Wat is Programmatic Print en waarom u het zou moeten gebruiken
Dankzij mechanismen als programmatic print, beschikt geprint marketingmateriaal nu over de emotionele kracht van gepersonaliseerde prints met de directheid van digitale marketing.
Doordat consumenten elke dag honderden digitale advertenties en marketingmails ontvangen, wordt het voor merken steeds moeilijker om zich te onderscheiden en door de 'digitale ruis' heen te breken. Dit is waar print echt een verschil kan maken in uw multichannel marketingstrategie. Uit een onderzoek van JICMAIL uit 2023 bleek dat het gemiddelde stuk direct mail in de loop van een maand gedurende 108 seconden wordt bekeken en dat een mail waarin een bezoek aan de website van de adverteerder wordt gestimuleerd, leidt tot een sessie van gemiddeld vijf minuten.1
Programmatic print koppelt online marketing aan sterk geautomatiseerde, digitale printworkflows, waardoor op triggers gebaseerde, gepersonaliseerde printmarketing mogelijk wordt. En dankzij de vooruitgang op het gebied van digitale printtechnologie en geautomatiseerde web-to-print productieworkflows kan programmatic print nauw worden geïntegreerd in de omnichannel-marketingcampagne, waarbij realtime, gerichte boodschappen worden gecombineerd met de impact van geprint materiaal.
Dit betekent dat, door gebruik te maken van de bestaande consumentengegevens van merken en marketeers, alles wat online kan worden aangepast nu ook in geprinte vorm kan worden gepersonaliseerd en binnen 48 uur aan klanten kan worden geleverd. En dankzij QR-codes en traceerbare kortingscodes, augmented reality en hyperlokale marketing kan de impact van een printcampagne nu eenvoudig worden gemeten.
Uit een onderzoek door IPA2 bleek dat 25% van de volwassen gebruikers actie ondernam met geprinte mailing. Hieruit blijkt dat het verstandig is om print op te nemen in de marketingmix. Maar hoe kunnen marketeers optimaal profiteren van deze communicatie met toegevoegde waarde en hun ROMI (Return On Marketing Investment) verhogen? In dit videovoorbeeld ziet u hoe eenvoudig en effectief programmatic print kan zijn.