ARTIKEL

Bewustwording vergroten door middel van kunst: het Wateraid-project van Aïda Muluneh

A woman in a red dress and holding a blue umbrella walks through shallow water dragging a chain of jerry cans behind her.
De Ethiopische fotografe Aïda Muluneh heeft opdracht gekregen om aan een project te werken waarin waterschaarste wordt benadrukt. Deze foto, The Shackles of Limitations, weerspiegelt de wrede ironie van Ethiopië dat beschikt over uitgestrekte ondergrondse waterreserves maar beperkte toegang heeft tot schoon drinkwater vanwege een gebrek aan irrigatie. Gemaakt met een Canon 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS-5D X Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ingesteld op 102 mm, 1/125 sec, f/14 en ISO100. © Aïda Muluneh

In 2018 gaf WaterAid en de H&M Foundation de Ethiopische fotografe en kunstenaar Aïda Muluneh opdracht om aan de slag te gaan met het onderwerp waterschaarste en de impact die het heeft op vrouwen in Afrika. Aïda is ook fotojournaliste, maar voor dit project heeft de Canon Ambassador fictieve scènes ontworpen om nieuwe doelgroepen te bereiken.

"Ik denk dat WaterAid geïnteresseerd was, omdat ik een kunstenaar ben die werk tentoonstelt en dit werk op verschillende plaatsen kan laten zien," zegt ze. "Ik wilde het niet doen in de stijl van een fotojournalist, omdat ik dacht dat zulke afbeeldingen de bevolking niet langer bereiken."

Met theatrale omgevingen, bodypaint en lichtblauwe en rode jurken zijn de beelden baanbrekend. Ze duiden het milieuprobleem op een andere manier aan en vermijden de clichés die we vaak zien in de manier waarop Afrika wordt vertegenwoordigd door hulporganisaties en de algmene media.

A woman sits on a black-and-white striped carpet with a red sheet billowing around her shoulders. The moon is partially visible in the sky behind her.
Dit was de laatste foto die Aïda voor het project nam: Star Shine, Moon Glow. "Het gaat erom hoe iets wat deel uitmaakt van het natuurlijke proces van vrouwen, een belemmering is geworden voor onze zelfbeschikking," zegt ze. "De maan verwijst naar de menstruatiecyclus en de vleugels zijn rood om leven en bloed te symboliseren. Een vleugel en de maan zijn later tijdens de post-productie toegevoegd." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 88mm, 1/125 sec, f/16 en ISO100. © Aïda Muluneh
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Hoe heb je besloten om de WaterAid-commissie te benaderen?

"Ik neem zelden opdrachten aan en ik ben kieskeurig over wat ik wil, maar WaterAid gaf me volledige artistieke vrijheid en het was een zeer positieve ervaring. Ik vroeg hen mij informatie te geven over de problemen met waterbeveiliging, met name in Ethiopië. Mensen in de westerse wereld beseffen vaak niet wat voor invloed water heeft. Ik besefte dat een gebrek aan toegang tot water gevolgen heeft voor vrouwen, niet alleen met betrekking tot gezondheid, maar ook wat betreft onderwijs. Tijdens menstruatie kiezen meisjes er bijvoorbeeld vaak voor om niet naar school te gaan vanwege het gebrek aan goede faciliteiten. Ik besloot elke afbeelding te gebruiken om een ander onderwerp aan te pakken."
Two women in red dresses and wearing blue headscarves stand either side of a set of blue steps with a black-and-white striped structure on it.
De structuur in Steps vertegenwoordigt een toilet, met een verhoogde rode deur om aan te geven dat er geen toegang is. Aïda en haar team brachten de helft van de treden naar de shoot en hebben de rest digitaal gerepliceerd in de post-productie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 125mm, 1/125 sec, f/14 en ISO100. © Aïda Muluneh
A woman in a long blue dress stands on a rock with a chain of jerry cans behind her. Another woman in a red dress sits on the side of the rock.
Deze foto, Knowing the Way to Tomorrow, is een eerbetoon aan de vrouwen, vooral op het platteland, die de last van watertransport voor hun hele gezin dragen. "De vrouw aan de linkerkant volgt een touw met jerrycans, terwijl de vrouw aan de rechterkant een insera draagt, een traditionele aardewerken pot voor het vervoeren van water," legt Aïda uit. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 105mm, 1/125 sec, f/10 en ISO100. © Aïda Muluneh

Wat is het belang van de kleuren, kostuums en rekwisieten die je hebt gebruikt?

"Kijkers zien altijd de kleur in mijn werk, maar het bevat nog veel meer lagen: de culturele verwijzingen die Ethiopiërs direct herkennen kunnen de verbeelding van buitenlanders op andere manieren prikkelen. Ik begon met primaire kleuren, omdat ik gek ben op hun intensiteit, maar sindsdien ben ik me ervan bewust dat dit de kleuren zijn van de Ethiopische orthodoxe kerken waarmee ik ben opgegroeid. Dat is dus een onbewuste invloed.

"De gele jerrycan die je overal terug ziet, is een symbool van watertransport in Afrika. Rijd naar een willekeurige uithoek en je ziet er vrouwen, nooit mannen, die gele jerrycans heen en weer dragen. Bodypainting is ook een integraal onderdeel van mijn kunstwerken. Ik ben gefascineerd door de manier waarop het in culturen over de hele wereld verschijnt die geen historische achtergrond hebben. Wat kostuums betreft, ben ik geïnspireerd door de kledingstijlen die je ziet in de Ethiopische portretten uit de jaren 30 en 40: perfecte afrokapsels en wapperende capes, de onderwerpen zien er ongelooflijk mooi uit."

A woman in a blue dress sits on a red bench in the desert wearing a mask made from a jerry can. Another woman stands in the background.
Deze afbeelding, The Sorrows We Bear, staat vol symbolen met betrekking tot de impact van vuil water op de gezondheid. "Het rode bed lijkt op het type brancard dat zou worden gebruikt voor de behandeling en het transport van de ziekte in landelijke gebieden," legt Aïda uit. "Het masker, gemaakt van een jerrycan, duidt op de ziekte die wordt veroorzaakt door het drinken van vuil water." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief van 70 mm, 1/125 sec, f/10 en ISO100. © Aïda Muluneh
Two women in blue dresses with flowing trains stand in a desert landscape.
In Distant Echos of Dreams toont Aïda de onvermijdelijke verveling die opspeelt door het afleggen van grote afstanden met water en de dromen van een betere toekomst die vrouwen voor zichzelf en hun kinderen hebben. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 120mm, 1/125 sec, f/11 en ISO100. © Aïda Muluneh

Met welke uitdagingen had je te maken op de locatie?

"Ik wilde foto's maken in Ethiopië, omdat we geweldige locaties hebben. Ik besloot naar de Afar-regio te gaan, waar ik een muziekvideo zou opnemen voor de Malinese muzikant Fatoumata Diawara. Mijn grootste zorg was hoe mijn uitrusting zou werken: het is er erg heet, wel 45-48 °C, dus we moesten voor 4:30 uur alles hebben ingesteld. De locatie is ook vrij afgelegen, dus we moesten ons goed voorbereiden. De extreme zon en de hete woestijnwind kunnen een uitdaging vormen, maar visueel is het de droom van elke fotograaf."

Two elderly Chinese cormorant fishermen sit in their boats in near darkness. One has a cormorant sitting on his shoulder.

Een verdwijnende traditie vastleggen met de EOS 5D Mark IV

Canon Ambassador Joel Santos maakt in uitdagende lichtomstandigheden foto's van de laatste traditionele Chinese aalscholvervissers.

Waarom heb je gekozen voor de Canon EOS 5D Mark III en Mark IV?

"Ik heb in juni 2018 de eerste collectie voor WaterAid gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III en vanaf dat moment ben ik aan de slag gegaan met diens opvolger, de. Canon EOS 5D Mark IV. In beide gevallen werkte de camera goed, zonder problemen. Ik ben blij dat de Canon EOS 5D Mark IV nu een optie heeft om een vierkante aspect ratio van [1:1] kan selecteren. Bij de eerste opname hebben we de achterkant van het scherm afgeplakt om het kader goed te krijgen.

"Ik heb de neiging om 90% van het werk al met de camera te doen. Ik werk alleen aan de creatieve effecten tijdens de post-productie, zoals het aantal beelden verdubbelen van het karakter in het kader of het oplossen van kleine problemen met make-up. Het is erg belangrijk dat mijn camera nauwkeurig vastlegt wat ik maak, zonder vertekening. Het kleurbehoud en de balans van de Canon EOS 5D Mark IV is geweldig. Ik heb in het verleden andere camera's gebruikt en geen enkele camera heeft de resultaten geleverd die Canon levert. Het is ook een geweldig werkpaard. De accu heeft een lange levensduur, de objectieven zijn goed, betrouwbaar, stevig en kunnen alles aan wat ik wil. Dat is belangrijk als ik op reis ben, niet alleen voor mijn kunstwerken maar ook voor mijn fotojournalistiek."

A woman in a red dress and holding a blue umbrella stands in shallow water holding a white jug. Another woman crouches behind her, filling her water jug.
Burden of the Day is geïnspireerd op de wijze waarop vrouwen die elkaar ontmoeten bij waterbronnen met elkaar praten, elkaar helpen en vriendschappen vormen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 155mm, 1/125, f/14 en ISO100. © Aïda Muluneh

Wat zijn de belangrijkste overwegingen bij het kiezen van een objectief bij een opname zoals deze?

"Ik heb een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief gebruikt vanwege de kwaliteit van het glas en de resultaten die het oplevert. Het grootste deel van mijn werk heeft geen schaduw en ik wil de foto zo veel mogelijk afvlakken. Met dit objectief lijkt alles scherp en helder. Ik maak normaal gesproken foto's met het licht dat beschikbaar is; pas sinds een paar jaar werk ik met stroboscopen, wat laat zien hoe betrouwbaar de kwaliteit van het objectief is. Als fotograaf die veel print, kan ik de precisie van de kleuren die het objectief vastlegt, waarderen. Ik wil dat de zeer duidelijke rode of blauwe tinten die ik zie zo nauwkeurig mogelijk worden weergegeven wanneer ik grote foto's laat zien."

Hoeveel van je creatieve proces is gepland en hoeveel is spontaan?

"Ik ga aan de slag met de productie als een filmmaker, inclusief personages, kostuums en een draaiboek. Maar je kan geen wetenschappelijke berekening loslaten op de magie van creativiteit - het is een spirituele gebeurtenis. Soms maak ik een schets van alle opnames, loop ik de hele oefening door en werkt het niet, waardoor we de dingen ter plekke moeten veranderen. Je kan de blik van het model niet plannen; ik zoek naar een speciale intensiteit in de manier waarop ze naar me kijkt. Iedereen op de set is enthousiast als we die foto eenmaal hebben gemaakt."

A woman wearing face paint and a red dress sits in front of a complex pattern of water pipes and disconnected taps.
In deze afbeelding, Access, vertegenwoordigen de leidingen het stedelijke waternet en de kraansymbolen de scheiding ervan. "Sommige gebieden in Addis Abeba hebben soms wekenlang geen toegang tot schoon water", zegt Aïda. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/125 sec, f/14 en ISO100. © Aïda Muluneh

Wat hoop je dat kijkers uit deze serie, en breder genomen, je werk gaan halen?

"Ik zit in een fase in mijn carrière waar ik wil dat mijn werk een grotere impact heeft. Ik heb me gerealiseerd dat je met kunst ook zaken kan verdedigen. Ik vind het interessant om te zien dat mensen anders reageren op mijn werk op basis van hun eigen ervaringen. In Ethiopië haalt een barbier of touroperator soms een van mijn foto's van internet om ze in hun etalage te gebruiken. We nemen contact met hen op en zeggen dat het niet ethisch is, maar het fascineert me dat ze schoonheid in mijn werk hebben gevonden en besloten mijn foto te gebruiken in plaats van een portret van een beroemdheid.

"Ik ben blij dat mijn werk wordt gezien door het grotere publiek. Ik denk dat kunst iedereen moet aanspreken, ongeacht klasse of geografische locatie. Ik ben er niet op uit om de wereld te redden. Ik ben hier om mijn bijdrage voor mijn land en mijn continent te leveren. Ik heb gezien hoe eenzijdig journalistieke beelden van Afrika kunnen zijn, zonder dat er rekening wordt gehouden met de complexiteit van de geschiedenis of het leven hier. Ik bied een ander perspectief en we hebben zoveel mogelijk perspectieven nodig."

Geschreven door Rachel Segal Hamilton


De uitrusting van Aïda Muluneh

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Canon Ambassador Aïda Muluneh looks through the lens of a Canon EOS 5D Mark IV on a tripod.

Camera

Canon EOS 5D Mark IV

Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname. "Het behoud en de balans van kleuren zijn geweldig, en het is ook een geweldig werkpaard", zegt Aïda. "De accu heeft een lange levensduur, de objectieven zijn goed, betrouwbaar, stevig en kunnen alles aan wat ik wil."

Objectief

Accessoire

Canon Speedlite 430EX III-RT

Belicht op een nieuwe manier met de krachtige, veelzijdige en draagbare Speedlite-flitser. Off-camera flitsen is gemakkelijk dankzij de radiofrequentie-activering en opent nieuwe wegen voor creatieve fotografie. "Ik ben een grote fan van dit kleine wonder," zegt Aïda. "De camera heeft geweldige functies en kan op allerlei creatieve manieren worden gebruikt zonder hem alleen op de camera te bevestigen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan