ARTIKEL

Hoe fotografeer je vliegende zeearenden met een Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief

Een zeearend (Haliaeetus albicilla) vangt zijn prooi in Noorwegen (augustus 2018). Fotograaf Markus Varesvuo slaagde erin het gouden zonlicht dat door de waterdruppels wordt weerkaatst, vast te leggen met het snellere, lichtere Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief ingesteld op 1/3200 sec, f/4.5 en ISO3200. © Markus Varesvuo

"Het verhaal van de wederopstanding van de zeearend in Finland is prachtig", vertelt Canon-ambassadeur Markus Varesvuo. "In de jaren 70 waren ze er bijna uitgestorven door milieuvervuiling. Een groep mensen begon met een voederprogramma en het duurde niet lang voordat het World Wildlife Fund in Finland meedeed. En nu, meer dan 40 jaar later, gaat het heel goed met de vogels. Wat vroeger zelfdzaam was, is nu weer zoals het hoort: zeearenden maken deel uit van het kustlandschap."

De zeearend kan een spanwijdte van tot wel 2,45 meter hebben en is daarmee een van de grootste roofvogels. Ze leven meestal in de buurt van open water en eten vooral vis. Om vis te vangen, scheren ze omlaag en grijpen ze de vis met hun klauwen uit het water.

A white-tailed eagle just above the water surface, its body almost vertical, its talons drawn up ready to strike.
Een zeearend net voordat hij een vis grijpt. "Bij het fotograferen van vogels is het bereik [van het objectief] het allerbelangrijkst", zegt Markus, die voor deze en andere spectaculaire foto's het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief gebruikte, kort nadat dit op de markt verscheen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief ingesteld op 1/3200 sec, f/8 en ISO3200. © Markus Varesvuo
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Markus is gespecialiseerd in vogelfotografie en fotografeert al jaren jagende zeearenden Hij beseft dat hij hiermee hoge eisen stelt aan zijn apparatuur. Daarom koos hij die klus om het EF 600mm f/4L IS III USM-objectief van Canon te testen, 's werelds lichtste 600mm f/4-objectief, met 5-stops beeldstabilisatie en ringvormige USM-autofocus.

Markus is geboren in Helsinki en was al vogelaar lang voordat hij vogelfotograaf werd. Op tienjarige leeftijd begon hij zich te richten op de herkenning en het gedrag van vogels, maar pas toen hij achter in de twintig was, groeide die belangstelling uit tot een passie voor vogelfotografie. Na een succesvolle carrière in het bedrijfsleven werd hij op zijn 45e full-time, professioneel natuurfotograaf. Zijn werk is meerdere malen bekroond, onder andere met de World Press Photo Award in 2014.

Hier vertelt hij over zijn levenslange passie voor vogelfotografie, de uitdagingen die het fotograferen van zeearenden met zich meebrengt en hoe hij zijn spectaculaire en dramatische foto's van deze uitzonderlijke vogel heeft gemaakt met het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief.

A white-tailed eagle perches on the branch of a fir tree, lush green foliage behind it and its beady eye sharp.
Markus stelde de beeldstabilisatie van het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief op de proef door deze foto in een boot en vanuit de hand te maken, met een Canon Extender EF 2x III voor een brandpuntsafstand van 1200mm. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief + Canon Extender EF 2x III bij 1/500 sec, f/11 en ISO3200. © Markus Varesvuo

Wat vind je zo fascinerend aan vogels?

"Het is niet één specifiek aspect, maar meer een levenslange passie die nog lang niet voorbij is. Vliegen is natuurlijk iets heel interessants — kijk bijvoorbeeld naar een havik die midden in het bos achter zijn prooi aan vliegt. Het is geweldig om te zien hoe hij langs bomen en takken scheert. Of hoe een jan-van-gent een duikvlucht neemt en het water doorklieft, hoe een meeuw een adelaar irriteert, hoe een pestvogel de bessen van een lijsterbes wegwerkt. De uitdaging van het vastleggen van dergelijke scènes met een camera geeft me een kick die me blijft fascineren."

Wat zijn de grootste problemen bij het fotograferen van vogels?

"Tja, ze hebben de neiging om weg te vliegen. Of ze vliegen heel hoog. Ze zijn schichtig. Je moet je ergens verborgen opstellen en daarna is het een kwestie van wachten. Je moet heel veel geduld hebben, maar tegelijkertijd kan er elk moment iets gebeuren en dan moet je snel kunnen reageren. Vogels fotografeer je in de natuur, dus je moet voortdurend rekening houden met de elementen: regen, mist, kou, hitte, fel zonlicht en duisternis. Je kunt niet al je apparatuur meeslepen, dus je moet altijd een compromis zoeken [en] werken met wat je bij je hebt. Zoveel keuzes worden gemaakt op basis van zaken die je niet zelf onder controle hebt. Apparatuur is tegenwoordig zo goed dat het geen probleem meer vormt."

A white-tailed eagle in flight pictured from below, its wings spread wide, with a three-quarter moon faintly visible in the blue sky.
Een indringende foto van een vliegende zeearend. Markus vertelt dat hij ervan houdt om behalve de vogels ook de omgeving van vogels in zijn foto's op te nemen, zoals de weers- en lichtomstandigheden. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief ingesteld op 1/3200 sec, f/8 en ISO3200. © Markus Varesvuo

Waarom gebruik je de EOS-1D X Mark II om vogels te fotograferen? En welke objectieven gebruik je het meest?

An emperor penguin stands tall and clear as other penguins walk around, blurring around it.

Chris Packham en zijn passie voor wildlife

Chris Packham is een van de bekendste tv-presentatoren van Groot-Brittannië, maar zijn ware passie is natuurfotografie. We hadden een gesprek met hem over zijn werk.

"Er zijn verschillende redenen. De Canon EOS-1D X Mark II is snel en kan 14 RAW-frames per seconde lezen zolang de geheugenkaart genoeg vrije ruimte heeft. Hij heeft een extreem goede autofocus en ik kan met een heel hoge ISO fotograferen zonder kwaliteitsverlies. Hij is onder alle omstandigheden betrouwbaar, vooral bij heel koud weer, en dat is het soort weer waarin ik het liefst fotografeer. Ik werk bovendien al tientallen jaren met Canon-producten, dus ik ken de apparatuur door en door. Ik hoef niet na te denken over de knoppen en de technische aspecten, en kan me dus helemaal richten op de scène en situatie voor me.

"De objectieven die ik het meest gebruik voor mijn vogelfotografie zijn de EF 600mm f/4L IS II USM, waarmee ik sinds 2012 werk, en in de toekomst ga ik de EF 600mm f/4L IS III USM gebruiken. Voor het fotograferen van vogels is bereik het allerbelangrijkst. Een ander goed objectief voor vogelfotografie is de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Ik gebruik dat objectief vaak omdat het in mijn foto's niet alleen om de vogels gaat. Ik wil ook hun leefomgeving weergeven, en de weers- en lichtomstandigheden."

Wat zijn voor jou de belangrijkste verbeteringen van de EF 600mm f/4L IS III USM (vergeleken met de Mark II)?

"Het objectief is niet alleen bijna een kilo lichter, maar heeft ook een betere gewichtsverdeling. Daardoor is het een fantastisch objectief voor fotograferen uit de hand, iets wat ik vaak doe. En dit is bereikt zonder aan kwaliteit in te boeten. Indrukwekkend!"

"Het was perfect voor het fotograferen van de zeearend. De EF 600mm f/4L IS II USM is een geweldig objectief, en met de Mark III beschik ik over alle functies én een grotere wendbaarheid, zodat mijn rug en schouders veel minder belast worden. Als je de hele dag vanuit een boot zeearenden uit de hand fotografeert, is lichte apparatuur een verademing."

A white-tailed eagle pictured in flight from one side, with its wings slightly curved and its wing tips widely separated.
Markus vertelt dat elke arend zijn eigen jachtstijl en -voorkeuren heeft. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief ingesteld op 1/3200 sec, f/4.0 en ISO 3200. © Markus Varesvuo

Waar heb je de zeearend gefotografeerd?

"Ik fotografeer al meer dan vijftien jaar zeearenden samen met Ole Martin Dahle, de 'Eagle Man' in Flatanger in Noorwegen. Elke trip levert nieuw, prachtig materiaal op. We gaan eropuit in zijn boot en werken met de dieren, de weersomstandigheden en het landschap."

Is het moeilijk deze vogels te vinden en te fotograferen?

"Het is niet gemakkelijk om ze te fotograferen omdat ze zo hoog en ver weg vliegen. Je kunt vogels het beste fotograferen vanuit een vogelkijkhut in de buurt van een voederplaats, of vanaf een boot op zee. Ze duiken namelijk van grote hoogte omlaag om vis die overboord wordt gegooid te pakken. Net als meeuwen hebben zeearenden al lang geleden geleerd om vissersboten te associëren met voedsel."

A figure in a grey camouflage jacket and knitted beanie holding a Canon camera with a large, white telephoto lens, looking out over a body of water with a headland in the background.
Markus op locatie met het Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief. Met name het lagere gewicht en de verbeterde gewichtsverdeling van het objectief waren belangrijke voordelen voor Markus, die soms urenlang vogels fotografeert. © Minna Lindroth

Hoe is het je gelukt om zulke geweldige actiefoto's te maken van zeearenden die vis uit het water grijpen?

"We waren vier dagen lang op pad en werkten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, met een pauze rond het middaguur. Dit soort foto's maak je door samen te werken met een deskundige gids, en met vrijmoedige vogels die hebben geleerd gebruik te maken van een betrouwbare voedselbron. Dit vergt geduldig, systematisch werk van de gids — je kunt het niet beperken tot de dagen dat er een fotograaf aanwezig is. Ole Martin werkt al vijftien jaar met de arenden in dit gebied; hij kent de arenden en zij kennen hem. Bij dit werk gaat het altijd en in de eerste plaats om de vogels."

Hoe kreeg de vogels in de juiste positie voor de foto's?

"Het gaat er meer om dat je in elke situatie of landschap de mogelijkheden ziet. En je hebt een schipper nodig die weet hoe hij zijn boot in weer en wind moet besturen en de voorkeuren van elke vogel kent. Elke arend heeft zijn eigen jachtstijl en -strategie."

A white-tailed eagle with a fish in its talons, a few droplets of water trailing behind, lit by golden sunlight from the side against a darkening blue background.
Deze foto van Markus toont de kracht en grootsheid van een zeearend in het licht van de ondergaande zon. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief ingesteld op 1/2000 sec, f/4.0 en ISO2500. © Markus Varesvuo

Je hebt foto's gemaakt onder de meest uiteenlopende lichtomstandigheden. Hoe gaat je apparatuur daarmee om?

"Ik gebruikte meervlaksmeting en in situaties waarin ik kon zien dat het licht bijzonder lastig was, gebruikte ik belichtingscompensatie. Ik fotografeer al zo lang vogels met Canon-apparatuur dat ik automatisch weet hoe ik compensatie moet gebruiken. Het hangt af van de omstandigheden, het is instinctief en zit, zeg maar, in mijn DNA. Welke metingsopties je ook gebruikt, je moet echt weten hoe het werkt."

Hoe heb je die spectaculaire foto gemaakt, waarop het lage, gouden licht de waterdruppels zo prachtig laat schitteren?

"Hier is de locatie cruciaal. Het was herfst en het lage zonlicht scheen over een heuvel, precies op het fjord waarin onze boot lag. De achtergrond van de foto bestaat uit wateroppervlak en een donkere heuvel, die nog donkerder waren omdat ze zich in de schaduw bevonden. Door die samenvallende elementen — de lage hoek van het zonlicht en de rest van de wereld in het donker — ontstaat de situatie waarin de opspattende waterdruppels oplichten wanneer de arend al vliegend de vis grijpt en zich afzet om weer op te stijgen. Er zijn nog extra druppels doordat een meeuw, die ook een oogje op de vis had, wegspoot toen de arend kwam aanvliegen.

"Het is een combinatie van licht en de vogels en de actie – een heel snelle situatie, perfect licht, optimale locatie, een beetje geluk, en de wetenschap en zekerheid dat je precies weet hoe je apparatuur werkt."

A close-up of a white-tailed eagle with a fish in its talons, wings spread wide as it rises again after taking the fish.
Een schitterende close-up van een zeearend vlak nadat hij een vis heeft gegrepen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objectief ingesteld op 1/3200 sec, f/4.5 en ISO 5000. © Markus Varesvuo

Hoe lukte het je in de serie beelden waaruit die foto komt, ervoor te zorgen dat de arend in elke opname scherp was, en de achtergrond prachtig vervaagd?

"Lang objectief, arend helemaal in het frame. Voor heel snelle bewegingen heb ik een sluitertijd van minstens 1/3200 seconde nodig om de actie vast te leggen. Bij een diafragma van f/4.5 is de achtergrond vaag en dat is wat ik wilde.

"Ik heb AF met 62 punten gebruikt. De arend is zo snel in zijn duikvlucht dat het bijna onmogelijk is om zelfs maar een paar focuspunten op precies de juiste plek te houden. Deze reeksopname, waarin de arend omlaag duikt en de vis grijpt, heeft iets minder dan 30 frames. Ongeveer de helft daarvan is scherp, wat eigenlijk heel goed is gezien de camera, en de fotograaf, in deze omstandigheden. De onscherpe frames ontstaan doordat soms wordt scherpgesteld op de dichtstbijzijnde vleugel, maar in de beste frames wordt gelukkig scherpgesteld op het juiste punt: de kop van de arend."

Wat is het geheim van het maken van prachtige foto's van vogels?

"Kennis van vogels. Het klinkt eenvoudig, maar het vergt tijd en moeite. Natuurlijk kun je informatie in boeken vinden, maar kennis krijg je door tijd in de natuur door te brengen, door de vogels te observeren en van hun gedrag te leren, en ook via andere vogelaars. Maar het is een wederzijdse relatie, geven en nemen. Hoe meer tijd je in het veld doorbrengt, hoe meer kansen zich voordoen."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Markus Varesvuo

De basisuitrusting voor professionele vogelfotografen

Photographer Markus Varesvuo positions a Canon camera with a long lens, which is on a tripod and covered with a camouflage lens cover. He stands beside a fir tree.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

Dankzij de zeer gevoelige 20,2 Megapixel full-frame CMOS-sensor, het uitgebreide 61-punts Dual Pixel AF-systeem en 4K-video-opnamen biedt de Canon EOS-1D X Mark II toonaangevende prestaties. Markus: "Hij heeft een heel goede autofocus en ik kan met een hoge ISO fotograferen zonder kwaliteitsverlies. Hij is onder alle omstandigheden betrouwbaar."

Lenzen

Canon EF 600mm f/4L IS III USM

Wel 22% lichter dan zijn voorganger en biedt fantastische beeldkwaliteit en professionele prestaties. Het is "een fantastisch objectief voor fotograferen uit de hand, iets wat ik vaak doe", vertelt Markus.

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Dit objectief is het werkpaard onder de telefotozoomobjectieven voor professioneel gebruik, en heeft een sterk, duurzaam ontwerp, een 4-stops Image Stabilizer en speciale objectiefelementen. Markus: "Ik gebruik het vaak omdat ik niet alleen de leefomgeving van vogels wil weergeven, maar ook het weer en het licht."

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan