ARTIKEL

Hoe u de ROI van print in de marketingmix kunt aantonen

Print meetbaar maken

Fuel Emotion with Print direct mail on desk

De rol van print in een digitale marketingwereld

Een marketingcampagne kost tijd, middelen en geld. Maar hoe weet u of uw campagnes succesvol zijn als u alle drie eenmaal hebt geregeld? Het antwoord is begrijpen welke kanalen goed presteren en hoe u de achterblijvende kanalen kunt verbeteren. Maar volgens ITSMA en Vision Edge Marketing kan 74% van de marketeers niet meten of rapporteren hoe hun inspanningen van invloed zijn op het bedrijf1.

Een van de redenen hiervoor is dat de marketinginspanningen van vandaag veelzijdig zijn. Dit benadrukt de complexe customer journey, die verschillende kanalen en contactpunten bestrijkt. Van het surfen op een website of socialmediaprofiel tot een fysieke winkel binnenlopen: consumenten kunnen nu op allerlei manieren met een merk interactie hebben.

Door de opkomst van digitaal zijn er echter geen uitvluchten meer om marketinggegevens niet te analyseren om zo de campagneprestaties te bewaken. Dankzij digitaal kunnen consumenten in het hele kooptraject worden gevolgd en beschikken marketeers in realtime over waardevolle informatie. Het biedt merken de mogelijkheid om hun campagnes aan te passen en af te stemmen op de wensen van de consument voor de beste resultaten.

Maar wat gebeurt er als u geprinte advertenties in de marketingmix stopt? Wat zijn de gevolgen als u bijvoorbeeld direct mail, posters en point-of-sale-displays gaat gebruiken? Veel marketeers zijn van mening dat het succes van promotiedrukwerk niet zo effectief kan worden gemeten als digitaal. Dus hoe bewijzen we de waarde en de positieve invloed op het rendement?

(1) - Forbes, 6 oktober 2017. Tracking Your Marketing Efforts: Why It's Important And How To Start

Woman scanning tag on clothing

Meetbare statistieken creëren

Campagnes met print kunnen een innovatieve insteek zijn voor merkcommunicatie in een wereld waarin consumenten worden geconfronteerd met digitale overbelasting. Om offline marketing nauwkeurig te kunnen meten, moeten marketeers inzicht krijgen in consumententrends en het gedrag van hun klanten, zodat ze een beter beeld hebben van waar, wanneer en hoe hun gedrukte media het meeste succes kan boeken.

Dankzij de vooruitgang in digitale printoplossingen kunnen merken printcampagnes nu net zo effectief meten als digitale campagnes. We zijn allemaal bekend met coupons en vouchers met een code, maar tools zoals slimme posters met Near Field Communication (NFC), QR-codes en Augmented Reality (AR) kunnen nieuwe manieren bieden om de impact van drukwerk te volgen.

Bij de eenvoudigere oplossingen binnen het drukwerkmarketingaanbod kunnen merken gebruikmaken van content en responsmechanismen voor specifieke locaties, waarmee zij een microdoelgroep op geselecteerde plaatsen kunnen benaderen, bijvoorbeeld op drukke verkeersknooppunten of straatlocaties. Met deze benadering kunnen marketeers doelgerichtere marketingpromoties aanbieden en bovendien beter begrijpen hoe hun gedrukte media presteren.

Als marketeers nog een stap verder gaan, kunnen ze ook de groeiende trend benutten om geprinte afbeeldingen te combineren met andere visuele communicatietechnologieën om de aandacht van de consument te trekken. Deze tools kunnen de interactie stimuleren door afbeeldingen of tekst op drukwerk te koppelen aan online foto's, video's en animaties, waardoor de algehele merkbeleving van de klant wordt verbeterd.

Susan Fulczynki presenting at Future Promotion Forum 2018

De mogelijkheid om variabele gegevens te gebruiken in print

Printen wordt door sommige merken ook gebruikt als een slimme manier om online klanten te benaderen die een 'kooptraject' hebben verlaten. U kunt nu variabele gegevens uit digitale bronnen gebruiken voor aangepaste en doelgerichte geprinte reclamecommunicatie, en dit op een kosteneffectieve en tijdige manier.

Hierdoor kunnen merken op effectieve wijze het rendement uit geprinte advertenties bewaken, aanpassen en meten als onderdeel van bredere merkcampagnes.

Susan Fulczynski, Process & Project Manager bij de moderetailer Bonprix uit Hamburg, sprak op het recente Future Promotion Forum van Canon en vertelde: "Door onze klantgegevens intelligent te gebruiken, kunnen we reageren op de persoonlijke voorkeuren en het gebruikersgedrag van elke klant, zodat we een persoonlijk tintje kunnen geven aan ons promotiemateriaal en het conversiepercentage tot aankoop kunnen verhogen."

Bonprix heeft een aanzienlijke toename in responspercentages en conversie gerealiseerd door gebruik te maken van drukwerkpersonalisatie, waarmee individuen gerichtere aanbiedingen kregen via mailings, catalogi en andere elementen van de marketingmix.

Printed marketing collateral for Bonprix

Naadloos schakelen tussen print en digitaal

Bonprix is slechts één vooruitstrevend merk dat gebruikmaakt van de voordelen van digitale printtechnologie om marketingdrukwerk te produceren en dat de technologie inzet om de klantbetrokkenheid te bewaken.

Geprinte marketing kan nu naadloos worden gekoppeld aan een digitaal gevoerde campagne. Printing-on-demand en programmatisch drukwerk gaan goed samen met digitale marketing en kunnen nuttig zijn in een reeks online marketingscenario's, zoals het genereren van leads, het beheer van de ‘bouncerate’ of van achtergelaten winkelmandjes en het optimaliseren van conversies.

Een benadering van print met meerwaarde kan, via specifieke targeting of personalisatie, meetbaar commercieel rendement opleveren voor merkeigenaren, met een grotere respons op marketingcampagnes die leiden tot hogere verkopen. Uiteindelijk kunnen deze technologieën de ROI van print aantonen binnen de bredere marketingmix met meerdere kanalen.

Geschreven door Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Gerelateerde oplossingen

Ontdek gloednieuwe mogelijkheden voor printmarketing