ARTIKEL

Koud en onherbergzaam: Giacomo Frittelli over het filmen van een unieke reclamecampagne in het noordpoolgebied

Honden trokken een slee over het Groenlandse eiland Qeqertarsuaq om de materialen te vervoeren die de Ariston-crew nodig had om het huis te bouwen en in te richten. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. © Paolo Verzone

Wat is een grotere uitdaging: een comfortabel verwarmd huis bouwen op een verafgelegen arctisch eiland of een film maken om het hele project vast te leggen? Director of Photography Giacomo Frittelli bond de strijd met de elementen aan om een boeiende documentaire en een serie afleveringen voor op het web te maken volgens een stijlvolle filmische visie. Door met alle mogelijke gebeurtenissen rekening te houden en ons aan te passen aan de omstandigheden waarin we filmden, kon het project een doorslaand succes worden, legt Giacomo uit.

Toen Giacomo werd uitgenodigd om samen met regisseur Tobia Passigato en de crew van Indiana Production te werken aan een filmproject dat "uitdagend" zou zijn en anders dan alles wat hij ooit tevoren had gedaan, was zijn nieuwsgierigheid gewekt. Als ervaren cineast die altijd op zoek is naar avontuurlijke opdrachten, greep Giacomo zijn kans om een film te maken op een van de meest onherbergzame plaatsen ter wereld – het eiland Qeqertarsuaq voor de westkust van Groenland.

Canon Professional Services

Met Canon ben je in veilige handen

Je krijgt gratis toegang tot advies van experts, onderhoud van apparatuur, inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De opdracht was voor Ariston Thermo Group, een fabrikant van verwarmings- en warmwateroplossingen uit Italië, die een wereldwijde advertentiecampagne startte rondom de Ariston Comfort Challenge. De campagne werd opgezet door J. Walter Thompson Italy en geproduceerd door Indiana Production. Tijdens de expeditie zou een team van technici een huis bouwen op een verafgelegen deel van het eiland Qeqertarsuaq boven de poolcirkel en dit verwarmen met een Ariston Alteas One-condensatieketel. Het huis was bestemd voor onderzoekers van de universiteit van Kopenhagen en de technici wilden de wetenschappers comfort en warmte bieden om hen te steunen bij hun veldwerk op een van de grimmigste plaatsen op aarde.

Giacomo en de filmcrew hadden de taak om een fascinerende documentaire te maken over deze unieke operatie in zes afleveringen voor het web, die zouden worden geplaatst op de website van de Ariston Comfort Challenge. Tegelijkertijd nam fotograaf Paolo Verzone dramatische foto's voor de reclamecampagne.

"Het was de eerste keer dat ik zo lang op zo'n onherbergzame plek heb gewerkt", zegt Giacomo. "We waren een maand op stap – van begin april tot begin mei. Het was een interessant project vanwege de afgelegen locatie en natuurlijk de uitdagende situatie."

De strijd met de elementen aangaan

Het weer bracht de grootste uitdagingen met zich mee, omdat het zeer onvoorspelbaar was. De temperatuur daalde tot wel -30 °C en door de extreme kou werd het een ware uithoudingsproef om gedurende langere perioden te filmen. "We waren het bangst voor de kou maar we waren heel goed voorbereid", zegt Giacomo. "Samen met mijn eerste camera-assistent [focuspuller] heb ik ervoor gezorgd dat we juiste kleding hadden en zolang we bewogen, bleven we warm."

Ze hielden de camera-accu's warm door ze in speciaal gemaakte hoesjes van neopreen te bewaren. "De zakjes waren echt heel goed", zegt Giacomo, die vertelt dat ze ook een doos voor de camera en de accu's hadden om de apparatuur warm te houden wanneer ze aan het filmen waren. De levensduur van de accu's was goed, voegt hij eraan toe – meer dan genoeg voor wat zij nodig hadden. Eenmaal filmde de crew tijdens een sneeuwstorm, zegt Giacomo, maar omdat de camera was bedekt met een waterdichte hoes, was deze goed beschermd.

A hilly snow-covered landscape is barely visible through a flurry of snow as three figures in red hooded parkas push a wooden crate on a sled through the snow while they are filmed by two black-coated figures at the right of the picture, one holding a large directional microphone. The crate on the sled has the words "The Ariston Comfort Challenge" on both visible sides.
De technici van Ariston gingen het gevecht met de elementen aan om een comfortabel verwarmde cabine te maken in het arctische gebied – en Giacomo Frittelli en zijn team moesten dit onder dezelfde barre omstandigheden filmen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Paolo Verzone

Omdat ze in afgelegen gebieden werkten, konden crewleden niet even weggaan om extra spullen op te halen. Dit betekende dat Giacomo zich wekenlang op de reis moest voorbereiden om ervoor te zorgen dat ze alle apparatuur meenamen die hij nodig kon hebben. Naast twee Canon EOS C300 Mark II-camerabody's nam hij diverse objectieven mee, waaronder een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, perfect voor lastige close-ups, en drie zoomobjectieven: een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, een Canon EF 24-70 f/2.8L II USM en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM. Giacomo gebruikt uitsluitend Canon-objectieven vanwege hun indrukwekkende flexibiliteit en grote aanbod – waarbij foto-, video- en cine-objectieven allemaal dezelfde vatting hebben.

"Mijn sleutelwoord was flexibiliteit", vertelt Giacomo. "Flexibiliteit gaat uit van de technische kant van de zaken, maar op een manier die je visie niet verstoort. Je moet begrijpen wat de beste manier is om tot een bepaald resultaat te komen en vervolgens moet je weten hoe je dit resultaat kunt bereiken (of zo goed mogelijk kunt benaderen) in de situatie waarin je je bevindt. Ik heb bijvoorbeeld voor Canon-zoomobjectieven gekozen om zeer snel bepaalde beelden te kunnen maken. Ik wilde de beste apparatuur hebben voor de beste resultaten."

Two black-coated camera operators stand at the left of shot filming a sled pulled by eight huskies across a snowy landscape. One figure in a red parka is standing at the back of the sled, on which are another figure in a black coat and two crates. The larger of these, at the bottom, has "The Ariston Comfort Challenge" on its sides.
Materialen moesten per slee worden vervoerd, omdat de crew van Giacomo op de meest verafgelegen plaatsen filmde. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. © Paolo Verzone

Een verhaal optekenen

Tijdens de opnamen volgde de crew de drie moedige boilerinstallateurs en een team van wetenschappers bij de bouw van het huis. Tot de vastgelegde scènes behoren snel bewegende sleeën met bouwmaterialen en een ijsbreker die de bevroren zee doorklieft. Het meest indrukwekkend is echter het adembenemende landschap dat zover reikt als het oog kan zien.

"Het was echt een prachtige omgeving", aldus Giacomo. "Ik wilde een realistisch beeld geven, [maar ook] een filmische stijl met betrekking tot de fotografie en kleuren gebruiken, en deze heldhaftige scènes overbrengen." Om zijn visie vorm te geven, beschikte Giacomo ook over twee Cinema Zoom-objectieven (in de versie met EF-vatting): een Canon-groothoekobjectief CN-E15.5-47mm T2.8 L S en een telezoom CN-E30-105mm T2.8 L S. Beide zijn licht en ideaal voor filmen uit de hand.

An Ariston installer wears a red puffer jacket with a fur-effect hood, and stands in front of a snowy landscape.
De technici van Ariston, Giacomo en de productiecrew werkten onder prachtige maar zware omstandigheden tijdens de hele Ariston Comfort Challenge. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief. © Paolo Verzone

"Ik heb het meest gewerkt met het Canon-groothoekobjectief CN-E15.5-47mm T2.8 L S, dat zeer scherp is", zegt Giacomo. "Voor mensen, mediumshots en actie is dit het beste objectief. We probeerden binnen de scènes en dicht bij de onderwerpen te blijven", voegt hij toe. "Soms gebruikte ik twee camera's om ertussen te wisselen."

