ARTIKEL
Doorslaggevende momenten vastleggen tijdens de Rugby World Cup™
Hoe het innovatieve Free Viewpoint-videosysteem van Canon het publiek dichter bij de actie brengt, met hoogtepunten van de Rugby World Cup™ vanuit elke hoek.
ARTIKEL
Rugby World Cup 2019™ was voor sportliefhebbers over de hele wereld een fantastisch spektakel. Voor de betrokken sportfotografen was het een hectische tijd. Terwijl fans helemaal opgingen in het spel en hun teams toejuichten, maakten fotografen in rap tempo duizenden actiefoto's, die snel door redacteuren werden beoordeeld, bewerkt en de hele wereld rondgestuurd.
Een van deze redacteuren was James Chance, die al ruim drie jaar bij Getty Images werkt en tijdens de Rugby World Cup 2019™ hoofdredacteur rugby van het bureau was. Hij werkte met een team van vier tot negen redacteuren in het kantoor van Getty in Londen.
James was verantwoordelijk voor het 'taggen' van de foto's die de fotografen van het bureau hadden ingezonden: hij bekeek ze en besloot welke ervan moesten worden bewaard, bewerkt en verzonden. Hij zorgde ervoor dat het bureau van elke wedstrijd beelden had van de belangrijkste actie, cruciale gebeurtenissen en nieuwswaardige incidenten, plus foto's die het spektakel en de sfeer lieten zien.
Andere teamleden sneden de foto's bij en corrigeerden kleur en helderheid, of schreven bijschriften en verstuurden beelden naar klanten en de website van Getty Images. Het team zat geen minuut stil - tijdens de finale van de Rugby World Cup™ ontvingen ze bijvoorbeeld meer dan 2000 foto's van fotografen.
"Tijdens een live wedstrijd voel je een enorme druk, maar het is een fantastische klus omdat we deze prachtige beelden live zien", zegt James. "Het is een voorrecht. We zagen als eersten hoe er geschiedenis werd geschreven, bijvoorbeeld via beelden van een winnende try, penalty of drop goal. We schrijven deze geschiedenis deels ook zelf, door de foto's te bewerken en naar klanten over de hele wereld te verzenden."
Uit de vele duizenden Rugby World Cup 2019™-beelden die James zag, sprongen enkele foto's er uit. Van alle beelden die in dit spannende toernooi boordevol fantastische momenten zijn gemaakt zien we hier zijn vijf favorieten en hij legt uit waarom hij ze bijzonder vindt.
James: "Wat me het meest opviel, was het Oita-stadion zelf" toen hij Shaun Botterills foto voor het eerst zag. Fotografisch gezien was het stadion waarschijnlijk het meest opvallende in het hele toernooi. De meeste foto's werden gemaakt toen het donkerder was, dus het dak van het stadion was pikzwart. Maar dit was een van de weinige wedstrijden die eerder op de dag plaatsvond, zodat je de verbazingwekkende architectuur van het dak kunt zien. De foto is gemaakt met een Canon EF 11-24mm f/4L USM-groothoekobjectief, zodat je het hele stadion ziet.
"En dan ook nog de drie Franse fans, ieder met een vlag waarvan de drie kleuren te zien zijn, plus het grote aantal fans in het frame. Dat maakt het een ongelooflijk sfeervolle foto. Deze foto was absoluut een kandidaat voor de live blogs op internet, omdat hij een verhaal van de wedstrijd vertelt: op de achtergrond zie je de spelers het veld oplopen en je voelt het enthousiasme en de hooggespannen verwachtingen van het publiek."
"Ik vind deze foto vooral leuk omdat deze vanuit een andere hoek is genomen", aldus James. "De fotograaf, David Ramos, stond hoog op de tribune, waardoor een volledig andere hoek ontstaat. Deze foto is bijzonder, omdat fotografen bij normale wedstrijden meestal langs de lijn staan. Het contrast tussen de blauwe en rode tenues is erg sterk en daarmee komen de kleuren goed uit. In belangrijke derbies speelt rood ook vaak tegen blauw.
"Ik vind de compositie van het beeld ook erg mooi: diagonaal van rechtsonder naar linksboven, waar de speler doorbreekt. De aandacht van de kijker wordt direct naar de speler getrokken die ervandoor gaat. Zo veel spelers rennen achter die ene speler aan en dit levert een hectisch beeld op dat je normaal niet bij rugby ziet.
"De foto is gemaakt met eenCanon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief waardoor het frame is gevuld met het veld en veel spelers. David koos voor een zoomobjectief, zodat hij op alles was voorbereid. Dit gaf hem de flexibiliteit om deze foto te maken op de manier die hij wilde."
James: "Van alle foto's van harde tackles die tijdens de Rugby World Cup 2019™ zijn gemaakt, vind ik deze om verschillende redenen het mooist. Ten eerste hangt de speler uit Nieuw-Zeeland tussen twee Engelse spelers in, die hem terugbrengen naar een andere positie in het veld. Bovendien is zijn gezichtsuitdrukking geweldig en ik vind de symmetrie van de twee spelers aan beide kanten van het frame mooi. Ze kijken allebei achterom naar wat er gebeurt en hun gezicht spreekt boekdelen. Vanuit het perspectief van een rugbyfotograaf wil je vooral een actiefoto met een grote impact, dus het is een perfecte opname.
"Op de Canon EOS-1D X Mark II kan de fotograaf een korte sluitertijd instellen en de scherpstelling op die camera is ongelooflijk. Het beeld is precies op de juiste plek haarscherp: het gezicht van de Nieuw-Zeelandse speler. De foto is gemaakt met een Canon EF 400mm f/2.8 IS III USM-objectief, ideaal wanneer je dicht op de actie kunt zitten. Tegelijkertijd neemt de focus op de achtergrond heel mooi af, waardoor deze niet afleidt van het onderwerp."
"De contrasterende emotie van de twee teams in deze opname is gewoon ongelooflijk," aldus James. "De foto is gemaakt bij het eindsignaal van de Rugby World Cup™-finale. De scheidsrechter heeft zijn hand in de lucht en de fluit in zijn mond, dus je weet dat het precies het eindmoment van de wedstrijd is. Het is het moment waarop de Zuid-Afrikaanse spelers wisten dat ze de Rugby World Cup™ hadden gewonnen en de Engelse spelers beseften dat die aan hun neus voorbij ging.
"De foto is gemaakt met een Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM-objectief. De fotograaf, Michael Steele, maakte de opname duidelijk vanuit een hoge positie en heeft veel spelers in beeld. Fotografen bevinden zich meestal langs de lijn en concentreren zich dan op één specifieke speler die dichtbij is. Maar als je vanaf de tribune fotografeert, wil je de sfeer en de contrasterende emoties van zoveel mogelijk spelers vastleggen. De acties van elke speler vertellen een verhaal na een ongelofelijk hard bevochten wedstrijd."
James: "Het team van Japan heeft erg goed gepresteerd in het toernooi en zorgde steeds voor een frisse wind. Deze foto werd gemaakt net nadat Japan een try had gescoord tijdens de wedstrijd tegen Schotland, een van de grote overwinningen van Japan in de groepswedstrijden. In deze foto zie je de pure emotie van het moment en de grote waarde ervan voor het Japanse team.
"De foto is gemaakt door Stu Forster, een van onze meest ervaren rugbyfotografen. Hij koos voor een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief en de zoom gaf hem de flexibiliteit om een compositie te maken op een contextrijke manier. Naast de opgetogen Japanse spelers zie je ook twee teleurgestelde Schotse spelers. Met name in de uitdrukking van Stuart Hogg helemaal rechts, die naar de Japanse spelers kijkt, wordt het moment perfect vastgelegd. De foto die Stu heeft gemaakt, vat de hele wedstrijd samen en is veel meer dan alleen een beeld van het moment van vreugde."
Geschreven door
ARTIKEL
Hoe het innovatieve Free Viewpoint-videosysteem van Canon het publiek dichter bij de actie brengt, met hoogtepunten van de Rugby World Cup™ vanuit elke hoek.
ARTIKEL
De Britse sportfotograaf Tom Jenkins over hoe lichtgewicht objectieftechnologie hem helpt om winnende foto's te maken.
ARTIKEL
Hoe maak je een geweldige sportfoto? Cameron Spencer van Getty Images kiest zijn beste foto van de dag van de wedstrijd van Frankrijk tegen Argentinië tijdens de Rugby World Cup 2019™.
ARTIKEL
Mark Kolbe, Hannah Peters en Cameron Spencer van Getty Images vertellen over de onmisbare uitrusting voor het maken van foto's tijdens het wereldkampioenschap rugby.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro