SPORTFOTOGRAFIE
Actiefotografie: tips van een pro
Leer meer over actiesportfotografie tijdens deze mentorsessie met een meester in mountainbiken.
SPORTFOTOGRAFIE
Houd je van sport, maar weet je niet hoe je dat op een unieke en leuke manier kunt vastleggen? Met een beetje oefening kun je creatieve opnamen leren maken waarmee je de mooiste momenten van een wedstrijd opnieuw kunt beleven.
Hier delen vijf professionele sportfotografen creatieve technieken en tips die ze in de loop der jaren hebben geleerd bij het fotograferen van wedstrijden en toernooien over de hele wereld. Of je nu opnamen maakt met een Canon EOS 90D of een Canon EOS-1D X Mark II, de basisprincipes van fotografie blijven hetzelfde. Leer hoe je het moment kunt bevriezen tijdens een knock-outstoot en hoe je met zoomen en composities iets unieks kunt vastleggen: dit alles leer je in deze beginnersgids voor winnende sportfotografie.
Getty Images-fotograaf Mark Kolbe, die dit beeld heeft vastgelegd van een tafeltennisbal die boven het hoofd van een speler lijkt te zweven, legt het verhaal achter zijn opname uit: "Ik heb deze foto voor Getty Images gemaakt toen ik voor het eerst tafeltennis fotografeerde. Ik wist dat close-ups van spelers tijdens het serveren altijd populair zijn, dus ik zocht naar spelers met een ongebruikelijke of andere stijl van serveren.
"Ik richtte mijn blik op de rode muur in de zaal en Rhikesh Taucoory uit Mauritius trok mijn aandacht, niet alleen door zijn stijl van serveren, maar ook door de manier waarop het sterke licht van de bovenverlichting op zijn hoofd viel. De wedstrijd was al een tijd bezig, dus ik had niet veel tijd meer om de foto te maken die ik in gedachten had. Ik gebruikte een 400mm lens met vaste brandpuntsafstand, omdat ik wist dat als ik alles goed zou doen, ik met de zoom de opgegooide bal en zijn intense concentratie het beste kon vastleggen. Ik fotografeerde de bal precies boven zijn hoofd, met beide ogen erop gericht om de indruk te wekken dat hij hem liet zweven. Er was een andere reden waarom ik de foto erg inzoomde met de 400 mm-lens: ik wilde zijn hoofd en de bal isoleren tegen de rode achtergrond. De foutmarge is erg klein als je van zo dichtbij fotografeert maar ik bleef steevast zo fotograferen en tijdens zijn achtste en laatste opslag kwamen de bal, zijn ogen en service perfect samen zodat ik het beeld kon vastleggen."
Het advies van Mark voor wie zijn eigenzinnige compositie wil nabootsen, is: "Als je inzoomt om op de actie te focussen, probeer dan zo veel mogelijk vooruit te denken en je voor te stellen waar je het beste beeld zou kunnen vastleggen. En op het moment dat alles samenkomt, ga er dan voor! Vaak is er bij zoomlenzen een grote verleiding om in te zoomen, uit te zoomen en weer in te zoomen… wat ervoor kan zorgen dat je je scherpstelling kwijtraakt. Je hebt een grotere kans om het perfecte moment vast te leggen als je geduldig bent: bepaal de brandpuntsafstand waarmee je tevreden bent en wacht op het beeld dat je in gedachten had."
Als je op zoek bent naar vergelijkbare resultaten met een Canon EOS 90D, kun je deze koppelen met de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-lens. Als je volledig inzoomt, kun je aan de zijlijn gaan zitten en toch ongelooflijke details in beeld brengen. Met de 32,5 Megapixel APS-C-sensor op de Canon EOS 90D kom je nog dichter bij de actie door het effectieve bereik van de telelens te vergroten.
Sportfotojournalist Elizabeth Kreutz, die werkt met een Canon-camera en bovenstaande foto maakte van boksers tijdens hun gevecht, zegt dat het bevriezen van de actie op het juiste moment een nuttige vaardigheid is om te leren. "Voor deze foto van Manny Pacquiao en Timothy Bradley Jr. heb ik de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-lens gebruikt om van dichtbij het drama en de kracht van een harde stoot vast te leggen. Ik vind de timing van deze foto geweldig: het verband tussen de stoot, de grimas op het gezicht van Manny, de spiersamentrekkingen, het zweet van beide boksers dat rondvliegt en de schijnwerpers die op de grond tussen hen in schijnen."
Om beweging op deze manier te bevriezen, zegt Elizabeth dat het belangrijk is om "altijd op het moment voorbereid te zijn". Ze legt uit dat het helpt om van te voren met de camera een continue reeks opnamen te maken: "Kies de modus Sluitertijd en selecteer een sluitertijd die korter is dan 1/1000 seconde. Je moet je camera ook instellen op de Modus voor continu-opname voor de maximale fps." De Canon EOS 90D kan 10 frames per seconde (fps) vastleggen, wat betekent dat je een goede kans hebt om het gewenste frame vast te leggen.
Als het gaat om scherpstellen, behoudt Elizabeth liever de volledige controle: "Ik gebruik de éénpunts automatische scherpstelling en verander deze handmatig tijdens het gevecht om mijn focuspunt en compositie te creëren. Dit vergt wat oefening, vooral bij snellere boksers," zegt ze. Als je liever niet afhankelijk bent van eenpunts autofocus, kun je met de automatische scherpstelling (AF) die beschikbaar is op veel Canon-camera's waaronder de Canon EOS 90D, scherpstellen op een onderwerp en het onderwerp volgen, waar het zich ook in je frame bevindt. Dit is een geweldig hulpmiddel voor sportfotografie.
Tom Jenkins is sportfotograaf voor The Guardian en The Observer, landelijke kranten in het Verenigd Koninkrijk, en voormalig Canon Ambassador. Hij raadt aan te experimenteren met bewegingsonscherpte om een gevoel van snelheid en opwinding over te brengen, zoals op zijn foto hierboven. "Ik heb deze foto van de Men's 1,500m heats gemaakt voor The Guardian," zegt hij. "Deze race was niet bijzonder opvallend, dus ik besloot te experimenteren met lange sluitertijden en het combineren van meerdere belichtingen. Ik probeerde de beweging van de hardlopers te illustreren en creatief te zijn met de kleuren van de shirts, shorts en schoenen en ook de stadionscoreborden. Ik heb de foto gekregen die ik wilde na een paar keer gespeeld te hebben met locatie en sluitertijd. Ik bewoog ook met de hardlopers mee terwijl ze langsrenden. Dit beeld bestaat eigenlijk uit twee frames die in de camera zijn gecombineerd, waarbij ik snel heb uitgezoomd tussen de belichtingen.
"Als ik de kans krijg om zo te experimenteren, neem ik altijd iets mee van wat ik heb geleerd: wat ging er goed en wat niet. Ik probeer die kennis op te slaan, in de hoop dat er op een dag een andere sport is waarbij ik dezelfde techniek kan gebruiken."
Tom adviseert je: "Experimenteer met sluitertijden, zoomen en meebewegen met je eigen camera. Ik heb een Canon PowerShot G7 X Mark II en deze is ideaal voor pannen bij lange sluitertijden. Volgens mij werkt pannen het beste als je parallel aan de actie staat, dus denk na over je locatie en kijk of er wellicht een betere plek is om de foto te maken."
Persfotograaf Marc Aspland is de hoofdsportfotograaf van een van de grootste kranten in het VK: The Times. Hij is ook een Ambassadeur van Canon die zijn Canon-uitrusting graag op strategische plaatsen neerzet om verschillende foto's te maken, zoals deze opname van een paardenrace. "Ik heb deze specifieke opname gemaakt met een op afstand bediende camera op ongeveer 18 meter afstand. Ik heb de camera met een zender onder de rails geplaatst, zodat ik zeker wist dat ik de eindstreep in het frame had. Toen ik wist dat het paard de finishlijn over ging, heb ik maar liefst 12 frames per seconde (fps) geschoten om de camera op afstand de beste kans te geven het moment vast te leggen. Gelukkig kwam het winnende paard aan de binnenkant over de streep, dus kwam het groter in het frame, terwijl het paard op de tweede plek in het midden liep, en dus veel kleiner in beeld kwam.
"Wat deze foto ook zo bijzonder maakt, is dat het paard midden in zijn beweging is; het licht is goed, zodat je alle details van de vorm, de spieren van het paard en het gezicht van de jockey kunt zien. Bovendien draagt de winnende jockey oogverblindend oranje - als hij in het zwart was gekleed, was hij misschien niet zo erg opgevallen. En natuurlijk is er de eindstreep."
Als je Marc's benadering wilt nabootsen, kun je je camera positioneren en op afstand bedienen met de Canon Camera Connect-app op je smartphone (als je camera Wi-Fi heeft) of met een wireless afstandsbediening. Je kunt ook het kantelbare scherm van je camera gebruiken (als deze over een kantelbaar scherm beschikt) om opnamen te maken vanuit ongebruikelijke plaatsen of hoeken. “Kies niet voor wat het meest voor de hand ligt," zegt Marc. "Kies niet voor de gewone 'stock-foto's'; ga niet staan waar je denkt dat alle fotografen moeten staan.
"Als je jonge kinderen fotografeert die voetballen, ga dan achter het modderige doel staan, waar het kind in een plas klaarstaat voor de tegenstander. Het gaat erom dat je een situatie bekijkt en de ongewone kant ervan ziet."
Canon-ambassadeur en sportfotograaf Andrey Golovanov zegt dat de setting van sommige sportevenementen een extra aandachtslaag kan toevoegen aan je foto's. "Ik besloot in 2014 de marathon van Moskou voor mezelf te fotograferen, nadat ik twee jaar eerder portretfoto's had gemaakt van hardlopers die de race hadden voltooid," zegt hij. "Daarom wist ik alle subtiele details en de beste plekken om te fotograferen langs de route: het centrum van Moskou en de muren van het Kremlin. De eerste plek die ik koos, was het centrum van Moskou met haar wolkenkrabbers op de achtergrond. Daar vond ik de perfecte plas op het asfalt waarmee ik een weerspiegeling van de torens van het Kremlin en tegelijkertijd de voeten van de hardlopers kon vastleggen. Ik denk dat deze foto spectaculair is. Deze foto kreeg de eerste plaats in de categorie Unusual op het Sportfolio Festival in Frankrijk.
"Mijn advies voor beginnende fotografen is om je vaardigheden aan te scherpen door interessante composities vast te leggen op lokale evenementen die gemakkelijk bij te wonen zijn in plaats van helemaal naar wereldkampioenschappen te reizen. Marathons zijn geweldige sportevenementen om foto's van te maken, omdat ze meestal voor iedereen toegankelijk zijn. De meeste plaatsen houden jaarlijks een soort langeafstandsrace; er is daarbij veel tijd en gelegenheid om met je techniek te spelen en deze te perfectioneren.
"Bekijk de omgeving waarin je fotografeert en stel je een creatieve manier voor om het verhaal visueel te vertellen. Als je je scherm bijvoorbeeld kunt bewegen, kun je fotograferen vanuit ongebruikelijke uitkijkpunten, zoals over de menigte heen, tussen de menigte door of terwijl je op het trottoir ligt. Het gebruik van weerspiegelingen, zoals bij deze plas, is nog een geweldige truc. Zoek naar stilstaand water of glanzende ramen, of die nu van auto's of gebouwen zijn, zelfs zonnebrillen kunnen goed werken. Dan is het een kwestie van hoe meer je oefent, des te beter de foto's."
Get Inspired is je belangrijkste bron van nuttige fotografietips, koopgidsen en interessante interviews - alles wat je nodig hebt om de beste camera of de beste printer te vinden, en breng je volgende creatieve idee tot leven.
Terug naar alle tips en techniekenSPORTFOTOGRAFIE
Leer meer over actiesportfotografie tijdens deze mentorsessie met een meester in mountainbiken.
SPORTFOTOGRAFIE
Topsportfotograaf Dave Rogers deelt zijn 10 beste tips en technieken om je sportfotografie te verbeteren.
SPORTFOTOGRAFIE
Vijf professionele sportfotografen geven advies over het maken van in het oog vallende sportfoto's.