ARTIKEL
De Canon-apparatuur die de barrières voor filmmakers vermindert
Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.
Dit is de toekomst van films maken. De Canon EOS C300 Mark III levert de volgende generatie in Cinema EOS-beeldkwaliteit met superieure kleuren en een dynamisch bereik, gevoeligheid bij weinig licht, hoge framerates en interne Cinema RAW Light-opnamen.
Het nieuwste model in de Cinema EOS Camera-serie van Canon is uitgerust met de nieuw ontwikkelde Super 35mm 4K CMOS-sensor en heeft een dynamisch bereik van meer dan 16 stops, professionele codecs en dezelfde compacte, modulaire body als de Canon EOS C500 Mark II.
De Canon EOS C300 Mark III is de eerste Cinema EOS System-camera met de Dual-Gain Output-sensor (DGO) van Canon, waardoor beelden met een groter dynamisch bereik en minder ruis kunnen worden vastgelegd. De camera is daardoor ideaal voor HDR-output. De Canon EOS C300 Mark III biedt uitstekende prestaties bij weinig licht en een maximale ISO-instelling van ISO102400. Hiermee kunnen filmmakers meeslepende, genuanceerde filmbeelden vastleggen onder de moeilijkste lichtomstandigheden.
Het grote eigen gamma van de sensor overtreft de huidige cinemastandaarden, waaronder ITU-R BT.2020 en DCI-P3, waardoor de Canon EOS C300 Mark III natuurlijke huidtinten behaalt en meer vrijheid biedt bij de kleurcorrectie van HDR-producties.
Met de onlangs ontwikkelde DIGIC DV7-beeldprocessor kan de Canon EOS C300 Mark III continu 4K-bestanden met een hoge bitsnelheid intern opnemen met maximaal 120 fps en tot 180 fps in 2K-modus (bijsnijden). Opnemen met hoge framerates maakt slow-motion-effecten mogelijk die een alledaags moment kunnen veranderen in een gedenkwaardig beeld.
De Canon EOS C300 Mark III biedt creatieve vrijheid en optimale controle over de beeldkwaliteit en kan 4K RAW intern, met 12-bits of 10-bits, opnemen op twee snelle CFexpress-kaarten met Canon's Cinema RAW Light-indeling. Dit maakt niet alleen het mogelijk om achteraf allerlei technische beslissingen te nemen, maar de innovatieve indeling van Canon is slechts 20-30% van de grootte van een standaard Cinema 4K RAW-bestand. Zo worden de opslag- en overdrachtsproblemen die doorgaans bij RAW-indelingen horen, opgelost.
De Canon EOS C300 Mark III kan ook intern 4K 4:2:2 10-bits XF-AVC opnemen. De XF-AVC-indeling van Canon biedt uitgebreide ondersteuning van toonaangevende software en maakt gebruik van MPEG-4 AVC/H.264-videocompressie en ondersteunt zowel All-Intra als de Long-GOP met hogere compressie, die is geoptimaliseerd voor lange, continue opnamen. Bovendien kunnen XF-AVC-proxies worden opgeslagen op een interne SD-kaart.
De Canon EOS C300 Mark III is voorzien van Canon's veelgeprezen Dual Pixel CMOS AF, waarmee een natuurlijke automatische scherpstelling wordt verkregen die vergelijkbaar is met de manier waarop focustrekkers scherpstellen, en de uiterst nauwkeurige Gezichtsdetectie AF- en Volgen AF-functies. Dit zou single-user gebruikers of kleine teams moeten helpen om het moment vast te leggen zonder dat er een probleem is met het brandpunt.
De body van de Canon EOS C300 Mark III is gebaseerd op de compacte en modulaire Canon EOS C500 Mark II en de camera's hebben veel identieke functionele voordelen, waaronder duurzaamheid en indrukwekkende bediening. Ze hebben ook hetzelfde uitgebreide assortiment accessoires, zodat de Canon EOS C300 Mark III eenvoudig kan worden aangepast aan verschillende filmsituaties.
De Canon EOS C300 Mark III wordt geleverd met de standaard EF-vatting, waardoor deze compatibel is met meer dan 90 huidige EF- en Cinema EF-objectieven, maar het is ook mogelijk om de EF Cinema Lock-vatting (CM-V1) met hendelvergrendeling of de standaard PL-vatting (PM-V1) te bevestigen. De objectiefvattingen kunnen door de gebruiker worden verwisseld, wat voor maximale veelzijdigheid zorgt.
Het nieuwe Canon CN10x25 IAS S-objectief (CINE-SERVO 25-250 mm) biedt filmmakers en televisieploegen met digitale camera's van het grote formaat S35 een zeer veelzijdig bereik met 10x zoomvergroting in een compact en lichtgewicht ontwerp (3,1 kg).
De CN10x25 IAS S is qua grootte en gewicht identiek aan het CN7Xx17 KAS S-objectief (CINE-SERVO 17-120 mm) en heeft een ingebouwde 1,5x-extender, die de brandpuntsafstand tot 375 mm vergroot. Omdat de extender het optische beeldformaat van het objectief vergroot, wordt het objectief ook compatibel gemaakt met full-frame-sensor camera's van 35 mm, waardoor het objectief nog breder kan worden ingezet.
Het CN10x25 IAS S-objectief (CINE-SERVO 25-250 mm) is geschikt voor 8K en beschikt over een iris met 11 lamellen voor een verbeterde overgang naar onscherpe gebieden, wat de cinematografische nuance en de warme kleurtoon mogelijk maakt waar de cine-objectieven van Canon om bekend staan. Het heeft ook een verwijderbare aandrijfeenheid waarmee de gebruiker kan schakelen tussen volledig handmatige bediening en volledige/semi-servobediening om te voldoen aan verschillende productiebehoeften in zowel film- als televisietoepassingen.
Het CN10x25 IAS S-objectief (CINE-SERVO 25-250 mm) wordt verwacht in juli 2020 en zal beschikbaar zijn met EF- en PL-vattingen, die voor extra flexibiliteit ook kunnen worden verwisseld bij door Canon geautoriseerde servicecentra.
Het objectief is uitgerust met diverse communicatiemogelijkheden voor objectieven, zoals het EF-objectiefcommunicatieprotocol (EF-vatting), Cooke /i Technology (PL-vatting), televisiecompatibele, 12-pins seriële communicatie en een uiterst nauwkeurige 20-pins positionele gegevensuitvoer voor virtuele toepassingen. Hierdoor past het objectief naadloos in elke workflow.
Geschreven door
ARTIKEL
Ontdek hoe de technologie van Canon filmmaken steeds toegankelijker maakt en de uitdaging aangaat met de oude beperkingen van kosten, complexiteit en benodigde tijd.
ARTIKEL
De categorie Best Feature Documentary voor de Oscar-nominaties voor 2020 werd in het bijzonder gedomineerd door producties die zijn opgenomen met apparatuur van Canon.
ARTIKEL
Videografen Jörg Kyas en Quentin Caffier delen hun geheimen voor video-opnamen en geven tips voor succes.
ARTIKEL
De bekroonde wildlifecinematograaf Sophie Darlington deelt haar trucs en waarom ze niet zonder een Canon CN20x50-objectief kan.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro