Weinig licht. Krachtige prestaties.
"Je moet het doen met de verlichting die de lichttechnicus al voor het concert heeft ingesteld. We hebben niet de luxe dat we de optimale belichting kunnen kiezen. Onze vorige PTZ's konden die uitdaging niet aan", vertelt Harmen van 't Loo, oprichter van MotionDezign. Hij besloot zijn apparatuur te upgraden voor betere prestaties. Afgaande op zijn specifieke behoeften stelde de lokale dealer, Vocas, de Canon CR-N500 PTZ camera voor.
"Ik was onder de indruk van de scherpte en snelheid van de Dual Pixel CMOS-autofocus. Ongelofelijk hoe perfect en nauwkeurig hij rechtstreeks uit de doos was", zegt Harmen. "Geen enkel ander merk biedt dezelfde scherpstelling en prestaties als deze camera's. En ik heb veel PTZ's gehad. De gezichtsherkenning is ook uitstekend!"
Het team van Harmen noemde het beeld 'voortreffelijk', 'helder' en 'scherp', zelfs bij weinig licht. Bij een standaard concert zetten ze minstens vijf PTZ's neer, een paar links en rechts aan de achterkant van de zaal, een ander paar aan weerszijden van het podium, en een camera tussen de orkestmusici, meestal dicht bij het slagwerk. "Als de solist een pianist is, maken we een opname van bovenaf van de toetsen", gaat Harmen verder. Dit voegt een uniek perspectief aan de ervaring toe.
Controle is heel belangrijk om het camerabeeld te wisselen en solisten in het orkest eruit te pikken. Tegenwoordig gebruikt het team een Skaarhoj PTZ Extreme om de CR-N500's nauwkeurig met één gebruiker te bedienen. Dit levert een intiemer, multi-layered spektakel op, waarbij de afstand tussen musici en publiek wordt verkleind.