Fergus Kennedy: The sky is niet langer the limit met Canon Log
Nadat hij zijn Canon EOS 5D Mark IV voor een commercieel tv-project had gebruikt, besloot filmmaker Fergus Kennedy om de creatieve grenzen van de camera op te zoeken. Fergus is van oorsprong marien bioloog en hij maakt nog altijd films over de natuur. Maar hij doet steeds meer in fotografie en video voor tal van klanten in de televisie- en reclamewereld, en richt zich vooral op het gebruik van drones om schitterende luchtopnamen te maken.
Fergus' nieuwe project was een persoonlijk project, wat hem de vrijheid gaf om zijn eigen ideeën te ontwikkelen. Samen met zijn broer Nick, die de camera bediende, wilde hij de grenzen van de mogelijkheden opzoeken om te zien wat ze konden bereiken. Fergus realiseerde zich dat de Canon Log-upgrade van de EOS 5D Mark IV goed van pas zou komen onder de soms lastige omstandigheden bij het maken van opnamen met een drone. Canon Log biedt de mogelijkheid om meer van het dynamisch bereik van de sensor vast te leggen, wat tijdens grading in post-productie gebruikt kan worden om een specifieke uitstraling te bereiken en om beeldmateriaal van verschillende camera's op elkaar af te stemmen. Deze krachtige functionaliteit is nu de norm voor professionele cinematografen en de beschikbaarheid ervan op de EOS 5D Mark IV maakt die tot een serieuze digitale filmtool.
"In het verleden heb ik de Canon XC10 wel gebruikt voor het maken van 4K-opnamen met een drone", legt Fergus uit. "Dat was een goede, prettig lichte camera. Maar de EOS 5D Mark IV maakt ook foto's met hoge resolutie en kan gebruikmaken van de uitstekende en uitgebreide selectie EF-objectieven, en biedt dus meer toepassingsmogelijkheden. We wilden een video over snelle sporten maken met match cuts, wat betekende dat we de beste kwaliteit en grading-flexibiliteit nodig hadden in post-productie. Met de Canon Log kon de EOS 5D Mark IV dat bieden.”
"De EOS 5D Mark IV is een zeer geschikte videocamera die niet alleen 4K biedt, maar nu ook Canon Log via een firmware-upgradeservice"
"De EOS 5D Mark IV is een zeer geschikte videocamera die niet alleen 4K biedt, maar nu ook Canon Log via een firmware-upgradeservice", voegt Fergus daar aan toe. "We hadden de C300 Mark II kunnen gebruiken, die zou op onze drones hebben gepast. Maar de EOS 5D Mark IV is lichter, waardoor we langer konden vliegen."
Over de obstakels heen vliegen
Dit project leverde Fergus flink wat uitdagingen op. Het eerste probleem was het afstemmen van shots van verschillende activiteiten op uiteenlopende locaties. Dat zou sowieso al moeilijk zijn met zulke snelle actie, maar werd extra ingewikkeld doordat ze met de drone in een dichtbegroeid bos vlogen.
Een van de grootste uitdagingen deed zich voor tijdens het filmen van een kitesurfer in actie. "We maakten onze vijfde vlucht", vertelt Fergus. "De drone vloog op ongeveer 5 meter boven zee en op zo'n 200 meter uit de kust toen de stroom wegviel, maar niet volledig. Hij reageerde niet meer op de gashendel en zakte langzaam in het water, om nooit meer boven te komen." Fergus vermoedt dat een van de cellen in de hoofdaccu het begeven had. Na een schadeclaim bij de verzekering waren ze gelukkig weer snel in de lucht. "De nieuwe heeft zes accu's in plaats van een", zegt Fergus. "Dus als er een uitvalt, valt hij niet naar beneden!"
"Deze shoot vereiste een nauwkeurige afstemming van de activiteiten van drie mensen: de dronepiloot, de cameraman en de kitesurfer die we filmden", vervolgt Fergus. "Van alle drie moest de timing precies goed zijn, wat lastig bleek. Uiteindelijk hebben we elk shot ongeveer 20 keer moeten overdoen om de actie perfect vast te leggen." De betrouwbaarheid en de flexibiliteit van de EOS 5D Mark IV bleken van onschatbare waarde en gaven Fergus en zijn team het vertrouwen dat elk shot dat het trio maakte, perfect zou worden vastgelegd door de camera.
"De lichtomstandigheden zorgden voor veel potentiële problemen", gaat Fergus verder. "In het bos wisselden diepe schaduwen en heel helder belichte delen elkaar af. Boven land ligt de grond bij een redelijk heldere lucht in de schaduw, dus moet je de schaduwen ophalen zonder de helder belichte delen te overbelichten. Boven zee zijn er veel plekken waar helder licht gereflecteerd wordt. Dat vergt allemaal behoorlijk veel van het dynamisch bereik, het belichtingsbereik en de codec van een camera, want een bepaalde belichting kan goed werken voor de helder belichte delen maar niet voor de schaduwen of andersom. Als je foto's maakt, kun je dat ondervangen door RAW-opnamen te maken. Maar als je video opneemt, heb je zo veel mogelijk belichtingsbereik nodig om ervoor te zorgen dat de dynamiek er goed uitziet tijdens het nabewerken. Daarom is het zo goed dat Canon Log beschikbaar is gekomen op de EOS 5D Mark IV, want dat biedt je dat belichtingsbereik."
Een stap verder
De EOS 5D Mark IV die Fergus en Nick op de drone monteerden, was uitgerust met een enkele lens, een Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, die aan al hun eisen voldeed. "Video is opgenomen in 4K met 30 frames per seconde en een sluitertijd van 1/50", zegt Fergus. "We hebben een verscheidenheid aan diafragma's gebruikt, afhankelijk van het algehele belichtingsniveau, maar bij erg lichte omstandigheden hebben we ook een ND-filter op de lens geplaatst."
"We hebben voornamelijk op ISO 400 gefilmd, behalve als het licht minder werd, daarbij zijn we omhoog gegaan tot ISO 3200", legt Fergus uit. "Je krijgt het optimale belichtingsbereik van de Canon Log bij ISO 400, tot wel 12 stops. Maar wat Canon Log nog gebruiksvriendelijker maakt, is dat je View Assist kunt inschakelen om een idee te krijgen van hoe je beelden er na grading uitzien. Dat konden we ook via de HDMI-uitgang van de camera uitvoeren naar de gimbal en wireless versturen met 1080p naar de monitors op de grond. Bij het bekijken van native Canon Log is het moeilijk om te zien of je schaduwen onderbelicht of lichte delen overbelicht, dus View Assist is heel handig om dat te helpen voorkomen, zelfs als je uiteindelijk een iets andere grading gebruikt."
"...De EOS 5D Mark IV kan gemakkelijk dienst doen als een B-camera naast Canon Cinema EOS-camera's."
Voor Fergus was de hogere videoresolutie van de EOS 5D Mark IV de oorspronkelijke reden om de camera te kopen, maar daar is nu Canon Log nog bij gekomen. "Klanten vragen steeds vaker om 4K", legt hij uit. "Maar je hebt ook meer mogelijkheden om bij te snijden in post-productie. Met Canon Log wordt die flexibiliteit nog groter. Je kunt vergelijkbare opzoektabellen (look-up table, LUT) gebruiken als op de C100 en C300. Die LUT's passen een vooraf gedefinieerde grading toe op de beelden als je beelden van verschillende camera's moet combineren. We hebben geprobeerde dezelfde LUT's te gebruiken als een C300 en de beelden komen echt goed overeen. De EOS 5D Mark IV kan gemakkelijk dienst doen als een B-camera naast Canon Cinema EOS-camera's."
Bij deze shoot converteerde Fergus de native M-JPEG-beelden in 4K van de EOS 5D Mark IV naar ProRes-indeling alvorens ze te importeren in de bewerkingssoftware Adobe Premiere Pro, voor een vloeiendere weergave. Het native 4K-bestand is opgenomen op een zeer respectabele datarate van 500 Mbits/sec. ProRes reduceert dat tot iets handelbaarders waar de bewerkingshardware en -software gemakkelijker mee overweg kunnen. "Je verliest niet echt iets als je naar de hoge kwaliteit van ProRes converteert, doordat de oorspronkelijke beelden zo goed zijn", legt een enthousiaste Fergus uit.
"We gebruikten de gradingtools van Lumetri in Premiere Pro. Vanwege de extreme variatie in belichtingsomstandigheden hebben we tijdens de grading elke opname afzonderlijk verwerkt, maar met een LUT voor dynamisch bereik als uitgangspunt. Daarna hebben we de curven, de schaduwen, de helder belichte delen, het wit en de verzadiging aangepast. Het werken met de beelden was niet enorm ingewikkeld of arbeidsintensief. We hadden niet het gevoel dat we verloren details moesten herstellen, en we waren ook niet uit op een heel erg gestileerde look. Het was naturalistisch, dus we wilden vooral het beste uit elke opname halen."
Langdurige, profijtelijke relatie
Fergus is van plan om in toekomstige projecten uitgebreid gebruik te maken van de extra mogelijkheden van de EOS 5D Mark IV. "Voor mij is het echt mijn werkpaard. Ik gebruik de camera dag in, dag uit voor foto's en nu ook op een drone voor foto's en video. Ik heb al EOS 5D's gehad sinds de oorspronkelijke versie, en ze zijn altijd volledig betrouwbaar gebleken op mijn reizen rond de wereld. Deze week ga ik een onderwaterbehuizing kopen, zodat ik de Mark IV mee kan nemen als ik later dit jaar ga duiken in Indonesië. Met de contrasten tussen licht en donker die je onder water krijgt, zal de Canon Log-modus daar ook onmisbaar zijn."
FLOW door Fergus Kennedy
Verwante inhoud
Product
Dual Pixel RAW
Ontdek hoe je Dual Pixel RAW kunt gebruiken voor Micro Adjustment, Bokeh Shift en reflectievermindering.
Verhaal
Canon Log in actie
Ontdek hoe Fergus Kennedy gebruikmaakte van Canon Log op de 5D Mark IV om opnamen te maken met een drone.