De Canon EOS C300 Mark II was voortreffelijk om een onderwerp te volgen vanwege het compacte formaat, de draagbaarheid en de kwaliteit van de beelden, vertelt Giacomo en hij voegt eraan toe dat hij deze body soms gebruikte met de lichte CN-E14mm T3.1 L F, een EF Cine prime objectief, als hij een nog grotere hoek nodig had.

Bij het filmen van onderwerpen in afgelegen gebieden kon hij slechts weinig meenemen: "Ik moest de kleinst mogelijke camera gebruiken", vertelt Giacomo, "en de Canon EOS C300 Mark II gaf me maximale mogelijkheden." De zoeker van de camera was handig als het onmogelijk was om een videomonitor te gebruiken vanwege de beperkte ruimte – bijvoorbeeld bij het filmen vanuit een klein vliegtuig.

The Ariston Comfort Challenge crew stand facing the camera, clustered around a wooden crate on which are visible the words "The Ariston Comfort Challenge". All are wearing padded coats, beanies and cold-weather gear. Snow covers the ground, while various buildings and large containers are visible behind them.
Giacomo (links vooraan, met camera) en de crew van de Ariston Comfort Challenge. De drie boilerinstallateurs dragen rode jassen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. © Paolo Verzone

De eindeloze mogelijkheden van licht

Op elk moment was het een van de belangrijkste overwegingen hoe we met het licht konden werken, zegt Giacomo. Omdat de opnamen in het late voorjaar plaatsvonden, waren de dagen korter dan in hartje zomer en het was belangrijk om exact te weten hoe licht gedurende de dag veranderde.

"Ik bestudeerde de hoek van de zon en wanneer en waar die opkwam en onderging", zegt hij. "We hadden veel tijd en allerlei kleuren om mee te spelen. Bovendien duurt het gouden uur langer dan op andere plaatsen. Het licht werd de leidraad voor onze planning." Giacomo maakte ook gebruik van de modus Canon Log 2, waardoor hij beelden met meer dynamisch bereik, minder ruis en een grotere grading-flexibility verkreeg, zodat hij de hoogwaardige kwaliteit kon realiseren die hij voor ogen had.

Ondanks de zorgvuldige voorbereiding was het onvermijdelijk dat Giacomo zo nu en dan moest improviseren en zich moest aanpassen aan de scenario's zoals die zich ontvouwden, maar het ging daarbij om het vinden van de beste configuratie voor elke situatie, zegt hij. "Soms veranderde alles heel snel, maar andere keren konden we filmen wat we wilden op de juiste plaats en het juiste moment." "Nadat we een maand in hetzelfde huis hadden gewoond, waren we een hechte familie geworden. Het was een van de beste ervaringen uit mijn professionele leven wat betreft uitdagingen, relaties en het resultaat."

Lees meer over de hele expeditie en bekijk de zes afleveringen op www.aristoncomfortchallenge.com.

Geschreven door Gemma Padley


De uitrusting van Giacomo Frittelli

De essentiële kit waarmee professionals filmen

Cinematographer Giacomo Frittelli, wearing a dark hooded parka, holds a video camera in the snow.

Videocamera

Canon EOS C300 Mark II

De duurzame, krachtige en gebruiksvriendelijke EOS C300 Mark II legt prachtige 4K/Full HD-video vast met een ongelooflijk dynamisch bereik van 15 stops, externe opslag van RAW-bestanden en Canon Log2 om je creatieve visie te verwezenlijken.

Objectieven

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een krachtig telezoomobjectief met een duurzaam ontwerp, een 4-stops beeldstabilisator die ideaal is voor handheld fotograferen bij weinig licht, en UD-lenselementen (Ultra-low Dispersion) voor hoog contrast en natuurlijke kleuren.

Objectief

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven