ARTIKEL

De perfecte fotoportfolio samenstellen

Wat is het recept voor succes als je je portfolio aan een redacteur laat zien? Drie professionals uit de branche delen waardevolle tips voor fotografiestudenten.
Een zwart-witfoto van twee enorme religieuze standbeelden op een heuvel met mensen die er omheen staan en ze aanraken.

Een foto uit het project Coming to Maria van de Ghanese fotograaf Nipah Dennis, dat de jaarlijkse christelijke bedevaart naar de Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes-grot van het land in beeld brengt. Nipah was een van de 230 studenten die werden geselecteerd om deel te nemen aan het Canon Student Development Programme in 2020. Zijn mentor was Magdalena Herrera, directeur fotografie van Geo France. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 6D Mark II) en een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/40 sec, f/3.2 en ISO8000. © Nipah Dennis

Een geslaagde portfoliobeoordeling kan je carrière naar een hoger plan tillen, maar met weinig tijd om indruk te maken, heb je een onberispelijk vervaardigde portfolio nodig, die met ware passie wordt gepresenteerd, om op te vallen.
"Wanneer je iemand vertelt wat je werk voor je betekent, is dat een krachtige ervaring", zegt Andrea Kurland, hoofdredactrice van Huck Magazine. "Daarom vertellen we deze verhalen – ze betekenen iets voor ons. Stel je daarom kwetsbaar en rauw op, laat het vanuit je hart komen. Dat is iets wat voor altijd blijft hangen in het hoofd van redacteuren."
Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
In het kader van het jaarlijkse Canon Student Development Programme wordt waardevol advies gegeven over de presentatie van portfolio's. In 2020 werden 230 studenten uitgenodigd om de mentor van hun voorkeur te kiezen uit 30 belangrijke professionals uit de branche, waaronder fotoredacteuren, fotografen en curatoren. Tot deze mentoren behoorden Andrea Kurland, Magdalena Herrera, directeur fotografie van Geo France, en Travis Hodges, een fotograaf die onder meer Time Out, The Big Issue en Cancer Research tot zijn klanten mag rekenen. Hier geven ze alle drie hun beste tips voor het samenstellen van de perfecte portfolio.

Blijf relevant

"Mijn uitgangspunt is wat ik hoop te bereiken met het gesprek – het is afgeleid van de persoon aan wie ik mijn werk laat zien", legt Hodges uit. Als je bijvoorbeeld een bespreking hebt met een redacteur die alleen reportages wil, moet je je commerciële evenementenfotografie niet in je portfolio opnemen – zorg dat je portfolio altijd relevant is voor de situatie.

"Als je je werk presenteert voor een beurs of wedstrijd waarbij redacteuren vele duizenden foto's te zien krijgen, is het heel belangrijk dat de eerste foto heel sterk is, zodat je meteen hun aandacht trekt", adviseert Herrera. "Maar als je een portfolio voorlegt aan een redacteur voor een specifieke publicatie, moet je hem aanpassen en relevant maken. Je kunt een basis hebben die bestaat uit je sterkste foto's, maar pas die enigszins aan, afhankelijk van aan wie je je werk presenteert en met welk doel.

"Als je bijvoorbeeld je portfolio aan Geo of National Geographic aanbiedt, moet je de geografie laten zien, want deze tijdschriften brengen verhalen over hoe mensen plaatsen veranderen of hoe plaatsen mensen veranderen. Maar als je je werk aan Marie Claire laat zien, heb je een heel andere aanpak nodig en begin je je portfolio bijvoorbeeld met een portret, of een situatie waarin vrouwen sterk betrokken worden."
Een hand rust op een tafel die bedekt is met geprinte foto's.

Het Canon Student Development Programme biedt jonge deelnemers de gelegenheid om hun portfolio's te laten beoordelen door toonaangevende professionals uit de branche. © Paul Hackett

Zorg ervoor dat je portfolio er professioneel uitziet

Herrera zegt dat de meeste redacteuren tegenwoordig verwachten dat ze portfolio's alleen nog maar op laptops en tablets bekijken. Maar sommige fotografen hebben toch ook graag een fysieke portfolio voor situaties waarin dat nodig is, bijvoorbeeld wanneer bepaalde uitgevers of wedstrijden daarom vragen. Hodges' portfolio is mooi geprint op papier van hoge kwaliteit op A3-formaat. Hij heeft een schroefbinding zodat de foto's niet in plastic hoezen zitten, want dat "doet zoveel afbreuk aan de mooie foto waar je zo trots op bent", zegt hij.

Als je een geprinte portfolio laat zien, is het een goed idee om ook je laptop of tablet mee te nemen. Dan kun je nog wat meer laten zien als de beoordelaar vooral enthousiast is over een bepaald project in je portfolio.
Een ouder echtpaar zit op een rode sofa en schenkt een kopje koffie in uit een sierlijk koffieservies.

Ćejf, een project van studente Amina Hodžić uit Bosnië en Herzegovina, was een van de portfolio's die Magdalena beoordeelde tijdens het Canon Student Development Programme in 2020. Die richt zich op de traditie van koffiedrinken in Amina's geboortestad Sarajevo. "Dit reisverhaal was een zeer samenhangend werk over een aspect van Amina's cultuur", zegt Magdalena. "Ze heeft een erg goede stijl." Gefotografeerd met een Canon EOS 700D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 800D) en een Canon EF 50mm f/1.8 STM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/2.8 en ISO1600. © Amina Hodžić

De juiste selectie

"Toon recent werk waar je enthousiast over bent, misschien iets waar je nu mee bezig bent, omdat dat de interesse van een redacteur kan aanwakkeren", zegt Kurland. Neem alleen je beste werk op, geen opvulling, en verontschuldig je niet over iets wat je in je portfolio hebt opgenomen. Als je je verontschuldigt voor een foto, had je die niet moeten opnemen. "Ik heb gehoord dat mensen die een portfolio doorbladeren, ongeacht hoeveel foto's die bevat, net die ene foto onthouden die ze slecht vonden", zegt Hodges.

Het is een delicate balans tussen variatie en consistentie. Kurland herinnert zich een interview met de legendarische Amerikaanse documentairefotograaf Alec Soth waarin deze reageerde op de vraag: wat moeten studenten opnemen in hun portfolio? "Hij zei: 'Wat voor soort leven wil je hebben? Wil je een afwisselend leven of wil je gewoon elke dag opstaan en hetzelfde doen?" Ik denk dat dat heel interessant is en iets wat je in gedachten moet houden. Maar als je dan naar zijn werk en zijn carrière kijkt, heeft alles wat hij doet continuïteit en zin."
Two women, both wearing winter clothing, on a foggy hillside, adjusting a Canon camera on a tripod.

Uitrusting, contactpersonen en carrière: 8 belangrijke vragen

Canon Ambassador Lucia Griggi vertelt hoe je kunt opvallen tussen de rest, hoe je je carrière kunt opbouwen en hoe je je kunt presenteren tegenover klanten.
"De opbouw is belangrijk. Je kunt niet een alleen maar stijgende lijn in je foto's laten zien", zegt Hodges. "Begin sterk en eindig sterk. En denk eraan dat je niet alles kunt laten zien – probeer een verhaal in maximaal zes pagina's samen te vatten." Het juiste aantal foto's in je portfolio is afhankelijk van je werk, de lengte van de beoordeling en de aandachtsspanne van de beoordelaar.

"Bij een eerste bespreking moet de eerste presentatie niet meer dan 25 of 30 foto's omvatten", zegt Herrera. "Je moet laten zien dat je je werk kunt bewerken. De redacteur kan altijd om meer vragen als hij meer wil zien."
Mentoren van het Canon Student Development Programme geven feedback aan jonge deelnemers tijdens een groepsevaluatie van hun portfolio. © Paul Hackett

Een vanaf boven gemaakte foto van een groep (voornamelijk jonge) mensen aan een ronde tafel, die een reeks foto's bekijken en bespreken die uitgespreid op de tafel liggen.

Het belang van een beoordeling

Plan hoe je je werk wilt beschrijven en oefen zo mogelijk van tevoren op vrienden wat je wilt gaan zeggen. "Als je een fotograaf bent die graag verhalen vertelt, neem de kijker dan mee door het verhaal – breng tot leven wat jou motiveert en wat je hebt willen vastleggen", zegt Kurland. "Dit is jouw kans om jezelf te zijn en je werk onder de aandacht te brengen."

Geef de reviewer een kaart of een visitekaartje zodat ze later contact met je kunnen opnemen. Stuur na het bezoek via e-mail een bedankje. "Deze bespreking is het begin van jullie relatie", zegt Kurland. "Wees dus persoonlijk en laat regelmatig wat van je horen. Voel je niet steeds teleurgesteld als een bespreking niet meteen vruchten afwerpt. De reviewer kan jaren later contact met je opnemen om te laten weten dat hij een verhaal heeft dat perfect is voor jou."

Herrera is het daarmee eens: "Als een redacteur interesse toont, stuur dan je PDF en volg het daarna op. Wij redacteuren zijn voortdurend op zoek naar verhalen, en persoonlijk bewaar ik al het werk dat ik goed vond. Redacteuren hebben allemaal een goed visueel geheugen, en het is wel voorgekomen dat ik pas twee jaar na het bekijken van een portfolio contact heb opgenomen met een fotograaf om hem een opdracht aan te bieden."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton and David Clark


Gerelateerde artikelen

  • Een verzameling foto's uit studentenportfolio's op een tafel.

    ARTIKEL

    Pitchen aan fotoredacteuren – tips van insiders

    Wil je dat je werk wordt gepubliceerd? Vier professionele fotoredacteuren onthullen wat je wel en niet moet doen als je jouw verhaal pitcht.

  • Regisseur Meji Alabi geeft zanger Wizkid instructies op de set van zijn nieuwste muziekvideo, terwijl een vrouw in een korte, roze jurk op een kleed ligt en een andere vrouw in een geel topje een glas verplaatst.

    ARTIKEL

    Een naam maken in de filmwereld

    Drie aanstormende talenten in de filmindustrie vertellen hoe zij naamsbekendheid hebben gekregen, van het vinden van een mentor tot het ontwikkelen van een unieke stijl.

  • Canon Ambassador Joel Santos zit op de grond met foto's om zich heen die hij op een Canon PIXMA PRO-200 heeft geprint.

    ARTIKEL

    10 misverstanden over het printen van foto's

    Canon Ambassador Joel Santos bespreekt welke misverstanden er bestaan over het printen van foto's en legt uit hoe hij schitterende prints maakt met de Canon PIXMA PRO-200.

  • Een foto van zangeres en songwriter Desta Haile van opzij, omgeven door bladeren.

    ARTIKEL

    Mijn eerste betaalde opdracht – en wat deze mij heeft geleerd

    Vier fotografen en een filmmaker vertellen wat ze hebben gedaan om hun eerste betaalde opdracht te krijgen, en adviseren jou hoe jij die ook kunt krijgen.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro