Canons nieuwe imagePROGRAF PRO-serie 12-kleuren grootformaatprinters biedt de beste PRO-printkwaliteit tot nu toe – met superieure lichtechtheid voor de professionele fotografie- en fine art-wereld

Diegem, 31 januari 2024 – Canon lanceert een nieuwe, verbeterde serie van haar zeer succesvolle 12-kleuren imagePROGRAF PRO-grootformaatprinters. De nieuwe serie is ontworpen voor de fotografie- en fine art-wereld en bestaat uit drie modellen: de 60”/1524 mm imagePROGRAF PRO-6600, de 44”/1118 mm PRO-4600 en de 24”/610 mm PRO-2600, die respectievelijk de imagePROGRAF PRO-6100, PRO-4100 en PRO-2100 vervangen. In combinatie met de nieuwe pigmentinkten LUCIA PRO1 levert de nieuwe serie 12-kleuren printers de hoogste fotoprintkwaliteit van alle imagePROGRAF’s tot nu toe. De lancering van de nieuwe serie speelt in op de marktvraag naar een grotere beeldduurzaamheid en lichtbestendigheid om prints langer te kunnen bewaren. De nieuwe serie biedt daarmee nieuwe milieuvoordelen. De imagePROGRAF PRO-serie wordt op drupa 2024 live gepresenteerd op de stand van Canon in hal 8A, B41-1 - B41-8.

• De nieuwe serie imagePROGRAF PRO levert de hoogste fotoprintkwaliteit van alle imagePROGRAF’s tot nu toe.

• Canon lanceert een nieuwe, verbeterde serie van haar zeer succesvolle 12-kleuren imagePROGRAF PRO-grootformaatprinters.

• De nieuwe serie imagePROGRAF PRO is ontworpen voor de fotografie- en fine art-wereld.

Uitzonderlijke beeldkwaliteit

De 12-kleuren imagePROGRAF PRO stond al bekend om de fotoprintkwaliteit met verbluffende, levensechte kleuren en de onovertroffen helderheid en details. Toch weet de matzwarte inkt van de LUCIA PRO II inkten, samen met een nieuw ontworpen kleurafstemmingstabel, de reproductie van donkere tinten en de zwartdensiteit op fine art-papier te verbeteren. Deze ontwikkeling heeft voor dezelfde mediatypen ook de donkere gebieden van het kleurengamma uitgebreid om gedetailleerde grijstinten weer te geven.

Aanzienlijk toegenomen duurzaamheid

De LUCIA PRO II inkten stelt gebruikers ook in staat om hun printwerk toekomstbestendig te maken, omdat de nieuwe inkten een sterk verbeterde krasbestendigheid op fotopapier bieden. Dit vereenvoudigt het hanteren, monteren en afwerken van de prints bij bijvoorbeeld fine art-printproducenten (PSP's), terwijl een zeer lichtbestendig pigment in de inkten voor een drastische verhoging van de kleurechtheid zorgt. Met de nieuwe imagePROGRAF PRO-serie kunnen prints van foto's en fine art nu in een nóg hogere kwaliteit worden geproduceerd en vervolgens tot wel 200 jaar2 lang worden bewaard zonder dat de kleuren vervagen.

Productiviteitsboost

De nieuwe imagePROGRAF PRO-serie is gebruiksvriendelijk, ongeacht de vaardigheid of ervaring van de gebruiker. Bovendien bieden de printers een hogere productiviteit dankzij het bewakingssysteem voor de status van de inktafgifte, de vereenvoudigde instellingen en de eenvoudigere mediaverwerking. Dankzij de dubbele rolfunctie is het mogelijk gelijktijdig een tweede rol met een ander mediatype en -formaat te laden, zodat de gebruiker automatisch kan overschakelen van printen op mat naar glanzend papier. En dat zonder de workflow te onderbreken. Door het automatische invoerproces te versnellen, is bovendien de laadtijd van de media met ongeveer 40% verminderd3.

Milieuoverwegingen

Canons doelstelling is om de ecologische voetafdruk van producten en activiteiten te verkleinen door verantwoord gebruik te maken van hulpbronnen, afval te minimaliseren, de efficiëntie te verhogen en innovatie te ondersteunen. Geheel in lijn daarmee heeft Canon de hoeveelheid geëxpandeerd polystyreen verpakkingsmateriaal die wordt gebruikt voor de nieuwe imagePROGRAF PRO-serie verminderd. Zo wordt er voor de PRO-4600 89,5%4 minder polystyreenschuim gebruikt dan voor zijn voorganger. Daarnaast hebben het lagere stroomverbruik – 85 W of minder tijdens gebruik en 2,3 W of minder in stand-by – en andere specificaties ertoe bijgedragen dat de serie een ’Gold’-productclassificatie heeft gekregen in het Amerikaanse EPEAT5 (Electronic Product Environmental Assessment Tool)-register. Dit is het hoogste registratieniveau op het gebied van imaging-producten.

Mathew Faulkner, EMEA Director, Marketing en Innovation, Wide Format Printing Group bij Canon Europe, zegt het volgende: “De nieuwe imagePROGRAF PRO-serie is een vervolg op het doorslaande succes van onze huidige serie en maakt deze zelfs nog beter. Met nieuwe ontwerp- en prestatiefuncties die zijn toegevoegd naar aanleiding van feedback van onze klanten. We hebben de lat voor printkwaliteit hoger gelegd en de robuustheid van beelden op het gebied van licht- en slijtvastheid aanzienlijk verbeterd, wat cruciaal is voor gebruikers die zich bezighouden met het printen van fine art en voor professionele fotografen. Met de verbeterde mediaverwerking en de toegenomen automatisering hebben we de serie ook gebruiksvriendelijker en productiever gemaakt.

De nieuwe imagePROGRAF PRO-serie is aantrekkelijk voor onze klanten – professionele fotografen kunnen investeren in technologie waarmee ze hun werk via prints verder kunnen exploiteren, terwijl ze de volledige controle houden over de uitvoer en kwaliteit van hun werk.”

De nieuwe imagePROGRAF PRO-serie is vanaf maart 2024 overal in EMEA verkrijgbaar, rechtstreeks bij Canon of via een van de erkende resellers.

Meer informatie over de nieuwe imagePROGRAF PRO-serie vindt u hier: https://nl.canon.be/business/products/wide-format-printers/announcing-new-imageprograf-pro-gp/

1. 11 van de 12 inkten zijn nieuw ontworpen. De Matte Black-inkt is dezelfde inkt die bij de imagePROGRAF GP-2000/4000 wordt gebruikt.
  2. Bij gebruik van Canon Photo Paper Pro Platinum. Voorspelde waarde berekend aan de hand van de testmethode voor lichtbestendigheid binnenshuis en criteria voor de evaluatie van de levensduur volgens de evaluatiemethode voor behoud van digitale kleurenfotoprints (JEITA CP-3901B), gepubliceerd door JEITA (Japan Electronics and Information Technology Industries Association).
  3. Van 123 seconden (vorige imagePROGRAF PRO-serie) tot 73 seconden (nieuwe imagePROGRAF PRO-serie).
  4. Gewichtsverhouding, PRO-6600 gereduceerd met 58,9 % en PRO-2600 met 100 %.
  5. Een milieubeoordelingssysteem dat is opgezet door de Green Electronics Council (GEC), een NPO in de Verenigde Staten, met als doel marktontwikkeling en promotie van milieuvriendelijke producten.