ARTIKEL

De kracht van het aanraken van prints

Ga zelf aan de slag!

Man pinning print onto wall

Kom in contact met klanten

Fundamenteel voor een succesvol merk is een marketingstrategie waarin succesvol wordt gecommuniceerd met klanten. De afgelopen jaren hebben merken zich met name gericht op digitale platformen zoals e-mail en social media.

Ondanks dat digitalisering goed is voor het verzamelen van leads en het op tijd bereiken van klanten, letten merken niet voldoende op de effectiviteit ervan. Zo wordt gemiddeld slechts 21,33% van alle marketinge-mails geopend [1]. En de rest? Die worden rechtstreeks verwijderd. Alleen digitaliseren werkt niet - klanten worden simpelweg overspoeld door digitale 'ruis'.

Daarom zouden merken fysieke media moeten uitproberen, zoals print, om de aandacht van de klant te trekken. In tegenstelling tot een e-mail, kan een klant hoogwaardig geprinte post (DM) niet verwijderen. Immers, wanneer hebt u voor het laatst post weggegooid zonder ernaar te kijken?

Olaf Harmann presenting at Future Promotion Forum

Print prikkelt de zintuigen

Het unieke aan print is dat het emoties oproept via onze zintuigen. Op Canon's Future Promotion Forum, onderschreef Olaf Hartmann, Managing Director van het Multisense Institute voor Sensory Marketing, het belang van de emoties van klanten bij het vergroten van hun betrokkenheid. Omdat de zintuigen van de mens gevoelig zijn, benadrukte hij hoe print, als een fysiek medium, de hersenen kan stimuleren door de kracht van aanraking. Hoe? Omdat onze emoties intrinsiek zijn gekoppeld aan onze fysieke zintuigen.

Zo gebruikte Aktion Deutschland, een goed doel voor daklozen in Duitsland, de kracht van aanraking door een DM te sturen op ruw papier. Hierdoor associeerde men de haptiek van het papier met zware leefomstandigheden, wat resulteerde in een toename aan donaties van meer dan 20%.

Het Multisense Institute voor Sensory Marketing onderscheidt vijf impactdimensies van zintuiglijke optimalisatie in het 'ARIVA'-model dat kan worden toegepast om de impact van een DM-campagne te maximaliseren.

Woman looking into postbox in shared mail area

De ARIVA-dimensies van zintuiglijke optimalisatie

  • Een geprinte DM dient de aandacht van de klant te trekken door een exclusieve look en feel, die wordt bereikt door kleur, de dikte van de media, formaat of een unieke voorraad.
  • Het dient ook gedenkwaardig te zijn. Door het bijvoorbeeld aantrekkelijk te maken om de DM te openen of een kortingsbon bij te voegen, wordt de kans op herhaald gebruik gestimuleerd.
  • Een DM kan de integriteit van een merk vergroten, aangezien geprinte berichten geloofwaardiger overkomen omdat tast en waarheid aan elkaar gekoppeld zijn.
  • De tastbaarheid van geprinte post kan de waardeperceptie van producten en diensten vergroten. Net als de content van een DM - maak de voordelen duidelijk, onderzoek wat klanten motiveert betrokken te zijn en onderneem actie. Of het nou een aankoop is of browsen door content online, het is een uitzonderlijke mogelijkheid om door communicatie via verschillende kanalen de algehele ervaring met het merk te verbeteren.

Nu is het het moment om klantbetrokkenheid te vergroten en lange relaties op te bouwen door de emotionele kracht van aanraking van print.



[1] Bron: MailChimp - 2019 - https://mailchimp.com/resources/email-marketing-benchmarks/

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Meer informatie over hoe u print kunt toevoegen aan uw marketingmix

CONTACT met een specialist