ACTIEFOTOGRAFIE

Til je actiefotografie naar een hoger niveau met Speedlite-flitsers

Eén simpele lichtflits van een Canon Speedlite kan een wereld aan innovatieve technieken voor actiefotografie openen. Ontdek hoe je het beste uit dit handige hulpmiddel haalt.
Canon Camera
Fotograferen met een flitser kan een uitdaging lijken, maar eigenlijk is een flitser gewoon een heel simpel hulpmiddel. Met een flitser breng je delen van je foto precies op het goede moment naar voren met behulp van licht. Soms is dat nodig omdat de omgeving waarin je fotografeert donker is, maar je kunt een flitser ook gebruiken als aanvulling op omgevingslicht om je foto's een opvallende uitstraling te geven. Met één Speedlite-flitser gaat er een wereld aan creatieve opties open, vooral bij actie- en sportfotografie. Je kunt bijvoorbeeld de actie bevriezen, bewegingsonscherpte in je foto's opnemen of beide doen in één frame.

Of je nu nog geen ervaring hebt met flitsers of op zoek bent naar nieuwe manieren om je creatieve belichtingstechnieken uit te breiden, met deze tips ontdek je hoe je met een Speedlite prachtige actiesportfoto's kunt maken.

1. Actie bevriezen met high-speed sync

Een man die boven op een skateschans staat en die foto's van een skateboarder maakt.

Om foto's te maken in de HSS-modus (High Speed Sync), druk je op de synchronisatieknop op je Speedlite totdat het H-symbool wordt weergegeven. Stel daarna een kortere sluitertijd in als je snel bewegende onderwerpen wilt bevriezen.

Een man die donkere kleding en een muts draagt, voert een skateboardstunt uit. Hij bevindt zich bovenop een skateschans en leunt achterover.

Met HSS kun je de belichting zo instellen dat je een dramatische achtergrond krijgt, terwijl het onderwerp op de voorgrond nog steeds goed belicht is. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 24mm, 1/1600 sec, f/5 en ISO1000, met een Canon Speedlite 600EX II-RT.

Veel camera's zijn beperkt tot een maximale sluitertijd van 1/200 seconde wanneer er een flitser wordt gebruikt, en dat kan te langzaam zijn om snel bewegende onderwerpen te bevriezen. Als je camera en flitser echter compatibel zijn, zoals de Canon EOS RP en de Canon Speedlite 600EX II-RT die hier zijn gebruikt, kun je fotograferen in de modus High-speed sync (HSS). Dat betekent dat je met veel kortere sluitertijden kunt werken.

Als je wandelende mensen fotografeert, is een sluitertijd van 1/250 sec kort genoeg om de actie scherp vast te leggen, terwijl 1/1000 sec beter is als je onderwerp wat sneller is, zoals een hardloper of een skateboarder. Het compromis bij de HSS-modus is dat de flitser een reeks pulsen moet afgeven die zo snel zijn dat ze niet zichtbaar zijn met het blote oog, en die moeten samenvallen met de twee sluitergordijnen van je camera. Hierdoor neemt het maximale vermogen van de flitser af naarmate je de sluitertijd verkort. Desondanks kan HSS erg nuttig zijn als je je onderwerp wilt belichten bij het maken van actiefoto's.

2. Diepte toevoegen met een losse flitser

Een skateboarder die een truc doet, belicht door een Speedlite-flitser op een statief, voor een muur met graffiti.

Gebruik een losse flitser om je onderwerp vanuit elke gewenste hoek te belichten, zoals vanaf de zijkant of achter het onderwerp. Op die manier kun je je foto's meer diepte geven, zodat ze er interessanter uitzien dan bij de directe belichting van voren bij een ingebouwde flitser.

Een skateboarder die een truc uitvoert voor een muur met graffiti.

De Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2) heeft een knoppenlay-out die vrijwel gelijk is aan die van de 600EX II-RT. Gebruik hem als losse flitser in de HSS-modus. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 46mm, 1/200 sec, f/8 en ISO320, met een Canon Speedlite 600EX II-RT.

Als je de flitser los van de camera wilt gebruiken, kun je een trigger voor wireless flitsen gebruiken, zoals de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT en de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2). Nadat je de Speedlite op een standaard of statief hebt vastgezet, stel je de flitser in op de E-TTL-modus, waarbij de flitser automatisch een vermogen instelt op basis van de gebruikte belichting, of stel je hem in op handmatig vermogen. Vervolgens maak je wat testopnamen om te zien welke flits-output het best is voor het onderwerp.

3. Onderbelichting toepassen op omgevingslicht om je onderwerp te laten opvallen

Een man maakt een foto van een vrouw die een skateboardtruc doet. Haar board is ondersteboven terwijl ze een sprong maakt.

Wanneer omgevingslicht wordt onderbelicht, ontstaat er een donkere en stemmige sfeer. Je onderwerp is dan duidelijk zichtbaar als je een Speedlite gebruikt.

Een vrouw op een skateboard tijdens een sprong in de lucht. Haar board flipt onder haar.

Met de losse flitser links van het onderwerp en de zon er rechts achter, kun je zorgen voor dramatische kruisbelichting. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 48mm, 1/180 sec, f/13 en ISO100 met een Canon Speedlite 600EX II-RT.

Wanneer je een combinatie van daglicht en flitslicht gebruikt, kun je experimenteren met de verhouding tussen die twee lichtbronnen. Je zou bijvoorbeeld de delen met daglicht kunnen onderbelichten en de flitser kunnen gebruiken om je onderwerp te belichten en te isoleren. Je doet dit door in eerste instantie de flitser uit te schakelen en een handmatige belichting te vinden waarbij het omgevingslicht wordt onderbelicht, zodat de foto donker en stemmig wordt. Schakel daarna de flitser in en zet deze op handmatig vermogen.

Maak een paar testopnamen om te zien welke flits-output het meest geschikt is voor je scène. Om de flitser zo in te stellen dat deze sterker is dan het felle daglicht hier, hebben een hoge output nodig. Stel daarom de flitser eerst in op een volledig vermogen van 1/1, en verlaag dan het vermogen als de belichting te sterk is. Het veranderen van de output is één manier, maar je kunt bijvoorbeeld ook de sterkte van het licht aanpassen door het dichter bij of verder weg van het onderwerp te plaatsen. Op die manier kan de Speedlite zorgen voor een sfeervol gebied met licht rond het onderwerp.

4. Stel je flitser in op tweede-gordijnsynchronisatie om sporen toe te voegen

Een Speedlite die wordt ingesteld op een sluitertijd van één seconde.

De tweede-gordijnflitser is een modus waarbij de flitser aan het einde van de sluitertijd flitst, ofwel bij het tweede gordijn. Hier wordt de flitser ingesteld om te flitsen aan het einde van een sluitertijd van één seconde.

Wanneer je de flitser gebruikt bij een lange sluitertijd, kun je een dynamische combinatie van vervaging en scherpte creëren. De beweging door het frame zorgt voor de vervaging, terwijl korte flitsen het onderwerp op dat ene vluchtige moment binnen je belichting bevriezen. Je kunt bepalen of de flitser helemaal aan het begin afgaat of juist aan het einde van de sluitertijd. Het is meestal verstandig om de flitser in te stellen op de modus voor het tweede gordijn, zodat de flitser aan het einde afgaat. Op die manier zorgt de vervaging voor een spoor achter je onderwerp. Je stelt de modus voor het tweede gordijn in door te drukken op de synchronisatieknop op je Canon Speedlite totdat het pictogram met drie pijlen wordt weergegeven.

5. Een flitser gebruiken voor je panningfoto's om het onderwerp scherp vast te leggen

Een foto van een vrouw op een skateboard. De muur met graffiti op de achtergrond is vervaagd, maar de skateboarder wordt scherp weergegeven.

Als je met pannen voor vervaging wilt zorgen, volg je de beweging van het onderwerp van de ene kant van het frame naar de andere, waarbij je de snelheid van de camera afstemt op de snelheid van het onderwerp. Gefotografeerd met een Canon EOS RP en een Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-lens, ingesteld op 26mm, 1/30 sec, f/16 en ISO100, met een Canon Speedlite 600EX II-RT.

Door de camera te pannen met je onderwerp kan een fantastische combinatie van vervaging en scherpte ontstaan. Bij een goede timing is het onderwerp scherp terwijl de rest van de foto streepsgewijs vervaagt. Je kunt pannen zonder flitser, maar met een flitser is het onderwerp scherper en beter gedefinieerd. Stel de flitser in op de modus voor tweede-gordijnsynchronisatie en gebruik daarna de modus Sluitertijdvoorkeuze om de sluitertijd in te stellen op ongeveer 1/30 sec (of sneller bij snelle onderwerpen zoals auto's). Als je klaar bent, pan je de camera met de actie. Misschien moet je het een paar keer proberen voordat het onderwerp scherp is, maar het is de moeite meer dan waard om dat gevoel van snelheid en beweging te krijgen.

6. Je flitser laten pulseren voor egaal belichte foto's

Een Speedlite-flitser die wordt ingesteld op de MULTI-modus.

In de MULTI-modus kun je het aantal pulsen en de frequentie per seconde (Hz) instellen. Deel het aantal pulsen door de frequentie om tot een ideale sluitertijd te komen.

Een opname met een lange sluitertijd en pulserende flitser van een skateboarder die een truc doet.

Met de MULTI-mode wordt een wereld aan creatieve ideeën voor je actiefotografie geopend en kun je abstracte, egaal belichte foto's maken - bijvoorbeeld deze foto.

De MULTI-modus is een creatieve Speedlite-instelling waarmee een snelle reeks pulsen wordt afgegeven. Door deze modus te gebruiken in combinatie met een lange sluitertijd kun je je onderwerp in verschillende posities in het frame vastleggen. De uitdaging hierbij is dat, net als bij dubbele belichting, de lichtere gebieden elkaar overlappen en in elkaar overlopen. Je kunt je onderwerpen daarom beter fotograferen tegen een donkere achtergrond of in het donker, terwijl ze bewegen van de ene naar de andere kant.

Als je deze technieken eenmaal onder de knie hebt, lees dan voor meer inspiratie de beste tips1 van Canon Ambassador Lorenz Holder, een professionele fotograaf op het gebied van extreme sporten. Hij informeert je over het gebruik van een flitser bij actiefotografie. Je kunt ook professioneel actiefotograaf Dave Mackison volgen terwijl hij de Speedlite EL-12 gebruikt tijdens het fotograferen.

Geschreven door James Paterson
  1. Alleen beschikbaar in het Engels.
  2. Alleen beschikbaar in geselecteerde talen.

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

  • Lichtsporen van een bus in een drukke straat in Madrid, Spanje.

    BEWEGING FOTOGRAFEREN

    Beweging vastleggen op foto's

    Ontdek hoe je beweging kunt vastleggen en je foto's een gevoel van actie kunt geven.

  • Een persoon die met een crossmotor over een parcours rijdt, de motor laag bij de grond leunend, gefotografeerd door pannen met de camera. © Richard Walch

    BASISBEGINSELEN FOTOGRAFIE

    Pannen met je camera voor beginnende fotografen

    Ontdek hoe je pannen kunt gebruiken voor betere actiefoto's met deze toptips.

  • OUTDOOR FOTOGRAFIE

    Vijf toptips voor het vastleggen van buitenactiviteiten

    Lees de tips van professionele fotograaf Tom Bing en ontdek hoe je creatievere actiefoto's kunt maken tijdens je alledaagse avonturen.

  • SLUITERTIJD

    Krijg vat op je sluitertijd

    Met deze 5 eenvoudige tips krijg je vat op je sluitertijd, zodat je bewegende onderwerpen kunt vastleggen en je actiefotografie kunt verbeteren.