Meer laten zien met minder
Jérôme kreeg het idee voor het project na zijn eerste reis naar Aleppo in 2012. "Veel mensen fotografeerden de gevechten of de ziekenhuizen. Ik wilde iets anders doen", zegt hij. "Het kan moeilijk zijn om de aandacht van het publiek vast te houden bij een conflict als dit. Dus in plaats van de gewonde strijders te laten zien, heb ik foto's gemaakt van de straten. Soms kun je meer laten zien door minder in beeld te brengen. Zo geef je kijkers de ruimte om hun eigen ideeën te vormen, hun verbeelding te gebruiken."
Deze stadsgezichten onthullen in forensisch detail informatie over de omvang van de vernietiging aan de oostkant van de stad. Door marktpleinen of winkelpuien met gesloten rolluiken te laten zien - het soort plaatsen dat je in steden over de hele wereld ziet - zetten de beelden van Jérôme kijkers aan het denken over hoe het zou zijn om de steden die ze kennen, te zien onder deze omstandigheden. "De meeste mensen wonen in steden, het is een universeel gegeven", zegt hij.
Terwijl de verbrijzelde bakstenen en beton als een soort metafoor werken voor de impact van de oorlog op de Syrische samenleving, vertellen ze ook een authentiek verhaal over de realiteit op straatniveau. "Wanneer de stad onder vuur ligt, wordt het een spookstad", zegt Jérôme. "Mensen gaan de straat niet op vanwege het gevaar van sluipschutters."
Net als bij de hangende lakens hebben de strijders materialen die ze in de gebouwen en straten hebben gevonden, een nieuw doel gegeven. Een mooi versierde spiegel met houten lijst wordt bijvoorbeeld gebruikt als 'anti-sluipspiegel'. "Het is een eenvoudige, zeer efficiënte truc die de strijders gebruiken om te zien of er een sluipschutter om de hoek van de straat staat", legt Jérôme uit.