see magic in the making

Het moment vastleggen met Gali Tibbon

Gali Tibbon
Gali Tibbon

Fotojournaliste


Fotojournaliste, documentairefotografe en Canon Explorer Gali Tibbon heeft de hele wereld afgereisd om mensen en culturen te documenteren. Haar laatste reis voerde haar naar het kleine kuuroord Vrnjačka Banja in Servië. We spraken haar daar om meer te weten te komen over haar persoonlijke fotografische filosofie - de magische momenten die je terugziet in haar indringende beelden.

De magie achterna

Als je met Gali Tibbon over fotografie praat, valt het woord ‘magie’ vaak. Haar sterke gevoel van bijna mystiek ontzag voor de wonderen van de fotografie is iets dat ze al vanaf haar 14e jaar heeft, toen ze in 1956 in de boekenkast van haar grootvader een foto in een jaarboek van het tijdschrift Life zag die haar leven veranderde.

"Ik zag een fabelachtige korrelige, bewogen zwart-witfoto - ik viel bijna achterover. Tot dan wist ik niets van fotografie en nam ik alleen kiekjes en foto's van landschappen. Die foto leefde! Wauw! Dat inspireerde me om mijn eerste camera te kopen, een Canon AE1-filmcamera, tweede- of misschien wel vierdehands. Ik schreef me ook in voor een fotocursus bij het Israëlmuseum in Jeruzalem, waar ik foto's leerde ontwikkelen en afdrukken. Mijn hele zakgeld ging op aan film en chemicaliën voor een klein labje thuis - en ik was altijd weer betoverd om de zwart-witfoto's in de bakken te zien ontwikkelen."

"De camera brengt me op plaatsen als een soort van magisch kompas dat zijn eigen weg gaat, en ik volg!"

Gali ging de magie achterna en ondernam vele fotografische reizen rond de wereld om verschillende volkeren, culturen en godsdiensten vast te leggen. Maar zoals ze zelf zegt, gaat het bij documentairefotografie om meer dan alleen ‘mooie plaatjes’.

"In elk documentaireverhaal is het moeilijk om de werkelijkheid tot tweedimensionale afbeeldingen te transformeren. Het gaat allemaal over licht, geur en geluiden, om de emoties in de ogen van de mensen. Ik moet al deze elementen samenbrengen tot een overtuigend beeld. Als dat gebeurt lijkt het magie, maar het is ook hard werken en een mentale uitdaging. Er is vaak sprake van een taalbarrière, maar ik kan de vibe en energie van mensen voelen en het is verbazingwekkend hoe we kunnen communiceren met een glimlach, gebaren en in gebroken Engels."

"Ik wil deze energie omzetten in beelden, om die ervaring ook met mensen die er niet bij waren te delen."

In het moment

Als je naar de foto's kijkt die Gali in Servië heeft gemaakt, zie je dat ze een magisch talent heeft voor het vastleggen van deze ongrijpbare energie, zelfs met een camera waarmee ze niet zo vertrouwd is. Haar verhaal, een combinatie van straat-, portret- en kunstfotografie, toont ons intieme, vluchtige momenten in het leven van de inwoners van de stad. Volgens Gali's fotografische filosofie ligt de magie in die hier-en-nu-momenten, maar koud is dat kunstje vaak niet.

"Als fotograaf gaat het erom dat je er bént en om de bereidheid van mensen om hun leven een paar minuten, uren of dagen met je te willen delen. Het gaat om het vastleggen van het hier en nu in een veranderende wereld, het registreren van momenten voordat ze voorgoed voorbij zijn. Maar eerst moet je voorbij het kodakmoment zien te komen. Mensen zijn geneigd om te poseren als ze een camera zien: rechtop staan, borst vooruit, gezicht in de plooi. Het is iets dat ze als kind hebben geleerd, omdat je vroeger geen opname wilde verspillen, en het is het laatste wat ik wil, maar ik neem die foto wel altijd om de spanning weg te nemen. En je moet voorbij het kodakmoment komen, om echte foto's te kunnen maken."

"Mensen denken ook te weten wat je fotografeert, maar ze weten niet wat er gebeurt in het hoofd of in de ogen van de fotograaf achter de camera; ze weten niet op welk detail of moment ik wacht."

"Gelukkig worden de mensen naarmate ik langer bij ze ben meer ontspannen en kan ik de foto's maken die ik wil. Iedereen die ik in Vrnjačka Banja ontmoette, was zo warm en vriendelijk, en heel ontspannen over het feit dat ze werden gefotografeerd, zelfs de schapen! Het stelde mij in staat om iets zeer authentieks vast te leggen."

"Ik heb de foto van de herder, een oud-voetballer die nu de hele dag in het veld de kranten leest en met zijn schapen praat, vlak na een regenbui genomen. Het licht was geweldig, maar de schapen renden steeds weg, totdat de herder ze maande te stoppen waarna ze stokstijf stil bleven staan, en ik de foto kon maken. Het leek wel alsof hij een afstandsbediening had!"

Dit is wellicht ook iets voor jou
GALI_TIBBON

"En bij de rivier trof ik een bloeiende gemeenschap aan van voornamelijk mannen die volledig open waren, mensen die gewoon zichzelf zijn met een echte 'leven en laten leven'-houding. Ik vond het fantastisch. Met alleen hun speedo’s aan en pronkend met hun lichaam, of dat er nou strak uit zag of niet, speelden ze domino, zwemden ze en lagen ze van vroeg in de middag tot zonsondergang in de zon. En ze hadden een geweldig gevoel voor humor, stoere kerels met zelf gezette tatoeages die elkaar een beetje in de maling namen.

"Het bescheiden formaat van de EOS M5 was geweldig voor deze opnamen omdat ik er niet bij hoefde te lopen als een soort commando bepakt met apparatuur. Ik trok niet zoveel aandacht als fotograaf en dat was minder intimiderend voor de mensen die ik wilde fotograferen. Ik kon naar buiten gaan en gewoon iemand met een camera zijn, met licht spelen en kunst maken, terwijl zij hun eigen ding deden."

GALI_TIBBON

Voor Gali zijn het die momenten van creativiteit dat de magie plaatsvindt...

"Als alle elementen samenkomen, de compositie, de houdingen en gelaatstrekken van de mensen, een lichtstraal die net even op het gezicht van iemand valt en ik heb de juiste lens en ik sta op de juiste plek, dan kan ik dat moment van 1/60ste seconde met één klik vastleggen. Als al die dingen samenkomen, dat is de magie.

"Je voelt het als je fotografeert, het is intuïtief en emotioneel. Je ziet iets, je danst er een beetje omheen, zoals een bij om een bloem - en probeert de essentie ervan vast te leggen."

"Je probeert verschillende opnamen - op zoek naar die ene perfecte - met een digitale camera kan dat en zie je ook of je op het juiste spoor zit (met film kan dat niet!). Maar ik weet pas als ik het op een groot computerscherm zie of het me gelukt is! Het gaat uiteindelijk om het proces, wat eigenlijk een pure gevoelsaangelegenheid is. Hoewel het fantastisch is om te worden tentoongesteld in galerieën en musea en dat mensen je werk verzamelen, het creatieve proces in het hier en nu is waar de magie plaatsvindt - en dat is belangrijker dan het resultaat.

De camera - liefde op het eerste gezicht?

Gali voelde in eerste instantie wat achterdocht bij het werken met een spiegelloze camera tijdens haar shoot in Vrnjačka Banja, maar dat veranderde toen ze de EOS M5 in haar handen hield en begon te gebruiken.

"Toen ik hem voor het eerst zag, vond ik het een heel cool ding, alsof iemand mijn EOS 5D Mark III te heet had gewassen! Het ontwerp beviel me en de camera voelde solide, en lag perfect in de hand, met alle knoppen en regelaars op de juiste plaats. Het is zeker niet wat ik verwachtte van een spiegelloze camera, die meestal een platte dunne behuizing hebben zonder handgreep of zoeker.

"En het was geen gedoe om hem te gebruiken. De camera heeft dezelfde functies als mijn 5D Mark III - dus het voelde al snel vertrouwd. Ik vond er intuïtief mijn weg mee zonder mijn creatieve proces te hoeven onderbreken, gerust dat de camera zou doen wat ik wil.

GALI_TIBBON

De kwaliteit is geweldig met rijke kleuren en mooie huidtinten. Het is maar een klein cameraatje maar de jpegs in RAW-formaat kun je gebruiken om billboards te maken. De continu opname-functie is ook verbazingwekkend - de beweerde 7 fps klopt echt!

"Ik vond vooral de extra regelaar voor belichtingscompensatie erg prettig. Die is perfect geplaatst. Ik kan er dus mee spelen tijdens het fotograferen om een scène onder- of over te belichten, zonder mijn concentratie te verstoren of mijn blik van het frame te wenden. En de EVF is bijzonder handig, want als je verticaal fotografeert draaien al je gegevens met je mee. Je hoeft je dus niet meer in allerlei bochten te wringen om te zien wat de belichtingstijd is!

Ze was ook erg te spreken over de flexibele opties voor kadreren en scherpstellen via zowel de EVF als het variangle touchscreen: "Ik dacht nooit dat ik vanaf een scherm foto's zou maken, maar het kantelbare touchscreen op de EOS M5 geeft me veel meer mogelijkheden om te fotograferen vanuit verschillende hoeken en is supersnel en superhandig voor het navigeren door de menu's. En het autofocussysteem van het touchscreen is niets minder dan briljant! "Ik kan het kader bepalen en dan mijn duim gebruiken terwijl ik door de EVF kijk om het scherpstelgebied naar de gewenste plek te slepen, zonder dat ik het beeld opnieuw moet samenstellen of het scherpstellen ergens moet vergrendelen en dan het kader veranderen."

Gali was vooral onder de indruk van de compacte grootte van de camera: "De EOS M5 mag dan klein zijn, maar het is een monster! Het is zo verfrissend om iets compacts te hebben zonder op kwaliteit te hoeven inboeten. De camera doet vrijwel alles wat mijn EOS 5D Mark III doet en ik kan dezelfde lenzen gebruiken, maar is zeer onopvallend.

"Het toevoegen van Bluetooth is ook een slimme zet - de camera kan verbonden blijven met mijn smartphone en je hebt geen kabels of computer nodig als je op pad bent. Ik kan met alleen mijn telefoon en camera de deur uit.

"Voor portretten is het ook fijn om zowel over de EVF als een scherm te beschikken, want ik kan scherpstellen met mijn duim, maar toch met de geportretteerde blijven praten."

"Vandaag de dag gaat geen fotojournalist meer zonder camera van huis om maar geen potentieel belangrijke nieuwsgebeurtenissen te missen, maar de EOS M5 is in feite kleiner dan mijn flitser dus ik kan hem gemakkelijk meenemen naar de bioscoop of op vakantie en toch de foto's maken die ik wil. Het is de draagbare EOS-camera waar ik op heb gewacht!"

"De EOS M5 is zo klein maar kan geweldige dingen!"