ARTIKEL

Van papier tot kader: je eigen prints voor exposities voorbereiden

A mirrored shot of a model dressed as a mermaid underwater.
Fotograaf Cheryl Walsh is gespecialiseerd in onderwaterportretten die ze zelf print. "De schitterende zeemeerminstaart inspireerde me om de harmonieuze kleuren en symmetrie in beeld te brengen", legt ze uit. "Ik heb met een Canon imagePROGRAF PRO-4000-printer een 76x100cm printop 100% glanzend katoenen Fine Art-papier gemaakt." Gefotografeerdmet een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/5 en ISO250. © Cheryl Walsh

Veel fotografen hebben de ambitie om hun werk te printen en exposeren maar ze weten niet goed hoe ze het moeten aanpakken. Er is een ruime keuze aan mogelijkheden, van papiersoort tot printinstellingen en kaders, waardoor het een uitdagend maar spannend avontuur wordt.

Commercieel fotograaf en filmmaker Clive Booth heeft meerdere exposities samengesteld in het Verenigd Koninkrijk en andere landen en staat erom bekend dat hij sfeervolle mode-, beauty- en portretfoto's maakt.

Cheryl Walsh begon haar fotocarrière met het maken en printen van foto's voor middelbare scholen. Ze is nu gespecialiseerd in modefotografie en onderwaterportretten ten voeten uit. Cheryl heeft ook veel geëxposeerd, met name in groepsshows, en geeft bovendien printcursussen voor Canon USA.

Om zelf de kwaliteit van het uiteindelijke project te bepalen, vinden beide fotografen het belangrijk om het hele proces te beheren, van opname tot kader. Ze printen op Canon imagePROGRAF PRO-printers, van de A3+ PRO-300 tot de 112cm PRO-4100. Een belangrijke reden om te kiezen voor een imagePROGRAF Pro-fotoprinter is het bredere kleurengamma (het kleurbereik dat nauwkeurig kan worden geprint) dat door het LUCIA PRO-pigmentinktsysteem wordt geleverd. Doordat er geen inkt wordt verwisseld en er aparte kanalen voor matte en fotozwarte inkten zijn, worden de kosten laag gehouden.

De twee professionals laten je hier zien welke stappen je moet uitvoeren om foto's voor een expositie te printen, van het selecteren van papier tot het kiezen van passe-partouts en kaders. Zoals je zult zien, is het printen van je eigen foto's voor een expositie niet zo ingewikkeld als je misschien denkt.

A portrait of fisherman John Baker on his boat.
Een krachtig portret van visser John Baker uit Clive's persoonlijke project, Ileachs, waarin de cultuur en mensen van het Schotse eiland Islay zijn vastgelegd. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), ingesteld op 35mm, 1/800 sec, f/4.5 en ISO160. © Clive Booth
A print of a portrait of fisherman John Baker with title and caption.
Voor de volgende expositie werd de foto geprint op een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer met Canon Pro Premium Matte 210gsm fotopapier.
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

1. Selecteer de juiste papiersoort

Fotopapier kan grofweg worden onderverdeeld in drie soorten oppervlakken: glanzend, semi-glanzend en mat. Veel fotografen geven de voorkeur aan een bepaalde afwerking, maar semi-glanzend is in het algemeen vrij populair omdat er sprake is van een bepaalde oppervlaktestructuur, wat de reflecterende schittering vermindert en voor prachtige schaduwdetails zorgt, met diepere zwarttinten dan bij mat papier.

Toen Clive, een voormalig grafisch ontwerper, van de Royal National Lifeboat Institution (RNLI) in Schotland de opdracht kreeg om de RNLI-bemanning van Islay te fotograferen, stelde hij zelf een bijbehorende expositie samen, waarbij hij typografie en fotografie combineerde en alles op Canon imagePROGRAF PRO-printers printte.

Een van de belangrijkste dingen waarover Clive een beslissing moest nemen, was het soort papier dat hij zou gebruiken. "Het papier verandert de uitstraling van een foto", legt hij uit. "Mijn Schotse werk had een ruige, aardse uitstraling. Om die reden gebruikte ik alleen semi-glanzend en mat papier, geen hoogglans. Canon biedt een hele serie prachtig papier van archiefkwaliteit."

Cheryl is het hier helemaal mee eens. "De papierkeuze voor mijn foto's vormt een onderdeel van wat ik als mijn unieke artistieke handtekening beschouw", zegt ze. Nog voordat ze een opname heeft gemaakt, denkt Cheryl al na over welke papierkenmerken bij haar onderwerp zullen passen. "Als ik foto's met een zwarte achtergrond maak, kies ik voor semi-glanzend papier, omdat de diepte van zwarttinten niet hetzelfde is op mat papier."

Cheryl maakt ook gebruik van de Chroma Optimizer-functie in de imagePROGRAF PRO-printers van Canon. De heldere oppervlaktecoating vermindert niet alleen de dofheid of het 'bronzing'-effect op glanzende en semi-glanzende media wanneer een print vanuit een scherpe hoek wordt bekeken, maar laat kleuren er ook natuurlijker uitzien en zorgt voor diepere zwarttinten. "De prints zouden er zonder deze coating anders uitzien", zegt Cheryl. "De functie speelt een essentiële rol bij het printen op semi-glanzend papier."

A photo of a woman wearing a straw hat in a garden, with the foreground bokeh being adjusted in DPP.

Zes manieren om meer uit je foto's te halen met DPP

Digital Photo Professional, de RAW-processor en beeldbewerker van Canon, kan meer voor je foto's doen dan je denkt. Ontdek zes redenen om DPP te gebruiken.

2. Gebruik de software van Canon optimaal

Bij foto's onder water en tegen donkere achtergronden kunnen weinig licht en bepaalde stoffen leiden tot korrelige beelden of digitale 'ruis'. Met de DPP-bewerkingssoftware (Digital Photo Professional) van Canon kun je heel gemakkelijk ruis uit RAW-bestanden verwijderen. "Ik heb heel vaak DPP gebruikt bij het opslaan van foto's. Niets werkt zo goed als dit", zegt Cheryl.

Omdat Clive vaak portretten met een geringe scherptediepte maakt, werkt hij graag met de DPRAW-mogelijkheden (Dual Pixel RAW) in camera's, zoals in de Canon EOS R5 en de Canon EOS 5D Mark IV. Canon's PPL-software (Professional Print & Layout) kan de dieptekaartgegevens van DPRAW-bestanden lezen en de geprinte afbeelding selectief verscherpen in focusvlakken, waardoor de details duidelijker zichtbaar zijn. Bewerk je foto's in DPP en gebruik vervolgens de optie DPRAW-print in PPL.

"Je krijgt dan fantastische foto's", zegt Clive. "Ze zien er bijna driedimensionaal uit. Alleen deze functie al geeft je print een totaal andere uitstraling dan je gewend bent."

A computer screen showing an image of a ballerina being edited in Canon Print Studio Pro.
Clive aan het werk met prints voor een expositie voor Birmingham Royal Ballet. Hij gebruikt een monitor met een breed gamma en Canon Print Studio Pro, de voorloper van PPL. Clive volgt een D50-workflow waarbij de monitor is ingesteld en gekalibreerd op een witpunt of kleurtemperatuur van 5000K, luminantie van 120 cd/m2 en een 2.20-gamma. © Clive Booth

3. Kleurbeheer is essentieel

Kleurbeheer is essentieel voor goede prints, net als een correct gekalibreerde en geprofileerde monitor met een breed gamma. Cheryl en Clive gebruiken een D50-workflow om de printkleuren zoveel mogelijk te laten lijken op wat er op het scherm te zien is. Hierbij wordt het witpunt van de monitor op 5000K en de helderheid of luminantie op 120 cd/m2 ingesteld en worden de prints met een fluorescerende D50-lamp geëvalueerd.

Cheryl en Clive printen hun foto's vanuit PPL met behulp van ICC-profielen. Alle papiersoorten van Canon hebben een eigen ICC-profiel. Een ICC-profiel bestaat uit gegevens die een kleurruimte karakteriseren en de kleurprestaties voor een bepaalde printer en papiersoort definiëren.

Als je papier van derden gebruikt, heb je ICC-profielen voor je specifieke combinatie van papier en printer nodig. Deze kun je meestal downloaden en aan de app toevoegen. Je kunt de instellingen voor kleurbeheer opslaan als PPL-voorinstellingen, samen met papiersoorten, groottes, instellingen voor de printkwaliteit en de voorgenomen weergave. "Met PPL heb je al je instellingen op één tabblad", legt Cheryl uit. "Ik maak voorinstellingen voor alle papiersoorten en -groottes. Dat is gemakkelijk."

Je bent bijna zover dat je kunt printen. Maak echter voor het beste resultaat eerst een soft-proof vanuit PPL. Dit is een zeer nauwkeurige preview op het scherm om te bekijken hoe het beeld er op papier uitziet. "Het is altijd belangrijk om te testen", aldus Cheryl.

A large fine art style print emerges from a Canon imagePROGRAF PRO-4100 printer.
Nadat Cheryl zoveel moeite heeft gedaan om de foto te maken, is ze volledig in controle door de afbeeldingen zelf op haar Canon imagePROGRAF PRO-4100-printer te printen. © Cheryl Walsh
Fine art style images in ornate frames hang on the wall of a gallery.
Vorig jaar organiseerde Cheryl een overzichtstentoonstelling van haar werk. Ze deelde haar fantasierijke portretten in negen categorieën in en gebruikte voor haar foto's sierlijke kaders om de kunstzinnigheid van de afbeeldingen te onderstrepen. © Cheryl Walsh

4. Kies passe-partouts en kaders zorgvuldig

Je montage en kader mogen niet de aandacht afleiden van het beeld zelf, maar Clive en Cheryl zijn het niet eens over hoe foto's het beste kunnen worden tentoongesteld. "Wanneer een foto op een muur de aandacht moet trekken, wordt deze speciaal als er een dikke rand omheen geplaatst wordtplaatsen, zoals bij een kunstwerk", zegt Clive.

Cheryl heeft liever dat haar galeriefoto's er meer als traditionele schilderijen uitzien en presenteert ze zonder een passe-partout, in grote, sierlijke kaders. "Als ik mijn foto's verkoop, laat ik de klant beslissen", voegt ze toe. "Ik zou een natuurlijke witte passe-partout aanbevelen, zeker voor kleinere foto's omdat ik vind dat de nadruk op de foto zelf moet liggen."

5. Afbeeldingen kiezen om te exposeren

Het kan moeilijk zijn om de juiste foto's voor een expositie te kiezen. Baseer je je op een thema, ga je uit van een verhaal of kies je gewoon je beste werk? Cheryl stelde in 2019 haar eerste overzichtstentoonstelling samen. Ze liet hierin zien wat ze in 10 jaar had gefotografeerd. "Er waren enorm veel foto's", zegt ze. "Mijn foto's zijn allemaal 'fantasierijk', dus maakte ik een onderverdeling in negen verschillende categorieën en koos ik de beste foto in elke categorie."

Cheryl en Clive zijn het erover eens dat vormen, kleuren en textuur handig zijn bij het groeperen van foto's, maar Clive vindt het belangrijker om het werk te kiezen dat je vaardigheden het beste laat zien. "Kan elke foto afzonderlijk worden gebruikt of heb je een reeks foto's die samen een verhaal vertellen? Je wilt graag het allerbeste laten zien - het beste van wat je hebt."

Clive legt verder uit dat de traditionele galerie slechts één plek is waar je je werk kunt tonen. "Soms laat ik mijn werk zien bij reclamebureaus", zegt hij. "Deze hebben allemaal een eigen expositieruimte. We zijn in feite allemaal merken, dus is het belangrijk om de juiste locatie te kiezen."

Geschreven door Kevin Carter


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan