ARTIKEL

Van het veld naar publicatie: hoe foto's van de Rugby World Cup™ op de markt komen

Two Wales players tackle an Australian player in the Walves v Australia match at Rugby World Cup 2019™. Taken by sports photographer Warren Little on a Canon EOS-1D X Mark II.
Foto's van fotograaf Warren Little tijdens de Rugby World Cup 2019™ werden direct naar Getty Images gestuurd om ze gereed te maken voor publicaties over de hele wereld. Op deze foto wordt David Pocock van Australië getackeld door Rhys Patchell en Aaron Wainwright van Wales. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/2.8 en ISO2000. © Warren Little/World Rugby™ via Getty Images

Vandaag de dag is het voor iedereen vanzelfsprekend dat professionele foto's van sportevenementen direct op websites over de hele wereld worden gepubliceerd, en de volgende ochtend in kranten en tijdschriften staan. Tijdens de Rugby World Cup 2019™ was bijvoorbeeld elke hoek van een gescoorde try al voor publicatie verstuurd voordat de conversietrap werd genomen. Maar welk proces gaat er eigenlijk schuil achter de razendsnelle publicatie van deze sportfoto's?

Sportfotograaf Warren Little van Getty Images legt sinds de jaren negentig sportevenementen vast, en deed verslag van de Rugby World Cup 2019™. Hij zegt dat sinds hij in de branche begon te werken, technologie de manier waarop zijn foto's worden gepubliceerd volledig heeft veranderd.

"Toen ik in 1996 bij Getty begon, gebruikten we alleen filmnegatieven voor evenementen of momenten die tijdgevoelig waren," zegt hij. "We verwerkten en droogden de negatieven ter plaatse, zodat ze klaar waren voor beeldselectie. Vervolgens werden de geselecteerde beelden gescand, van bijschrift voorzien en uiteindelijk via een modem verzonden naar het fotobureau in Londen, waar ze via FTP-systemen naar klanten over de hele wereld werden gestuurd voor publicatie."

RG Snyman of South Africa dives for the try line in the South Africa v Italy match at Rugby World Cup 2019™. Taken by sports photographer Warren Little on a Canon EOS-1D X Mark II.
Warren legt JPEG-bestanden vast in plaats van RAW-afbeeldingen om sneller te kunnen werken. Hier duikt RG Snyman van Zuid-Afrika richting de trylijn in de wedstrijd tussen Zuid-Afrika en Italië tijdens de Rugby World Cup 2019™. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 120mm, 1/1600 sec, f/2.8 en ISO2500. © Warren Little/World Rugby™ via Getty Images
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Van het veld naar het fotobureau, tijdens de wedstrijd

De tijden zijn veranderd. Tijdens de wedstrijden van de Rugby World Cup 2019™ in Japan was Warren vanaf het moment dat hij in zijn opnamepositie stond, verbonden met een geavanceerd netwerk voor beelddistributie. Op de toegewezen positie kon hij een ethernet-netwerkkabel aansluiten op zijn Canon EOS-1D X Mark II. Het verzenden van foto's via de kabel duurt slechts één tot drie seconden, afhankelijk van de snelheid van het netwerk.

Warren: "Als fotografen langs de lijn rennen of verschillende posities rond het veld innemen, kunnen ze foto's verzenden met de WFT [Wireless File Transmitter] die op hun camera is aangesloten." Zelf gebruikt hij een Canon WFT-E8B, in combinatie met een persoonlijk MiFi-apparaat (mobiele Wi-Fi-hotspot), om gegevens snel en veilig te verzenden. De snelheid van de verbinding is afhankelijk van de signaalsterkte en het aantal mensen dat de service in het stadion gebruikt. Volgens Warren kan hij met een ethernet-kabel echter het snelst werken.

Het is ook de meest betrouwbare methode, en dat is belangrijk aangezien connectiviteit cruciaal is voor Warren om zijn werk te doen. "Helaas hebben we bij grote gebeurtenissen soms situaties waarin het signaal kan wegvallen of de camera geen verbinding kan maken met een netwerk," zegt hij. "Bij de Rugby World Cup 2019™ hadden we echter geen noemenswaardige problemen, omdat het netwerk snel en betrouwbaar was."

Warren legt JPEG-bestanden vast in plaats van RAW-bestanden, omdat deze sneller kunnen worden verwerkt. De foto's worden vervolgens geüpload naar zijn persoonlijke Dropbox-account, van waaruit het redactieteam van Getty Images in het kantoor van het agentschap in Londen de beelden kan bekijken. Vervolgens gebruiken ze de bewerkingssoftware van Getty om kleine aanpassingen te doen, zoals het bijsnijden van de foto's. Ten slotte worden de bijschriften toegevoegd, waarna de foto's via een FTP naar klanten over de hele wereld verzonden.

Wales player George North tries to stride through an Australian tackle in the Wales v Australia match at Rugby World Cup 2019™, photographed by Warren Little on a Canon EOS-1D X Mark II.
Warren maakte bij elke wedstrijd van de Rugby World Cup 2019™ tussen de 1.250 en 1.500 foto's. Hier probeert George North van Wales zich te ontworstelen uit een tackle van twee Australische spelers. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 200mm, 1/2000 sec, f/2.8 en ISO1250. © Warren Little/World Rugby™ via Getty Images
In the Rugby World Cup 2019™ Aouth Africa v New Zealand match, players grapple for possession of the ball. Taken by sports photographer Warren Little on a Canon EOS-1D X Mark II.
De beeldredacteurs van Getty Images kiezen welke foto's op de site worden gepubliceerd. Meestal gaat het om zo'n 120 tot 150 foto's per wedstrijd. In deze foto van de groepswedstrijd tussen Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland tijdens de Rugby World Cup 2019™ probeert Eben Etzebeth van Zuid-Afrika aan de verdediging van Nieuw-Zeeland te ontsnappen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/2.8 en ISO2500. © Warren Little/World Rugby™ via Getty Images
Gaël Fickou of France scores a try against Argentina, captured by Getty Images sports photographer Cameron Spencer.

Foto van de dag van Rugby World Cup 2019™ en de uitrusting waarmee de opname werd vastgelegd

Getty Images-sportfotograaf Cameron Spencer vertelt over zijn favoriete foto van de dag tijdens de Rugby World Cup 2019™ en waarom de gebruikte Canon-apparatuur daarbij cruciaal was.

Warren gebruikt de functie Spraakmemo op zijn Canon EOS-1D X Mark II om een WAV-geluidsbestand als spraaklabel aan een foto toe te voegen. Dit garandeert dat foto's het juiste bijschrift krijgen, zoals de namen van spelers. De memo heeft hetzelfde bestandsnummer als de foto en kan worden afgespeeld op de camera of een computer. (De functie kan worden toegevoegd aan de Canon EOS 5D Mark IV of worden gebruikt middels een optionele Voice Tag-upgrade.)

Warren maakte bij elke wedstrijd tijdens de Rugby World Cup™ waar hij verslag van deed tussen de 1.250 en 1.500 foto's, afhankelijk van wat er tijdens de wedstrijd gebeurde. "Ik fotografeer alleen acties die belangrijk zijn en dicht bij mij plaatsvinden," zegt hij.

De beeldredacteurs van Getty beslissen welke foto's beschikbaar worden gesteld voor gebruik. Aangezien de Rugby World Cup 2019™ werd georganiseerd in Japan, dat acht uur voor loopt op Londen, werkten redacteurs 's avonds laat en 's ochtends vroeg om foto's te selecteren, te verwerken, van bijschrift te voorzien en te publiceren op de site van Getty Images.

In the England v Argentina match at Rugby World Cup 2019™, England player George Ford is tackled at the try line. Taken by sports photographer Warren Little on a Canon EOS-1D X Mark II.
"Het is fantastisch om het moment te beleven en dit voor iedereen in beeld te brengen," aldus Warren. In deze foto uit de wedstrijd tussen England en Argentinië tijdens de Rugby World Cup 2019™ wordt de Engelse speler George Ford op de trylijn getackeld. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief ingesteld op 140mm, 1/1600 sec, f/2.8 en ISO2000. © Warren Little/World Rugby™ via Getty Images

Tussen de 120 en 150 foto's van elke wedstrijd worden uiteindelijk op de site van Getty Images geplaatst. De belangrijkste klanten voor foto's van de Rugby World Cup™ zijn World Rugby™, de internationale rugbybond, samen met gevestigde klanten over de hele wereld, waaronder kranten, websites en grote sponsors van de afgebeelde sporters.

Hoewel Warren tijdens een wedstrijd van de Rugby World Cup™ de druk voelt om de belangrijkste momenten vast te leggen, heeft hij veel plezier in zijn werk. "Het werk is stressvol, maar het is goede stress," zegt hij. "Het is fantastisch om het moment te beleven en dit voor iedereen in beeld te brengen."

"Het geeft me dan ook een geweldig gevoel om later een moment terug te zien in een krant of online, bijvoorbeeld wanneer ik de dag na een wedstrijd in Londen in de metro zit en mensen een krant zie lezen waarin mijn foto staat."

Geschreven door David Clark


• Canon is een officiële sponsor van de Rugby World Cup 2019™, die dit jaar van 20 september tot 2 november plaatsvindt in Japan. Sportfotograaf Warren Little van Getty Images is tijdens het evenement een van de officiële fotografen.

• TM © Rugby World Cup Limited 2015. Alle rechten voorbehouden.

De uitrusting van Warren Little

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Getty Images sports photographer Warren Little standing in a stadium with his Canon camera and a long lens. © Getty Images

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

De beste professionele DSLR van Canon. 20,2 Megapixel full-frame sensor. 61-punts AF-systeem, tot 14 fps en ISO tot 409600. "Door de praktische plaatsing van de knoppen kan ik de ISO-waarde of de AF-sensor gemakkelijk aanpassen, en mijn oog op de actie houden. Zo mis ik geen enkele foto," zegt Warren.

Objectieven

Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM

Ultrahoogwaardig superteleobjectief uit de L-serie met 4-stops Image Stabilizer met 3 modi. Warren: "Als je langs de zijlijn loopt of gewoon aan de kant zit, is dit een geweldig objectief."

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Een werkpaard onder de telefotozoomobjectief ontworpen voor gebruik door professionals. Het objectief heeft een degelijk, robuust ontwerp, 4-stops Image Stabilizer en gespecialiseerde objectiefelementen.

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. "De autofocus is snel genoeg om ervoor te zorgen dat ik geen high-speed opnames verlies omdat ze niet goed scherp zijn gesteld. Echt fenomenaal!," zegt Warren.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomobjectief van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Ik ben helemaal verliefd op dit objectief," zegt Warren. "Het is niet te zwaar en ongelooflijk veelzijdig."

Accessoires

Canon WFT-E8B Wireless File Transmitter

De WFT-E8B is voorzien van snelle 802.11ac wireless LAN-overdracht, verbeterde FTP-overdrachtsopties en opnamen op afstand. Verder biedt de WFT-E8B een groot aantal extra functies om meer uit de Canon EOS-1D X Mark II te halen. Warren: "De Canon WFT-E8B-transmitters zijn absoluut grensverleggend voor de sportfotografie."

Canon Speedlite 600EX-RT

Deze flitser is ontwikkeld voor het maken van opnamen met snelle framerates en presteert onder de meest veeleisende omstandigheden. "Elke nieuwe Speedlite die Canon uitbrengt is beter dan de vorige," zegt Warren. "Ze zijn onverslaanbaar."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan