COMMERCIEEL

Drie routes voor e-commercefotografie om commercieel succes te stimuleren

Ontdek hoe professionele fotografie jou een streepje voor kan geven
Een fashionshoot voor een online kledingbedrijf, waarbij een vrouw in een spijkerjasje en een zwarte legging poseert in een fotostudio.

Omdat de wereldwijde e-commerce blijft groeien, wordt het voor merken steeds belangrijker om te investeren in de digitale ervaringen die ze bieden. Van SEO (zoekmachineoptimalisatie) tot web user journeys (gebruikersreizen), bedrijven zijn voortdurend op zoek naar manieren om de klantervaring met hun online winkel te verbeteren.

Productfotografie voor e-commerce is een cruciaal onderdeel van de ervaring die je biedt en dient als veel meer dan alleen een online etalage. Succesvolle merken gebruiken digitale beelden als onderdeel van hun marketingstrategie. Ze recreëren de ervaring van het product in handen hebben tot in detail door de kenmerken, kleuren en texturen van het product vast te leggen, maar maken ook van de gelegenheid gebruik om een rijk visueel verhaal te vertellen.

Effectieve e-commercefotografie moet je klanten inspireren om te kopen en voldoende informatie bieden zodat ze een duidelijk beeld hebben van wat ze kopen. Natuurlijk is nauwkeurig beeldmateriaal met veel mogelijkheden belangrijk voor elk merk, maar je strategie voor e-commercefotografie uniek voor jouw organisatie.

Verkoop je auto's of fashion, boutique of volume, luxe of massaproducten? Om de juiste oplossing voor jou te vinden, moet je begrijpen hoe al deze factoren (en meer) jouw prioriteiten beïnvloeden.

Het evoluerende landschap van e-commercefotografie

De afgelopen twintig jaar is er een geleidelijke verschuiving geweest van winkelen in winkels naar online shoppen, waardoor e-commercewinkels zijn uitgegroeid tot de plek waar merkomzet wordt gegenereerd. Het merendeel (61%) van de shopervaring in winkels begon in 2023 online, een stijging van 25% ten opzichte van 20221, waaruit blijkt hoe ervaringen met e-commerce zelfs van invloed zijn op aankopen die uiteindelijk in levende lijve worden gedaan.

Er zijn tekenen die erop wijzen dat e-commercefotografie een van de belangrijkste factoren is in de online aanwezigheid van een merk. Deze beïnvloedt of een consument ervoor kiest om een aankoop te doen of de pagina te verlaten. Sterker nog, 90% van de consumenten vindt de kwaliteit van productfoto's extreem belangrijk bij het doen van een aankoop. 2

In dit sterk concurrerende landschap is de aanpak van productfotografie snel geëvolueerd, aangestuurd door de meest innovatieve merken op de markt. Klanten die door e-commercewinkels surfen, mogen nu verwachten dat ze high-definition afbeeldingen kunnen zien, verschillende hoeken en functies kunnen bekijken en producten kunnen aanpassen en uitproberen. En dat allemaal op het scherm van hun apparaat.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Maak je workflow compleet met CPS

Canon Professional Services is een speciaal programma voor productonderhoud dat is ontworpen om je organisatie te beschermen tegen onverwachte onderbrekingen.
Elk pakket omvat gratis onderhoud, kortere reparatietijd met indien nodig een leenapparaat als back-up, en standaard ledenkortingen.

Het is niet eenvoudig om deze rijke ervaringen te bieden. Het proces van voorraad tot verkoop bestaat uit meerdere complexe, snel bewegende fasen: voorraadtransport, creatieve vormgeving, productshoots en integratie van backend technologie. In deze uitdagende omstandigheden is het belangrijk voor merken om te weten hoe hun fotografie-oplossingen van invloed kunnen zijn op hun succes.

"Sites die consistent productafbeeldingen met een hoge resolutie hebben, worden door gebruikers veel positiever gewaardeerd. De site oogt verzorgder en professioneler en gebruikers kopen met meer vertrouwen producten." - Baymard Institute3

Een set met diverse huishoudelijke artikelen gefotografeerd door een man met een Canon EOS R6-camera en een Canon RF24-70mm F2.8 L IS USM-objectief.

E-commercetrends geven vorm aan de benodigde fotografie

Elk bedrijf wil verkopen, maar factoren zoals het voorraadtype tot de schaal beïnvloeden de prioriteiten op het gebied van e-commercefotografie. In nauwe samenwerking met Canon's klanten zijn er drie soorten merkstrategieën geïdentificeerd voor e-commercefotografie. Inzicht in de unieke strategie van elke organisatie kan helpen om de juiste oplossing voor hen te vinden:

Stroomlijn je activiteiten voor grotere plannen

Online klanten willen op de hoogte blijven van de laatste trends en hechten waarde aan afwisseling en keuze. Daarom kiezen sommige merken ervoor om klanten een groot aantal producten aan te bieden waaruit ze kunnen kiezen in hun e-commercewinkel. Dat is echter niet eenvoudig. Achter de schermen investeren deze organisaties meestal enorm veel tijd en budget in het beheren van uitgebreide en diverse voorraadlijsten. Om de productstroom te kunnen volgen, stellen deze merken de volgende prioriteiten:

  • Een snelle workflow voor e-commercefotografie
  • Efficiënte volumeverwerking
  • Consistente visuele output waarbij minimale nabewerkingen nodig zijn.

  • Om aan deze behoeften te voldoen, zijn geautomatiseerde fotografieoplossingen een onmisbare manier geworden voor drukke organisaties. Omdat het een relatief nieuwe technologie is, weet je misschien niet welke voordelen interne studio's hebben ten opzichte van traditionele opstellingen voor fotostudio's.

    Geautomatiseerde oplossingen combineren digitale camera's met aanvullende workflowtechnologieën en installaties om producten automatisch vast te leggen, zonder dat daar een volledig studioteam voor nodig is.

Merken kunnen een set voorbereiden en honderden foto's per minuut van een product maken, waardoor er minder personeel en tijd nodig is om professionele resultaten te krijgen.

Bovendien kunnen opnamen worden voorgeprogrammeerd en herhaald, waardoor merken kunnen garanderen dat de output – inclusief opnamehoeken, diafragma, zoom, achtergronden en belichting, maar ook bijsnijdopties en resolutie – consistent is voor meerdere producten, waardoor de hoeveelheid nabewerking die nodig is tot een minimum wordt beperkt. Dankzij deze beheersbaarheid kunnen merken een consistente online aanwezigheid creëren, zelfs als ze grote voorraadvolumes snel moeten verwerken.

Merken kunnen ook profiteren van automatisering in hun omringende workflows, bijvoorbeeld door productfoto's automatisch naar bestemmingen te uploaden en te taggen zonder hulp van een team. Belangrijk om te overwegen: heb je een professionele noodzaak voor creatieve shoots op maat? Of gaat het je vooral om consistentie op grote schaal? In dat geval is een geautomatiseerde oplossing waarschijnlijk de juiste oplossing.

De kunst van e-commerce

Voor veel merken speelt creativiteit een belangrijke rol in hun identiteit, van fashionshoots buiten tot beautycampagnes met influencers. Bij hun fotografiestijl ligt de nadruk vaak meer op modellen, ze gebruiken speciale achtergronden of ze laten zich sturen door de speciaal afgestemde creatieve visie van een regisseur, redacteur of klant met een specifieke instructie.

Voor deze merken is volledige creatieve vrijheid essentieel om hun doelgroep te inspireren en te enthousiasmeren met frisse ideeën. Tegelijkertijd moeten ze de regie in handen hebben om een visie nauwkeurig uit te voeren. Dit lukt het beste met camera's vanuit de hand en een professioneel team, omdat er geen grenzen zijn aan de creatieve input. Het is wel goed om te weten dat sommige geautomatiseerde oplossingen enige flexibiliteit bieden waardoor creativiteit en het inschakelen van echte modellen en specifieke verlichting mogelijk zijn.

Klanten van deze merken zoeken inspiratie tijdens het shoppen en waarderen de creatieve uitvoering bij shoots, zoals het ontwerp, de kadrering en de stemming die ze kunnen oproepen als onderdeel van het verhaal van het merk. Creatieve afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn essentieel bij:

  • Het trekken van aandacht
  • Het benadrukken van de productwaarde
  • Het stimuleren van de verkoop
  • Het verminderen van retourneringen
Het is cruciaal om te investeren in camera's die:
  • Nauwkeurige kleurgetrouwheid weergeven
  • Natuurgetrouwe huidtinten van modellen waarborgen
  • Voorwerpen en stoffen natuurgetrouw reproduceren, zodat klanten een authentiek beeld van hun aankoop krijgen.

Baanbrekend voor de toekomst van e-commerce

Niet elke organisatie hoeft een mooi gecureerde achtergrond als prioriteit te hebben of klanten enorm veel keuze te bieden. Is het jouw prioriteit om je klanten een uitzonderlijk meeslepende online ervaring te bieden? Er zijn meerdere redenen waarom je voor deze aanpak zou kunnen kiezen.

Luxemerken die prestigeproducten met een extreem hoge waarde verkopen, weten dat hun klanten niets minder dan een eersteklas ervaring verwachten, of ze nu een fysieke vestiging binnenlopen of online shoppen.

Voor deze klanten is innovatie laten zien van groot belang om het merkimago te waarborgen en aan de verwachtingen van de klant te voldoen.

Voor anderen zijn details de motivatie voor innovatie. Een auto is een moeilijke en dure aankoop en een klant die dit online wil doen, heeft een veel diepgaandere ervaring nodig om tot conversie over te gaan dan iemand die woonaccessoires koopt. Ondertussen zijn er merken die innovatie onderdeel maken van hun unieke strategie, zoals schoenenmerken die hun online tools voor maatwerk aanprijzen.

De kracht achter deze online ervaringen is geavanceerde fotografietechnologie. Hiervoor zijn geautomatiseerde oplossingen essentieel. Om klanten elke hoek te laten bekijken, een product te laten 'passen' of het online aan te laten passen, moeten merken 360-graden foto's maken van elk product om een virtuele versie na te bootsen. Als je dat handmatig zou doen, is dat tijdrovend en ingewikkeld, terwijl een geautomatiseerde oplossing dat in een paar minuten voor elkaar krijgt. Voor merken die hiervoor kiezen, zorgen geautomatiseerde oplossingen voor enorme tijd- en kostenbesparingen en technische mogelijkheden.

Een set met diverse huishoudelijke artikelen gefotografeerd door een man met een Canon EOS R6-camera en een Canon RF24-70mm F2.8 L IS USM-objectief.

Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF24-70mm F2.8 L IS USM-objectief, ingesteld op 1/100 sec, f/2.8 en ISO3200.

De juiste oplossing vinden voor jouw merk

Alle merken hebben hun eigen prioriteiten als het gaat om het e-commercelandschap en moeten daarom de aanpak daarop aanpassen.

Waar een luxe boutique waarde hecht aan creatieve fotografie ter inspiratie, willen fashionmerken met een hoge doorloopsnelheid consistente, accurate en efficiënte foto's die snel worden geproduceerd, gezien hun bredere doelgroep en grotere voorraad. Ondanks deze verschillende accenten wordt de rode draad die succesvolle merken verbindt, gevormd door kwalitatieve beelden die een overtuigende online aanwezigheid creëren en vasthouden.

De juiste partner kiezen voor e-commercefotografie is cruciaal. Bedrijven hebben meer nodig dan beelden met een hoge resolutie. Ze hebben een fotografieoplossing nodig die naadloos aansluit op hun unieke prioriteiten en workflows.

Canon, een vertrouwd begrip op het gebied van fotografie, biedt baanbrekende beeldoplossingen voor e-commerce. Canon biedt de schaal en flexibiliteit om elke omgeving te ondersteunen, van handmatige, creatieve shoots tot geautomatiseerde oplossingen in samenwerking met onze partners en de hybride benaderingen daartussenin. Dankzij beeldverwerkingstechnologie kunnen Canon's klanten concurreren in het snelle e-commercelandschap, door de aandacht te trekken, te enthousiasmeren en snel over te stappen van vastleggen naar verkopen.

Canon_B2B_Argos_Lifestyle_64.tif

Foto-, video- en softwareoplossingen om je producten te verbeteren

Maak voordelige en hoogwaardige content om je producten tot leven te brengen en je merken te laten groeien.

  1. WorldSync
  2. Etsy
  3. Baymard Institute

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro