ARTIKEL

Nollywood: de trend en de toekomst

Filmmaker Daniel Ehimen vertelt hoe hij met de Cinema EOS-camera's het hoge tempo van de Nigeriaanse filmindustrie bijhoudt, en wat zijn dromen voor de toekomst zijn.
Filmmaker Daniel Ehimen, in een opvallend oranje shirt, bedient een camera.

Nollywood-filmmaker Daniel Ehimen startte zijn carrière in de geluidsproductie voor live-evenementen, maar realiseerde zich dat 'het salaris dat hij kreeg voor het sjouwen met de grote aantallen luidsprekers die nodig waren om een stadion van geluid te voorzien, niet paste bij het werk dat hij verzette'. Hij perfectioneerde zijn oog voor composities in de fashionfotografie, voordat hij tijdens een mentorschapsprogramma de ins en outs van het filmen leerde. © Daniel Ehimen

Er gaat veel geld om in de Nigeriaanse filmindustrie. Volgens een rapport van het UNESCO Institute for Statistics waren ontwikkelingslanden verantwoordelijk voor 59% van de wereldwijde filmproducties in 2015, een ontwikkeling waarbij de bloeiende filmindustrie in Nigeria een belangrijke rol speelde. In 2010 werden er in één jaar 1074 films gemaakt, wat de Nigeriaanse filmindustrie tot een van de productiefste ter wereld maakt. Het is niet voor niets dat de industrie bekendstaat als Nollywood — na Bollywood een goede tweede in het aantal films dat wordt geproduceerd.

Maar wat zit er achter dit succes? Hoe houden filmmakers in Nigeria dit zeer hoge productietempo vol? En wat betekent de term Nollywood eigenlijk voor de mensen die in deze industrie werken?

"Ik zou het omschrijven als een collectief bewustzijn", zegt Daniel Ehimen, een regisseur en cinematograaf die films, reclames en documentaires maakt. "In Hollywood of Bollywood heb je een structuur met veel specialisaties, verschillende beroepsverenigingen, vakbonden en regelgeving. Wij hebben dat niet. In Nollywood moet je meerdere petten op hebben."

Daniel Ehimen staat op de set naast een Cinema EOS-camera van Canon.

Daniel zegt dat hij dankzij de bedieningselementen van de Canon EOS C500 Mark II een filmmaker is geworden die meer op zijn intuïtie vertrouwt. "Je hoeft alleen maar de S&F-knoppen in te drukken", legt hij uit. "Zo kun je tijdens een shoot veel sneller reageren." © Daniel Ehimen

Filmmaker Daniel Ehimen past een camera aan op de set.

Daniel werkt graag met de Canon EOS C300 Mark III omdat de DGO-technologie uitvoer levert met weinig ruis. "Dat betekent dat ik niet hoef na te denken over ruisreductie bij het maken van opnamen bij weinig licht", zegt hij. © Daniel Ehimen

"Je hebt regisseurs die ook producent, schrijver en cameraman of -vrouw zijn. Maar daarom kunnen we juist zo snel werken. We zijn eraan gewend geraakt om de efficiëntste manier te vinden om de klus te klaren. Deze industrie ontvangt geen steun van de overheid of de private sector, maar draait puur en alleen op ondernemers die risico's nemen. En dat gaat vaak mis, maar die mislukkingen leiden uiteindelijk wel tot progressie. Er is nu meer oog voor details."

Daniel legt uit dat een groot deel van de films uit Nigeria drama's of thrillers zijn. "Je vindt hier geen ondernemers of producenten die een soort Mission: Impossible-blockbuster of Lord of the Rings-achtig epos maken, al hebben we wel de verhalen die op die schaal zouden kunnen worden verteld. Het draait meer om het soort films dat we kunnen maken in tegenstelling tot wat we graag zouden willen maken. Qua visual effects en dergelijke hebben we nog een inhaalslag te maken, maar dat kost tijd."

Flexibel blijven met de EOS C500 Mark II

Toen Daniel begon met filmen waren er drie dingen waaraan zijn camera moest voldoen. "Allereerst wilde ik een camera die betrouwbaar was. Daarnaast wilde ik de instellingen eenvoudig kunnen aanpassen. Ik heb geen tijd om door talloze menu's te bladeren om een functie te zoeken. En ten slotte wilde ik een fantastisch dynamisch bereik waarmee ik mijn artistieke plannen kon uitvoeren. Het Cinema EOS System voldeed aan al deze eisen, en ik wist dat het een goede basis zou vormen om verder te groeien."

Vóór de release van de Canon EOS C500 Mark II was de originele Canon EOS C700 Daniels primaire camera. De Canon EOS C700 is volgens hem "prachtig in een studio-omgeving waar je een aantal ondersteunende camera's hebt en de mankracht om deze te bedienen", maar het kleinere, modulaire ontwerp van de Canon EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III past beter bij zijn guerrillastijl van filmen.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Filmmaker Daniel Ehimen, in een opvallend oranje shirt, bedient een camera met een lichtbak achter hem.

Daniel schrijft zijn succes in Nollywood toe aan zijn lef om fouten te accepteren. "Stel het proces niet uit", zegt hij. "Hoe eerder je fouten maakt, hoe sneller je leert om geen fouten meer te maken." © Daniel Ehimen

"Als we willen werken met de Canon EOS C700, moeten we apparatuur huren, maar met de compacte camera's kunnen we zelf betaalbare gimbals aanschaffen. Met alle apparatuur bij de hand kunnen we creatief te werk gaan op de set. Als we bijvoorbeeld een camera op een auto willen bevestigen, spelen het gewicht en de veiligheid een cruciale rol. Maar de Canon EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III zijn zo licht en modulair dat je ze op elke rig kunt bevestigen.

"De Cinema EOS-serie is nu zo gegroeid dat er een camera is voor vrijwel elk scenario. Ik kan de Canon EOS C70 gebruiken als dashboardcamera en in andere kleine ruimtes. Ik kan mijn EOS C500 Mark II of de EOS C300 Mark III gebruiken als mijn hoofdcamera, en als ik een grotere crew heb met camerasliders en -dolly's kies ik voor de EOS C700 FF."

De voordelen van de DGO-sensor en Cinema RAW Light

De verbeteringen in sensortechnologie en -verwerking in de Canon EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III met DGO-sensor geven Daniel nieuwe mogelijkheden.

"Ik maakte opnamen in een dorp waar niet veel stroom was. Tijdens een scène met maanlicht moest ik lantaarns gebruiken voor extra licht", herinnert hij zich. "Een tijd terug had ik nooit verwacht dat ik zoiets zou kunnen filmen, omdat bij een donkere scène alles met een ISO hoger dan 200 veel te veel ruis zou bevatten of om enorm veel extra belichting zou vragen. Maar met de Canon EOS C300 Mark III en de DGO-sensor kun je de details in het zwart zien. Zelfs met een minimale hoeveelheid licht kon ik nog steeds scherpe beelden produceren."

Cinematograaf Patrick Smith met een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

Door Netflix goedgekeurd: Cinema EOS-camera's van Canon

Nu de Canon EOS C300 Mark III en de Canon EOS C70 zijn toegevoegd aan de lijst met door Netflix goedgekeurde camera's, spreken we met cinematograaf Patrick Smith over het filmen van originele producties voor het wereldwijde contentplatform.

Door de mogelijkheid om op te nemen in Cinema RAW Light kan Daniel ook efficiënter werken en is de kwaliteit van zijn producties verbeterd. "Bij het maken van een film met de Canon EOS C500 had ik wel acht tot tien schijven nodig om de beelden te bewaren. Nu met de Mark II zijn dat er hooguit twee voor een hele film in 5,9K Cinema RAW Light.

"Ik heb nu veel meer plezier. Ik kan LUT's maken tijdens de nabewerkingstestfase en deze op de camera laden om me te helpen bij het nemen van creatieve beslissingen. Voorheen pasten we de opnamen pas aan tijdens de werkelijke nabewerking, maar nu zien we direct hoe de beelden eruit zullen zien. En als het niet bevalt, kunnen we meteen aanpassingen doen. Zo hoeven we minder opnamen opnieuw te doen en snijden we in de productiekosten.

Filmmaker Daniel Ehimen bedient een Canon EOS C700.

Hoewel Daniel nu voornamelijk de Canon EOS C500 Mark II gebruikt voor het filmen van reclames en dramaproducties, valt hij nog altijd terug op de Canon EOS C700 voor productshoots. "Ik kan er een groot bereik snelle framerates mee vastleggen", legt hij uit. "De unieke kleurwetenschap betekent dat de Cinema EOS-camera's allemaal uitwisselbaar zijn en je geen rare veranderingen in het gamma ziet." © Daniel Ehimen

De volgende stappen voor Nollywood

De Cinema EOS-camera's bieden dus vrijheid en kwaliteit. Hoe ziet Daniel de nabije toekomst van Nollywood? "Persoonlijk zou ik graag meer volksverhalen willen vertellen. Films die onze identiteit tonen en laten zien wie we nu zijn en ons eraan herinneren wie we waren", zegt hij. "We hebben meer dan 200 stammen met elk een unieke geschiedenis en herkomst.

"Ik denk dat we nu ook showrunners zullen hebben dankzij de inkomsten van de verkoop aan streamingplatforms zoals Netflix en Amazon. De financiële slagkracht zal een boost krijgen dankzij de besparingen die we kunnen realiseren door te filmen met kleinere crews. Zo kunnen we onafhankelijk verhalen vertellen, zonder te worden gecensureerd. Onze vrijheid zal aanzienlijk toenemen.

"Ik verwacht meer bijzondere en unieke films. Dat unieke karakter zal commerciële voordelen bieden voor filmmakers, en de diversiteit en vernieuwing op de wereldwijde markt stimuleren. Ik denk dat dit op zijn beurt de nieuwe generatie zal helpen te begrijpen wie ze zijn en wat hun plek in de wereld is."

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro