CASE STUDY

Community's: de volgende stap voor uitgevers

Waarom uitgevers verder moeten kijken dan het boek

Peter Fisk presenting on stage at Future Book Forum 2018

Waarom mensen de nieuwe uitgevers zijn

Het traditionele uitgeefmodel ondervindt uitdagingen. Vanwege sociale platforms en wantrouwen tegenover de media zoeken mensen nieuwe manieren om content te maken en tot zich te nemen. Uitgevers hebben een prima kans om individueel contact te maken met klanten.

Consumenten zijn het waardevolste bezit van een merk. En uitgevers kunnen veel leren als ze hun lezers beter leren kennen – welke content hun het meest interesseert, hoe en wanneer ze deze willen gebruiken, welke communicatiekanalen ze het liefst gebruiken, enz.

Een kookliefhebber geeft misschien de voorkeur aan een traditioneel geprint kookboek voor recepten van zijn favoriete kok, maar wil mogelijk ook een YouTube-instructievideo bekijken.

Uitgevers moeten het inzicht in hun klanten volledig benutten, alle beschikbare gegevens verzamelen en deze slim gebruiken om waarde toe te voegen. Maak zoveel mogelijk contact met klanten door te appelleren aan hun passie.

Group of colleagues in a meeting, looking at iPad

Betere relaties opbouwen

Om te weten wat consumenten willen, moeten uitgevers hun oor te luisteren leggen binnen community's waar ze met elkaar praten. Community's maken een breder gesprek mogelijk om contact te maken, ook buiten de verkoop van een product. Uitgevers worden facilitators. Ze richten zich niet alleen meer op transacties, maar creëren waardevolle relaties met betekenis.

Het is niet langer een kwestie van een prijskaartje aan een product hangen. Het is waardevol om toegang te hebben tot een community waar het geprinte boek slechts één onderdeel is van een rijkere, uitgebreide ervaring. Door mee te doen aan het gesprek kunnen uitgevers producten en services met veel inhoud aanbieden buiten het geprinte boek.

Andere sectoren zijn een geweldige bron van inspiratie. Het fietsbedrijf Rapha, dat begon in Londen, heeft nu 'Cycle Clubs'. Fietsers kunnen elkaar ontmoeten, koffie drinken, fietstochten ondernemen en boeken kopen die Rapha publiceert. Maar consumenten komen niet alleen naar de club om iets te kopen. Ze delen hun passie met gelijkgestemden en creëren samen een ervaring.

Group of friends completing puzzle on a table with coffee

Word een vernieuwende uitgever

We zien de kracht van community's in andere sectoren. Het publiek speelt een cruciale rol in het creatieve proces en wordt beïnvloed door wat andere consumenten waarderen. Nieuwe contentformules maken de uitgeverij waardevoller. Er ontstaan voortdurend nieuwe bedrijfsmodellen en inkomstenstromen.

Het goede nieuws is dat print een nieuwe hoofdrol speelt binnen het klanttraject. Uitgevers kunnen met gepersonaliseerde content via print waardevoller, persoonlijker contact maken met consumenten. Ze kunnen waarde toevoegen op nieuwe manieren – boeken waarmee mensen hun passie kunnen volgen of delen of content en services die verder gaan dan wat momenteel als boek wordt beschouwd.

Maar uitgevers moeten klaar zijn voor verandering en het grotere geheel bekijken. Community's bieden de grootste kans om te groeien – mensen betrekken bij wat ze leuk vinden en hun de gelegenheid geven meer te halen uit hun relatie met een merk.

Geschreven door Peter Fisk, een wereldwijde innovator in groei, leiderschap, innovatie en marketing, en hoofdspreker en presentator op Future Book Forum

Gerelateerde oplossingen

Ontdek meer

Ontdek hoe Canon uw groei kan bevorderen via digitale boekproductie