A wooden chopping board with balls of colourful clay spread along it.

VIDEOTECHNIEKEN

Je eerste stop-motion video maken

Een stop-motion animatievideo maken is een leuk cameraproject dat je met het hele gezin kunt doen. Door een reeks foto's van een voorwerp te maken en deze voorwerpen tussen de opnamen door steeds een stukje te verplaatsen, kun je een reeks foto's maken die je als een film kunt afspelen, waardoor je de illusie wekt dat het voorwerp beweegt.

Het instellen van je EOS-camera voor het beste resultaat is het gemakkelijke deel; het echte werk ligt in het tot leven brengen van een levenloos voorwerp en dat een eigen persoonlijkheid geven.

Hier biedt professioneel animator Ed Jackson jou zijn tips wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met stop-motion animatie. Ed, die is afgestudeerd op het gebied van stop-motion animatie, heeft voor verschillende bedrijven in deze sector gewerkt, waaronder Aardman Animations. Hij was hier betrokken bij de tv-serie Shaun the Sheep, de film Early Man van Nick Park en de Shaun the Sheep-film Farmageddon.

Ed laat zien hoe gemakkelijk je met stop-motion animatie kunt beginnen met een eenvoudige setup: een Canon EOS 250D, een paar lampen en een stuk modelleerklei.

Kies een onderwerp

In en rond je eigen huis is een groot aantal voorwerpen beschikbaar dat als een geweldig onderwerp voor je project kan dienen. Maak bijvoorbeeld een film waarin bouwblokjes zichzelf tot een structuur opbouwen, een zak snoep zichzelf uitpakt of speelgoedautootjes over het aanrecht in je keuken racen. Ed stelt echter voor om wel met een eenvoudig idee te beginnen, zoals hij met zijn video van een stuiterballetje heeft gedaan.

"Ik gebruik het liefste plasticine of modelleerklei, omdat je dit zo gemakkelijk kunt vervormen. Met de korte film die ik heb gemaakt, heb ik gewoon het balletje van bovenaf gefilmd en deze op een tafel verplaatst. En door de vorm steeds te veranderen, werd de illusie gecreëerd dat het balletje echt stuitert.

Mijn advies: loop niet meteen te hard van stapel met een te ingewikkelde eerste setup. Houd de achtergrond rustig en richt je alleen op de animatie. Houd je verhaal kort en eenvoudig, en probeer eerst een klein projectje, zodat je alles kunt testen voordat je jezelf in een groot project stort."

Stel je camera in

The back of an EOS camera showing the settings used for filming stop-motion.
Om ervoor te zorgen dat je camera niet beweegt tussen de opnamen door en je kader consistent blijft, kun je de camera het beste op een statief plaatsen.

De standaardbeeldverhouding voor films is 16:9, maar je camera is standaard ingesteld op het maken van foto's met een beeldverhouding van 3:2. Om er zeker van te zijn dat je film in breedbeeld wordt afgespeeld, wijzig je de beeldverhouding in het hoofdmenu vóór je begint met fotograferen. Het kan zijn dat je de EOS-camera moet instellen in de Live View-modus om deze optie te kunnen zien.

Ed raadt je aan om de scherpstelling, belichting en witbalans handmatig in te stellen. Hierdoor blijven deze instellingen vergrendeld en heeft elk frame van je uiteindelijke film dezelfde vormgeving. Je kunt je film ook consistenter maken door kunstlicht te gebruiken.

"Je kunt buiten of naast een raam gaan filmen, maar daglicht verandert natuurlijk de hele tijd. Als je in een donkere kamer aan het werk gaat en een paar tafellampen gebruikt, heb je al meer controle maar zelfs dan zou je in de uiteindelijke film nog flikkerend licht kunnen zien, zoals in mijn voorbeeld. Het voegt wat toe aan het totale effect."

Gebruik een statief

An EOS camera on a tripod pointing down at a small ball of green clay on a tabletop.
Je kunt ervoor zorgen dat de camera niet beweegt door elke opname te maken met behulp van een ontspanknop met afstandsbediening, of door je smartphone in combinatie met de Canon Camera Connect-app te gebruiken.

Wanneer je de camera op een statief plaatst, zorg je ervoor dat de totale kadering niet tussen de foto's door verandert en dat elke foto die je neemt, scherp is. Met een EOS-camera met een variangle scherm kun je de opname eenvoudig kaderen, zelfs wanneer je vanuit een onhandige hoek fotografeert. "Zorg ervoor dat alles stevig vast zit, want je wilt echt niet dat de camera beweegt," benadrukt Ed.

Bovendien geeft het gebruik van een statief je meer vrijheid wat de belichting betreft. Gebruik een lage ISO-waarde, zoals ISO 200, zodat je foto er niet korrelig uitziet. Maak proefopnamen met verschillende diafragma's om te bepalen wat er het beste uitziet, en pas de sluitertijd vervolgens aan zodat je zeker weet dat de foto licht genoeg is.

Professionele animators gebruiken geavanceerde software zoals Dragonframe om de camera te bedienen, foto's te maken, opnamen terug te kijken, belichtingseffecten te programmeren, enzovoort. Maar je kunt het in het begin vrij eenvoudig houden en gewoon elke foto met de hand maken.

Het kan ook handig zijn om een afstandsbediening te gebruiken in plaats van op de ontspanknop te drukken voor elke foto. Op deze manier kun je de camera niet per ongeluk verplaatsen als je de foto's maakt. Als Wi-Fi is ingsteld voor je camera, kun je ook de Canon Camera Connect-app gebruiken om elke opname te maken en de foto's af te spelen zonder de camera te hoeven aanraken.

Selecteer de duur

Gerelateerde artikelen
Filmmaker Matthew Vandeputte uses his camera from an elevated position among city buildings. © Pete Jobson

TIME-LAPSE-FOTOGRAFIE

Beweging vastleggen in een timelapse-video

Technieken voor het maken van perfecte timelapse-, hyperlapse- en slow motion-video's.

A before-and-after shot of a field of long grass, dark and unedited on the left, with a lighter version on the right after editing in DPP.

TIME-LAPSE-FOTOGRAFIE

Time-lapse video's opnemen

Verken de wereld van time-lapse video's met je EOS vanuit het gemak van je eigen huis.

Create and print a time-lapse time stack

TIME-LAPSE

Een time stack maken met een time-lapse en deze printen

Maak van time-lapse-opnamen één opname met deze tutorial over hoe je een time stack van een serie opnamen maakt.

Ed Jackson rolling a ball of green clay in his hand below an EOS camera on a tripod.
Maak ten eerste steeds twee opnamen voordat je het onderwerp verplaatst. Hiermee halveer je het werk dat je moet doen en ziet de afgeronde video eruit als een aantrekkelijke tekenfilm.

De duur van je stop-motionproject hangt af van het aantal foto's dat je maakt en de beeldsnelheid van je film. Als de reeks foto's bijvoorbeeld met een snelheid van 25 fps (frames per seconde) wordt afgespeeld, dan betekent dit dat je 25 foto's moet maken voor één seconde video. Voor een cinematisch effect kun je ook in 24 fps opnemen.

Beweeg het voorwerp

Ed Jackson, by his camera on a tripod and a desk lamp, adjusting a ball of pink clay.
Experimenteer met de mate waarin je het voorwerp tussen de opnamen door moet verplaatsen; kleinere veranderingen kunnen de illusie geven van vloeiende bewegingen, maar dat betekent wel dat je langer bezig bent om je verhaal te vertellen.

Hoeveel je het voorwerp in elke foto verplaatst, hangt af van de beeldsnelheid. "Als je in 25 fps opneemt, moeten de verschuivingen bijvoorbeeld relatief klein zijn zodat je een vloeiende animatie krijgt, anders beweegt alles veel te snel," legt Ed uit. "Met 12 frames per seconde kunnen de stappen groter zijn en kun je je voorwerp ook wat meer verplaatsen. Uiteindelijk hangt het af van wat er in het beeld gebeurt en welke beweging je wilt laten zien."

Bewerk je film

A Canon EOS camera on a tripod, pointing down at a chopping board covered with balls of brightly coloured clay.
Dankzij een scala aan eenvoudige bewerkingsapps voor mobiele apparaten en desktops kun je de opnamen eenvoudiger tot een hele reeks bewerken dan je denkt.

Als je afzonderlijke foto's voor je film hebt gemaakt zonder extra apps of software, moet je de foto's samenvoegen in een video. Ed maakt al jaren gebruik van Adobe Premiere Pro, maar je kunt eigenlijk elk basissoftwareprogramma voor het bewerken van video's gebruiken. Importeer simpelweg de afzonderlijke foto's naar de tijdlijn, voeg desgewenst muziek toe en exporteer je film daarna als een MP4- of MOV-bestand of een andere vergelijkbare indeling die je kunt delen.

Er is een aantal eenvoudige apps beschikbaar voor mobiele apparaten en computers waarmee je het proces kunt automatiseren en de animatie kunt bekijken terwijl je deze bewerkt, en waarmee je ook de uiteindelijke video kunt maken. Ed adviseert de app Stop Motion Studio.

Wat maken betreft is stop-motion animatie technisch gezien een van de eenvoudigste vormen van video. Je hebt niet veel apparatuur of ruimte nodig, maar wel heel veel geduld. Je kunt elke EOS-camera gebruiken, deze op handmatige bediening instellen en vandaag nog beginnen.

Zodra je de basisprincipes onder de knie hebt, kun je met nieuwe technieken gaan experimenteren en je eigen stijl ontwikkelen. "Voor een tv-serie als Shaun the Sheep bewegen we de poppen meestal 12 keer voor elke seconde aan beeld," zegt Ed. "We maken van elke positie twee foto's zodat we het juiste aantal frames hebben dat nodig is voor afspelen. Door twee foto's tegelijk te maken van elke beweging besparen we tijd, en het vertraagt de animatie wanneer je die afspeelt, waardoor het er meer als een tekenfilm uitziet. Wanneer we echter een video maken, bewegen we de poppen wel in alle 24 of 25 frames, omdat dit er meer natuurgetrouw uitziet."

Volgens Ed draait het om het gewoon eens te proberen. "Wees creatief, leer van je fouten en maak plezier!"

Geschreven door Marcus Hawkins

Gerelateerde producten

Gerelateerde artikelen

Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, koopgidsen en interessante interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.

Terug naar alle tips en technieken