COMMERCIEEL

Je succes op het gebied van e-commerce stimuleren - de kracht van afbeeldingen van hoge kwaliteit

Investeren in fotografie om aan de hoge verwachtingen van klanten te voldoen
Een man in een modestudio doet wat aanpassingen aan een Canon EOS R5-camera op een statief. Op de achtergrond staan twee mannequins.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM, ingesteld op 1/250 sec, f/2.5 en ISO800. © Jake Baggaley

E-commerceorganisaties begeven zich op een terrein dat voortdurend verandert, van snelle technologische ontwikkelingen tot steeds veranderende consumentenvoorkeuren. In de afgelopen jaren is dit echter nog uitdagender geworden.

Het volume van de e-commerceverkoop is drastisch toegenomen, waardoor e-commerce is veranderd van een verkoopdomein naar het primaire domein waar merken elkaar agressiever dan ooit beconcurreren.

Ondertussen is de grens tussen merk en klant vervaagd, waarbij social influencers experts zijn geworden in het bewerken en stylen van fotografie. Consumenten hebben op hun beurt meer inzicht gekregen in wat het betekent om een merk op de markt te brengen.

Te midden van de toenemende ruis en de overvolle digitale markt krijgen productafbeeldingen meer betekenis: het zijn niet zomaar plaatjes, het zijn krachtige tactieken die moderne e-commercemerken tot hun beschikking hebben. In de uitgestrekte virtuele winkels en tussen de digitale schappen zijn het juist afbeeldingen die de aandacht van de klant trekken.

Als gevolg hiervan investeren organisaties in hun e-commerce-afbeeldingen en verkennen ze innovatieve manieren om de consument aan te spreken, te inspireren en uiteindelijk over te halen tot aanschaf.

De stijgende standaard in fotografie

De standaard voor fotokwaliteit was nog nooit zo hoog. Dankzij de vooruitgang op het gebied van de smartphonetechnologie zijn consumenten nu beter in staat om foto's vast te leggen en te bewerken via hun smartphone. Zo krijgen ze meer inzicht in de manier waarop merken dit op professioneel niveau doen.

Deze drang naar betere telefooncamera-innovatie is slechts één symptoom van de opkomst van op afbeeldingen gerichte sociale-mediaplatforms. Invloedrijke makers hebben een carrière opgebouwd met het cureren en bewerken van foto's, waarbij ze vaak tips en aanwijzingen geven aan hun volgers over hoe ze hun inhoud tot stand hebben gebracht. Daardoor heeft de gemiddelde consument nu meer inzicht en hogere verwachtingen als het gaat om digitale beelden. Deze verwachtingen kunnen concrete invloed hebben op het succes van een merk - bedrijven die achterlopen met e-commercefotografie lopen steeds meer risico op reputatieschade of winstderving.

Een man observeert een product terwijl hij een Canon R5-camera hanteert die via een ethernetkabel is aangesloten voor een eenvoudigere productieworkflow.

Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II ingesteld op 1/100 sec, f/2.8 en ISO800.

Maar zijn afbeeldingen met een hoge resolutie voldoende? Het Baymard Institute (een instantie die zich toelegt op het onderzoeken van e-commerceontwerp) legt uit dat online shoppers nog steeds de behoefte hebben om een product op dezelfde manier te verkennen en te evalueren als zij zouden doen wanneer ze een product in de winkel zouden kopen1 . Om die ervaring na te bootsen, zijn merken begonnen met het verkennen van technologieën zoals 360-graden beelden en augmented reality (AR). Als je merk AR nog niet overweegt, kan het een geweldige manier zijn om klanten tijdens het online shoppen zo dicht mogelijk bij een 'try before you buy'-ervaring te brengen.

IKEA wordt vaak genoemd als een van de eerste merken die in 2017 een e-commerce-ervaring via AR lanceerde met hun app IKEA Place2. Hiermee konden gebruikers meubels in hun eigen huis zien, inclusief levensechte structuur, stoffen en verlichting. Iets wat de e-commerce nog verder deed gaan dan zelfs de ervaring in de winkel zou kunnen bieden. Het werd zelfs al snel de op één na vaakst gedownloade gratis app die is gebouwd op ARKit3 . Het jaar daarop had het een kettingreactie in gang gezet, waardoor veel topmerken AR-technologie gingen gebruiken, van Cadbury's tot Converse (dat klanten in staat stelde om virtueel schoenen te passen)4.

Als AR op deze manier wordt gebruikt, is dit afhankelijk van het fotograferen van producten vanuit 360-graden hoeken met een hoge resolutie om het product in een andere omgeving na te bootsen of te modelleren - en zo de kloof tussen online en persoonlijke ervaring te overbruggen. Dit proces kan ook worden gebruikt om aanpassingen te ondersteunen, waarbij elementen van het product online digitaal door de klant worden aangepast, waardoor er virtueel meer opties tot leven komen dan zelfs een ervaring in de winkel mogelijk zou maken. Deze vooruitgang is een teken van een bredere verschuiving naar een meer meeslepende en interactieve online winkelervaring die afhankelijk is van geavanceerde fotografie.

De invloed van beelden op de prestaties van e-commerce

Verbeteren merken hun e-commercefotografie alleen maar omdat iedereen dat doet? Of hebben deze innovaties een concrete invloed op het succes van e-commerce?

De realiteit is dat de kwaliteit van afbeeldingen een directe invloed heeft op conversiepercentages, retourpercentages verlaagt en de algehele klanttevredenheid verhoogt. Kwaliteit kan voor verschillende consumenten heel verschillende dingen betekenen. Het is meer dan alleen een resolutie van hoge kwaliteit; het is de nauwkeurige communicatie van een product naar de consument. Zo kan bijvoorbeeld worden bevestigd dat een stoel de juiste roodschakering heeft om bij de esthetiek van een bestaande kamer te passen. Het kan een ouder geruststellen dat de textuur van een kledingstuk geschikt is voor het kind.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Maak je workflow compleet met CPS

Canon Professional Services is een speciaal programma voor productonderhoud dat is ontworpen om je organisatie te beschermen tegen onverwachte onderbrekingen.
Elk pakket omvat gratis onderhoud, kortere reparatietijd met indien nodig een leenapparaat als back-up, en standaard ledenkortingen.

Bijna alle consumenten (90%) geloven dat de kwaliteit van productfoto's uiterst belangrijk is bij het doen van een aankoop5, dit is een hoger percentage dan voor de kosten van het artikel of de beoordelingen. Desondanks heeft het Baymard-instituut vastgesteld dat 25% van de e-commercesites productafbeeldingen aanbiedt die niet van voldoende kwaliteit zijn om de gebruikers in staat te stellen een product visueel te onderzoeken en te beoordelen6. Dit is alarmerend omdat uit het onderzoek ook bleek dat afbeeldingen met een lage resolutie het beeld dat gebruikers van producten hebben naar beneden halen7, wat betekent dat slechte afbeeldingen een directe invloed hebben op de merkreputatie.

Het is niet alleen zo dat slechte afbeeldingen klanten ontmoedigen om überhaupt tot aankoop over te gaan: maar liefst 22% van de online retourzendingen ontstaat doordat producten niet overeenkomen met de getoonde afbeeldingen. Sterker nog, retourzendingen worden al snel het grootste probleem van merken. Vorig jaar rapporteerde Boohoo een winstverlies van 92%, dat het bedrijf weet aan het volume van retourzendingen8. Het was nog nooit zo belangrijk om met e-commerceafbeeldingen nauwkeurig aan een klant te laten zien wat deze koopt - van kleur tot textuur tot kwaliteit.

De 360-gradenfotografie wordt zo al snel onmisbaar, aangezien het consumenten een meer meeslepende en accurate weergave biedt van producten voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Verder zegt 66% van de online shoppers dat de opname van 3D- en augmented reality-beelden op productpagina's hun vertrouwen in het doen van een aankoop aanzienlijk verhoogt9. We kunnen dit in de praktijk zien: nadat Wayfair zijn AR-app introduceerde, zag het bedrijf een stijging in de verkoop waardoor de aandelenkoers van het bedrijf in een jaar tijd met meer dan 36% steeg10.

"In veel gevallen is het bijna erger om beelden van lage kwaliteit te hebben dan om helemaal geen beelden te hebben" - Baymard Institute

In beeld: fotograferen om te verkopen

Het is cruciaal om te erkennen dat niet elke organisatie dezelfde prioriteiten heeft in dit diverse e-commercelandschap. Een luxe boetiek kan belang hechten aan creatieve fotografie en streven naar visueel aantrekkelijke beelden die aanslaan bij een publiek dat wil worden geïnspireerd. Omgekeerd kan een schoenenmerk met grote volumes bijvoorbeeld prioriteit geven aan consistentie en een gestroomlijnde, snelle workflow om te voldoen aan de eisen van een breder consumentenbestand en een grotere voorraad. Ondanks deze verschillende accenten wordt de rode draad die succesvolle merken verbindt, gevormd door de beelden die een overtuigende online aanwezigheid creëren en vasthouden.

In deze context kan het belang van het kiezen van de juiste partner voor e-commercefotografie niet voldoende worden benadrukt. Organisaties hebben niet alleen afbeeldingen met een hoge resolutie nodig, maar ook een fotografieoplossing die naadloos aansluit op hun unieke prioriteiten.

Canon_B2B_Argos_Lifestyle_64.tif

Foto-, video- en softwareoplossingen om je producten te verbeteren

Maak voordelige en hoogwaardige content om je producten tot leven te brengen en je merken te laten groeien.

  1. Baymard Instituut: 25% van de e-commercewebsites heeft productafbeeldingen met onvoldoende resolutie of zoomniveau
  2. Praktische e-commerce: 12 augmented reality-apps van verkopers
  3. LinkedIn: Is de augmented reality-app IKEA Place een succes?
  4. Inc.com: Tien merken maken al gebruik van de kracht van augmented reality
  5. Etsy.com: Waarom productfotografie belangrijk is
  6. Baymard Instituut: 25% van de e-commercewebsites heeft productafbeeldingen met onvoldoende resolutie of zoomniveau
  7. Baymard Instituut: 25% van de e-commercewebsites heeft productafbeeldingen met onvoldoende resolutie of zoomniveau
  8. The Drum: Retourzendingen doen verkopers en de planeet de das om: kunnen reclamestrategen een oplossing vinden?
  9. ThreeKit.com
  10. Elizabeth Landry: Wayfair's 'try-before-you-buy' augmented reality-ervaring

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro