ARTIKEL

Achter de schermen filmen tijdens een Tahitiaanse surfopname met de Canon EOS-1D X Mark III

A Canon EOS-1D X Mark III rigged for filming.
Cinematograaf Nick Kennedy heeft de Canon EOS-1D X Mark III uitgerust met volledige specificaties voor bioscoopstijl, compleet met een elektronische zoeker die is aangesloten op de HDMI-aansluiting en externe microfoons voor audio van professionele kwaliteit. © Fergus Kennedy

Een surfer klimt op zijn board en kerft een perfecte boog in het azuurblauwe water. De schuimkoppen vormen een heldere halo wanneer het zonlicht op het idyllische eiland Tahiti in Frans-Polynesië valt. Tegen de achtergrond van palmbomen die de zwarte vulkanische stranden omzomen, bevindt zich te midden van alle actie ook een fotograaf in het water. De krachtige golven breken op een koraalrif dat onoplettende personen aan flarden kan scheuren.

De surfer is het 17-jarige talent Kauli Vaast, die over een van de meest uitdagende golven ter wereld surft. De man die de scène vastlegt, is de gevierde surf- en onderwaterfotograaf Ben Thouard, gewapend met Canon's paradepaardje, de Canon EOS-1D X Mark III. Om dit duo en het gewaagde fotografische kunststukje vast te leggen, heeft de Britse filmmaker Nick Kennedy de Canon EOS-1D X Mark III eveneens in het zonlicht van de Stille Oceaan geplaatst.

Specificaties cinema-camera, compacte DSLR-body

Toen Nick een video achter de schermen wilde maken van de surfshoot, wist hij dat dit veel van zijn apparatuur zou vragen. Zijn camera moest alles kunnen opnemen, van intensieve actie tot subtiele zonsondergangen. Hij moest details kunnen vastleggen, variërend van zwarte wetsuits tot heldere lichte gebieden op het water, waarvoor een groot dynamisch bereik en een robuuste codec nodig zijn. Het maken van opnamen van iets wat zo onvoorspelbaar is, vereist een ongelooflijke automatische scherpstelling en super slow motion om elk seconde aan beeldmateriaal optimaal te benutten.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Zijn camera moest compact en robuust genoeg zijn om ermee op het water te kunnen werken, en volledig betrouwbaar en waterbestendig genoeg om niet altijd een behuizing te hoeven gebruiken. Hij moest een verscheidenheid aan objectieven kunnen gebruiken en de accu moest lang meegaan.

Die lijst met eisen combineert het beste van hoogwaardige cinema-camera's, zoals de Canon EOS C500 Mark II, met de snelheid en flexibiliteit van een compactere, op sport gerichte DSLR. De introductie van de Canon EOS-1D X Mark III brengt dit voor het eerst samen in één camera.

"Als je surfopnamen maakt, zit je vaak op een wiebelende boot of in het water en moet je zeker weten of de camera dit kan volhouden," vertelt Nick. "Het moet natuurlijk scherp blijven en 120 fps in HD is echt belangrijk, omdat alles zo snel gebeurt en je die momenten zo goed mogelijk moet verlengen. Het opnemen van 4K bij 60p is ook cruciaal. Het is van essentieel belang dat de camera over Canon Log beschikt om een maximaal dynamisch bereik te behouden.

"De Canon EOS-1D X Mark III is uniek omdat deze de juiste specificaties heeft, alle functies die ik nodig heb om de hele film te maken."

Nick Kennedy and Ben Thouard underwater with cameras in underwater housings.
Nick Kennedy ontdekte dat de robuuste, weerbestendige Canon EOS-1D X Mark III alle functies en specificaties bezat die hij nodig had voor zijn hele shoot. © Fergus Kennedy

Full-frame 4K en een nieuwe standaard voor het maken van films

De Canon EOS-1D X Mark III stelt nieuwe normen voor video. Dit is de eerste fotocamera van Canon die full-frame 4K en 12-bits 5.5K RAW-filmopnamen intern vastlegt, en daardoor ongelooflijk gedetailleerde, oversamplede 4K-video mogelijk maakt. Canon Log-beelden worden vastgelegd als 10-bits HEVC/H.265-bestanden in MP4-formaat voor een ongelooflijke kleurweergave.

Surfer Kauli Vaast inside the tube of a breaking wave, photographed by Ben Thouard with a Canon EOS-1D X Mark III.

Surfactie vastleggen met de Canon EOS-1D X Mark III

Surffotograaf Ben Thouard maakt actiefoto's in de spectaculaire wateren van Tahiti met de beste professionele DSLR van Canon.

"Het is geweldig om over een intern 10-bits 4:2:2 C-Log te beschikken, omdat het een productieklare indeling is en je al deze details in een kleine bestandsgrootte krijgt," aldus Nick. "We hebben ongeveer de helft van de tijd in 4K/60p gefilmd en de andere helft in 120 fps HD. De HEVC-codec is geweldig en biedt de details en flexibiliteit die ik nodig heb. Superscherp, helder, biedt veel details en corrigeert heel mooi."

RAW biedt de ultieme kwaliteit, waardoor elk frame maximaal kan worden weergegeven. Maar Nick werkt het liefst met Canon Log, dat kan worden opgenomen op de twee interne CFexpress-geheugenkaarten.

"Je kunt 5.5K RAW opnemen op de ene kaart en er wordt een 4K-proxy van gemaakt op de andere, zodat je meteen kunt beginnen met de bewerking en vervolgens de gewenste RAW-bestanden kunt ontwikkelen," legt hij uit. "De camera maakt de workflow zo eenvoudig.

Zelfs zonder RAW zien de 4K/60 en slow motion HD-beelden er fantastisch uit. Tijdens het fotograferen 's avonds ging ik met gemak tot ISO3200. Dit ging prima, met weinig ruis. Het grootste deel van het beeldmateriaal is gefilmd met ISO400. Wanneer je met Canon Log opneemt, is dat ideaal is voor een maximaal dynamisch bereik."

Surfer Kauli Vaast leaps over a wave, photographed by Ben Thouard.
Een van de indrukwekkende foto's uit de surfshoot van Ben Thouard laat de wisselende lichtomstandigheden zien waaronder hij en Nick hebben gewerkt. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 420mm, 1/2000 sec, f/6.3 en ISO800. © Ben Thouard

Details in lichte delen en schaduwpartijen

Dankzij de mogelijkheid van de Canon EOS-1D X Mark III om zowel lichte als donkere details over 12 stops te behouden, in combinatie met het ongelooflijk snelle autofocussysteem en Canon's Dual Pixel CMOS AF, kon Nick zijn creativiteit de vrije loop laten. Dit werd vooral duidelijk toen de camera in het water werd gebruikt, vanuit de hand in een onderwaterbehuizing.

"Als het helder verlicht is, heeft het schuim van het water veel spectaculaire hooglichten, gewoon een massa helderwit en daarbij de surfers die zwarte wetsuits dragen," vertelt Nick. "Als je in die situatie geen Canon Log hebt, wordt er iets over- of onderbelicht, en dat is nog veel erger als je in het water fotografeert."

"De jongens in het water maken deze overgangsfoto's altijd, waar ze van boven water met de camera in de hand de surfer op zich af zien komen, en vervolgens onder water duiken en de surfer van onderaf zien. Maar als je onder water gaat, verlies je twee stops licht. Dus als je met C-Log opnamen kunt maken en dat alles in één opname goed kunt belichten, is dat geweldig."

Het maken van onderwateropnamen betekent ook dat je moet aanpassen waar je scherpstelt, vanwege de manier waarop licht in het water buigt. "De camera moet de scherpstelling heel snel veranderen en het goed doen," legt Nick uit. "We maakten opnamen met een geringe scherptediepte met een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief en de automatische scherpstelling van de camera zou het juiste deel van het beeld vinden en dit volgen. Ik weet niet hoe je dat zou kunnen doen zonder de AF."

Three photographers underwater with cameras in underwater housings, with waves swirling around them.
Dankzij het vermogen van de Canon EOS-1D X Mark IIIom Canon Log te gebruiken, kon Nick alle details en het dynamische bereik vastleggen, zelfs toen hij onder water dook. © Fergus Kennedy

Nick gebruikte verschillende Canon-objectieven voor de opname, waaronder de EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS III USM en EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Voor veel onderwateropnamen werd een EF 16-35mm f/4L IS USM gebruikt.

Hoewel de Canon EOS-1D X Mark III is uitgerust met 5-assige digitale beeldstabilisatie voor video, geeft Nick de voorkeur aan het gebruik van de IS op objectieven die dit hebben. Ook kan de camera op een gemotoriseerde gimbal worden bevestigd voor volgopnamen, bijvoorbeeld om fotograaf Ben te filmen als hij op een jetski voorbij flitst.

Voor het merendeel van de vanuit de hand opgenomen shots had Nick de camera uitgerust met de volledige specificaties voor cinema-stijl, compleet met een elektronische zoeker die is aangesloten op de HDMI-aansluiting en radiomicrofoons die voor audio worden gebruikt. "Op deze manier blijft de apparatuur goed in balans en stevig op je schouder. Ik heb het histogram gebruikt om de juiste belichting te krijgen en de camera heeft een Log View Assist-modus, zodat je kunt zien hoe het beeldmateriaal eruit zou kunnen zien als het klaar is. Als de camera op deze manier is geconfigureerd, is het een echte cinema-camera zonder compromissen."

Na een paar dagen intensief filmen om daarna bij de bewerking door de resultaten te worden overspoeld, is Nick een enorme fan van de camera als topper voor het maken van films. "De Canon EOS-1D X Mark III is eenvoudigweg goed genoeg om een complete film te maken," zegt hij. "Je zult zien dat mensen geweldige sportfilms en films buiten gaan maken met die camera. Hij heeft alles wat je nodig hebt om een documentaire op te nemen, en is gewoon klaar voor gebruik."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Nick Kennedy

De essentiële kit waarmee professionals video-opnamen maken

A Canon EOS-1D X Mark III and lenses on a well-used hard case with an underwater camera housing, flippers and other kit.

Camera

Canon EOS-1D X Mark III

De opvolger van de professionele DSLR, de EOS-1D X Mark II, die over de hele wereld wordt gerespecteerd door sport- en wildlife-fotografen. Voorzien van een AF-sensor met een resolutie die 28 keer hoger is dan die van zijn voorganger.

Objectieven

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Dankzij het ongelooflijke f/1.2 grootste diafragma, levert de supersnelle EF 50mm f/1.2L USM geweldige prestaties bij weinig licht. Een lens waarmee je nauwkeurige creatieve controle houdt over scherpstelling en scherptediepte.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Een moderne klassieker: dit telezoomobjectief met snel diafragma is favoriet bij fotografen in vrijwel elk genre. Werkt nu nog beter in helder licht en is ontworpen om te presteren onder de meest uitdagende omstandigheden.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Een compacte, hoogwaardig 100-400 mm zoomobjectief dat ideaal is voor sport-, actie en wildlifefotografie. Een 4-stops Image Stabilizer en optica van hoge kwaliteit bieden superieure scherpte.

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

Leg adembenemende landschappen en architectonische beelden vast met dit compacte en lichte, hoogwaardige ultragroothoekzoomobjectief met f/4 vast diafragma en Image Stabilizer. Ideaal voor professionals en liefhebbers.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan