Van reclames voor eten tot korte merkverhalen, DoP Ian Murray heeft meer dan twintig jaar ervaring als filmmaker. Hij weet daardoor maar al te goed "wat licht kan betekenen voor de magie, het realisme en de energie" en hoe hij dit tastbaar kan maken voor de kijker.
FILMMAKING
Canon-cinezoomobjectieven: de eerste shoot met de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP
In deze shoot voor een fitnessmerk zien we een recent voorbeeld van wat Ian de ‘verhaallijn van licht’ noemt. In de inspirerende korte film zijn de lowkey-belichting en dromerige reflecties een visuele metafoor voor het verhaal van een wereldkampioen kickboxen en haar strijd om als topatleet het chronischevermoeidheidssyndroom te overwinnen.
Ian is gewend om met Super 35 te werken, maar geeft nu net als vele DoP's de voorkeur aan full-framecamera's voor professionele producties vanwege de vloeiende focus-fall-off en omdat deze de kijker nog meer onderdompelen. Voor tv-producties met lage budgetten werden voorheen vooral filmcamera's en Super 35-camera's gebruikt. Hij kan zich de impact van de Canon EOS 5D Mark II, de eerste EOS-camera die video kon opnemen, dan ook nog goed herinneren. "De beelden hadden een soort zachtheid die iedereen geweldig vond. Ik was ook meteen erg enthousiast."
Heb je Canon-apparatuur?
Full-frame is van oudsher echter een sensorformaat waar weinig cineobjectieven voor zijn, met name zoomobjectieven met een snel diafragma. De nieuwe Flex Zoom-serie van Canon vult deze leegte op met twee cineobjectieven voor de populaire brandpuntsafstanden van 20-135 mm: de Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en de Canon CN-E45-135mm T2.4 L F / FP.
Canon sprak met Ian kort nadat hij met de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP de onderstaande film had gemaakt en vroeg hem wat hij van het objectief vond, hoe goed het werkt met de Canon EOS C500 Mark II en of het speciale full-frameobjectief een verschil maakte voor zijn creatieve proces.
De details van een gezicht: een lust voor het onderbewuste
Ian filmt beroepshalve heel veel mensen, dus elk objectief dat hij gebruikt, moet beantwoorden aan zijn scherpe oog voor huidkwaliteit, kleur, gezichtsvorm en scherpte van details. Dit zijn eigenschappen die de kijker onbewust opmerkt. De kleurwetenschap van camera's en objectieven is daardoor van cruciaal belang voor DoP's.
"De evolutie van de mens heeft ertoe geleid dat we zelfs de kleinste kleurfinesses kunnen zien", zegt Ian. "Dit beïnvloedt onze analyse van een objectief. We zijn zeer geïnteresseerd in de manier waarop een objectief het menselijke gezicht nabootst en hoe deze emotionele uitdrukkingen op ons worden overgebracht. De weergave van de huidskleur is erg belangrijk. In de Canon CN-E20-50mm T2.4 L F / FP was deze grandioos in vele verschillende lichtomstandigheden."
Om de gouden gloed van de zonsopkomst optimaal te benutten, filmden Ian en zijn team een van de balkonscènes met natuurlijk licht (tweede foto hierboven). Deze stijlkeuze sloot goed aan op het creatieve verhaal van een advocaat die door documenten bladert. Zo werd bovendien voorkomen dat reflecties van het invullicht en de polyboards in de bril van het model zichtbaar zouden zijn. "De zon scheen vol op het model, met een vrij donkere achtergrond. Het zag er heel filmisch uit", zegt Ian.
Bij het filmen van een mensengezicht moeten DoP's zowel de zachtheid van de huid als de helderheid in de ogen reproduceren. Voor Ian moet een cineobjectief het evenwicht zien te vinden tussen deze elementen: Als de huid te scherp is, leidt deze af. Als de ogen niet scherp genoeg zijn, kun je niet in de ziel van die persoon kijken. De CN-E20-50mm T2.4 L F / FP presteerde feilloos tijdens de balkonscène met natuurlijk licht. "De huid van het model straalde gewoon", zegt Ian.
De DoP was onder de indruk en maakte naast de actieopnamen ook fraaie portretopnamen uit verschillende hoeken. "Het zal je verbazen hoe verschillende objectieven de gezichtsvorm totaal anders vastleggen", legt hij uit. "Ik werkte met 50 mm en flink wat zoom, omdat ik dat portreteffect wilde zien. De CN-E20-50mm T2.4 L F / FP produceerde echt een aantrekkelijk uitziend gezicht, met een mooie triangulatie."
De flexibiliteit van full-frame
Als regisseurs en DoP's praten over brandpuntsafstand, bespreken ze eigenlijk hoe ze willen dat een persoon wordt weergegeven in verhouding tot hun omgeving. Ian haalt de Engelse filmmaker en tweevoudig Academy Award-winnaar Roger Deakins aan, die meestal filmt met brandpuntsafstanden van 35 mm en 50 mm voor een driedimensionaal effect, alsof de kijker in gesprek is met het onderwerp. Dat realisme gaat enigszins verloren bij opnamen met teleobjectieven vanaf grotere afstanden, omdat dit leidt tot compressie van de onderwerpen.
Ians prioriteit is om een meeslepende ervaring te creëren en dus kiest hij er ook voor om zijn onderwerpen van dichtbij vast te leggen en de achtergrond te verzachten. Die twee effecten kunnen eenvoudiger gelijktijdig worden verkregen door de bredere beeldhoek van het full-frameformaat in combinatie met objectieven met een snel diafragma, zoals de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP, die een geringe scherptediepte bieden. "Een geringe scherptediepte rond het scherpstelpunt is waarschijnlijk het meest nuttige hulpmiddel om de aandacht van de kijker te trekken", zegt Ian.
Zowel de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP als de CN-E45-135mm T2.4 L F / FP heeft een toonaangevend grootste diafragma van T2.4 over het gehele brandpuntbereik. "Als we werken met Super 35-camera's en -objectieven, filmen we meestal in grote ruimtes om focus-fall-off mogelijk te maken", aldus Ian. "Ik heb gemerkt dat we met het full-frameformaat en het T2.4-objectief ook in veel kleinere ruimtes konden werken. Zo filmden we bijvoorbeeld een scène waarbij het model aan een keukentafel zat op slechts anderhalve meter van de muur achter haar, maar ik was niet afgeleid door de achtergrond omdat deze zo zacht was. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik de achtergrond nog meer moest verzachten met een sneller diafragma."
Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie
Naast controle over de scherptediepte bieden de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en CN-E45-135mm T2.4 L F / FP ook elf iris-lamellen die zachte onscherpe achtergronden creëren, ideaal voor hedendaagse producties. "Bij de meeste oude cineobjectieven zit er een overduidelijke grens aan de bokeh, maar de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP is wat dat betreft een volwassen en modern cineobjectief. Dit maakt het bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld reclames. Achter de actrice was er een ronde, zachte bokeh en de fall-off isoleerde haar prachtig van de achtergrond", zegt Ian.
De bewolking creëerde een zacht, gelijkmatig licht voor een keukenscène binnenshuis waarbij de actrice fruit snijdt (zie hierboven). Ian gebruikte invullicht om de kleur van het fruit te benadrukken, maar wilde tegelijkertijd dat het beeld er natuurlijk uitzag, zonder te veel kunstmatige verlichting. Hiermee vroeg hij het uiterste van zowel de Canon EOS C500 Mark II als de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP. "Het meest inspirerende aan dit objectief is misschien wel dat je er heel natuurlijke beelden mee kunt vastleggen", zegt Ian. "Normaal gebruik ik graag gestileerde en meeslepende belichting om bepaalde elementen zo wat extra cachet te geven. Maar met dit objectief zag alles er gelijk heel stijlvol en filmisch uit. Ik hoefde niet veel meer te doen. Het fruit trekt echt de aandacht, zelfs binnen. Dat shot liet echt zien tot welke kleuren het objectief in staat is."
Dynamisch en gedetailleerd
Vanwege het moderne, natuurlijke narratief van de shoot en om het dynamische bereik van de Canon EOS C500 Mark II en CN-E20-50mm T2.4 L F / FP op de proef te stellen, wilde Ian graag schitteringen van de zon gebruiken in een scène. De zon was echter al ondergegaan, waardoor hij moest improviseren. Om de natuurlijke schittering van de zon na te bootsen, plaatste hij parallelle stralen licht in zelfgemaakte reflectoren voor parallelle schaduwen. Een van de reflectoren bevond zich in het shot zodat het leek alsof het zonlicht uit de lucht kwam.
"We filmden het model terwijl ze door het shot liep", zegt Ian. "Op beeld leek het net alsof er geen schittering was, maar zodra ze erdoor liep, zag je dat het contrast links en rechts plots een stuk dieper werd. Je zag de schittering verdwijnen. Daaruit bleek dat het objectief een schittering produceert, zij het subtiel, en dat het contrast goed blijft, zelfs in direct licht."
In het modernistische huis met grote ramen poseerde het model vervolgens onder direct licht met de schemerige lucht op de achtergrond, wat zorgde voor een gelaagd, schilderachtig gevoel. "De huid van het model zag er zoals gezegd prachtig uit, zelfs zonder make-up en zonder filtering van het licht. Het laat zien dat de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP iets stijlvols heeft", zegt Ian. "In combinatie met de EOS C500 Mark II biedt dit objectief een uitstekende resolutie, dimensionaliteit, een vloeiende bokeh en vloeiende fall-off, en zachte huidtinten. Het lijkt niet op het standaard moderne full-frameobjectief, dat vaak zonder franjes is maar ook geen karakter heeft. Het is erg verfijnd en veelzijdig. Dit is een echt cineobjectief."
Vooruitkijken naar de toekomst
Trends in de industrie, zoals de verschuiving van Super 35 naar full-frame voor een meeslepende, filmische ervaring, de zoektocht naar realistische, flatteuze huidtinten en vloeiende, zachte bokeh, en de voortdurende groei van de vraag naar content heeft videografen en DoP's aangemoedigd om nieuwe apparatuur te ontdekken die hen in staat stelt sneller en slimmer te werken en steeds mooiere beelden te produceren. De nieuwste Flex Zoom-objectieven, de CN-E20-50mm T2.4 L F / FP en de CN-E-45-135mm T2.4 L F / FP, zijn een voorbeeld van de vele innovatieve producten die Canon ontwikkelt en die moderne filmmakers de vrijheid en flexibiliteit bieden hun creatieve visie te realiseren.
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
De Canon EOS C500 Mark II in het Noordpoolgebied
Wetenschapper en documentairemaker Roberto Palozzi trotseerde sneeuwstormen en de vrieskou om de kabeljauwvisserij bij de Lofoten in Noorwegen te filmen.
-
ARTIKEL
Canon EOS C300 Mark III: zes belangrijke functies en innovaties
Kleine body, grote nieuwe sensorinnovatie – ontdek Canon's nieuwste Super 35mm Cinema EOS-camera...
-
ARTIKEL
Een decennium Canon Cinema EOS
Ontdek hoe Cinema EOS – van de EOS C300 tot en met de EOS C70 – in de afgelopen 10 jaar het maken van 10 uiteenlopende producties mogelijk heeft gemaakt.
-
ARTIKEL
Italiaans nieuws opnemen met de CN-E70-200mm T4.4 L IS
Hoe het Canon Compact Cine Servo-objectief uitdagende wandelinterviews vol flair naar het scherm heeft gebracht.