waarbij hij van de 5716 ingezonden foto's de eerste prijs in ontvangst mocht nemen. De prestigieuze overwinning wekte de nodige belangstelling voor zijn reeks, waardoor het verhaal eindelijk de wereldwijde aandacht kreeg die het volgens hem verdiende. "Eerst was er geen enkel medium dat deze foto’s wilde publiceren, nu staan ze in de rij. Dat vind ik wel grappig. En het maakt me blij, want ik wil dit verhaal blijven vertellen. Ik wil mensen duidelijk blijven maken dat dit echt gebeurt. Ik ben blij dat de boodschap is doorgedrongen."

Topless teenager Alpha, aged 18, scowls at the camera after his rescue from the Mediterranean.
Alpha van 17 uit Guinee op het dek van een reddingsboot. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II. © César Dezfuli
Enssa, aged 17, from Senegal, wears a emerald green tee-shirt aboard the Iuventa after coming aboard from the inflatable, black rubber rib he had been rescued from.
De 17-jarige Enssa uit Senegal op een reddingsboot nadat hij gered is van een opblaasbare zwarte rubberboot. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II. © César Dezfuli

Via Facebook legde César contact met Amadou, die meer dan 15 maanden na zijn redding nog steeds in een asielzoekerscentrum in Sicilië (Italië) wacht op nieuws over zijn asielaanvraag. Amadou, die vluchtte voor de oorlog in zijn thuisland Mali (Afrika), zei bij hun ontmoeting dat hij 16 jaar oud was, maar gaf later toe dat hij zeven jaar ouder is. Anderen hadden hem verteld dat zijn aanvraag misschien sneller zou worden behandeld als hij deed alsof hij minderjarig was.

César legt uit waarom hij dit ene gezicht koos als belichaming van alle 118 vluchtelingen: "Ik vind het portret van Amadou opvallend omwille van de emoties die het oproept. Zijn frontale pose brengt de compositie perfect in balans. En tegelijk is er zijn gezichtsuitdrukking, die directe confrontatie met de camera, waardoor de foto je meteen grijpt. Zijn gevoelens op dat moment, zijn persoonlijkheid, alles zie je op de foto. Daarom vat hij perfect samen wat de hele reeks betekent."

Die emotionele lading liet ook de jury niet onberoerd. "Zijn blik liet je niet los. Zo intens, zo emotioneel," vertelt Sabina Jaskot-Gill, jurylid voor de Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017 en assistent-curator fotografie van de National Portrait Gallery in Londen. "Je ziet een zekere angst, vastberadenheid, onzekerheid, een zweem van wantrouwen. Het idee dat deze man, die net uit de zee gered is, met zo'n sterke blik poseerde voor dit portret, was ongelooflijk. Voor deze wedstrijd kunnen deelnemers maximaal zes portretten insturen, maar César had maar één inzending. Dat was erg dapper."

A man drops to his knees and celebrates his survival after his rescue from international waters near the Libyan coast during one of the Iuventa's rescue missions on the Mediterranean Sea.
Een man laat zich op zijn knieën vallen nadat hij uit internationale wateren bij de kust van Libië is gered tijdens een van de reddingsmissies van de Iuventa op de Middellandse Zee. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II. © César Dezfuli

César, die ook gebruikmaakt van Canon EF 24mm f/2.8-, EF 24-105mm f/3.5-5.6- en EF 50mm f/1.4-objectieven, werkt sinds drie jaar als fotojournalist, maar is daarnaast ook schrijver. Hij heeft al erg uiteenlopende onderwerpen vastgelegd, zoals de afschaffing van de eenkindpolitiek in China, de verkiezingen in Kenia en de aanslagen in Parijs in 2015. Migratie is voor hem een kernthema. César was op het juiste moment op de juiste plek om de recente massale vluchtelingenstroom naar Europa te documenteren. "Ik was in 2015 bezig met een ander verhaal over landen uit het voormalige Joegoslavië. Toen ik daar was, barstte de vluchtelingencrisis los. Ik was erbij toen het begon," vertelt hij. "Ik schreef over de vluchtelingenroute op de Balkan en kon een man interviewen die in die periode migranten naar Europa smokkelde. Dat was een erg belangrijk verhaal."

Journalistiek is iets wat je elke dag beleeft, het is geen baan waarmee je acht uur van je dag vult om daarna gewoon naar huis te gaan.

César, woonachtig in Madrid, werkt graag rond kwesties die wereldwijd belangrijk zijn. Voor hem komt sterke fotojournalistiek voort uit een aangeboren passie voor verhalen en nieuwsgierigheid over de wereld. "Je moet erg creatief zijn en in journalistieke termen denken. Het moet gewoon uit jezelf komen. Dit is wie je bent. Journalistiek is iets wat je elke dag beleeft, het is geen baan waarmee je acht uur van je dag vult om daarna gewoon naar huis te gaan. Je moet nieuwsgierig zijn, jezelf verbonden voelen met de maatschappij en met mensen in het algemeen."

De tentoonstelling van de Taylor Wessing Photographic Portrait Prize loopt nog tot 8 februari 2018 in de National Portrait Gallery.

Geschreven door Lucy Fulford


Neem een kijkje op de productpagina van de Canon EOS 5D Mark III voor meer informatie.

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services