ARTIKEL

Triomf bij de Oscars: alle vijf 2019 Academy Award-genomineerde documentaires gefilmd met Canon

Two men scale the sheer cliff face of El Capitan in Yosemite National Park, where Oscar-winning documentary Free Solo was filmed using Canon equipment.
Voordat hij de vrije klim begon, die is vastgelegd in de met Canon gefilmde en met een Oscar bekroonde film Free Solo, beklom Alex Honnold (in het rood) de Salathé-route van El Capitan in Yosemite National Park in de VS, samen met medeklimmer Conrad Anker. © Jimmy Chin Productions

Dankzij hun hoogwaardige en superieure ontwerp zijn Canon-camera's en -objectieven de eerste keus van veel van de beste documentairemakers van het moment. De resultaten spreken voor zich: bij de 2019 Academy Awards, in februari aangekondigd, zijn alle genomineerden in de categorie Best Feature Documentary opgenomen met apparatuur van Canon.

De winnende film, Free Solo, en de vier andere genomineerde films (RBG; Of Fathers and Sons; Hale County This Morning, This Evening; en Minding the Gap) zijn allemaal gemaakt met camera's en objectieven uit Canon's Cinema EOS- en DSLR-assortiment.

Climber Alex Honnold talks with two other climbers on a ledge in the sheer cliff face of El Capitan before his free solo attempt.
Alex Honnold komt medeklimmers tegen terwijl hij de Freerider-route van El Capitan abseilt om te oefenen voor zijn vrijesolopoging. © Jimmy Chin Productions

De apparatuur presteerde goed in de vaak veeleisende omstandigheden waarin de Oscar-genomineerde filmmakers werkten. De onderwerpen varieerden van een gevaarlijke klifbeklimming tot het leven in een islamitisch kalifaat.

Free Solo is een indrukwekkende documentaire over Alex Honnold en zijn beklimming van El Capitan in Yosemite National Park in de VS, een granieten rotswand van ruim 900 meter. Alex is een van 's werelds beste vrijesoloklimmers. Deze buitengewone beklimming voerde hij uit zonder touwen, harnassen of andere uitrusting.

Er werd twee jaar lang gefilmd met drie camerabody's van Canon: een Canon EOS C300 Mark II, een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon XC10.

Jimmy Chin, coproducer, coregisseur en cameraregisseur van de film, vertelt dat hij voornamelijk voor Canon koos vanwege het hoge prestatieniveau van de apparatuur. "We wisten dat we de opnamen wilden maken met echte bioscoopcamera's en -objectieven, en dat we de film zo mooi mogelijk wilden maken", zegt hij.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Voor ons was de EOS C300 Mark II een voor de hand liggende keuze. Omdat we wisten dat we een grootse bioscoopervaring wilden creëren, kozen we ervoor op te nemen in 4K. We hadden een camera nodig die gebruiksvriendelijk en heel betrouwbaar is. Een ander groot voordeel is dat deze camera geweldig voor 'cinéma vérité' is."

Er werden opnamen gemaakt op verschillende locaties, van hoog op El Capitan in Californië tot in Alex' busje, dus er waren diverse prime- en zoomobjectieven nodig. Ze gebruikten Canon Cinema Prime-objectieven, de CINE-SERVO 17-120mm, Compact Cinema-zoomobjectieven, de CN-E 14.5-60mm en EF-objectieven. Voor het vastleggen van de climactische vrije soloklim zelf gebruikte Jimmy een van de sterren uit het Canon-assortiment, het CINE-SERVO 50-1000mm-objectief.

"De film is uiteindelijk prachtig geworden dankzij de Cinema-camera's en -objectieven die we konden gebruiken", zegt hij.

Cinematographer Jimmy Chin dangles in mid air as he films, with the hills of Yosemite National Park lit by the sunset behind him.
Jimmy Chin, coregisseur, coproducer en cameraregisseur van Free Solo, die op locatie filmt. Jimmy is zelf een ervaren klimmer — wat essentieel bleek bij het maken van deze film. © Jimmy Chin Productions
Ropes and climbing equipment laid out over a rocky clearing as two of the crew pack up after filming.
Alex Honnold beklom de Freerider-route van El Capitan dan wel zonder uitrusting, maar om hem te filmen had de crew behoorlijk wat nodig, zoals je ziet in deze foto waarbij de crew alle touwen en klimuitrusting sorteert en inpakt. © Jimmy Chin Productions
A side-on portrait of an Iraqi Special Operations Forces soldier wearing a helmet.

Filmen aan de frontlinie met de EOS C300 Mark II

Franse documentairemaker Olivier Sarbil over het maken van de bekroonde film Mosul.

Ook Claudia Raschke, cameraregisseur van de met een Oscar genomineerde documentaire 'RBG', zegt dat Canon-apparatuur essentieel was voor de look van haar film. De documentaire gaat over Ruth Bader Ginsburg ('RBG'), lid van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, en is gemaakt met Canon EOS C300 Mark II-camera's. "Ze zijn licht, ik kan er snel mee rondlopen en ze hebben een fantastische sensor — ze voegen iets waardevols toe aan hoe ik het verhaal kan vertellen", zegt Claudia.

Ze koos er deels voor om te filmen met Cinema EOS prime- en zoomobjectieven, omdat ze details in het uiterlijk van Ruth Bader Ginsburg nauwkeurig wilde vastleggen. "Haar teint was erg opvallend en ik wilde er zeker van zijn dat ik die goed kon reproduceren. Ze heeft een ongelofelijke gloed die ik per se wilde laten zien", vervolgt Claudia. "Een van de dingen die me echt opvielen, was de hoeveelheid reflectie [die Canon-objectieven vastleggen] binnen een huidtint. Ik was ontzettend onder de indruk."

Eveneens genomineerd waren 'Of Fathers and Sons', die een zeldzaam inzicht geeft in het leven in een islamitisch kalifaat, en 'Minding the Gap', over het leven van drie jonge mannen die opgroeien in een Amerikaanse 'rust belt'-stad. Beide zijn gemaakt met een Canon EOS C300. Tot slot is er 'Hale County This Morning, This Evening'. De film geeft een intiem beeld van het leven in een Afro-Amerikaanse gemeenschap in Alabama, en is gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III.

Geschreven door David Clark


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan