ARTIKEL

10 tips hoe je sociale media kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien

Canon Ambassador Muhammed Muheisen explaining how his camera works to a group of Afghan children.
Foto's van achter de schermen zijn vaak populair op sociale media. Canon Ambassador Muhammed Muheisen, die 678.000 volgers op Instagram heeft, staat hier op de foto terwijl hij een groep jonge Afghaanse vluchtelingen aan de rand van Islamabad uitlegt hoe zijn camera werkt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief, ingesteld op 1/3200 sec, f/2 en ISO50. © Muhammed Muheisen

Voor de hedendaagse fotograaf vormen sociale media een steeds belangrijker onderdeel van het werk. Ze bieden de mogelijkheid om werk te delen met nieuwe doelgroepen en klanten uit de hele wereld. De profielen van fotografen ontwikkelen zich door bijvoorbeeld het hosten van live video-interviews en het opzetten van online community's voor non-profitprojecten, tot iets dat meer is dan een perfecte fotofeed.

"Sociale media zijn de huidige realiteit en een manier om de wereld te informeren", aldus tweevoudig Pulitzerprijs-winnaar en National Geographic-fotograaf Muheisen. “Het is je dagboek en je portfolio." Muhammed gebruikt zijn sociale kanalen om de impact van conflicten te tonen – van Palestina tot Syrië – en op zijn beurt een echte verandering teweeg te brengen.

Sociale media zijn een even waardevolle tool voor trouwfotografe Marina Karpiy, die zegt dat ze twee uur per dag besteedt aan het online promoten van haar werk. Ondertussen experimenteert trouwfotografe, fotojournaliste en vaste medewerkster bij de New York Times Tasneem Alsultan, wiens werk is gericht op genderproblematiek en sociale kwesties in haar thuisland Saoedi-Arabië en andere gebieden in het Midden-Oosten, met nieuwe online formats om haar grote aantal volgers beter te bedienen.

Hier vertellen de Canon Ambassadors hoe je sociale kanalen kunt gebruiken om je werk en je bedrijf een boost te geven.

Deze audio is alleen beschikbaar in het Engels.

The Treasury façade, also known as Al-Khazneh, in the ancient city of Petra, Jordan.
De voorgevel van de Schatkamer, ook bekend als Al-Khazneh, in de oude stad Petra, kreeg een ongelooflijke 42.400 likes op Instagram. "Mensen voelen zich verbonden met Petra, met name met de Schatkamer, door films zoals Indiana Jones," aldus Muhammed. "Veel mensen zijn er ook zelf geweest en delen hun ervaringen door commentaar te geven en te reageren." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objectief, ingesteld op 1/2500 sec, f/2.2 en ISO50. © Muhammed Muheisen
A full moon rising above the Acropolis of Athens, Greece.
Onlangs kreeg een opnieuw gedeelde foto van Muhammed van een volle maan boven de Akropolis van Athene, meer dan 35.500 likes op Instagram, wat vergelijkbaar is met het aantal reacties op zijn oorspronkelijke post. "Soms is het goed om je account aan te vullen met momenten die de schoonheid van onze wereld laten zien," aldus Muhammed. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 400mm f/2.8L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 1/40 sec, f/4,5 en ISO100. © Muhammed Muheisen
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

1. Zie je feed als een nieuwsdienst

"Sociale media zijn erg snel," aldus Muhammed. "Zo snel als een trein en je moet het tempo bijhouden, anders ben je alleen maar bezig met terugkomen. Het is het perfecte medium om te delen wat ik doe, waarom ik het doe en waar ik ben. Als je het op de juiste wijze als professionele fotograaf gebruikt, is het in feite een soort nieuwsdienst."

In tegenstelling tot een persbureau, dat beelden deelt met redacteuren, opdrachtgevers en collega's, deelt hij met zijn feeds op sociale media zijn leven en werk met de wereld. Met dit visuele dagboek kan hij nieuwe doelgroepen bereiken, maar hij moet het wel goed bijhouden. "Ik gebruik het op de juiste manier", voegt Muhammed toe. "Ik blijf het aanvullen, ik deel foto's, ik deel verhalen."

2. Investeer tijd en moeite

Het om vergt hard werk om online sterk aanwezig te zijn. Marina besteedt ten minste twee uur per dag aan sociale media. Ze heeft meer dan 57.000 volgers op Instagram en meer dan 18.000 op Facebook.

“Ik investeer geen geld, maar alleen tijd om ervoor te zorgen dat de content nuttig en interessant is", zegt ze. Deze strategie biedt zakelijke voordelen. "Mijn belangrijkste klanten heb ik via Instagram. Mijn publiek bestaat uit mensen van mijn generatie met gezinnen en kinderen, plus klanten die bij mij blijven. Ik heb ook volgers uit andere landen. Ze kijken naar mijn reizen om me om een fotoshoot te vragen als ik ergens in de buurt ben."

A black-and-white portrait of a woman crying, her face in her hands.
Nastia, een van de onderwerpen van Marina, moest huilen toen ze haar portretten op het camerascherm zag. Deze emotionele foto kreeg meer dan 5000 likes op Instagram. "Ik wist dat ik dit moment moest vastleggen als de grootste beloning voor mijn werk," aldus Marina. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/320 sec, f/1.4 en ISO100. © Marina Karpiy
A self-portrait of Canon Ambassador Marina Karpiy wearing a white jacket.
Foto's van de persoon achter de camera zijn vaak populair. Marina deelde op Instagram een reeks zelfportretten en een video van achter de schermen, waarin ze liet zien hoe ze haar telefoon met haar Canon EOS R verbond om deze als afstandsbediening te gebruiken. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief ingesteld op 1/4000 sec, f/1.8 en ISO100. © Marina Karpiy

3. Ga voor de lens staan

Hoewel Muhammed normaal gesproken liever zijn foto's dan zijn gezicht op zijn feed deelt, werd een achter-de-schermen-selfie die hij opnam in de oude stad Petra in Jordanië, een van zijn populairste Instagram-posts, met 128.000 weergaven. "Mensen willen weten wie er achter de camera staat," aldus Muhmammed. "We zeggen 'volgers', maar sommige mensen zien je als een vriend. Het is dus belangrijk om mensen zo nu en dan iets persoonlijks te laten zien, om ze eraan te herinneren dat er een mens achter de lens schuilt."

A screen capture of 100 images by Canon Ambassador Clive Booth.

Een beeldarchief maken dat werkt

Ontdek hoe je je foto's kunt beheren met Canon Ambassador Clive Booth en image.canon, Canon's cloudservice.

4. Pas je aan veranderende tijden aan met innovatieve content

Tasneem is meestal te vinden in het veld, waar ze met haar Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 35mm f/1.4L USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 35mm f/1.4L II USM) documentairefoto's maakt. Maar nu de meeste mensen door de coronacrisis aan huis gekluisterd zijn, is ze begonnen met het opnemen van live IGTV-interviews voor haar 166.000 volgers.

"Ik word nooit ingehuurd om iets te fotograferen in Saoedi-Arabië," zegt ze. "Ik ben een documentairefotograaf en vertrouw altijd op wat er voor mijn neus gebeurt om te bepalen waar het verhaal naartoe gaat. Dat kan ik nu niet doen, maar ik wil toch het gevoel hebben ik iets van waarde te doen, dus de interviews zijn therapeutisch. Ik denk dat iedereen op dit moment een manier zoekt om te begrijpen wie ze zijn."

Tasneem heeft redacteuren, fotografen en filmmakers ingeschakeld voor inspirerende gesprekken van een uur op Instagram Live, die ze vervolgens bewerkt tot 15 minuten durende video's voor IGTV. Haar eerste interview met de Britse filmmaker Josh Allott, die op het moment van filmen besmet was met het coronavirus, werd 23.400 keer bekeken. Daarna heeft ze fotojournalist Smita Sharma en Meghan Petersen, adjunct-Photo Director bij The Wall Street Journal, geïnterviewd.

A Saudi horseman in Taif, Saudia Arabia, leading a pony by his side.
"Ik reed in maart langs deze man in Taif in Saoedi-Arabië," aldus Tasneem. "Ik weet nog dat ik dacht dat we sociale wezens zijn. Hoe kan hij wekenlang met alleen zijn dieren als gezelschap leven?" Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 102mm, 1/1000 sec, f/4.5 en ISO250. © Tasneem Alsultan

5. Wees betrokken in plaats van alleen te posten

Het Instagram-account van Muhammed, met meer dan 678.000 volgers, is niet zijn enige succesverhaal op sociale media. Hij heeft ook Everyday Refugees opgericht, een non-profitorganisatie met 179.000 Instagram-volgers. Al meer dan tien jaar documenteert hij de vluchtelingencrisis in het Midden-Oosten, Azië en Europa. Door met zijn achterban te communiceren, heeft hij zijn werk bekend kunnen maken bij een breder publiek.

"Je kiest zelf hoe je deze platforms gebruikt," aldus Muhammed. "Ik begon met nul volgers, maar hetzelfde geldt voor Everyday Refugees. Alles draait om betrokkenheid. Je moet communiceren met de mensen die je volgen. Het is een community en mensen willen graag op de hoogte worden gehouden en deel uitmaken van het verhaal."

6. Maak het persoonlijk

Marina beschrijft Instagram als haar dagboek, maar fotografeert niet specifiek voor sociale media. Wel maakt ze verticale opnamen voor Instagram Stories en gebruikt ze 4x5-frames voor berichten. Foto's en video's die haar eigen stijl combineren met momenten uit het echte leven zijn het populairst.

"Mijn gezin, persoonlijke verhalen over reizen en informatie over het leven in Georgië leveren de meeste betrokkenheid op", aldus Marina, die al 14 jaar professionele fotograaf is. "Instagram is het verhaal over mijn leven. Het gezin komt op de eerste plaats, dus daar deel ik graag foto's van. Een fotograaf is niet alleen een professional, maar ook iemand met zijn of haar eigen interesses. Klanten komen niet alleen naar me toe omdat ik getalenteerd ben, maar ook omdat ze me graag offline willen zien."

A woman dressed in traditional wedding attire at a henna ceremony.
Tasneems foto van een hennaceremonie tijdens een traditionele bruiloft was populair op Instagram, met meer dan 2000 likes. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 50mm f/1.2L USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/1,8 en ISO3200. © Tasneem Alsultan

7. Richt je op kwaliteit in plaats van kwantiteit

"Het gaat er niet om dat je veel volgers hebt," aldus Tasneem. "Op sociale media ben je de ene dag alles en de volgende dag niemand. Je hebt wel controle over de kwaliteit en de content, met werk dat mensen aanmoedigt om vragen te stellen, dat ze van mening doet veranderen en ze met hun mogelijke vooroordelen confronteert."

8. Begrijp de waarde van authenticiteit

Marina, die een Canon EOS R en een Canon EOS 5D Mark IV heeft, post vaak beelden van achter de schermen bij fotoshoots, waardoor volgers een beeld kunnen krijgen van haar werkwijze. Ze gebruikt de Wi-Fi-functie en de functie voor het rechtstreeks delen van bestanden van haar camera's, om haar foto's meteen te delen met haar volgers. Ze is van mening dat dit bijdraagt aan een authentiek online imago, wat op zijn beurt weer heeft geleid tot commercieel succes. Dat komt omdat merken weten dat haar publiek zich op een oprechte manier met haar verbonden voelt.

Dat is van essentieel belang gebleken bij het in balans brengen van commercieel en persoonlijk werk. "Ik ben ook een blogger, met klanten als Nestlé en Lego, dus het is een perfecte match. Ik ben een fotograaf die foto's van haar kinderen kan maken met het product", zegt ze.

A 21-month-old Afghan refugee sleeping under a mosquito net.
Anna Rahmoni, een vluchteling van 21 maanden uit Afghanistan, slaapt onder een klamboe in een vluchtelingenkamp ten noorden van Athene, Griekenland. "Ik heb meer dan tien jaar overal ter wereld de vluchtelingencrisis gedocumenteerd en veel mensen zijn me daarom gaan volgen", aldus Muhammed. "Het beeld van Anna zit vol emotie. Ik geef altijd meer informatie, zoals de naam, de leeftijd en wat achtergrond, zodat mensen zich verbonden voelen met de persoon op de foto." © Muhammed Muheisen
A black-and-white portrait shot of a father and son embracing.
Deze foto werd gepost als onderdeel van een serie foto's uit Marina's fotoarchief. "Mooie mensen, de kleintjes en de grote," aldus Marina. "We houden elkaar vast, het leven gaat door. We komen er wel.” Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/1.8 en ISO2000. © Marina Karpiy

9. Stap over op de populairste platforms

Alle drie fotografen vinden Instagram op dit moment het krachtigste platform voor beeldmakers. "Ik krijg zelfs nauwelijks een like op mijn Facebook-berichten," aldus Tasneem. "Ik denk dat dat aan het algoritme ligt, dus ik heb Facebook een paar jaar geleden opgegeven. Instagram is toegankelijk en redacteuren kunnen mijn werk zien."

"Het lijkt alsof mensen geleidelijk overstappen op Instagram," voegt Marina toe. Ze gebruikt niet vaak hashtags op de site, maar zegt dat avondposts meer aandacht krijgen. Muhammed twittert en blijft Facebook gebruiken, maar minder dan vroeger. "Ik heb het gevoel dat Instagram 'mijn platform' is, omdat het volledig draait om beelden," zegt hij. "Ik ben fotograaf en ik geboren om dit te doen: mijn beelden delen met de wereld."

10. Maak connecties om het verschil te maken

Een van de grootste voordelen van sociale media is de mogelijkheid om contact te maken met mensen die je misschien nooit offline zou hebben ontmoet. Voor Muhammed heeft dat geleid tot het succes van Everyday Refugees. "Voordat ik sociale media gebruikte, richtte ik me met mijn werk op de nieuwsgemeenschap," aldus Muhammed. "Als ik een foto maakte, werd deze door mijn collega's gezien – nu deel ik informatie met de wereld. En achter die accounts bevinden zich besluitvormers – mensen die een verschil kunnen maken. We hebben een stichting opgericht die duizenden mensen helpt. Kun je het je voorstellen? Dat was een stuk moeilijker geweest in de tijd vóór de sociale media.”

Geschreven door Lorna Dockerill


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan