ARTIKEL

Wat is het beste advies van Magnum-genomineerde Diana Markosian? "De dag dat me werd verteld dat ik gas moest terugnemen"

Inside a suitcase lid are photos of a young girl and boy. In the main suitcase is a shirt still in its plastic packaging, newspapers, letters and another photo of the children.
Toen fotograaf Diana Markosian haar vader ontmoette na hem 15 jaar niet te hebben gezien, vertelde hij dat hij haar al die tijd had gezocht. Hij opende zijn koffer, gevuld met krantenknipsels, teruggestuurde post en een overhemd voor de toekomstige bruiloft van haar broer. "Spullen die mijn grootvader apart had gelegd, in de hoop dat hij ons ooit zou ontmoeten," zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. © Diana Markosian / Magnum Photos

Een klok tikt luid en benadrukt de stilte in de kamer waar Magnum-genomineerde Diana Markosian en haar lang uit het oog verloren vader tegenover elkaar aan de eettafel zitten. "Waar dacht je aan, toen je de brief schreef?", vraagt de Armeens-Amerikaanse fotograaf Diana. Haar vader antwoordt: "Ik wil niet dat er pijn is. Ik wil dat er liefde is." Liefde is waar Diana en haar vader naartoe werken, nadat ze 15 jaar lang van elkaar waren gescheiden. Diana spoorde hem op in Armenië. Ze legt de ontmoeting vast in een video als onderdeel van een multimediaproject, waarin rauwe gevoelens van verlatenheid, verlangen, ongemakkelijkheid en afstand tastbaar zijn.

Deze buitengewoon persoonlijke stijl van fotograferen heeft Diana talloze prijzen en vermeldingen op lijstjes van veelbelovende fotografen opgeleverd, evenals een nominatie voor het lidmaatschap van Magnum. Maar het lag niet zo voor de hand dat haar werk deze richting op zou gaan. Pas in 2011 ontdekte ze het motief dat haar manier van verhalen vertellen nu vormgeeft, toen ze een passage op papier krabbelde uit de onafhankelijke film Smoke (1995) van Wayne Wang en Paul Auster.

Wijze woorden

A man stands in front of a mirror, holding an electric razor. We see his reflection in the mirror, over his shoulder. Behind him are photos on the wall of children.
Diana's vader, met wie het contact moeizaam verliep nadat ze elkaar lang niet hadden gezien. "Wanneer ik naar hem kijk, zie ik zo veel van mezelf. Zijn wens om alleen te zijn en zijn behoefte om te creëren," vertelt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. © Diana Markosian / Magnum Photos
Christian Ziegler’s

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

In de film bekijken de twee personages Paul en Auggie een verzameling foto's, en Paul klaagt dat de foto's van Auggie allemaal op elkaar lijken. Auggie antwoordt: "Je zult het nooit snappen als je geen gas terugneemt, mijn vriend."

"Het voelde echt als een sleutelmoment," herinnert Diana zich. "Het was net alsof iemand van boven tegen me zei, 'Hé, de manier waarop je werkt, leidt nergens toe. Je kunt veel productiever zijn als je stilstaat bij een specifiek moment, een specifiek persoon, en daarin investeert.'"

Voordat ze de film zag, leidde Diana een hectisch leven in haar pogingen om een carrière als fotograaf op te bouwen in Tsjetsjenië. "Ik denk dat ik als fotograaf eraan gewend was om voortdurend overal op te moeten reageren," vervolgt ze. "Deze passage in Smoke veranderde mijn perspectief van wat fotografie voor me betekende. Het ging niet meer om reageren, maar om echt ergens aanwezig te zijn en bij dat moment stil te staan."

Inventing My Father

A projector and man's back in the foreground are blurred. Beyond them we see grainy black and white footage of four young adults and a child on a balcony being projected onto a wall.
Diana bekijkt beeldmateriaal van haar ouders toen ze nog jong waren. "Mijn ouders ontmoetten elkaar op de universiteit in Armenië. Het is gek om foto's van hen samen te zien. Ze zien er zo gelukkig uit, zo verliefd. Ik wist alleen maar dat mijn moeder altijd heel teleurgesteld in hem was," zegt Diana. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 85mm f/1.8 USM-objectief. © Diana Markosian / Magnum Photos

Dit nieuw verworven inzicht leidde niet onmiddellijk tot veranderingen in haar aanpak. De langzame bewustwording werd twee jaar later duidelijk toen ze naar Armenië reisde om haar vader te ontmoeten. Toen ze met haar moeder naar de Verenigde Staten ging en hem voor het laatst zag, was ze nog een jong kind.


"Ik ging een relatie opbouwen met een man die ik nooit had gekend en dat dwong me om het rustig aan te doen, want een relatie draait vooral om tijd," zegt ze. "Vanaf dat moment veranderde het type werk dat ik aannam. Het werd persoonlijker en ging meer over mijn eigen leven dan het werk dat ik daarvoor deed. Het heeft grote invloed gehad op wie ik als individu én als fotograaf ben geworden."


Diana maakte een introspectieve fotoserie met de naam Inventing My Father. Ze gebruikte daarvoor een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 85mm f/1.8 USM-objectief, evenals een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief (hoewel ze nu werkt met een Canon EOS 5D Mark IV). Bij deze vluchtige momenten die ze samen doorbrachten, schreef ze teksten waarin haar gemengde gevoelens naar voren kwamen. "Ik probeer dicht bij dat werk te staan, want als kunstenaar wil ik van daaruit spreken," vervolgt Diana. "Ik wil dat het persoonlijk is, want al het andere geeft me het gevoel dat het niet genoeg is."

A man stands in a doorway of a living room decorated with patterned wallpaper, a woven wall hanging and patterned sofa. An older man sits on a chair holding binoculars to his eyes.
Een andere scène tijdens het weerzien met haar vader in Armenië in 2014. "Na al die jaren vond ik mijn vader precies zoals ik hem had achtergelaten. In een deuropening, niet in en niet uit mijn leven." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief. © Diana Markosian / Magnum Photos

Op dit moment werkt Diana aan een film over haar moeder, een project dat haar opnieuw dwingt gas terug te nemen en op het proces te vertrouwen. "De actrice die mijn moeder zou spelen, haakte een dag voor de start van de opnames af," vervolgt ze. "Het leek de moeilijkste dag uit mijn carrière, maar ik troostte mezelf met het gevoel dat alles een reden heeft. Het dwong me om dingen te heroverwegen en voor iets beters te gaan."


Wanneer Diana zich een andere werkelijkheid voorstelt, een werkelijkheid waarin ze niet had geleerd om gas terug te nemen, denkt ze dat ze als kunstenaar zou hebben geworsteld om zich staande te houden. "Ik denk dat mijn eerste reactie frustratie zou zijn, terwijl ik nu gewoon mijn ogen kan sluiten en zeggen: ‘Het is oké dat het niet werkt'. Mijn proces is nu heel anders; alles wat fout gaat, maakt deel uit van de kunst die ik schep, dus voor mij gaat er niets fout. Het gaat erom dat je het geduld hebt om te begrijpen dat het allemaal deel uitmaakt van de reis die je maakt."

Geschreven door Kathrine Anker


De kit van Diana Markosian

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Diana Markosian is pictured.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR legt ongelooflijk scherpe details vast, zelfs bij extreem contrast. Door de continue 7fps-opnamen wordt het perfecte moment gegarandeerd vastgelegd, terwijl de 4K-video ongekend scherp beeldmateriaal oplevert volgens de DCI-norm (4096x2160).

Objectief

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Door de korte brandpuntsafstand, het grote maximale diafragma en de snelle autofocus is dit een ideaal objectief voor elke portretfotograaf.

Objectief

Canon EF 24mm f/1.4L II USM

Dit groothoekobjectief met snel diafragma was de eerste met Canon's Subwavelength Structure Coating die reflecties en overstraling minimaliseert, terwijl UD en asferische elementen vertekening en aberraties uitbannen voor haarscherpe resultaten.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan