Canon vergroot haar cinema-aanbod met de EOS C300 Mark III – een ‘next generation’ camera met innovatieve DGO-sensor – en met een hybride broadcast/cinema CINE-SERVO-lens

Amstelveen, 20 april 2020 – Canon Europe bevestigt haar betrokkenheid bij de cinema- en broadcast industrie, door twee innovatieve en veelzijdige producten te bieden die creatieve grenzen verleggen en aan meerdere productie-eisen voldoen. Vandaag wordt de EOS C300 Mark III geïntroduceerd – Canon’s ‘next generation’ Cinema EOS System-camera met een nieuwe Super 35mm 4K CMOS DGO (Dual Gain Output) sensor, een modulair ontwerp en de mogelijkheid om in meerdere formats op te nemen. Canon introduceert ook de CN10X25 IAS S – een veelzijdige, voor 8K geschikte 25mm-250mm 10x powerzoom CINE-SERVO-lens met een uitzonderlijk groot brandpuntsbereik en de mogelijkheid om tot 375mm te gaan met behulp van de ingebouwde 1,5x optische extender. Daarnaast kondigt Canon nieuwe firmware-updates aan voor haar professionele referentiedisplays en Cinema EOS System-camera’s. Deze updates verbeteren de functionaliteit, compatibiliteit en workflow.

De onderneming kondigt ook twee firmware-updates aan voor professionele referentiedisplays en Cinema EOS System-camera’s

EOS C300 Mark III – een direct antwoord op de eisen van de cinema en broadcast industrie

De EOS C300 Mark III bouwt voort op de succesvolle, in 2015 geïntroduceerde EOS C300 Mark II en toont Canon’s hoogwaardige technologie en innovaties bij het vastleggen van bewegende beelden. Met een nieuwe DGO-sensor die de HDR-output verbetert met een dynamisch bereik van meer dan 16-stops, een configureerbaar ontwerp – vergelijkbaar met dat van de vorig jaar geïntroduceerde EOS C500 Mark II – en de mogelijkheid tot 120 fps op te nemen in 4K Cinema RAW Light of XF-AVCi is de camera geschikt voor diverse producties. Dergelijke kenmerken maken de EOS C300 Mark III de perfecte keuze voor wie alles wil produceren, van documentaires en commercials tot bedrijfsvideo’s en dramaproducties. Dit ontwerp vormt samen met de nieuwe CN10X25 IAS S Canon’s directe reactie op de groeiende vraag in de cinema en broadcast industrie naar een productiekit voor high-end content in alle genres.

Superieure HDR met nieuwe DGO-sensor

Als eerste Canon-camera met DGO-sensor – een nieuw ontwikkeld imagingsysteem dat een uitzonderlijke beeldkwaliteit bij weinig omgevingslicht en uitstekende HDR-eigenschappen biedt – stelt de EOS C300 Mark III professionals in staat HDR-materiaal vast te leggen met een kwaliteit als nooit tevoren. Elke pixel op de sensor wordt uitgelezen met twee verschillende versterkingsniveaus – een hoge en een lage – die vervolgens tot één beeld worden gecombineerd. De hogere versterkingsuitlezing is geoptimaliseerd voor duidelijke detailregistratie in de donkere gebieden, terwijl de lage versterkingsuitlezing is geoptimaliseerd voor de details in de lichtere delen van het beeld. In combinatie met de pixelnauwkeurigheid worden de details en de kwaliteit van lichte en donkere delen van het beeld behouden en verbeterd, waardoor professionals kunnen werken met een indrukwekkend groot dynamisch bereik van meer dan 16-stops. Bovendien is de DGO-sensor ook compatibel met Dual Pixel CMOS AF, zodat professionals meer creatieve vrijheid hebben.

Een workflow voor elke productie

De veelzijdige mogelijkheden van de EOS C300 Mark III om meerdere opnameformats te verwerken, zorgen voor een efficiënte workflow die aansluit bij de productie-eisen binnen de cinema en broadcast industrie. De mogelijkheid om 4K Cinema RAW Light intern op te slaan, biedt alle voordelen van een RAW-bestand in termen van flexibiliteit tijdens postproductie, maar dan met een kleinere bestandsgrootte. Hierdoor kunnen het tijdverlies en de kosten die gepaard gaan met grote bestanden worden gereduceerd. Daarnaast kan de EOS C300 Mark III intern opnemen in Canon XF-AVC met 4K DCI en UHD met 4:2:2 10-bits, evenals 2K en Full HD. Bij niet-RAW opnamen in XF-AVC kunnen professionals kiezen uit ALL-I of Long GOP om met een hoge compressie te filmen voor een efficiëntere workflow en een langere opnameduur. Bij beeldregistratie met 2K of Full HD in Super 35mm biedt de 4K-sensor alle mogelijkheden. Deze opnamen worden intern gedownsampled om beelden vast te leggen met de door de gebruiker geselecteerde resolutie. Dit zorgt voor een hogere beeldkwaliteit en een ongeëvenaard beeldveld van de geselecteerde lens omdat het sensorbeeld niet wordt bijgesneden.

Veelzijdigheid vormt de basis

Professionals kunnen de camera met twee verschillende optionele uitbreidingsunits (EU-V1 en EU-V2) configureren – beide voegen extra aansluitpunten toe aan de body en vergroten de compatibiliteit van de camera voor verschillende opnamestijlen. Daarnaast kan de lensvatting worden gewijzigd tussen EF, PL en EF Cinema Lock zonder dat de camera naar een geautoriseerd servicecentrum moet worden gestuurd – een groot voordeel voor professionals die producties met verschillende uitstralingen willen maken. De EOS C300 Mark III is vanaf juni verkrijgbaar voor een verkoopadviesprijs van €12.099,99.

Indrukwekkende beeldregistratie met de hybride CN10X25 IAS S

Met uitstekende optica en een compact, lichtgewicht ontwerp voldoet de veelzijdige voor 4K- en 8K-geschikte CN10X25 IAS S CINE-SERVO-lens aan meerdere productie-eisen. Dankzij het grote brandpuntsbereik, de mogelijkheid van configuratie voor zowel broadcast- als cinemaproductie en de compatibiliteit met Super 35mm en Full Frameii sensorcamera’s is deze lens ideaal voor professionals die hoogwaardige producties willen filmen binnen een breed scala aan genres, zoals drama, commercials, sport en documentaires. Dit zijn de redenen waarom deze lens uitstekend is te combineren met de nieuwe EOS C300 Mark III. Met de 11 lamellen tellende iris komt het onderwerp levensecht naar voren tegen een onscherpe achtergrond met warme kleurtinten die door de superieure beeldkwaliteit een bioscoopbeleving geeft. In combinatie met camera’s uit Canon’s Cinema EOS System, waaronder de EOS C300 Mark III, biedt deze lens de beste beeldkwaliteit, inzetbaarheid en betrouwbaarheid waar de sector naar op zoek is.

Geschikt voor een reeks aan filmsituaties

Deze krachtige zoomlens produceert optisch hoogwaardige ‘cinematografische’ beelden die van het midden tot aan de buitenranden scherp zijn en is geschikt voor een breed scala aan opnamesituaties, van 25mm groothoek tot 250mm tele. Dit bereik kan met de ingebouwde 1,5x optische extender worden vergroot tot een indrukwekkende 375mm, waardoor professionals hoogwaardige close-up content op afstand kunnen vastleggen. Met de ingebouwde extender is het bovendien mogelijk het beeldformaat van de lens te vergroten zodat dit compatibel is met 35mm Full Frame-sensorcamera’s – zoals Canon’s EOS C500 Mark II – een belangrijke innovatie die de mogelijkheden van deze lens vergroot.

Flexibel ontwerp met meerdere communicatiefuncties

De ergonomische aandrijfunit van de CN10X25 IAS S is afneembaar en voldoet aan een groot aantal eisen voor broadcast- en cinemaproducties. De lensvatting kan worden gewijzigd tussen EF en PLiii. Dit biedt professionals nog meer mogelijkheden en flexibiliteit. De lens is compatibel met een groot aantal communicatienormen die EF-communicatie met EF-vatting en Cooke/i-technologie met PL-vatting ondersteunen en biedt extra ondersteuning en functionaliteit voor gebruikers die op zoek zijn naar een hoogwaardige lens voor uiteenlopende producties. De 12-pins seriële communicatie ondersteunt broadcastnormen en dit geldt ook voor de 20-pinsconnector die nauwkeurige lenspositiegegevens voor diverse virtuele systemen levert. De CN10X25 IAS S zal vanaf juli leverbaar zijn.

Firmware-update voor Cinema EOS System-camera

Canon Europe maakt vandaag tevens bekend dat er een firmware-update komt voor haar Cinema EOS System-camera’s. Tot de in totaal 17 kenmerken in deze nieuwe versie behoren:

• Compatibiliteit van de vandaag geïntroduceerde CINE-SERVO-lens – de CN10x25 IAS S – met de EOS C700 FF, EOS C700/C700GS, EOS C300 Mark II, EOS C200 om verschillende ondersteuningsfuncties toe te voegen, zoals Dual Pixel CMOS AF-functies, Chromatic Aberration & Peripheral Illumination Correction-functies en registratie van metagegevens van de lens.
  • Toevoegen van XF-AVC Long GOP en XF-AVC Proxy registratieformats aan de EOS C500 Mark II om te voldoen aan de eisen van de industrie en voor meer compatibiliteit met meerdere workflows.
  • Gelijktijdige HDMI- en SDI-output met de EOS C200 – vergroot de flexibiliteit van de camera. Professionals kunnen nu twee uitgangen gebruiken voor verschillende doeleinden, zoals het toevoegen van een recorder en een referentiedisplay, terwijl beeldmateriaal ook intern wordt vastgelegd.

Firmware-update voor professionele referentiedisplays

Canon Europe kondigt ook een update aan voor zeven modellen professionele referentiedisplays in haar 4K-serie – de DP-V3120, DP-V2421, DP-V2420, DP-V2411, DP-V2410, DP-V1711 en de DP-V1710. Dit ter verbetering van diverse functies en prestaties voor een krachtige 4K/HDF-workflow. Tot de nieuwe kenmerken in deze update behoren:

• Verbeterde helderheid en contrastiv:
  •     o De helderheid van het display is verhoogd van 300nit naar 600nit en kan bij de DP-V1711 en DV-1710 met ingeschakelde ‘boost-modus’ worden uitgebreid tot maximaal 1.000nit.
  •     o De DP-V2411, DP-V1711 en DP-V1710 hebben een extra algemene dimfunctie, zelfs met ingeschakelde ‘boost-modus’ en bieden nu een contrastverhouding tot 1.000.000:1.
  • Ondersteuning van .cube LUT-bestandsindeling:
  •     o Ondersteunt nu het inlezen van 3D-LUT/1D-LUT-bestanden met de .cube-bestandsindeling die veel wordt gebruikt bij videoproducties.
  • Verbeterde coördinatie met digitale cinema-camera’s van RED Digital Cinema:
  •     o Verbeterde coördinatie met digitale cinema-camera’s van RED Digital Cinema:
  • Verdere verbetering van functies ter ondersteuning van bewerkingsactiviteiten:
  •     o Tijdens opnemen of bewerken is het mogelijk de XY-chromaticiteitswaarde van de pixels te controleren en de coördinaatpositie op het chromaticiteitsdiagram voor ITU-R BT.2020 kleurengamma video te bekijken.

Canon Europe introduceert vandaag ook de CJ18ex7.6B KASE – een compacte en lichtgewicht 2/3” 4K-zoomlens voor de broadcast-industrie met uitzonderlijke prestaties, bedieningsmogelijkheden en betaalbaarheid. Daarnaast kondigt Canon Inc. nieuwe specificaties van de EOS R5 aan. Dit voorafgaand aan de officiële introductie. Canon bevestigt daarmee dat dit nieuwe model in het EOS R System geschikt is voor high-end cinemaproducties. Ga voor meer informatie over deze nieuwe producten naar: www.canon.nl.

EOS C300 Mark III – de belangrijkste kenmerken:

• Nieuwe Super 35mm 4K CMOS DGO (Dual Gain Output)-sensor
  • 16+ stops aan dynamisch bereik
  • 4K 120P high-speed ondersteuning
  • Meerdere interne opties voor beeldregistratie:
  •     o Meerdere interne opties voor beeldregistratie:
  •     o 2K RAW-registratie in Super 16mm Crop, 10-bits or 12-bits
  •     o XF-AVC (MXF) registratie, 4:2:2 10-bit ALL-I of LongGOP
  •     o Tot 120P 4K RAW- of XF-AVC-registratie, maximaal 180P in Super 16mm crop 2K/FHD.
  • Door gebruiker te verwisselen lensvatting (EF, PL of EF Cinema Lock)
  • Flexibel, modulair ontwerp met optionele uitbreidingsmodules en EVF

CN10X25 IAS S – de belangrijkste kenmerken:

• Beeldkwaliteit compatibel met 4K- en 8K- camera’s
  • 25mm groothoek en 10x powerzoom
  • Interne 1,5x extender
  • Afneembare aandrijfunit
  • Verwisselbare EF- en PL-vatting
  • Compatibel met groot aantal communicatienormen dankzij lens-to-camera communicatiefunctie voor extra kijkbeleving