A cinematographer shoulders a Canon EOS C700 FF camera to shoot a short film featuring a young couple in the harsh sunlight of Tenerife.
Filmmaker Hans von Sonntag regisseerde een film, genaamd Love Us, in het meedogenloze licht van Tenerife. De opname heeft de mogelijkheden van de Canon Sumire Prime-serie cinema-objectieven getest om een klassieke bioscoopervaring te leveren.

Er is geen lang gesprek nodig met filmmaker Hans von Sonntag om te ontdekken dat hij een passie heeft voor zijn kunst en zijn uitrusting. Hij is geobsedeerd door alle technische details van elke opname om er zeker van te zijn dat hij de juiste apparatuur gebruikt om het verhaal te vertellen. Dus als hij zegt dat de Canon EOS C700 FF en de Canon Sumire Prime cinema-objectieven precies de gewenste uitstraling hebben geleverd, dan weet je dat deze uitrusting van Canon perfect werk heeft geleverd tijdens opnamen met een bijzonder uitdagende belichtingsomgeving.

Vooral zijn kennis van en liefde voor objectieven - van zeldzaam en exotisch retroglas tot en met de nieuwste cinema primes - maakt Hans tot een zeer bijzondere cameraregisseur die precies weet wat hij wil. Dit is te danken aan zijn jarenlange ervaring met het maken van opnames en nu ook het geven van lezingen over het maken van films.

Hij is een bron van informatie als het gaat om bokeh, overstraling, oplossend vermogen, aberraties, kleur en al het andere dat een objectief te bieden heeft. Hij bewerkt ook veel van zijn eigen films om ervoor te zorgen dat hij de uitstraling van het verhaal volledig onder controle heeft. Dit betekent dat nieuwe objectieven goed moeten zijn om indruk te maken op hem, en Hans was zeker onder de indruk van zijn tijd met de Canon Sumire Prime-serie cinema-objectieven. "Ze hebben een karakteristieke, vintage look die ideaal is voor bepaalde projecten", zegt Hans.

A cinematographer looks into the viewfinder of a tripod-mounted Canon EOS C700 FF camera with Sumire Prime cine lens.
Hans prijst de objectieven uit de Canon Sumire Prime-serie en wijst op de driedimensionaliteit en de aantrekkelijke bokeh, allemaal zonder lensvertekening.
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Het selecteren van objectieven op basis van de uitstraling die ze produceren, was heel anders toen Hans begon. Een gedenkwaardige gebeurtenis in de wereldgeschiedenis was de katalysator die hem tot filmmaker maakte: hij was in Berlijn toen de muur in november 1991 viel, en bleef 48 uur lang wakker om deze historische gebeurtenis te documenteren.

Hoewel hij nog steeds enkele documentaires maakt, is Hans vooral bekend in de wereld van het regisseren en schrijven, en is hij cameraregisseur van commercials en dramafilms met script. Het kiezen van de juiste objectieven om een look te krijgen die een vintage sfeer heeft, maar nog steeds heel modern is, is de sleutel tot een mooie bioscoopachtige film, zegt hij.

Vandaag de dag maakt Hans de meeste opnames met de nieuwste Super35-camera's, maar hij koos voor de full-frame Canon EOS C700 FF voor zijn opnamen met de nieuwe Canon Sumire Primes. Zo kon hij grootformaat opnames onderzoeken met de unieke nieuwe objectieven en kon hij profiteren van het grote dynamische bereik van de camera.

"Full-frame is iets compleet nieuws voor mij - een interessante ervaring", zegt hij. "De scherptediepte kan erg ondiep zijn, dus het kan erg moeilijk zijn om scherpte te behouden als je met een open diafragma fotografeert, wat ik veel deed op Tenerife."

Het project van Hans bestond uit het maken van een film genaamd Love Us. Daarin leent een jong stel een auto en beleven ze plezier onder de brandende zon. Ze bezoeken een oude kapel en het majestueuze landschap van het eiland en maken foto's van elkaar met een camera die in de auto is achtergelaten. Vervolgens brengen ze de auto terug met de camera erin, zodat de eigenaar de foto's kan ontdekken.

Hans moest niet alleen zachte momenten van tederheid en plezier vastleggen, maar ook het ongelooflijke contrast van de felle middagzon en het stoffige, rotsachtige landschap van Tenerife weten te bewaren.

"De Sumire Prime-objectieven hebben een duidelijke driedimensionaliteit," zegt hij, "en een geweldig bokeh dat rond en kleurrijk is. Ook kunnen ze 'cat-eye'-bokeh doen: een ovaal bokeh, dat soms aan de rand van een frame voorkomt. Ik vind dat mooi - het is heel indrukwekkend."

Bokeh is pas echt merkbaar als de objectieven bij het grootste diafragma worden gebruikt, en voor de opnamen heeft Hans het Canon CN-E35mm T1.5 FP X objectief voor het grootste deel van de opnamen open gehouden. Zo maakte hij een scheiding tussen het onderwerp en het opvallende landschap, wat gemakkelijk de aandacht had kunnen afleiden van de scène.

In de openingsscène is het koppel aan het liften met op de achtergrond een aantal bergtoppen van het eiland. Het geeft een echte demonstratie van de unieke kenmerken van het Canon CN-E35mm T1.5 FP X-objectief met volledig geopend diafragma. "Op de opname met grote afstanden is er een duidelijk verschil in scherptediepte vergeleken met andere objectieven", zegt Hans. Met veel objectieven wordt zo'n opname afgevlakt, legt hij uit, maar de Canon Sumire Primes bieden een opvallende driedimensionale uitstraling, waar regisseurs dol op zijn, omdat de kijker meer in het beeld wordt getrokken.

Door gebruik te maken van de ingebouwde ND-filters van de camera om de lichtniveaus te verlagen, heeft Hans de unieke kenmerken van de objectieven op het gebied van scherpte, diepte en de geleidelijke fall-off volledig verkend.

"Sommige objectieven presteren bij alle diafragma's hetzelfde. Maar bij de Sumire Prime-objectieven verandert het gedrag afhankelijk van het diafragma", zegt hij. "Als je het diafragma volledig open zet, blijft de waargenomen scherpte behouden, maar er is veel meer ruimte voor de huidtinten dan bij sommige anderen objectieven, die dan al hun scherpte verliezen.

Hans von Sonntag and film crew at work inside a deserted chapel, with glaring light streaming in through the open windows and doorways.
In een verlaten kapel werd een belangrijke scène gefilmd in een kapel met felle zonnestralen door de ramen, waarbij het dynamische bereik van de Canon EOS C700 FF en de Canon Sumire Prime cinema-objectieven werd beproefd.
A couple stand in an abandoned chapel with deep shadows and bright highlights.
Hans gebruikte het Canon CN-E14mm T3.1 FP X-objectief om beelden vast te leggen met architectuur, zoals deze verlaten kapel. Het optische ontwerp van het objectief helpt perspectiefvertekening in rechte verticale lijnen van gebouwen te voorkomen.
In a still from Perrault Pictures' film Return of the Golden Girl, kickboxer Jemyma Betrian lies in a boxing ring unconscious, covered in gold glitter.

Canon Sumire Prime cinema-objectieven: de uitdaging voor actiefilms

Hoe de Nederlandse filmmaker Freek Zonderland de Canon Sumire Prime-objectieven gebruikte om het verhaal van een professionele atleet te vertellen in een supersnelle actiefilm.

"Met volledig geopend diafragma vertoont het CN-E35mm T1.5 FP X-objectief vignettering, maar dit is mooi, omdat dit past bij het idee van een vintage-objectief. Natuurlijk doet de CN-E85mm T1.3 FP X dat minder uitgesproken. De CN-E14mm T3.1 FP X is geschikt voor andere behoeften en laat geen vignettering zien. Het is een ander ontwerp", zegt hij. "Het is geweldig en wat vertekening betreft, is er niets te zien."

Hans gebruikte het Canon CN-E14mm T3.1 FP X-objectief om een deel van de architectuur vast te leggen, zoals de verlaten kapel die het stelletje bezoekt. Het optische ontwerp houdt de verticale lijnen van de gebouwen recht in plaats van kromming te vertonen, zoals bij niet-gecorrigeerde superbrede objectieven het geval kan zijn. "We hebben alle objectieven gebruikt in zware, uitdagende omstandigheden, met volledig geopende diafragma's. We hebben ze tot het uiterste getest, en als je een objectief tot het uiterste brengt, zal het lichte afwijkingen vertonen", legt Hans uit. Hij voegt er echter aan toe: "de 14mm heeft geen enkele cilindervertekening. Het is een volledig rechtlijnig ontwerp."

Hans is ook onder de indruk van hoe de Canon Sumire Prime Cinema-objectieven overstraling verwerken, met name de Canon CN-E35mm T1.5 FP X en Canon CN-E85mm T1.3 FP X, die voor veel van de middellange opnamen en opnamen van dichtbij zijn gebruikt. Dit was vooral duidelijk te zien op een van de meest spectaculaire opnamen van de film, waarbij het zonovergoten stel zich boven de wolken op de top van een van de bergen bevindt.

"De zon treedt niet op de voorgrond dankzij het dynamische bereik van de Canon EOS C700 FF. En je kan de prachtige overstraling zien. De opname is scherp, zelfs met een volledig geopend diafragma."

A still from the film Love Us shows a couple walking along a mountaintop with clouds below, and sun flare showing.
In dit shot uit de film is "de prachtige overstraling" van de Canon CN-E35mm T1.5 FP X en Canon CN-E85mm T1.3 FP X te zien die Hans geweldig vond in de romantische bergtopscene boven de wolken.

"De Sumire Primes overstralen niet zoals oude objectieven, die je in de schaduw moet houden", zegt hij. "Als je ze op een lichtbron richt, vertonen ze een opvallende overstraling die heel vintage-achtig is, dus het past bij de look."

Hans prijst ook het lichte gewicht van de Sumire Prime Cinema-objectieven, de robuuste kwaliteit van de constructie en het gebruiksgemak dankzij de consistente grootte, met name het consistente 300-graden scherpstelbereik dat zeer soepel bleek, met precies de juiste weerstand.

Maar hij komt steeds terug op de look waarvoor ze hebben gezorgd. "Bij sommige opnamen wil je iets met een ruige uitstraling en heb je veel overstraling nodig in plaats van een specifieke scherpte", zegt Hans. "Dat is fantastisch voor dit soort objectieven."

"Deze objectieven zijn bijna een moderne versie van de beste vintage objectieven. Ze bieden veel scherpte, maar ze hebben nog steeds een vintage persoonlijkheid en dat is waar velen van ons naar op zoek zijn."

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Hans von Sonntag

De essentiële uitrusting voor het maken van professionele films

A Canon EOS C700 FF camera with Sumire Prime cine lens.

Camera

Canon EOS C700 FF

Canon's nieuwste generatie full-frame CMOS-sensor maakt opnamen in 5.9K met oversampling voor 4K-beelden van uitzonderlijk hoge kwaliteit. "Full-frame is iets compleet nieuws voor mij", zegt Hans, en hij voegt toe dat zelfs bij heldere opnamen "de zon niet op de voorgrond treedt, dankzij het dynamische bereik van de Canon EOS C700 FF - en je kunt de prachtige overstraling zien. De opname is scherp, zelfs met een volledig geopend diafragma."

Objectieven

Canon CN-E35mm T1.5 FP X

Een Sumire Prime cinema-objectief met snelle diafragma's en nauwkeurige handbediening met een professionele focus-bokeh, gericht op een zorgvuldige creatieve expressie. Hans zegt: "Met volledig geopend diafragma vertoont het CN-E35mm T1.5 FP X-objectief een vignettering, die past bij het idee van de vintage-look van het objectief."

Canon CN-E85mm T1.3 FP X

Een Sumire Prime cinema-objectief met uitzonderlijk mooie bokeh en indrukwekkende prestaties bij weinig licht. "Deze objectieven zijn bijna een moderne versie van de beste vintage objectieven", zegt Hans.

CN-E14mm T3.1 FP X

Een superbreed objectief in de reeks Sumire Prime cinema-objectieven, met een speciaal ontworpen filmische look die de textuurpatronen subtiel aanpast voor een aangename bokeh met superieure expressiviteit. "Het is een totaal ander ontwerp", zegt Hans. "Wat vertekening betreft, is er niets te zien."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan