Samenwerking met Plockmatic resulteert in nieuwe high-speed UV LED-coatingoplossing voor de Canon varioPRINT iX-serie

’s-Hertogenbosch, 18 januari 2022 – Canon maakt vandaag bekend dat de intensieve samenwerking met Plockmatic, een wereldwijde leverancier van nabewerkingsoplossingen voor printproducenten en mailingbedrijven, heeft geresulteerd in de naadloze in-line integratie van de Canon varioPRINT iX-serie sheet-fed inkjet-productieprinters met de Plockmatic DigiCoater Pro 400 HD LED papiercoater. Dankzij de met offset vergelijkbare printkwaliteit, hoge productiviteit en lage kosten is de varioPRINT iX-serie een populaire investering gebleken voor commerciële en online printproducenten. De integratie met de DigiCoater Pro 400 HD LED vergroot de inzetbaarheid nog verder, waardoor het een nog aantrekkelijkere optie is. De combinatie van deze twee technologieën betekent dat gebruikers van de varioPRINT iX-serie nu niet alleen kwalitatief hoogwaardige opdrachten met UV-coating kunnen produceren, maar dit ook kunnen doen met de maximale printsnelheid en dat in één enkele volledig automatiseerde workflow.

Grafische ondernemingen die met de varioPRINT iX-serie visitekaartjes, briefkaarten, foto-merchandise, boek- en tijdschriftomslagen en andere printtoepassingen willen produceren waarbij coating een toegevoegde waarde geeft, kunnen nu hun productiviteit maximaliseren door de DigiCoater Pro 400 HD LED inline te koppelen. Dankzij deze integratie is er geen handmatige tussenkomst meer nodig en bestaat er geen risico op knelpunten in de productie. Printproducenten kunnen opdrachten leveren met een glanzende, hoogwaardige uitstraling en daarbij de kortste doorlooptijden halen. Door bij de productie van dergelijke toepassingen te kiezen voor een flood-vernis vallen de resultaten niet alleen meer op, maar beschermt de coating het oppervlak ook tegen slijtage, water, verontreiniging en voedsel.

Dankzij de geringe coatingdekking – slechts 2 – 4 g/m2 aan vernis – die nodig is om het UV-uithardingsproces te voltooien, is deze printoptimalisatie veel kostenefficiënter dan traditionele technologieën waarbij 15 – 30 g/m2 aan vernis wordt gebruikt. Omdat beide systemen met dezelfde snelheid draaien, kan het materiaal worden geprint en vervolgens door de Digicoater worden gecoat zonder de prestaties of de snelheid van de varioPRINT iX te beperken. En omdat het eindresultaat met coating wordt uitgevoerd op kamertemperatuur zijn de geprinte vellen direct – zonder kreukels of krimp – gereed voor verdere nabewerking.

De twee systemen zijn via een open SFD-interface gekoppeld. De bi-directionele communicatie tussen de varioPRINT iX en de Plockmatic Digicoater Pro 400 HD LED resulteert in een uiterst efficiënte end-to-end-workflow. Het compatibiliteits- en automatiseringsniveau dat deze interface biedt, betekent in de praktijk dat de PRISMAsync-controller van de printer wordt gewaarschuwd voor verkeerd geprinte vellen en dat de varioPRINT iX deze automatisch opnieuw produceert zonder de gehele printopdracht opnieuw te moeten uitvoeren.

Hayco van Gaal, Vice President Sales & Service van Commercial Printing EMEA bij Canon Europe, zegt: Opnieuw stelt Canon haar klanten in staat een hogere productiviteit en kortere doorlooptijden te realiseren door gebruik te maken van de automatisering die mogelijk is door inline integratie. De hoge printkwaliteit van de varioPRINT iX in combinatie met de verfraaiingsmogelijkheden van Plockmatic Digicoater Pro 400 HD LED is een winnende combinatie voor elke grafische onderneming die wil inspelen op de groeiende vraag naar printopdrachten met een hoogwaardige uitstraling. We hebben voor onze klanten een manier gevonden om hun productportfolio uit te breiden en hun winstmarges te vergroten, terwijl ze de impact van de printtoepassingen maximaliseren en de productiekosten minimaliseren.”

Over de samenwerking met Canon zegt Johan Mikaelsson, VP Business Unit Inline & Group Technical Support van de Plockmatig Group: “De innovatieve technologie van de Digicoater Pro 400 HD LED stelt grafische ondernemingen in staat de waarde van hun printproducten te verhogen en de productiekosten te verlagen. Wij zien de combinatie van de Digicoater Pro 400 HD LED met de Canon varioPRINT iX-serie als een perfecte match voor zowel omzetgroei als verhoging van de klanttevredenheid.”

Ga voor meer informatie over de varioPRINT iX-serie naar:

Ga voor meer informatie over de Plockmatic Digicoater Pro 400 HD LED naar: