Naar verluidt wilde Jennifer Kolloczek op jonge leeftijd al de wijde wereld intrekken en aan het werk gaan. Ze wilde dit zo graag dat haar moeder haar moest overtuigen om het laatste schooljaar nog af te maken. Maar toen het moment daar was, ging ze meteen op zoek naar manieren om tegelijkertijd te leren en te werken. Ze zocht "een praktische toepassing van kennis".
In een wereld die soms vaag kan zijn, tot het frustrerende aan toe, is Jennifer heel duidelijk. En iedereen wil een duidelijk persoon in zijn team. Gelukkig is ze onze European Planning, Marketing & Innovation Senior Director for Production Print. Ze heeft meer dan twintig jaar aan zeer specialistische kennis verworven en weet hoe ze deze praktisch kan toepassen door International Marketing te hebben gestudeerd terwijl ze werkte bij Océ, nu Canon Production Printing (CPP), en door vervolgens meer ervaring te hebben opgedaan in de bredere Canon-wereld.
Hoewel het misschien ongebruikelijk is voor iemand die zichzelf omschrijft als een levenslange leerling om al zo lang bij dezelfde werkgever te werken, betekent de schaal van ons bedrijf dat ze de ene nieuwe kans na de andere heeft kunnen grijpen. "Om de paar jaar ging er een nieuwe deur open", legt ze uit. "Ik heb geleerd dat er in internationale bedrijven, zoals Océ en op een nog grotere schaal bij Canon, veel mogelijkheden zijn om jezelf te ontwikkelen." Voor Jennifer betekende dit dat ze zichzelf in een aantal functies bij Océ in Europa kon uitdagen voordat ze enkele jaren met Canon in de VS kon samenwerken. In 2021 keerde ze terug naar CPP in Nederland.
Jennifer is een bijzonder herkenbaar figuur in de printbranche, maar tegenwoordig is dit meer vanwege haar vooraanstaande carrière dan haar geslacht. Inderdaad, het aantal vrouwen in de printbranche is iets wat ze als ondergeschikt beschouwt aan een groter probleem voor de branche: werving. "We erkennen allemaal dat het grootste probleem een tekort aan jong talent is", zegt ze. Voor haar is de toekomst afhankelijk van de breedste diversiteit die mogelijk is, niet alleen op het gebied van geslacht, etniciteit en identiteit, maar ook op het gebied van vaardigheden en benaderingen, om een robuust, veelzijdig en capabel personeelsbestand te hebben dat lang in de toekomst kan worden gebruikt.
Toen we haar vroegen naar hoe ze de volgende generatie zou enthousiasmeren voor print, verscheen er een glimlach op het gezicht van Jennifer. Het is een onderwerp waarover ze duidelijk heeft nagedacht en haar liefde voor deze stille, krachtige branche klinkt ook in haar antwoord. "Sluit je ogen en denk na over hoe de wereld eruit zou zien zonder print", zegt ze. "Je bent op een luchthaven. Hoe weet je welke kant je op moet? Hoe weet je of je tandpasta koopt? Is het niet iets anders? De laatste keer dat je een pakketje ontving, je de saaie bruine doos openmaakte en het product daarna in de verpakking vond, was je zo blij. Print schept een band tussen mensen en bedrijven. We leven misschien in een wereld die steeds digitaler wordt, maar in de offline wereld staat of valt alles met een geprint product."
Ze benadrukt ook nog het verschil tussen wat mensen denken dat de branche inhoudt en waar het daadwerkelijk om draait. "Het is een hightechbranche: alles is softwaregestuurd en maakt gebruik van gegevensanalyse. Maar het is ook een communicatiebranche, een marketingruimte en het zit boordevol geweldige ontwerpen en creativiteit." Jennifer richt zich in haar dagelijkse bezigheden echter op verbondenheid. Dat wil zeggen, tussen Canon en onze klanten. Want, zoals ze zegt, "het is niet zo dat we 'gewoon' iets verkopen en dat iemand iets koopt. Het lijkt meer op een partnerschap tussen ons en onze klanten in productieprinten." Dit betekent dat wanneer zij en haar team een product op de markt brengen, het gaat om precies begrijpen wat onze klanten waarderen, welke problemen ze willen oplossen en ervoor zorgen dat wat ze van ons horen - en daar is het woord weer - duidelijk is.
Deze gezamenlijke aanpak gaat veel verder in de manier waarop ze samenwerkt met haar team en met de bredere branche. "Ik ben het sandwichkind, dus de middelste van drie kinderen", glimlacht ze. "En ik denk dat dat nog steeds iets is waar ik naar verlang. Omdat het ons allemaal beter maakt als we samen dingen doen, als team. Het Afrikaans gezegde 'If you want to go fast, you go alone. If you want to go far, go together' bevestigt dat je samen sterker staat en verder komt."
Print schept een band tussen mensen en bedrijven. We leven misschien in een wereld die steeds digitaler wordt, maar in de offline wereld staat of valt alles met een geprint product."
Dit ethos heeft Jennifer natuurlijk geleid naar Girls Who Print (GWP), 's werelds grootste netwerk van vrouwen in de print- en grafischecommunicatiebranche. De organisatie werd vijftien jaar geleden opgericht door Deborah Corn en heeft momenteel meer dan 11.000 leden. In onze stand tijdens het laatste drupa-evenement organiseerde Girls Who Print een samenzijn van meer dan 75 vrouwen. "Voor mij was het geweldig om te zien dat er zoveel vrouwen, waaronder jonge vrouwen, in de branche zijn die een passie hebben voor print", zegt Jennifer. "En ik ben al enkele jaren actief in het netwerk en ik ben erg blij dat ik lid word van de Girls Who Print-adviesraad voor Europa."
Net zoals er veel loopbanen zijn in de printbranche, biedt GWP een aantal manieren om vrouwen te ondersteunen en met elkaar in contact te brengen, waarbij printorganisaties worden opgeroepen om de bijdragen van vrouwen in de branche te promoten en te vieren. Girls Who Print Day is waarschijnlijk het bekendste initiatief en een jaarlijks online evenement, maar daarachter schuilt een netwerk van mentoren en leerlingen, forums, een podcast, meet-ups en zelfs een jaarlijkse prijs. Jennifer hoopt de uitbreiding van GWP in Europa te ondersteunen en zo "een veilige ruimte te creëren waarin professionele vrouwen in onze branche van elkaar kunnen leren".
Jennifer houdt echt van haar baan, van print en de ambassadeursrol die ze speelt voor de branche. Het voelt daarom niet als werk. "Ik houd echt van werken en veel werken vind ik niet erg." Maar ze voegt eraan toe: "Onlangs heb ik wel voor het eerst in 15 jaar een vakantie van drie weken gehad." Is ze toen helemaal offline geweest? "Ik heb gesport en een online schetscursus gevolgd, dus ik ben met m'n stiften en creativiteit naar het strand gegaan." Ze blijft altijd leren, is altijd op zoek naar inspiratie en inspireert ondertussen vele anderen.
Gerelateerd
-
Alicia Cifré Trassierra wijst de weg met positiviteit.
Alicia Cifré Trassierra is al meer dan 30 jaar werkzaam bij Canon, waarbij zij halverwege haar carrière nieuwe vaardigheden op het gebied van verkoop en leiderschap heeft geleerd.
-
Carrière, gemeenschap en een levensveranderende passie voor Afrika
Katie Simmonds verkocht haar huis en liet alles achter om deel te nemen aan het Miraisha-programma van Canon. Ze heeft totaal geen spijt en is verliefd geworden op Afrika.
-
Inspirerende vrouwen die toonaangevend zijn op het gebied van cyberbeveiliging
De 'meest inspirerende vrouwen op cybergebied', Zoë Rose en Sakina Asadova, bespreken hun loopbaan en geven advies aan de mensen die in hun voetsporen willen treden.
-
Betere technologie voor iedereen: hoe Wamda Saeid Elsirogi een uniforme visie op duurzaamheid in Europa biedt
Wamda Saeid Elsirogi vertegenwoordigt twee organisaties met één doel: goede afspraken voor zowel mensen als de planeet in de nieuwste duurzaamheidswetgeving op het gebied van technologie.