ARTIKEL

Jonge fotograaf: uitbreiding van landschapsfotografie en vaardigheden op het gebied van verhalen over het milieu

"Toby maakte direct duidelijk dat we hier niet waren om mooie plaatjes te schieten, maar om een zinnig verhaal te vertellen. Dat klonk me als muziek in de oren. Het is meer dan louter een landschapsfoto die er goed uitziet," aldus de jonge fotografe Michaela Nagayidaiová, die haar vaardigheden om milieuverhalen te vertellen, heeft aangescherpt met professional Toby Smith. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 44mm, 1/250 sec, f/5.6 en ISO 100. © Michaela Nagyidaiová

Over het eiland Madeira slingert het water van bossen en bergen naar de kust via een enorm netwerk van irrigatiekanalen, levada’s genaamd. Voor de Britse milieufotograaf Toby Smith was het volgen van het water de perfecte manier om een dynamisch landschapsverhaal te vertellen met een boodschap over het milieu, terwijl hij de jonge Slowaakse documentairefotografe Michaela Nagyidaiová uitdaagde om nieuwe technieken en uitrustingen uit te proberen.

De twee fotografen werkten samen in Madeira als onderdeel van de Young Photographer-samenwerking tussen Getty Images en Canon, die de aanstormende beeldmakers ondersteunt. Toby fungeerde tijdens het hele project als mentor voor Michaela, een masterstudente fotojournalistiek en documentairefotografie en freelance-fotografe.

"De aanleg van de levada's op Madeira was een historische, positieve milieumaatregel die door UNESCO is beschermd en die nu naar hydro-elektrische krachtstations stroomt. Er is dus enkele honderden jaren na de bouw een mooie groene energielaag aan de levada's toegevoegd,” aldus Toby. "Ik was ook geïnteresseerd in hoe ze, in een moderne context, het milieutoerisme stimuleren."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Onderwerpen als landschap, duurzaamheid en het klimaat zijn kenmerkend voor het soort projecten waaraan Toby werkt in de unieke niche die hij heeft veroverd op het gebied van milieu- en industriële fotografie. Hij heeft hydro-elektriciteit in Schotland, waterschaarste in de Himalaya en duurzame energie in China behandeld. Hij heeft samengewerkt met National Geographic, The Guardian en de BBC Natural History Unit.

Het werk van Michaela is vaak geïnspireerd op een gevoel bij een plaats en ze is geïnteresseerd in het verleden. Ze verkent belangrijke locaties om te zien of er restanten van het verleden zichtbaar zijn in het landschap.

"Dit project in Madeira was echt interessant voor mij omdat het in feite ook om fotografie van een nasleep ging," zegt ze. "We gingen naar deze historisch belangrijke plaatsen om vast te leggen wat er nog over is. We wilden de authenticiteit van het eiland en de biodiversiteit vastleggen om zo het milieu te verbinden met de historische context en het moderne gebruik."

"Het concept van de shoot was om het water een verhaal te laten vertellen. We wilden beginnen op het hoogste punt van het eiland, het waterwingebied, om te zien hoe dat landschap er uitzag. Vervolgens zouden we een levada kiezen om de waterstroom over het eiland weer te geven en af te sluiten met een aantal toepassingen", aldus Toby, een voorstander van grondig onderzoek van onderwerpen en geografie om vooraf een verhaal voor een shoot te maken. "Water was de verhalende ruggengraat en het stroomt door de hele geografie."

A stream runs over moss-covered rocks and plants. Photo by Toby Smith on a Canon EOS 5D Mark IV with a Canon EF 11-24mm f/4L USM lens.
"Mensen beginnen zich een beetje hopeloos te voelen wanneer ze naar de constante stortvloed van negatieve verhalen over het milieu, de infrastructuur of de vervuiling kijken," zegt Toby. "Positieve of hoopvolle verhalen kunnen een opwekkend effect hebben." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 11-24mm f/4L USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1,3 sec, f/11 en ISO 100. © Tobias Scott Smith

Veelzijdige zoomobjectieven gebruiken

A mountain lake at sunrise.

De beste Canon-objectieven voor landschapsfotografie

Deskundig advies van topfotograaf David Noton over de beste Canon-objectieven voor elke vorm van landschapsfotografie.

Toby werkt vooral met één camera, een Canon EOS 5D Mark IV, in combinatie met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief. Michaela gebruikte hoofdzakelijk een Canon EOS 6D Mark II met een een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, hoewel ze ook het bredere Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief gebruikte voor veel van haar favoriete opnamen.

De uitrusting die je meeneemt, hangt af van het soort verhaal dat wordt verteld en de eisen van de locatie, zegt Toby, die normaal gesproken ook een Canon EOS 5DS R, een Canon EF 11-24mm f/4L USM-lens en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief bij zich heeft, plus de primes waarvoor hij nog ruimte heeft.

"Het gaat om het nemen van beslissingen op basis van een balans tussen apparatuur en de tijd op locatie," aldus Toby. "Voor een project als dit betekent de 5D Mark IV dat ik de hele dag met één body kan werken, niet te vaak een statief hoef te gebruiken, en video van hoge kwaliteit kan maken. Als ik haast heb of iets uit de hand doe, kan ik de ISO omhoog draaien en tevreden zijn met de resultaten."

Door de ingebouwde GPS-module van de Canon EOS 5D Mark IV is het niet nodig om er eentje aan de flitsschoen toe te voegen, en dat vindt Toby bijzonder handig. "Geotagging maakt altijd deel uit van mijn proces en in de afgelopen vier of vijf jaar heb ik veel meer gewerkt met NGO's en academici, met name met geografen, dus zo organiseer ik mijn werk. Het belangrijkste aspect van metagegevens is dat ik GPS-gegevens in een foto laat schrijven. Zo bekijk ik de verhalen, zowel praktisch in mijn studio als ruimtelijk in mijn hoofd."

Toen ze de menselijke impact op de diverse landschappen van Madeira verkenden, gebruikten ze hun zoomobjectieven uit de L-serie om ze te testen en alles te fotograferen, van bergen tot bossen en kusten.

De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM is een objectief dat voor Toby een ‘beginpunt’ is geworden, omdat hij geen reeks primes meer hoeft mee te nemen om dezelfde brandpuntsafstanden te kunnen kiezen. "Vijf jaar geleden had ik helemaal geen zoom op mijn camera, maar nu kun je geweldige foto's maken over het hele bereik. De Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM woont zo ongeveer op mijn camera en gaat er weer op voordat de camera mijn tas in gaat. Nu stop ik gewoon een prime van 50 mm en 35 mm in mijn tas voor sleutelopnamen."

A landscape shows a thin part of coastline with ocean on either side, and a power station. Photo by Michaela Nagyidaiová on a Canon EOS 5D Mark IV with a Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lens.
"Ik ben echt geïnteresseerd in het verbinden van mensen en landschappen," zegt Michaela. Dit beeld, dat de natuurlijke biodiversiteit van Madeira en het welvarende hydro-elektrische krachtstation omvat, toont de positieve impact die mensen kunnen hebben op onze natuurlijke omgeving. Een beeld waarvan ook Toby sterk onder de indruk was. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 50 mm, 1/800 sec, f/4.0 en ISO 100. © Michaela Nagyidaiová

Michaela ontdekte dat de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-zoomobjectief die ze voor een groot deel van de opnamen gebruikte, haar hielp om interessante landschapscomposities te maken. "Ik probeer eerst het hele landschap te fotograferen, maar dan zoom ik in, alsof ik proefopnamen maak, en zoek het exacte punt waarop ik me wil richten," zegt ze.

"Tijdens deze reis bleef ik inzoomen, omdat ik echt dichter bij de dingen wilde zijn. De Canon EF 24-70mm f/4L IS USM is zeer veelzijdig, waardoor je op verschillende lengten kunt fotograferen."

De focus op close-ups en details pasten in het verhaal van Michaela over de veranderende flora en fauna in het zuiden van het eiland. "Wat ik echt interessant vond aan Madeira, waren de structuren. Ik heb geprobeerd de rode en droge structuren van de bergketens of de droge vegetatie vast te leggen, om zo het landschap met het water te verbinden."

A view of the ocean crashing on rocks, taken from above. Photo by Michaela Nagyidaiová on a Canon EOS 6D Mark II with a Canon EF 24-70mm f/4L IS USM lens.
Water stond centraal bij de shoot van Michaela en Toby in Madeira, hier in detail gefotografeerd met de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 42 mm. Het systeem van door de mens gemaakte levada's die van de bergtoppen naar de oceaan stromen, heeft een positief effect gehad op het eiland door de grond te irrigeren voor de teelt van gewassen, door hydro-elektrische energiecentrales te voeden voor duurzame energie en zelfs door ecotoeristen aan te trekken. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II met een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 42 mm, 1/100 sec, f/4.0 en ISO 1000. © Michaela Nagyidaiová

Michaela heeft ook nieuwe ideeën opgedaan door te kijken naar de manier waarop Toby werkt. "Voor de twee dingen die ik in het project probeerde op te nemen, had ik echt tijd nodig om van tevoren te plannen en de foto's niet te snel te maken. Ik heb soms het gevoel dat ik snel foto's maak om een groter aantal te hebben en ik vond het leuk om te zien dat Toby de tijd nam om een statief te plaatsen, te wachten op het juiste licht en een of twee foto's van het landschap maakte. Je weet dat de foto goed zal zijn omdat je de tijd hebt genomen."

Water leidde hen tijdens hun trip over het eiland, van de levada tot het oceaanlandschap en uiteindelijk naar hun uiteindelijke fotolocatie: een ruige, hydro-elektrische krachtcentrale, genesteld in een nis aan de kust, die de kracht van de stroming van de levada’s benut. "Ik had een grapje gemaakt en gezegd dat de ideale afronding van dit project zou zijn wanneer een levada op een schilderachtig strand de zee ontmoet, met een hydro-elektrisch krachtstation en een tapasbar," lacht Toby. "We vonden een geweldige locatie in het noorden van het eiland, waar al deze elementen op één plek samenkwamen. Deze uniek locatie was echt fantastisch en bood ons het slot dat we wilden."

A landscape shows a green mountainside in Madeira. Photo by Toby Smith on a Canon EOS 5DS R with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
Toby zegt dat hij en Michaela bij het begin van de shoot al enkele dingen gemeen hadden: "We vinden het allebei leuk om de structuur van een project vanuit een geografisch, onderzoeks- of archiefperspectief te benaderen. We zijn graag gestructureerd bezig en kijken naar het bredere verhaal, maar beginnen vanuit een landschapsperspectief. Vervolgens vullen we het verhaal in met de details van de geschiedenis of de mensen van het eiland." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 38 mm, 1/640 sec, f/7.1 en ISO 400. © Tobias Scott Smith
A narrow channel of water flows through a lush green landscape. Photo by Toby Smith on a Canon EOS 5D Mark IV with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
"De unieke hydrologie, geografie en geschiedenis van Madeira zijn allemaal met elkaar verbonden via de levada’s, een systeem van historische irrigatiekanalen die in de rotsen zijn uitgehakt," aldus Toby. "Ik was ook geïnteresseerd in hoe ze, in een moderne context, bijdragen aan het milieu-toerisme." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 42 mm, 1/100 sec, f/5.6 en ISO 400. © Tobias Scott Smith

Tips voor landschapsfotografie van Toby Smith

1. Ken je onderwerp

"Mijn werk wordt geleid door het onderwerp en het verhaal. Het onderzoek, de betrokkenheid en het netwerken maken net zo goed deel uit van het proces als fotografie. Je moet je onderwerp echt kennen, niet alleen in fotografisch opzicht, maar ook alles eromheen. Belangrijk voor mijn werk is dat ik het meeste huiswerk en onderzoek doe voordat ik naar de locatie ga en dat ik een idee moet hebben van een verhaalstructuur. Het gaat er niet om een paar ‘mooie plaatjes’ te schieten."

2. Problemen uitzoeken

"Een probleem moet iets zijn dat relevant en belangrijk is voor een groep mensen, of dat bijdraagt aan een discussie. Projecten die door andere fotografen goed zijn behandeld of die al aandacht krijgen in de media, vallen dus onmiddellijk af. Ik ga niets toevoegen aan een onderwerp waarover al druk gedebatteerd wordt. Ik zoek naar dingen die ik urgent of noodzakelijk vind om te doen of waar nog niets, of niet genoeg, aan gedaan is. Dit betekent ook de gemeenschappen en de organisaties bekijken die aan dat probleem werken, op zoek naar medestanders en financiën. Ik zorg ervoor dat ik niet in mijn eentje werk of ga rommelen."

3. Een specialisme organisch laten ontstaan

"Door een sterke, beknopte verhalende structuur op projectniveau op te bouwen, zet je jezelf niet onder druk om je op dat gebied te specialiseren. Je werkt aan een oeuvre en plotseling ontdek je dat je tien oeuvres hebt opgebouwd waar een thema inzit. Dat is je specialisme. Bij mij leidden elektriciteitscentrales tot hydro-elektrische krachtstations; een dwarsdoorsnede van kracht en vermogen leidde tot werk in China met energie als thema, en zo ben ik verder gaan bouwen. Overlappende thema's van projecten kunnen een specialist van je maken of ten minste een beeld vormen van je eigen carrière."

A cliff slopes down to a rocky beach. Photo by Michaela Nagyidaiová on a Canon EOS 6D Mark II with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
"Ik heb altijd al een fotograaf met een gevestigde naam willen assisteren, omdat ik het gevoel heb dat je dan zo veel mogelijk kennis opdoet en waardevolle meningen kunt delen. Dat kan niet als je alleen werkt," zegt Michaela. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 31 mm, 1/100 sec, f/5.6 en ISO 640. © Michaela Nagyidaiová
A pink house and mint green house sit on the side of a hill. Photo by Michaela Nagyidaiová on a Canon EOS 6D Mark II with a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM lens.
"We wilden de authenticiteit van het eiland en de biodiversiteit vastleggen en het milieu verbinden met de historische context en moderne toepassingen," aldus Michaela. Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 53 mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO 250. © Michaela Nagyidaiová

Tips voor landschapsfotografie van Michaela Nagyidaiová

1. Structureer je shoot

"Een planning maken is een van de dingen die ik graag doe in mijn werk. Door deze sessie was ik me er nog meer bewust van hoe belangrijk het is om alles te onderzoeken en in kaart te brengen, omdat Toby de tijd nam om dat te doen. Ik denk niet dat we dit werk hadden kunnen maken als er geen solide plan was. Plan je trip om te bepalen of je 's ochtends vroeg moet opstaan of 's avonds laat moet werken, en wat het beste werkt."

2. Een verhaal vinden

"Een verhaal vinden achter je foto's is echt belangrijk, omdat mensen dan iets beter begrijpen wat je maakt en waarom. Vanaf onze eerste dag volgden we de stroming van het water rondom het eiland en fotografeerden dat om ons verhaal een impact te geven, en niet alleen landschapsfoto's te maken."

3. Neem altijd een statief mee

"Als je een statief kunt dragen, probeer er dan eentje mee te nemen, want je weet nooit in welke situatie je terechtkomt. Als je geen statief hebt, wil je misschien juist een echt goede foto maken waarvoor je een statief nodig hebt. Wat avondfotografie betreft, is een statief erg handig om foto's van goede kwaliteit te maken. De camera staat stil, zelfs als het een beetje winderig is."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Toby Smith

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

A rucksack containing Toby Smith’s Canon photography kit.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Ik kan de hele dag één body gebruiken... en ik kan de ISO-waarde verhogen en tevreden zijn met de resultaten," zegt Toby.

Objectief

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Het objectief produceert geweldige beelden over de hele linie... Het is het objectief dat zo ongeveer standaard op de camera zit en er altijd op gaat voordat de camera in mijn tas gaat,” zegt Toby.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan