ARTIKEL

Met de Canon EOS R legt Alessandra Meniconzi de kleurrijke activiteiten en tradities van Mongolië vast

A teenage Mongolian eagle huntress crouches on rocks holding an eagle aloft. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS R.
Zamanbol is een Kazaknomade in de regio Altai van Mongolië. De adelaarsjageres wil de tradities van haar cultuur in leven houden. "De broer van Zamanbol wilde geen adelaarsjager worden, dus besloot zij om de jageres van de familie te worden", legt Zwitserse fotografe Alessandra Meniconzi uit. Nu is zij verantwoordelijk voor de traditie." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/100 sec, f/8 en ISO200. © Alessandra Meniconzi

Of het nu gaat om paardenrennen over de steppe, boogschieten of worstelen, Mongolië biedt allerlei opwindende activiteiten. Het beroemde jaarlijkse Naadam-festival in het land brengt deze tradities voor het voetlicht van de wereld, maar voor veel van de nomadische volkeren vertegenwoordigen ze de kern van hun cultuur.

Het is een natuurlijk onderwerp voor de Zwitserse fotografe en winnaar van de National Geographic Award Alessandra Meniconzi. Haar werk draait om het eeuwenoude erfgoed en de gewoonten van inheemse volkeren. Ze heeft de afgelopen vier jaar veel tijd besteed aan het vastleggen van de tradities van de nomadische volkeren van Mongolië. Ze heeft goede relaties opgebouwd met gemeenschappen, met name in het Altai-gebergte in het westen, waar Mongolië grenst aan Kazachstan. Tijdens twee reizen vorig jaar richtte ze zich op de kleurrijke tradities van het Mongoolse volk, van jonge slangenmensen in de bruisende hoofdstad Ulaanbaatar tot de beroemde adelaarsjageressen. Hier vertelt ze over haar creatieve processen en legt ze uit hoe het maken van opnamen met de full-frame Canon EOS R-systeemcamera haar helpt betere portretfoto's te maken.

A Mongolian man in traditional dress. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS R.
"Een van de meest kleurrijke en originele onderdelen van de Mongoolse nationale kleding is de hoofdbedekking", zegt Alessandra. "Er zijn honderden verschillende stijlen, en het hoofddeksel staat niet alleen voor rijkdom en leeftijd, maar ook voor je stam of nationaliteit." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/250 sec, f/11 en ISO100. © Alessandra Meniconzi
A Mongolian man in traditional dress. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS R.
"Ik ben bezeten van licht", zegt Alessandra. "Zonder licht is er geen foto. Een paar jaar geleden ontdekte ik de mogelijkheden van de flitser, waardoor ik creatief ben gegroeid.” Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 63mm, 1/250 sec, f/11 en ISO100. © Alessandra Meniconzi
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Eén onderwerp op twee manieren vastgelegd

Alessandra benadert portretten meestal op twee manieren; ze fotografeert onderwerpen op een formele manier tegen een zwarte achtergrond en maakt ook omgevingsportretten en beelden in reportagestijl die hun dagelijkse leven weerspiegelen. "Als ik alleen de mensen wil laten zien, gebruik ik een zwarte of grijze achtergrond", vertelt ze. "Als ik een verhaal wil vertellen of de natuurlijke omgeving wil laten zien, fotografeer ik liever buiten."

Toen ze begon met het maken van portretten tegen een donkere achtergrond, gebruikte ze donkere ruimtes met natuurlijk licht of met een reeks Canon Speedlite 600EX-RT-flitsers (inmiddels opgevolgd door de Canon Speedlite 600EX II-RT). Toen het moeilijker werd om huizen met effen muren te vinden, bracht ze haar eigen zwarte materiaal en gekleurde achtergronden mee. Dankzij de gedempte achtergronden kan Alessandra de levendige kleuren en patronen van de traditionele Mongoolse kleding naar boven brengen en zich richten op de persoonlijkheden van haar onderwerpen. Het contrast dat wordt geboden door de poserende onderwerpen, zoals de adelaarsjageressen en hun vogels, zowel in haar studio als bij de grillige kliffen van Altai, zorgt voor een geweldige visuele en verhalende diversiteit.

A Mongolian child in a fur coat adjusting her hat with both hands. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS R.
"Als je een kind wilt fotograferen, moet je zelf een kind worden", legt Alessandra uit. "Een portretsessie met een kind moet leuk zijn. Kinderen zijn snel moe en verveeld, dus ik laat ze altijd doen wat ze willen. Dat is essentieel voor het vastleggen van een natuurlijke uitdrukking." Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 56mm, 1/80 sec, f/4 en ISO100. © Alessandra Meniconzi
A teenage Mongolian eagle huntress releases her bird of prey. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS 5D Mark IV.
Alessandra heeft vele jaren adelaarsjageressen gefotografeerd en heeft de meisjes zien opgroeien. "In het begin was het een spel voor Zamanbol, maar ze is verliefd geworden op de traditie", zegt Alessandra. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV en een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief ingesteld op 400mm, 1/1250 sec, f/8 en ISO1600. © Alessandra Meniconzi
Members of the Church of the Last Testament stand in white robes in front of snow-covered trees. Photo by Jonas Bendiksen.

Midden in een geïsoleerde gemeenschap in Siberië

Magnum-fotograaf Jonas Bendiksen over de uitdagingen en beloningen van het vastleggen van een afgelegen religieuze groep.

Gezicht volgen en Eye AF

De slangenmensen maken deel uit van een van de 'nieuwere' tradities die Alessandra tijdens haar meest recente reis wilde fotograferen. Het is een traditie met Russische invloeden die dateert uit de tijd van Genghis Khan in de 13e eeuw. Mongoolse slangenmensen — meestal jong en vrouw — zijn erg populair en treden op latere leeftijd vaak ook internationaal op. Op een privéschool voor slangenmensen fotografeerde Alessandra twee van de beste leerlingen, van 10 en 12 jaar oud. Om haar jonge onderwerpen in actie vast te leggen, vertrouwde Alessandra op haar full-frame Canon EOS R-systeemcamera en het geavanceerde Eye AF-systeem.

"De Canon EOS R is nu mijn favoriete camera voor portretten", zegt ze. "Wat ik het mooiste vind, is de functie voor gezichten volgen en de oogdetectie, waardoor ik sneller kan werken. Ik selecteer één oog en als het kind een beetje beweegt, volgt de camera het gezicht. Slangenmensen bewegen zeer snel, maar met de oogdetectie aan, hoef ik niets te doen — de camera doet het allemaal. Ik kan het scherm aanraken en de scherpstelling op de ogen richten zonder mijn ogen van de zoeker te halen."

A young Mongolian contortionist poses with her feet over her shoulders. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS R.
Enkhsaran is 12 jaar oud. Ze oefende al als slangenmens toen ze 3 jaar was en traint twee uur per dag. "Het is meer dan een circus-discipline — het maakt deel uit van het culturele erfgoed van Mongolië", legt Alessandra uit, die een invulflits gebruikte om de details van haar flexibele jonge onderwerp naar boven te brengen. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 83mm, 1/40 sec, f/8 en ISO100. © Alessandra Meniconzi

Geplande portretten versus spontaniteit

Wat compositie betreft, is het werk van Alessandra een mix van rigoureuze planning en het vastleggen van spontane momenten. "Soms denk ik na over het soort foto's dat ik wil en maak ik schetsen in mijn notitieblok", zegt ze. "Ik zie hoe mensen werken en wat ze doen, en probeer me dan voor te stellen welke foto's goed zouden werken. Slangenmensen kunnen niet lang poseren, dus eerst lieten ze me zien wat ze kunnen doen. Vervolgens heb ik schetsen gemaakt, alles voorbereid, de schets aan hen getoond en de foto gemaakt. De kinderen konden goed samenwerken."

Een andere keer is het een kwestie van het vastleggen van het moment. Alessandra was op reis om op een afgelegen locatie een onderdeel van het Naadam-festival te documenteren. Tijdens het Mongoolse worstelen zag ze een regenboog in de lucht. "Ik had zo veel geluk met het weer, omdat het regende en toen gebeurde het", herinnert ze zich. "De worstelaars bewogen en we hadden de foto. Bij landschapsfotografie is het hebben van de juiste omstandigheden voor ongeveer 60% geluk — en de rest betreft het vermogen om die omstandigheden vast te leggen."

Wrestlers at Mongolia's Naadam Festival grapple under a rainbow in the sky above. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS R.
Het jaarlijkse festival Naadam in Mongolië draait om de traditionele mannensporten paardenrennen, boogschieten en worstelen. "De regenboog verscheen terwijl ik de worstelaars fotografeerde", zegt Alessandra. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 40mm, 1/500 sec, f/8 en ISO400. © Alessandra Meniconzi

Breed brandpuntbereik met het RF 24-105mm F4L IS USM-objectief

Gewicht is een belangrijke overweging als Alessandra haar camera en uitrusting voor haar reizen kiest. Na de overstap van fotograferen met een Canon EOS 5D Mark IV naar exclusief werken met een Canon EOS R, heeft ze meer geïnvesteerd in RF-objectieven, waaronder in een Canon RF 50mm F1.2L USM en in een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM.

Voor deze trip vertrouwde ze op het Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, met veelzijdigheid over een extreem groot brandpuntbereik. "Het is een zeer nuttig objectief, omdat het geschikt is voor groothoek-, telefoto- en portretfotografie", legt ze uit. "Mijn meeste portretfoto's zijn ermee gemaakt — 105mm is perfect voor portretten."

Dankzij het bereik kan ze onderweg allerlei verschillende situaties vastleggen zonder dat ze van objectief hoeft te wisselen. "Ik werk het liefst met diafragma's van f/1.4 of f/1.2, dus ik maakte me zorgen over de f/4 op dit objectief, maar het is erg goed met achtergronden — je kunt een mooie onscherpte maken. De kwaliteit en scherpte zijn perfect."

Om de dramatische landschappen van Mongolië vast te leggen, nam Alessandra ook haar favoriete tilt-shift-objectief mee; een Canon TS-E 24mm f/3.5L II en ook een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM zoom.

A Mongolian child in traditional dress kneels on a bare hillside. Taken by Alessandra Meniconzi on a Canon EOS R.
"Wat gebeurt er als je de flitser na zonsondergang wilt gebruiken, maar je hebt je accu in het hotel laten liggen? Geen probleem. Met een hoogwaardige camera zoals de Canon EOS R kan ik de foto evenwel maken", zegt Alessandra. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/20 sec, F11 en ISO400. © Alessandra Meniconzi

Het ritme van de nomade

Na jaren te hebben doorgebracht in afgelegen gemeenschappen over de hele wereld, is de voornaamste zorg van Alessandra om te werken met gevoeligheid. Ze wil opgaan in de achtergrond in plaats van de dagelijkse gang van het leven te verstoren.

"Het is erg belangrijk om het ritme van de nomade te volgen", zegt ze. "Ik zeg nooit: 'Nu doen we dit, nu doen we dat. Ik heb deze foto nodig', ik doe het gewoon wanneer ze tijd hebben. Soms vraag ik mensen even te stoppen omdat ik een foto wil maken, maar ik zal nooit de manier waarop ze leven veranderen."

Door in de loop der jaren terug te keren naar dezelfde gezinnen in Altai, heeft Alessandra de meisjes zien opgroeien, en ze blijft online in contact met hen. "Ik vind het geweldig dat als je op reis gaat, je dergelijke vriendschappen maakt", zegt ze. "Fotografie is belangrijk, maar om deel uit te maken van de familie is belangrijker. Om de cultuur te begrijpen, vrienden te maken en je hart te volgen — het is alsof je een positieve voetafdruk achterlaat."

Geschreven door Lucy Fulford


De kit van Alessandra Meniconzi

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Alessandra Meniconzi's kitbag

Camera

Canon EOS R

Het EOS R System is gebaseerd op drie decennia voortdurende EOS-innovatie en een innovatieve objectiefvatting voor betere creatieve mogelijkheden en meer dynamische manieren om elk moment vast te leggen. "De Canon EOS R is inmiddels mijn favoriete camera voor portretten", zegt Alessandra. "Ik vind de functies voor gezicht volgen en oogdetectie geweldig."

Objectieven

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Een professionele zoom uit de L-serie met Image Stabilizer voor wildlife- en sportfotografie en ASC-coating voor superieure scherpte. "Ik heb drie favoriete objectieven en dit is er een van", zegt Alessandra. "Ik gebruik het voor mensen en landschappen. Het is niet groot en levert geweldige kwaliteit."

Canon TS-E 24mm f/3.5L II

Ontwikkeld voor uitmuntende beeldkwaliteit tot aan de randen van het frame. "Als ik landschappen fotografeer, gebruik ik altijd dit objectief."

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Dit veelzijdige, lichtgewicht objectief zorgt voor geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij het vermogen om geringe scherptediepte te combineren met prachtige bokeh. "Het lijkt misschien vreemd, maar ik vind dit een heerlijk objectief voor portretfoto's. Het is een zeer goed objectief dat veel scherpte biedt", vertelt Alessandra.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een professioneel alledaags zoomobjectief uit de L-serie dat een hoge beeldkwaliteit levert met een constant f/2.8-diafragma. "Dit objectief is ideaal voor allerlei genres, waaronder portretten", zegt Alessandra.

Accessoires

Make-upborstel

"In zanderige en stoffige omstandigheden is deze erg nuttig voor het schoonmaken van mijn uitrusting", zegt Alessandra.

Pufblazer

Alessandra zegt: "Dit is geweldig om stof van mijn objectief te blazen."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan