De realiteit van Virtual Reality

3 min
A woman with long blonde hair sits on a couch. She wears a patterned green blouse and grey trousers, and a VR headset. In front of her is a coffee table, upon which is a camera on a tripod, a smartphone, some books and a small plant. Behind her is a white bookcase, two curtained windows and a bicycle. She’s holing the camera with a single hand as it rests on an orange tarpaulin. Besides the tarpaulin are ropes and beyond them is the sea. Together it appears that the photographer is on a boat at sea."

Tijdens de CES van dit jaar introduceerde Canon USA haar immersieve platform voor videobellen. Kokomo neemt je mee naar een virtuele wereld, precies zoals jij bent.

Mensen moeten samen zijn.

Wanneer we van elkaar gescheiden zijn, voelen we de impact op onze mentale en fysieke gezondheid. Daarom zijn we vanaf het uitbreken van de pandemie al bijzonder creatief geworden om elkaar toch te bereiken. We schreeuwden door glas, knuffelden in plastic, hebben geZoomd, geTeamsd, geWhatsApped en Housepartied tijdens de lockdowns.

Het is ook de reden waarom Virtual Reality tegenwoordig zo in de belangstelling staat. De pandemie is misschien al lang voorbij, maar dat verlangen om samen te zijn en te communiceren, zelfs wanneer we van elkaar gescheiden zijn, leeft nog steeds - en Virtual Reality is een geweldige manier om dit te realiseren.

Het enige probleem is dat er nog steeds niet veel realiteit in zit. De meeste VR-oplossingen die nu op de markt zijn, maken gebruik van avatars of afbeeldingen van hoe mensen gezien wíllen worden en laten niet zien hoe ze werkelijk zijn. Dat maakt het lastig om interactie natuurlijk te laten aanvoelen en het plezier van één-op-één interactie gaat grotendeels verloren.

De Kokomo-software van Canon USA wil hier verandering in brengen.

Tot ziens avatars, welkom levensechte VR

Kokomo, gepresenteerd tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, is een softwareplatform dat levensechte videogesprekken in de Virtual Reality-ruimte mogelijk maakt.

Jon Lorentz, Senior Innovation Designer bij Canon USA, legt uit dat het de bedoeling is om “op een nieuwe manier onvergetelijke ervaringen te creëren met technologie die zo realistisch is dat gebruikers vergeten dat ze een headset dragen".

"Je vindt hier geen coole digitale avatars", zegt hij. "Maar in plaats daarvan zie je je eigen live-uiterlijk, inclusief gezichtsuitdrukkingen, in een fotorealistische omgeving."

Je kunt in realtime één-op-één en echt persoonlijke videogesprekken voeren met behulp van alleen een headset. Als je in het echte leven je wenkbrauwen fronst, zie je dat meteen terug in je VR-beeld. Gezichtsuitdrukkingen die verloren gaan door vertraging bij videovergaderingen behoren tot het verleden. Nu kun je genieten van natuurlijke gezichten, in al hun expressieve glorie.

En omdat 'meeslepend' meer omvat dan alleen zicht, worden de Kokomo-software en deze visuele subtiliteiten aangevuld door ruimtelijke audio die nabootst hoe we geluid in de echte wereld ervaren.

Real-time persoonlijke communicatie voor iedereen

Een van de beste eigenschappen van het Kokomo-platform is dat er geen complexe hardware of extra apparatuur nodig is. Een Canon-camera, een VR-headset en je smartphone zijn alles wat je nodig hebt om je vriend te ontmoeten op het strand. Of op een bergtop. Of in een Parijs café.

En er is nóg een groot voordeel: de locaties die momenteel beschikbaar zijn, zijn allemaal ongelofelijk gedetailleerd vastgelegd met behulp van de Canon EOS R5-camera en er zullen nog veel meer locaties beschikbaar komen naarmate de software verder wordt ontwikkeld. "Onze ervaring draait niet om meerdere camera's, complexe systemen of professionele instellingen", legt Jon uit. "Het gaat om real-time persoonlijke communicatie die voor iedereen toegankelijk kan worden gemaakt."

En hoewel het directe potentieel voor de ontwikkeling van het Kokomo-platform duidelijk is, kan de onderliggende technologie ook gevolgen hebben voor ontwikkelaars van Virtual Reality over de hele wereld. Vooral als je bedenkt dat de toenemende vraag naar hoogwaardige 3D 180° VR-content heeft geleid tot de recente introductie van onze dubbele fisheye-lens voor het vastleggen van VR.

Het feit dat we onze eigen geavanceerde hardware hadden om mee te werken bij het ontwerpen van de 'ImmersiveCall'-technologie achter Kokomo, gaf het proces voor het ontwikkelingsteam van Canon USA en hun doel om een fotorealistische, meeslepende ervaring te creëren, een enorme impuls.

De wens om mensen samen te brengen in plaats van avatars heeft Kokomo een unieke positie gegeven omdat het daadwerkelijk realiteit toevoegt aan Virtual Reality.

Canon_Kokomo_Teaser_CONFORM

Kokomo kan momenteel worden gedownload . Er zijn plannen om nieuwe bestemmingen, functionaliteiten en functies aan de app toe te voegen en de compatibiliteit met Canon-camera's uit te breiden.

Verwant