ARTIKEL

6 manieren waarmee ik mijn sportfoto's heb verbeterd: Marc Aspland

England and New Zealand rugby players in a ruck, photographed by Marc Aspland.
Een goede sportfoto vat een sportevenement helemaal samen, zoals deze foto van Marc Aspland van een rugbywedstrijd tussen Engeland en Nieuw-Zeeland. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/1328 sec, f/2.8 en ISO2000. © Marc Aspland / Times Newspapers Ltd

Wat Marc Aspland het leukst vindt aan sportfotografie is dat hij absoluut geen controle heeft over de gebeurtenissen die zich voor hem afspelen. "Ik kan Jonny Wilkinson niet vragen om opnieuw die drop-goal te maken voor Engeland in de finale van het wereldkampioenschap rugby in 2003 omdat er iemand voor mijn objectief liep", zegt de Canon Ambassador. "Dat hoort bij de uitdaging van dit werk."

Marc gaat die uitdaging al 30 jaar aan als sportfotograaf. Sinds 1993 is hij Hoofd Sportfotograaf bij het dagblad The Times in het Verenigd Koninkrijk. Sindsdien heeft hij grote sportevenementen over de hele wereld gefotografeerd, waaronder zes Olympische Zomerspelen en vier WK-finales van de FIFA. Hij won vier keer de prijs voor sportfotograaf van het jaar.

Marc fotografeert regelmatig alle soorten sporten: van voetbal, tennis en zwemmen tot paardenrennen. Daarnaast fotografeert hij ook graag sporten waarvoor hij uit zijn comfortzone moet stappen. Wintersporten als schaatsen, curling en snowboarden dagen hem bijvoorbeeld uit om opnieuw na te denken over wat hij doet en hoe hij beelden wil vastleggen. Zijn enthousiasme voor sportfotografie komt echter niet alleen voort uit de onvoorspelbaarheid van wat hij fotografeert of de momenten die de krantenkoppen halen.

Hier kijkt Marc terug op zijn werk en biedt hij de beste technieken en methoden die de grootste bijdrage hebben geleverd aan de verbetering van zijn sportfoto's.

As a golfer squats to line up a putt, a row of five others cast long shadows on the green.
"Een foto kan zich onderscheiden van andere foto's van hetzelfde evenement door een uniek gezichtspunt, met als resultaat een ongebruikelijke compositie", zegt Marc. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 200-400mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/6.3 en ISO640. © Marc Aspland
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

1. Ontdek het verhaal

"Mijn redacteur verwacht sowieso dat ik een foto van het winnende doelpunt bij een wedstrijd maak, dat staat vast", zegt Marc. "Maar hij wil bovenal dat ik een foto maak die een heel sportevenement op een unieke manier samenvat.

Dat kan iets heel anders zijn dan het winnende doelpunt. Het ligt aan de manier waarop ik bijvoorbeeld de hele 90 minuten van een voetbalwedstrijd beleef. Het kan een zijdelingse of eigenzinnige kijk zijn, zoals een glimlach of een blik op het gezicht van een speler die de wedstrijd samenvat. Mijn taak is om de 1000 woorden samen te vatten die een sportjournalist over hetzelfde evenement heeft geschreven. En dat elke dag weer. Ik denk dat als je dat doet, het opnieuw aankomt op het fotojournalistieke vermogen om de dingen een beetje anders te zien."

De mogelijkheid om dingen vanuit een ander perspectief te kunnen zien, komt deels voort uit de innovatieve technieken of ongebruikelijke gezichtspunten die Marc gebruikt om het beeld vast te leggen dat hij van tevoren voor ogen heeft. Maar uiteindelijk komt het neer op hoe hij zijn werk in het geheel benadert. "Door de jaren heen probeer je verschillende technieken uit, maar ze gaan allemaal samen met ervaring en je ontwikkeling als fotograaf", zegt hij. "Het gaat erom te reageren op het verhaal dat zich om je heen afspeelt en creatief te zijn."

A horse race photographed from high in the grandstand; the track, spectators and horses' legs are blurred.
Marc maakt op een creatieve manier gebruik van sluitertijd om de indruk van de actie over te brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/16 sec, f/16 en ISO100. © Marc Aspland

2. Gebruik sluitertijden op een creatieve manier

Een van de manieren waarop Marc zijn foto's laat opvallen, is het gebruik van ultralangzame of ultrasnelle sluitertijden. Een zeer snelle sluitertijd, zoals 1/4000 sec., bevriest alles en laat dingen zien die het menselijk oog niet kan zien: het water dat een waterskiër omhoog laat schieten of een stofwolk die door een tennisser op een gravelondergrond wordt veroorzaakt. Daarnaast kan een zeer langzame sluitertijd zoals 1/15 sec. ervoor zorgen dat dezelfde actieopname een vage kleur- en bewegingsonscherpte veroorzaakt.

"Als een paard in een grote wedstrijd over de laatste hindernis zweeft, kunnen er 20 fotografen op een rij staan en precies dezelfde foto maken", zegt Marc. "Maar er is er misschien maar één die een foto op 1/15 sec. maakt en met de actie meedraait. Ik geef de voorkeur aan zulke foto's, omdat ze anders zijn en laten zien dat de fotograaf een foto heeft gezien voordat de paarden zelfs maar de starthekken uit zijn."

A horse race photographed from track level at sunset, with the colourful sky dominating the image.
In deze volledig contrasterende groothoekopname is de paardenkoers zelf bijna ondergeschikt. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/800 sec, f/3.5 en ISO1250. © Marc Aspland

3. Opnamen met groothoek en lange opnamen

Marc heeft zijn eigen perspectief van sportevenementen ontwikkeld door zijn uitrusting te laten afhangen van het verhaal dat hij wil vertellen. Soms gebruikt hij een lang teleobjectief zoals het Canon EF 200-400mm f/4L IS USM. Dit objectief, met ingebouwde 1,4x-extender, heeft een brandpuntsafstand van 560 mm. Door zulke lange objectieven kan Marc zich focussen op belangrijke details die andere fotografen dikwijls niet zien.

"Om me heen gebeurt er een hoop en ik richt me op een klein gedeelte van het spektakel door een nauwe tunnel van een teleobjectief", zegt Marc. "Het is mogelijk dat ik me focus op de tatoeages van een voetbalspeler die een geweldige wedstrijd heeft gespeeld, zijn losse schoenveters of het gezicht van iemand op de tribune. Andere fotografen naast mij horen mij foto's nemen en vragen zich af wat ik zie. Maar dan is het moment al voorbij.

Soms probeer ik juist foto's te nemen van een groter beeld, zelfs als de speler tijdens een voetbalwedstrijd maar een klein gedeelte vormt van het geheel. Ik zou bijvoorbeeld een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM kunnen gebruiken om een breed beeld vast te leggen van het Centre Court van Wimbledon of het complete Wembley Stadium als het team de fans na de wedstrijd bedankt."

Two rowing eights on the River Ouse, sparkling in the sunshine, with Ely Cathedral in the background.
Marcs opvallende foto van een training van de Cambridge University Boat Club op de rivier de Great Ouse, met op de achtergrond de kathedraal van Ely. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/1250 sec, f/8 en ISO400. © Marc Aspland / Times Newspapers Ltd
Jockey Nina Carberry flies off her horse as it falls at a fence in the Grand National.

Tom Jenkins: het verhaal van een bekroond fotograaf

Sportfotograaf Tom Jenkins praat over zijn winnende foto voor de World Press Photo die hij nam op de Grand National.

4. Ontdek ongebruikelijke gezichtspunten

Een andere manier waarop Marc foto's heeft gemaakt die een unieke draai geven aan een evenement is met een camera op afstand te gebruiken op een ongebruikelijke locatie. Dit kan betekenen dat er een camera achter een doel staat met een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief of een camera met een teleobjectief direct boven een zwemmer die op het punt staat om in een zwembad te duiken aan het begin van een race.

"Ik heb de neiging om steeds meer gebruik te maken van camera's op afstand", zegt Marc. "Een recent voorbeeld hiervan is de keer dat ik de training van de eerste en tweede roeiploeg van Cambridge heb gefotografeerd voor de Boat Race op de rivier de Great Ouse in Cambridgeshire. Ik wilde beide ploegen in beeld krijgen, maar ik wist ook dat ik vanuit een bepaald gezichtspunt de kathedraal van Ely, een prachtig gebouw, daarin kon betrekken.

"Dus zette ik mijn Canon EOS-1D X Mark II op een enorm statief dat ik vasthield terwijl ik in een boot achter de ploegen zat. Ik wachtte op het juiste moment, richtte het objectief naar beneden en gebruikte mijn afstandsbediening net op het moment dat de kathedraal van Ely opdoemde. Het draaide erom me dat beeld voor te stellen en vervolgens te bedenken hoe ik de foto kon maken met de apparatuur die ik bij me had."

A multiple-exposure image of sprinter Darren Campbell from starting position to running in a natural landscape.
Marc experimenteerde met meerdere belichtingen om dit beeld vast te leggen van 'de onwerkelijke reis van Darren Campbell'. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/10 en ISO400. © Marc Aspland

5. Experimenteer met meerdere belichtingen

Opvallende sportfoto's kunnen worden gemaakt door een aantal snelle opnamen van verschillende belichtingen vast te leggen, zoals de 14 fps die mogelijk zijn op Marcs Canon EOS-1D X Mark II, en ze te combineren tot één beeld in de nabewerking. Het is geen techniek die Marc vaak heeft gebruikt omdat het steeds meer bekendheid geniet, maar het kan wel unieke beelden opleveren die meerdere momenten tegelijkertijd in slechts één frame vastleggen.

Marc herinnert zich nog: "Onlangs fotografeerde ik op de Celtic Manor-golfbaan in Wales de voormalige Olympische sprinter Darren Campbell, die herstellende was van een hersenbloeding. Hij werd geboren in een achterstandswijk in Manchester en ik wilde zijn levensverhaal samenvatten in één foto. Ik had een idee hoe ik dat ging doen.

We gingen de 12e green op de baan op en ik ging op het gras liggen. Ik vroeg hem om te doen alsof hij in de startblokken stond en daarna door mijn beeld te rennen. Ik heb meerdere opnamen gemaakt en we hebben de ene foto over de andere heen gezet in de nabewerking. In deze situatie moest ik denken als een fotojournalist en bedenken hoe ik dit verhaal het beste kon samenvatten."

A huge crowd of spectators behind a golf course green; in the foreground, ripples spread in a still pool of water.
Het doorslaggevende moment van de Ryder Cup dat is vastgelegd vanuit een totaal onverwacht gezichtspunt. Soms draait het er bij een goede sportfoto alleen maar om dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent… maar het vergt geduld en begrip van de betreffende sport om te weten wat die plaats en tijd kan zijn. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 1/1328 sec, f/2.8 en ISO400. © Marc Aspland / Times Newspapers Ltd

6. Heb geduld

Als fotograaf heb je een aantal technieken tot je beschikking, maar Marc zegt dat hij heeft geleerd dat het net zo belangrijk is om de tijd te nemen om die technieken uit te voeren. Het leven van fotografen wordt eenvoudiger door de technische perfectie van de nieuwste generatie digitale camera's, waardoor fotografen creatiever te werk kunnen gaan, maar Marc vindt dat je jezelf de 'denktijd’ moet gunnen om zo veel mogelijk uit die technologie te halen.

"Door digitale camera's is het vastleggen van het moment zo eenvoudig en direct; sportfotografen weten dat de autofocus ongelooflijk goed is en ze krijgen een fantastische framerate", zegt Marc. "Camera's zijn vandaag de dag zo goed dat het gemakkelijk is om dezelfde foto's te maken als iedereen, dus je moet als creatieve fotograaf harder werken om je te onderscheiden.

Door de hedendaagse technologie zou je juist een stapje terug moeten doen, goed naar je onderwerp kijken en het moment dat je zoekt verfijnen. Je moet denken: 'Ik zoek een andere plek omdat het licht veranderd is' of 'Ik ga een ander objectief gebruiken of de belichting aanpassen omdat ik dit niet wil vastleggen'. Sportfotografie staat voor mij voor het vermogen om je eigen foto's te vinden en trouw te zijn aan jezelf en je eigen fotografiestijl. Het gaat erom dat je individueel en uniek bent."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Marc Aspland

De essentiële kit voor sportfotografie

Sports photographer Marc Aspland holds a Canon camera and telephoto lens.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties. "Het is met afstand de beste professionele camera die ik tot nu toe in mijn carrière heb gebruikt", zegt Marc.

Objectieven

Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM

Ultrahoogwaardig superteleobjectief uit de L-serie met 4-stops Image Stabilizer met 3 modi. Marc zegt: "Dit is mijn favoriete objectief voor sportfoto's. Het objectief is zo scherp en biedt me zoveel mogelijkheden om de foto's vast te leggen die ik in mijn geestesoog heb."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Dit objectief is een nieuwe aanwinst voor mijn uitrusting en biedt me een ander perspectief", zegt Marc. "Dit objectief is zo goed, dat ik het jaren geleden graag had willen hebben."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan